Jump to content

Jaktkuler i 6,5x55


kjella

Recommended Posts

bruker 140 sierra game king i 800m/s til alt vilt i 6,5, som for mitt vedkommende er til og med hjort i størrelse. andelen knall og fall etter nærmere 80 klovvilt de siste 4 år er langt over 90%. Mesteparten er hjortevilt med slaktevekt opp til 50kg. skyter mest høye bogskudd og hodeskudd og med fraværende fluktstrekning blir slaktene nesten alltid pene selv om hullene kan være store.

Hva med lovligheten av 140 grain kule i 800ms?

Du skriver jo selv til og med hjort?

Link to comment
Share on other sites

Ved munningen blir anslaget 2880 joule. På 100 meter blir vel regnestykket som følger: 2880 x 0.9059 = 2608 joule. Kravet på 100 meter er 2700 joule. 140 grain i 800 m/s blir i svakeste laget, men en som skyter mye hodeskutt på mindre hjortevilt bryr seg vel ikke om kulen har forskriftsmessig anslagsenergi.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ved munningen blir anslaget 2880 joule. På 100 meter blir vel regnestykket som følger: 2880 x 0.9059 = 2608 joule. Kravet på 100 meter er 2700 joule. 140 grain i 800 m/s blir i svakeste laget. Her må det mer krutt til.

Jeg vet att for å klare kravet til annslag må en 140 grains opp i 850ms,

Men det var ikke det jeg spurte om i starten av tråden!

Link to comment
Share on other sites

Men fa#%¤# leon. De fleste spørsmål her inne gjelder jakt i Norge. Hvis du refererer til jakt i andre land, kan du i det minste gjøre oppmerksom på dette tidligere i dine svar, så folk slipper å bruke tid på å ha en meningsløs diskusjon med deg.

Skal du kverulere, kan du gjøre det på DINE jaktmarker.

Link to comment
Share on other sites

bbdg:

 

Hadde jeg droppet å angitt hastigheten ville ikke krangelen startet. point taken, skal ikke nevne fart på kula ved anbefaling. Norsk hjortevilt av størrelsen jeg skyter med kulen jeg anbefaler ville reagert på samme måte som antydet, men petimeterne ville ikke hengt seg opp i uvesentlige detaljer.

 

På mitt jaktterreng bedrives ikke krangling, men jakting, jakting som gir statistisk grunnlag for uttalelse om en kule virker eller ikke.

 

Og ditt jakttereng har tydeligvis egne regler. Forhåpentligvis er de fleste som jakter i NORGE ute etter å følge NORSKE lover og forskriftrifter. Oppfordringer til annet er i hvertfall IKKE ønskelig på dette forumet (se forumreglene)

God natt og ha en trivelig jakt i utlendighet i fremtiden :|

Link to comment
Share on other sites

Jeg foretrekker Norma Oryx 156 grain som allrounder på hjortevilt. Ekspanderer meget bra, også på små reinskalver. Der har jeg dårlig erfaring med kula fra Swift som ofte "blåser" gjennom uten tilsynelatende ekspansjon. Er ikke fornøyd med Nosler sin AB til de store elgene. Går ofte i oppløsning ved treff i grove bein.

 

Egentlig er jeg vel mest fornøyd med "den gamle" Nosler PT'en i 140 grain. Det er den jaktkulen som går best i våpenet mitt. Den dreper godt med lite kjøttødeleggelser.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg foretrekker Norma Oryx 156 grain som allrounder på hjortevilt. Ekspanderer meget bra, også på små reinskalver. Der har jeg dårlig erfaring med kula fra Swift som ofte "blåser" gjennom uten tilsynelatende ekspansjon. Er ikke fornøyd med Nosler sin AB til de store elgene. Går ofte i oppløsning ved treff i grove bein.

Takk for ett utfyllende svar, det var akkurat det jeg ønsket!

Link to comment
Share on other sites

@ kjella & bbdg

 

For et fantastisk par dere er!

