Jump to content

Vanskelig sak.


Butinox

Recommended Posts

Det er en vanskelig diskusjon, med mange (gode) og (dårlige) argumenter fra begge sider. Det viktigste er vel å ivareta norsk landbruk, og beholde de gårdene som har sau, kyr, gris og andre dyr som levebrød. Det er sauen som er det mest "hunta" dyret av rovdyrene, men at man skal satse på å prioritere rovdyrene istede for sauen er heldt bak mål. Noe skal vi i norges land spise også, og jeg nekter å spise importert sauekjøtt når vi har de mulighetene vi tross alt har for å avle på sau.

 

Det er greit å ha rovdyr også, sier ikke annet, men at det ikke blir for mye av dem. Til slutt blir det for mange, å da er det ikke sikkert det bare er sauene rovdyrene går på, kan også gå på mennesker om de er sulltne nok. Vi mennesker og rovdyr har samme innstinkt, vi beveger oss dit det er mat. Det er umulig å passe på 4-500 sauer 24/7 og tross alt jobbe på gården samtidig. Vi har et arbeid på gården også, som gjør at det ikke er like enkelt å passe på sauene som de gjorde for noen hundre år siden. Men at vi skal passe på sauene konstant, for at noen rovdyr ikke skal ta dem, er det jammen bedre å holde rovdyrsbestanden nede.

 

Det er sauen som gir oss mat, holder arbeidsplasser OG som gir oss ull til klær.

Om du er missfornøyd med ull, kan du kanskje strikke genser av hundehår? Tviler på det er bedre.

Vanskelig sak fra begge sider, men det kommer også ann på hva man tror på. Jeg tror på landbruket og fremtiden der, eller du?

Link to comment
Share on other sites

 

Om du er missfornøyd med ull, kan du kanskje strikke genser av hundehår? Tviler på det er bedre.

 

Jeg hadde en gang garva sokker av hundehår (det var sånn Lassi hund) MYE varmere en saueull...

Om kvaliteten er bedre eller dårligere vet jeg ikke.

 

Om vi skal ha rovdyr eller ikke, det vet jeg ikke.. Men er det sant som det blir sakt i dokumentaren vargkrig, at ulven er satt ut bør den fjernes. Jeg tror også den er satt ut.. for den er for tam til og være "ekte" villulv..

Surra jo en ulv rundt på badestranda/cempingplassen i ARENDAL i 2003.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også den er satt ut.. for den er for tam til og være "ekte" villulv..

Surra jo en ulv rundt på badestranda/cempingplassen i ARENDAL i 2003.

 

Jeg må bare spørre, siden vi skyter 40.000 elg i året her i landet så skulle man tro at elgen var ganske sky ovenfor mennesker?

Men du har jo forklaringen på hvorfor de ikke skyr mennesker, de er selvsagt satt ut, og er "tam-elg". Sikkert fra noen av dyreparkene som har elger. :)

 

Og denne her:

Advokat Gro Forsdal Helvik (32) klampet gassen i bånn på den spreke BMW-en, men ulven hengte seg på.

 

I om lag 200 meter forfulgte rovdyret den sjokkerte Fevik-kvinnen fredag kveld.

Liten motor, eller stor ulv? :lol: Her tror jeg det er noen som har overdramatisert litt, noe som ofte skjer når det er snakk om dette hundedyret.

 

Men siden diskusjonen allerede er i gang, så kan jeg ikke la være å spørre: Hvilken fare utgjør egentlig ulven for oss mennesker? Utover det rent økonomiske selvsagt, for DEN argumentasjonen skal jeg være enig i.

Hvem har blitt jaget av ulv? Hvem har blitt angrepet av ulv? Hvem har sett tanngarden til gråbein? Hvem har hørt snerringen de kommer med når de er usikre og varsler angrep?

