Jump to content

Jaktkuler i 6,5x55


kjella

Recommended Posts

Jeg skal selv bruke denne kula i jakta i år (6,5x55). Jeg har ingen jakterfaring med denne kula ennå, men har testet den på banen og er veldig godt fornøyd med presisjonen på kula i alle fall. Jeg har ladet med Rhino 30 krutt (samme som MRP 2) og lader til det jeg anser som opp mot max ladning til mitt våpen (Sako 85, 57 cm løp). Samling 3 skudd @100m ligger på 13-14mm, noe som er det samme som fabrikkladet Mega i mitt våpen og langt bedre enn f. eks. fabrikkladet Oryx som jeg har brukt en del før. Treffpunkt på 100m ligger 10mm under min vanlige treningsammo. Ser bra ut så langt :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tja om eg skal få lov til å ydmykt igjen fortelle litt om 6,5x55 og storvilt(hjort)....

 

Skutt dyr med følgende kuler:

Lapua Mega: Den beste billigkulen, om du får den til å mate. Den er lang og butt og gir ofte matetrøbbel.

Nosler. Tåler ikke farten i maks.ladninger. Går i filler, men funker.

Oryx er etter min erfaring også for bløt. Men gjør jobben fint. Holder sammen, men gir store hull.

North Fork. Super presisjon og tåler MYE juling. Etter min mening for hard da den gav lange utras på dyrene.

Swift A-Frame. Den perfekte kula i 6,5x55. Super presisjon med riktig ladning.(49-50 gr. MRP2). Ekspanderer fint fra 0-200 mtr. Pene slakt, alltid gjennomskyting og korte utras etter treff. Med MRP2 klarer du fint kravet til storvilt for de som absolutt vil flisespikke på det....

 

Dette etter 60-70 felte hjort. Så langt: A-Frame suveren.

Link to comment
Share on other sites

Heilt einig i det professor Rognaldsen skriv, og kan legge til følgande:

 

CoreLokt Ultra 140 grs: Liknar på Oryx, men eg opplever den som mindre blaut. God jaktkule til ein fornuftig pris

Rhino 140 grs: Svært god jaktkule som diverre er litt vanskeleg å finne i handelen. Ladast som A-Frame

Link to comment
Share on other sites

Skal til Polen i sep og jakt hjort og evt villsvin. Kommer da ikke til å tenke så mye på slaktet, men vil ha den mest effektive kula! Er det sånn at man kan kun ha med kjøpe ammo som ligger i orginalpakka eller kan man ta med hjemmelada ammo?

Link to comment
Share on other sites

hei Kjella. gikk inn på norma sine kulebanetabeller eller hva en skal kalle det og satte inn den oryxen din. ut fra den tabellen holder ikke oryx 156gr kravet på 2700j/100m med en fart på 814ms. er dette ammo du selv lader eller som du har kjøpt? ut fra det programmet til norma måtte jeg opp i 818ms for å få 2701j/100m.

jeg bruker det programmet for å finne hastigheter jeg behøver til den og den kula.

http://www.norma.cc

 

liker også 6,5, et herlig kaliber syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

Skal lade Woodleigh weldcore 160gr i 6,5x55,har god erfaring med oryks og mega,men har tenkt å prøve noe annet i år,er det noen som har ladet denne med godt resultat,har kun mrp krutt,har stilt vekta på 48,5gr,er spent på farten :shock: noen tips :D

jeg lader 156 grain mega der bruker jeg 47 grain mrp.skal lade 160 grain wodleigh her skal jeg lade med 46grain mrp og teste disse i kronografen.ifølge ladetabeller er 46 grain mrp maksladning med160 grain wodleigh.er vel lurt og begynne litt lavere og bygge seg oppover etterhvert :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser mange priser Accubond 140 grs kula. Er det noen som har fått god presisjon på denne (i 6,5x55)?

 

Jeg ladet opp noen skudd med 48 grs MRP i Lapua hylser med Federal LR hetter (målt til 818 ms fra et 57 cm løp). Helt elending presisjon! Dette fra en rifle som enkelt legger Lapua scenar 8 grams kuler i fine små 10mm serier når jeg ikke gjør feil.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken kule mener folket er den beste all round kule i 6,5x55 av utvalgte?

Swift A-frame 140 grain, hastighet 860ms.

Nosler Accubond 140 grain, hastighet 873ms.

Norma Oryx 156 grain, hastighet 814ms.

Skal på rådyrjakt med min 6,5x55.

Hvilke av ovennevnte kuler anbefales?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ser mange priser Accubond 140 grs kula. Er det noen som har fått god presisjon på denne (i 6,5x55)?

 

Jeg ladet opp noen skudd med 48 grs MRP i Lapua hylser med Federal LR hetter (målt til 818 ms fra et 57 cm løp). Helt elending presisjon! Dette fra en rifle som enkelt legger Lapua scenar 8 grams kuler i fine små 10mm serier når jeg ikke gjør feil.