 

I stedet for å ta et velment tips fra en som dokumenterer sin påstand med 80 fellinger, og i tillegg anbefaler en av markedets rimeligste kuler som har utmerket presisjon, så utviser dere en mangel på modenhet ved å kverulere og atter kverulere. Det er mulig at det var overmåte

frekt og utidig å anbefale noe som var utenfor de 3 kandidatene, og i tillegg lade så slapt at det ikke oppfyller de norske kravene til anslagsenergi. Men måten dere påpeker dette på er ikke ikke akkurat god kammerånd.

 

Men det er klart, modenhet og erfaring teller lite mot ungdommelig oppsnasenhet.

Link to comment
Share on other sites

Sitering slettet jmonsen

Nå vet ikke jeg hvilke kriterier du tillegger modenhet og erfaringer, men hvis dette inbefatter at

en skal ha jaktet i utlendighet og at du skal akseptere bruk av ulovlig ammo fordi den er lovlig og perfekt i andre land, ..........ja da tror jeg at jeg faktisk aldri vil bli hverken moden eller erfaren.

 

Nå har ikke jeg jaktet mere en 35 år på det meste av lovlig vilt i norge, så man kan vel ikke vente særlig erfaring. Kan heller ikke kjenne at ungdommen inntar kroppen i særlig grad .

Oppstanasig..................ja det kan jeg til tider være, men dette er stort sett når jeg har god grunn.

Link to comment
Share on other sites

Sitering slettet jmonsen

 

Presisering: Gjelder i mine våpen og i kaliber 6.5 x 55.

 

Sammenlignet med med de 2 alternative kulene synes jeg den holder dårlig sammen etter treff i grove bein. Swift og Oryx har stort sett restvekter på godt over 90 %, mens Accubonden er betydelig under og ofte betydelig fragmentert. Den ellers så utmerkede presisjonen fra Accubond uteblir i mine våpen i 6.5 x 55. Dårligere enn de 2 alternativene og standard Nosler Partition. Har eksprimentert med forskjellige ladninger og settedybder, men her hos meg blir det ikke tilfredstillende. Det kan virke som at Accubonden ikke tåler de helt store hastighetene. Det å redusere ladningene er et alternativ, men ikke i 6.5 x 55. Da kommer en raskt under kravet til anlagsenergi.

 

De 3 nevnte kulene er alle glimrende kuler, men som allroundkule på storvilt i mine våpen har jeg Oryxen som klar favoritt. I mine øyne er dette en "brutal" kule som dreper raskt og effektivt. På korte hold, og med treff i bein, ødelegger den mer enn de andre, men kanskje er det årsaken til at den fremstår så effektiv.

Link to comment
Share on other sites

Ok, takk for svar. Spør då eg har god røynsle med Accubond 9,1 gram på elg, men då i endå høgare fart (930-950 m/sek i 270wsm). Har rett nok ikkje skote i dei grøvste beina, men funne kuler igjen i skinnet på utg sida eller hatt gjennomskot. Dei kulene eg fann var heilt ok.

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Er det noen som har prøvd 150 grs Rhino i 6,5 til elg? Så den kom bra ut i en test i bladet JAKT, men det var ferdiglada. Noen som har ladedata til denne kula? Den har jo homogen bakpart så mulig det blir litt høyere trykk enn vanlige kuler i samme kulevekt??

Link to comment
Share on other sites

Nosler Partition 140 gr er et bra alternativ. Den må lades litt sprekt for å klare kravet, men presisjonen er god. Rhino har jeg ikke felt vilt med, men pressisjonen i Sauer/Mauser M03 var utrolig bra. En kjenning har felt atskillig hjort med denne og roser den opp i skyene, han anbefalte den varmt..

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har prøvd 150 grs Rhino i 6,5 til elg? Så den kom bra ut i en test i bladet JAKT, men det var ferdiglada. Noen som har ladedata til denne kula? Den har jo homogen bakpart så mulig det blir litt høyere trykk enn vanlige kuler i samme kulevekt??