 

Den eneste gangen jeg har opplevd ulv var sammen med ulver som er vant med mennesker, og kom ulven(e) til meg? Selv om ulv og hund er nysjerrige skapninger, så er det ikke lett å få engang en "tam" ulv på nært hold. Det er et eller annet med det dyret som gjør at det har en skyhet ovenfor mennesker. Man skulle nesten tro at forfedrene deres hadde fortalt historiene om den store ulvejakten som var her i landet for et par hundrede år siden, siden det kan se ut som om ulven vet at vi vil skade den.

 

Ulv og sau fungerer fint i lag de, bare vi lar naturen selv regulere det. Men den importerte sauen som ikke har hønn til å forsvare seg med duger dårlig i samliv med større rovdyr. Ursauen har ikke dette problemet, så da har vel både sauebønder og andre fått svaret på hvordan man kan holde sau i et område hvor det er ulv. I hvertfall inntill noen finner på å lære ulven å lese kart og fortelle de hvor ulvesonene er og hvor de IKKE får lov til å oppholde seg.

 

Det er (var?) mer ulv her jeg bor enn det er nede i Agder, men ikke pokker om noen ulv har jaget bilen min inne i skauen her. Det nærmeste jeg har kommet ulv her inne er vel å ha sett spor. De(n) var nok sikkert i nærheten, men jeg hadde kanskje ikke cool nok bil til at den gadd å løpe etter meg? ;)

 

(Notat til meg selv: --Kjøp beemer)

Link to comment
Share on other sites

Det eneste rette er jo å følge den rød-grønne linje.

-Tvinge de fordømte bøndene, som jaggu tror de veit mer enn en 20 år gammel guttunge på et kontor i Oslo, til helgekurs i Loen og studier av "ulven er vår venn - etisk sauehold 2010".

-Utlevere kart over ulvefrie soner, GPS og "101 oppskrifter på fårikål" (en gave fra OEK) til landets ulver.

-Nye lover og foreskrifter som bl.a. garanterer hver enkelt sau egen gjeter, støttekontakt og saksbehandler hos NAV.

-Innføre off. pisking og/eller henging av bønder som krenker ulvens personlige grenser og integritet, sårer ulvens følelser eller skyter på den. Det at ulven har invitert bondens saueflokk til grillparty/prøvd å drepe dem er selvsagt irrelevant. Stakkars lille ulven ville sikkert bare leke litt med de slemme sauene, løpe om kapp med dem.

 

Selvsagt må man også ha minst en komite, bestående av representanter fra enhver natur- og dyrevernorganisasjon i Nord-Europa, samtlige departement, Alexander Rybakk og tremenningen til tanta til naboen til Jens stoltenbergs personlige trener.

 

I passende tid før neste valg kan kanskje onkel jens, tante kristin, Tv2, NRK og en ulv neddopet på valium, samles rundt bålet ute i skogen, gi hverandre ullvotter med Statoil-mønster, holde hverandre i hendene og synge "internasjonalen" sammen.

Link to comment
Share on other sites

De synger ihvertfall ikke 3 (og 4) vers av internasjonalen rundt det bålet...

 

 

Imot oss statens lover bøyes,

av skatter blir vi tynget ned.

Og fri for plikt den rike føyes,

mens ringhets rett ei kjenner sted.

Lenge nok har vi ligget i støvet:

Vi stiller frihets krav mot rov.

Mot alle retten skal bli øvet,

slik vil vi ha vårt samfunns lov.

 

 

8)

 

Ved nærmere ettertanke, av hensyn til ulvens følelser dropper de nok vers 6 også;

 

Arbeider, bonde våre hære

de største er, som stevner frem!

Vår arvedel skal jorden være,

vi sammen bygge vil vårt hjem.

Som av rovdyr vårt blod er blitt sunget,

men endelig slår vi dem ned.

Og mørket som så tungt oss knuget,

gir plass for solens lys og fred.

Link to comment
Share on other sites

Det blir vel drept noen mennesker rundt om i verden av ulv. Den utgjør nok ikke så veldig stor trussel, men muligheten er selvsagt til stede.