 

Jeg rakk så vidt å teste noen ladninger med denne kula i 6,5x55 før jeg dro på ferie. Min Blaser R93 går knallgodt med 139 gr Lapua Scenar ladd med 44 gr N160. Accubond-kula likte ikke dette kruttet i mi rifle. Jeg prøvde da noen ladninger med Norma MRP, URP og 204. Første test ga superpresisjon med 42 gr URP. Denne kombinasjonen ga også nøyaktig samme treffpunkt som Scenar-patronene. Jeg har kun skutt en serie med denne kombinasjonen, så det er litt tidlig å si om presisjonen jeg fikk er stabil, eller bare flaks. Jeg skal teste videre utover høsten. Jeg har brukt Nosler Accubond i kaliber 308 og 300 winmag i flere år, og er kjempefornøyd med både presisjon og effekt i viltet.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har nå skutt 5 rådyrbukker og en hjortekalv med fabrikkladet Oryx i 6,5x55. En på ca 160 meter, den kunne du spise helt inn på hulet. Ingen blodslag eller kjøttødeleggelser det var inn og ut gjennom lunger. den andre var på 80 meter, litt skrått, bog. Ene bogen ble hundemat, men ellers var det ok. Hjorten datt på 35 meter. Det var mye blodslag. Men kula hadde ellers gjort en bra jobb.

 

Jeg skjøt i fjor en råbukk med ei 140 grains blyspiss. Satt i en Winchester soft point. Det var UL det. 150 mter. Lite hull inn og knyttneve ut. Hele bakbogen var helt ødelagt.'

 

Nå tre bukker til: Lunger rett igjennom og minimalt ødeleggelse.

 

Min mening er at Oryx er som volvo. Stabil og god. Ikke mest fancyschmansy men den gjør jobben godt uansett på de fleste hold. Jeg har hatt veldig bra effekt med den og har vel noe kort løp i 6,5 i tillegg da.. Men det går stort sett enten rett ned eller noen få skritt/meter. Så hvis du er ute etter ei mjuk kule som åpner godt og gjør stødig jobb og ikke like opptatt av mm presisjon så gjør du absolutt ingen feil med denne er min mening iallefall.

 

Værste av alt er at oryx fabrikkladd går hull i hull med min. Så mm presisjonen er av de bedre i tilegg.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal begynne å lade nå til høsten. Mega og oryx går fantastisk bra i den børsa jeg har, presisjonsmessig, og vil derfor begynne å lade med disse. Dette er fabrikk ammo

 

Jeg har en sako 75 med 58 cm løp. Hva er det å forvente (sånn lagom) jeg kan få ut av hastigheter av denne, før jeg ser overtrykkstegn?

 

Er det en av de to kulene som er lettere å få fart på, erfaringsmessig?

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg (børsa mi) liker MRP2 til tunge kuler i 6,5x55 (Prøvde N160 :wink: , men det var for raskt og er noe mer øhh... nærtagende) :mrgreen: .

Jørund Lien anbefalte 50grs MRP2 (som ga 797m/s) med 156grs Oryx i sin reportasje om jaktladninger til kaliberet. Jeg starta litt under, fikk endel lavere hastigheter enn testbørsa på oppgitt kruttmengde, jobba meg opp og endte med mitt slitte løp på 50,5grs til varmjakt og 51,5grs til vinterbruk. Disse gir meg omtrent samme hastighet til sine årstider, og samme treffpunkt på 100m uansett årstid :mrgreen: . Testa alt fra 47,0 til 5X,0grs. Klarer nesten ikke å flytte treffpunkt ved å endre kruttvekt innen godsonen (tennhetteskifte var mer utslagsgivende). Kjempepresisjon, men jeg ligger et lite stykke under 800m/s og er fornøyd med det. Hender jo det blir korthold på rådyr også, og da tror jeg en oryx i åtte-hundre-og-kjempe-fort kan være litt brutal.

Med ny børse og 58cm løp kan du sikkert klare over 800m/s før du får trykktegn når du bruker et seintbrennende krutt.

Vil tippe både N560, Norma15(RP15), MRP, N170 og N570 kan gi gulladning til 156grs Mega og Oryx, men jeg bruker heller noen ekstra kroner på Norma MRP2 når jeg har funnet min.

Link to comment
Share on other sites

Ser mange priser Accubond 140 grs kula. Er det noen som har fått god presisjon på denne (i 6,5x55)?