 

 

Nei men kunne godt tenk meg å prøve i litt grovere kaliber ! men tror den blir i stiveste laget i 6,5 hadde det ikke hvert for prisen så hadde jeg testet for lenge siden !

nå spiller vel ikke prisen den største rollen når det gjelder jakt men når det finnes så mange gode kuler til en mye rimeligere pris så velger jeg å "boikotte" rhino :D

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter.

 

Jeg ville gått for Nosler Accubond.

Jeg felte 30 hjorter i fjor med den kula, og i år jakter nesten alle på laget vårt med denne.

Den gir veldig bra presisjon, og den gir gode hastigheter. Jeg lader den i 6.5'n min til ca 950 m/sek, og har skutt igjennom det meste. Den ene kula jeg fant hadde en restvekt på 54%, men jeg er ikke så opphengt i sånne ting. Ved skuddplassering innenfor ringen, oppfører denne kula seg uansett sånn som den skal. Med andre ord, den dreper viltet. Ikke blir det mye griseri heller, den gir fine slakt.

 

Her er et bilde fra ei kule jeg fant igjen i skinnet på en større bukk jeg skjøt @ xxx meter.

Langhold004.jpg

Langhold002.jpg

 

P.S Er det noen her som har sett forskjellen på effekten av et vilt skutt med ei 140 grs kule i 800 m/sek kontra 850 m/sek???

Tror ikke det.

Link to comment
Share on other sites

P.S Er det noen her som har sett forskjellen på effekten av et vilt skutt med ei 140 grs kule i 800 m/sek kontra 850 m/sek???

Tror ikke det.

 

Tror heller ikke noen har sett det... :D

 

Har faktisk aldri tenkt på det, men 6,5x55 ammunisjonen min har vært ulovlig for norsk storviltjakt siden tusenårsskiftet. Men har heller ikke skutt norsk storvilt med nevnte kaliber.

 

Sierra 140gr Gameking er rett og slett en dødsstråle på mindre hjortevilt i moderate hastigheter.

Skal snart prøve Nosler Accubond og skyte den i ca 870 msek.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett, ingen har "sett" det, eller følt det, eller noe som helst.

Loven er nå engang slik, lite å gjøre med det, men det er mye tull, synes jeg da, personlig.

 

Etter at jeg gikk fra 308, til 6.5, har fluktstrekningen på dyrene jeg har skutt blitt kraftig redusert, nesten ned til 0 meter :)

 

Det finnes mange gode kuler til 6.5, jeg har kun prøvd noen få, men må si at jeg ikke trenger å prøve flere da Accubond gjør jobben bedre enn de andre jeg hittil har prøvd. Mulig jeg har en fordel av å sende de avgårde med 100 m/sek mer enn en "vanlig" 6.5, men dyrene velta hos de andre som brukte den i fjor også, i vanlig 6.5.

 

Dette er vel en av de mer vanlige og mange diskusjonene her på forumet, og er ett lite vepsebol. Gjør som andre, finn ut av ting selv, så slipper man å "skylde" på at man har lest at den og den er bedre enn den og den. Det er jo litt gøy å eksperimentere å ikke gjøre slik som alle andre har gjort. Det er jo det som er essensen med hjemmelading ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hei dere..

Jeg har no lest igjennom alle spørsmålene og svarene her inne. det ser ut som om det er mange som ikke helt tenker før de skriver.. jeg jakter nye hjort og rådyr å bruker bare 6,5x55

Du spurte om hvilke 140grs kule som kan annbefales til alt av jakt i norge fra rev til elg!

Jeg bruker selv to kuler som går helt likt med samme ladning, å kan sterkt annbefales.