Jeg har jo lest om folk som har blitt ringet inn av 3-4 ulver. Det er nok ikke noen morsom situasjon

 

Host opp en sikker kilde på mennesker drept av ulv, er du snill :)

Og ringet inn av ulv... nja... den har vi hørt her i familien også. Spør du meg, så er det nok en fjær som blir til 100 høns eller noe deromkring.

Svogeren min ble visstnok "truet" inn i bilen av 3-4 ulver som "omringet" han. :lol: Nei, den historien ser jeg på som en dårlig skrøne.

Selvsagt har sikkert han og mange andre støtt på en ulv, som kanskje har vist en truende adferd for å forsøke å skremme bort denne "inntrengeren".

Det er som med hunder! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også den er satt ut.. for den er for tam til og være "ekte" villulv.

 

Hvorfor antar du at en vill ulv automatisk MÅ være redd for mennesker? Husk at det ikke er snakk om noe byttedyr som har flukt som 1. alternativ for det meste, dette er et intelligent rovdyr som har lett for å tilpasse seg nye situasjoner. En ulv som stadig eksponeres for mennesker uten noen negative erfaringer vil lett kunne lære seg av med frykten for det ukjente. Jeg er for både ulv og sau, men om det noengang skal kunne fungere må felling av problemindivider være mulig. Det krever en bestand over minimum som igjen krever jakt for å regulere den. Da kan man kanskje få det beste ut av begge verdener, en levedyktig rovdyrstamme som "dresseres" til å ikke jakte på husdyr samt å frykte mennesker. Men det vil kreve endringer i næringen, ikke alle som driver med sau nå vil kunne fortsette med det.

 

Dette er ikke noe nytt, alle handlinger som beskytter naturen har sin pris. Jeg opplevde at bedriften jeg jobbet på ble lagt ned, dels på grunn av konkurranse fra Kina, men uten stadig økende utslippskrav ville det kanskje ikke skjedd. Når jeg ser på saken i sin helhet kan jeg ikke si meg helt uenig, selv om det var tungt å svelge der og da. Men av en eller annen grunn er det ikke like synd på oss som ikke jobber med husdyr. Hvorfor er vi så mye lettere å ofre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også den er satt ut.. for den er for tam til og være "ekte" villulv.

 

Hvorfor antar du at en vill ulv automatisk MÅ være redd for mennesker?

 

Nei, den må vel ikke være redd menneseker..

 

 

Noen elger oppførte seg nesten helt likt som ulven løpe etter biler og surra rundt i tettbebygd strøk, den ble skutt??

Jeg ville da heller hatt en løpende elg eller to rundet huset enn en ulv..

Dette skjedde faktisk på Hisøya begge episodene.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen 2.0

Jeg tror kanksje du bør lese litt historie, spesielt med fokus på den industrielle revolusjon og utviklingen av det industrielle samfunnet før du prøver å tolke og anlaysere Internasjonalen.

 

Jeg kjenner ikke til noen tilfeller av sensur av teksten i norske politiske miljøer.

 

 

 

Ja til Ulv

Ja til lovlig Ulvejakt

Ne til dumme argumenter i ulvedabatten.

 

og ja...

Del godene :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville da heller hatt en løpende elg eller to rundet huset enn en ulv.

 

En nærgående elg er sannsynligvis langt farligere enn en ulv. Det har vært en del hendelser hvor folk har blitt angrepet av elg, enkelte ganger med dødelig utfall.

Signalpenn med knallskudd burde være et ypperlig redskap for å lære gråbein at mennesker er farlige.

 

 

Ja til Ulv

Ja til lovlig Ulvejakt

Nei til dumme argumenter i ulvedabatten.

 

Amen.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen 2.0

Jeg tror kanksje du bør lese litt historie, spesielt med fokus på den industrielle revolusjon og utviklingen av det industrielle samfunnet før du prøver å tolke og anlaysere Internasjonalen.

 

Jeg kjenner ikke til noen tilfeller av sensur av teksten i norske politiske miljøer.