 

Siden denne tråden dukket opp igjen, får jeg komme med en oppdatering på mitt forrige innlegg. Den gode presisjonen jeg fikk med URP-ladningen viste seg og ikke være stabil. Jeg har skutt opp to pakker Accubonds, og 5-skuddssamlingene havnet stort sett mellom 35 og 50 mm. Jeg vet børsa er god for mye bedre, så jeg ga opp den kula i dette kaliberet. Nå driver jeg og tester ladninger med 140gr Nosler Partition. Den samler omtrent like bra som Scenar med 4 forskjellige krutt. 3 av kruttene gir i tillegg samme treffpunkt på 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Fikk testa noen jaktkuler i 6,5x55 i dag.

normal_IMG_9534.JPG

normal_IMG_9540.JPG

130 grs Accubond lada til ca 805 m/s. Restvekt 85 grs, 65,4 %.

normal_IMG_9538.JPG

Lapua Mega 156 grs. Ikke testa farta på denne, men er mildt lada. Restvekt 135grs, 86,5 %

 

Rhino. Ikke testa farta på denne. Restvekt 100 % på begge.

normal_IMG_9546.JPG

normal_IMG_9549.JPG

 

Kulene er testa i våte aviser + ukeblader. Rhino var overlegen på både inntrengning og diameter. Blir spennende å teste presisjonen på denne kula.

Link to comment
Share on other sites

Fin test, men kan du si noe mer om inntrengningen på de forskjellige? Skjønte at Rhino var best, men hvor langt gikk den inn i forhold til Accubond og Mega?

 

Lurer dag jeg har tenkt å bruke Accubond på jakta i år.

 

Accubond hadde ganske bra inntrengning, ikke så alt for langt bak rhinoen, men veldig liten diameter (12 mm), presisjonen i denne er god i min børse og blir nok rådyrkula mi fremover.

Megaen var som sagt svakt lada, den kom litt lenger enn halvparten av det rhinoen presterte. Til tross for lav hastighet ble jeg overraska over hvor godt megaen holdt sammen. Men kommer til å gi denne mer fart. Alle kulene ble skutt på 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Oryx 156grain med norma mrp2 krutt.. 50,5 grain og magnum hetter.

 

presisjone er lik til match kulen mine.. De føller knepptabellen også. opp til 140m så ligger det et knepp over.

 

disse samler jeg 3 skudd 100m da henger hullene sammen. ser ut som en trekløver, og kan dekkes med en lapp.

Link to comment
Share on other sites

Stian T.

Det at Accubonden har liten diameter er vel på grunn av slik den er tenkt at den skal virke. Den ytterste delen er jo ikke bonded så den delen fragmenterer og skaper større sårkanal slik jeg har skjønt det. Håper bare at det ikke er slik at det ser ut som en håndgranat har gått av.

Du har ikke brukt den på elg vel?

Link to comment
Share on other sites

Ja mulig det er slik. Er ikke så godt kjent med kula. Så i avisene at den første delen hadde accubonden like stor sårkanal som rhinoen som hadde mye større diameter, men etterhvert ble den mindre mens rhinoen holdt samme størrelse. Nå skøyt jeg jo kula mot hardpakka aviser og ukeblader, kula fragmenterer nok en del mindre når den treffer et rådyr. Gleder meg hvertfall til å prøve denne i år.

Har desverre bare prøvd 130 grs, 140 grs til elg har jeg ingen erfaring med.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 10 years later...
Roe skrev (På 11.7.2010 den 13.55):

 

Tror heller ikke noen har sett det... :D

 

Har faktisk aldri tenkt på det, men 6,5x55 ammunisjonen min har vært ulovlig for norsk storviltjakt siden tusenårsskiftet. Men har heller ikke skutt norsk storvilt med nevnte kaliber.

 

Sierra 140gr Gameking er rett og slett en dødsstråle på mindre hjortevilt i moderate hastigheter.

Skal snart prøve Nosler Accubond og skyte den i ca 870 msek.

Det med Gameking var betryggande og lesa.

Link to comment
Share on other sites

Kom øve denne artikkelen her https://sierrabullets.wordpress.com/2016/08/29/advice-on-choosing-a-hunting-bullet/ når eg søkte litt om jaktkuler. Eg har ikkje prøvd ph kula, den er jo berre 120 grain så det blir vel og fortsetta med GK. Utifrå den siste setninga i artikkelen eg linka til kan det jo tyda på at @Roe er inne på noko.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Siå eg har kjøpt meg ei ny (brukt då) rifla skal eg så sant eg får presisjon med kulå skyta ho inn midt i på 100 meteren med sierra Game king og ikkje fikla meir med siktet. Så skal eg bruka den kula der til hjort, gås, kråka og rev samt oppskyting. Får heller halda litt over målet dersom haldet drar seg øve 120-130 meter eller så. Lei av forskjellige kuler, bør sjølvsagt ta èin sjekk i ny og ne då, men ikkje dei dere evindelige omskytingane mellom ulike kuler.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

On 9/15/2023 at 5:12 PM, Stihl Crazy said:

Siå eg har kjøpt meg ei ny (brukt då) rifla skal eg så sant eg får presisjon med kulå skyta ho inn midt i på 100 meteren 

 

Du kan vel dra på et par knepp opp på 100 m? Det "koster" deg et høyt hjerteskudd på kråka, men du vinner mye på avstand. Meter er et forbasket mål til innskyting. Vi burde bruke fot i stedet. Midt i på 500 fot f.eks. Rundt og fint tall. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...