140gre rem clu det er en bonda kule som tåler en trøkk å ekspanderer veldig fint på rådyr og hjort. Den andre kulen som blir mye brukt er Rino 140grs. den er litt hardere men kan sterkt annbefales og prøves. Hvis du leser bladet jakt så kan du lese jørund lien sin mening om kule til 6,5 og det er nettopp rino 140.

Men nosler acc er apsolutt en bra kule det og. jeg skjøt en 130 kg hjorte bukk i fjord som et test forsøk med den kulen. knall og fald og et pent slakt.

Det med kuler vill det altid være delte meninger om. det kommer du ikke unna.

noen sverger til A-frame mens personlit liker jeg den ikke. syntes det ekspandere for dårlig og forsent.

Nor alt kommer til alt så kommer det ann på hvor du treffer. skyter du et dårlig skudd så hjelper det ikke hvilken kule du bruker.

 

Kjøp deg to eller tre kuler du har tro på, prøv de i riflen å se hva som går best og bruk den:)

 

håper du ble noe hjelpen

JBS

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her som har sett forskjellen på effekten av et vilt skutt med ei 140 grs kule i 800 m/sek kontra 850 m/sek???

Tror ikke det.

 

For noen få år tilbake brukte jeg og bestekompissen bare 140g Nosler patition til rådyr. Vi skyter ganske mange, mellom 10 og 20stk hver oss pr år. Min ladning var "hard" med MRP og ga mellom 840 og 850m/s, hans var heller "slapp" med Norma15 og ga mellom 760 og 770m/s. Slaktene mine var var alltid OK (lite og klage på), men slaktene hans var alltid penere enn mine.

Sammenligningsgrunnlaget er ganske stort (omkring 150 dyr).

Jeg er enig med "Gal mann" i at viltet nok merket liten forskjell på hastigheten, men det gjør slakteren :wink:

 

Bruker i dag 160g Woodley i 800m/s og er veldig godt fornøyd, som jeg var med den gamle Nosler ladningen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader den i 6.5'n min til ca 950 m/sek
Skal snart prøve Nosler Accubond og skyte den i ca 870 msek.

 

Ut i fra andre tråder på kammeret forstår jeg at disse karene skyter kaliber 6,5-284. Jeg vil bare nevne det, siden denne tråden omhandler kaliber 6,5x55. Håper derfor ingen misforstår, og ukritisk prøver å lade 6,5x55 til disse hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt ulike 6,5 opp gjennom alle år med tyngden på 6,5*55 og 260 rem med siste som favoritt. Jeg ser jo nå at mesteparten av min jakt har pågått ulovlig da jeg foretrekker 140 grs kuler og de ofte har ligget på 820 til 850 m/s. Nosler partition til gris og elg, og 140 grs sierra til alt fra hjort og nedover. Jeg har alltid syntes det er greit med gjennomskyting. Spørsmålet mitt må egentlig bli: Er det jeg som jeger som må dokumentere hastighet, kulevekt og E100 eller er det mulig oppsyn som må gjøre det. Jeg tenker da på godkjent kaliber og godkjent kulevekt.

Er det blitt slik at jegere må terpe V100, E100, BC og løpslengder for å kunne bedrive jakt lovlig. Har det blit kjørt noen sak på dette tidligere? Er dette et reelt problem eller sitter vi bare på kammeret og lager oss hypoteser for å markere oss innen kunnskap. Blir ikke dette som å ligge i 90 i 80 sona??

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i det du skriver her.

En gjennomsnittsjeger, som kjøper en pakke ammo på skytebana og drar på jakt, har som regel ikke peiling på om denne kula holder kravet i hans børse. Sånn har det vært alltid, og sånn kommer det til å fortsette. Vi som er medlemmer i dette fora, er vel litt over gjennomsnittet interessert i det vi driver med, men jeg synes mange tar på seg politirollen litt vel fort.

Jeg har sagt det før opg jeg spør igjen. Er folket her inne like lovlydige ellers i samfunnet, som de så skinnhellig prøver å fremstå her??

Link to comment
Share on other sites

Først må jeg si at jeg liker tråden. Har tenkt en del på hvilken kule som jeg skal bruke i 6,5x55. Man vil jo gjerne ha en kule som ikke går gjennom som en helmantel og heller ikke en kule som deler seg om man treffer harde bein. Jeg har tenkt å bruke kulen på elg og da må den jo tåle litt.

Har lest en del og om forskjellige kuler og har blitt litt klokere, men er fortsatt i tvil. Det står vel nå egentlig mellom Accubond og A-Frame og er litt usikker.

Er dog "redd" for at A-Frame blir for hard og at Accubond blir for myk om den treffer kraftige bein.

 

Spurte Poacher her inne og han mente dog at Accubond var ett godt valg. Ser ellers at der er delte meninger.

 

Er der ikke noen som har prøvd noen ekspansjonstester på dem her inne på Kammeret eller har skutt mange elg med noen av nevnte kuler?

 

Må også si at det frister å bruke Barnes X i 130grain ( vet at den er litt lett, så ikke bruk krefter på å kommentere det).

Link to comment
Share on other sites

Skal lade Woodleigh weldcore 160gr i 6,5x55,har god erfaring med oryks og mega,men har tenkt å prøve noe annet i år,er det noen som har ladet denne med godt resultat,har kun mrp krutt,har stilt vekta på 48,5gr,er spent på farten :shock: noen tips :D

Link to comment
Share on other sites

Er dette et reelt problem eller sitter vi bare på kammeret og lager oss hypoteser for å markere oss innen kunnskap.

 

I min verden: Nei! (ikke et reelt problem)

Helt klart at enkelte lager/konstruerer problem stillinger som er flisespikking.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal lade Woodleigh weldcore 160gr i 6,5x55,har god erfaring med oryks og mega,men har tenkt å prøve noe annet i år,er det noen som har ladet denne med godt resultat,har kun mrp krutt,har stilt vekta på 48,5gr,er spent på farten :shock: noen tips :D

Tips? STAAAANS!

Hvor har du ladevekta 48,5 grs MRP fra?

Ta en kikk på www.norma.cc så vil du se at maksladninger for 156 og 160grs kuler ligger mellom 45,0 og 46,0grs MRP.

Har du testet med denne mengden til oryx og mega før, ja så går det kanskje bra med Woodleighen også; men jeg ville personlig prøvd noget mindre først.

Link to comment
Share on other sites

I drillingen min - bruker jeg Hornady 160 RN/N160/46 gr..- og oppnår storviltkravet.

Har ikke hatt dårlige erfaringer med den - og har brukt den siden 1985.

 

Men andre kan selvsagt ha andre erfaringer med kulen.

 

Inntil jeg selv opplever mer enn et par/tre/fire :wink: dårlige erfaringer med den - bruker jeg den :)

Link to comment
Share on other sites

Skal lade Woodleigh weldcore 160gr i 6,5x55,har god erfaring med oryks og mega,men har tenkt å prøve noe annet i år,er det noen som har ladet denne med godt resultat,har kun mrp krutt,har stilt vekta på 48,5gr,er spent på farten :shock: noen tips :D

 

Ladeboken utgave 4 sier maxladning på 48 grs og da har den en fart på 792 m pr.sek i et løp på 66 cm 1-8 snurr

Link to comment
Share on other sites

Takker, da er vekta stilt inn på 46 gr får starte med det ,men er det noen med jakt erfaring med denne kula Woodligh Weldcore,er den vanskelig å få pressisjon med ,våpenet er ein mauser med S/Larsen baneløp kappet på55cm,om kula duger må det jo vere god medisin i desse kappe og lyddemper tider,det er ikke tvil om at mange vil ha problem med storvilt kravet med 140gr kuler og 40cm løp,mange av superkulene i 140gr trenger farten for å ekspandere, :shock: tror eg,derfor opp med kulevekta :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...