 

 

og du bør senke skuldrene og prøve å få med deg evt humoristiske undertoner.... Smileies og sånt er ofte et lite hint om at humor er innvolvert.

 

 

Ad "sensur" av teksten til Internasjonalen; Ap synger kun vers 1 og 6, kan være for det de har det travelt med månelandinger og slikt eller fordi teksten ikke passer; aner ikke og bryr meg ikke, men synes det litt artig da!

 

 

Om topic, skal en ha en ulvebestand i Norge må det være åpning for å ta ut den eller de av dyrene som blir et problem i forhold til husdyr (og evt mennesker) og forvaltningen må være så gjennomsiktig at det ikke kan være tvil om fakta rundt ulvestammens størrelse, utbredelse osv.

Link to comment
Share on other sites

Vi synger stort sett første og siste vers av Ja vi elsker også.

...

Hvor har du det fra at AP sunger 1 og 6 vers? Ha er eventuelt årsaken til dette?

 

forøvrig var det morsomt første gangen, men det taper seg med gjentagelsens desperasjon og fremstår som nokk et sytet frosøk på finne noe galt å si om regjering, når ikke virkeligheten og fakta strekker til.

 

SÅ nei, det var ikke morsomt denne gangen heller.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Urogallus:

Den var morsom første gagen (Som jeg skrev)

Ikke for n'te gang

Å påstå at jeg er 100% nøytral og ville reagert på nøykatig samme måte om det hadde blitt "kødda" med FRP'r faller vel på sin egen urimelighet. Selv jeg er ikke så fantastisk :P

 

Men jeg er lei enkeltes Behov for å tynnslite en hver mulihget til innibille seg at den sittende regjering er onde,færle, inkompetente osv. Speseilt når man har endt opp med å finnen på ting for bevise sine hodlninger.

 

At det ellers klines utover i en ulvedebatt tråd, gjør det ikke bedre. (Kanskje jeg med respekt til trådstarter burde ha driti i å svare, og bare rapporert inlegget, nu vel, jeg reagere på det.) Eller kanksje "spøken" var så dårlig gjennomført at den ikke var morsom?

...

 

Du skriver at all ulv er et potensielt problem, hva mener du med det?

Det er ganske mye annet som også er potensielle problemer? Er ikke nettop innstrammningen av våpnelovgivningen begrunnet med potensielle problemer? Bør man ikke heller forholde seg til Reele problemer.

Link to comment
Share on other sites

Men etter mi meining er ALL ulv et potensielt problem!

 

Skjønner hva du mener, men jeg tror forvaltningen av ulv er et større problem enn ulven selv. "Hemmelige" sporingsprosjekter, "ulvesoner" og slikt bidrar kun til å skape rykter, synsing og mistro.

Et stort feilgrepet er nok "ulvesoner", ettersom ulven ikke bryr seg om hvor forvaltningen mener den skal være eller ikke og forvaltningen ikke gjør noe med de ulvene som går ut av området blir det, som mye annet, bare noe tull.

Noe annet som garantert skaper ulvemotstand er det at den frykt folk som har ulven innpå seg føler avfeies som tull, uvitenhet eller overdrivelser.

 

Absolutt en vanskelig sak dette med ulv og store rovdyr.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg liker Chiefen mye mer når han er saklig og velformulert.

 

Jeg tror som Chiefen, at mye av det reele problemet i dag er nettopp rundt forvaltningen, men også et resulktat av den uhildede og ukontrollerte ulvedebatten. Ekstremene på begge sider er blitt så skrekkelig drøye at det er litte spillerom for å finne løsninger igjen. Det gjentaes påstander om ulveutsettning og påstander om massiv illegal jakt. Den ene siden forhøyer den selvstendige sauebonden som landets siste forsvarer og ryggrad (Med mindre vedkommende skyter jakthund for å beskytte sauene da....) mens den andre siden fornekter at nærvær av ulv faktisk påvirker de som bor der, uansett om grunnen er reel eller ikke. Det er ikke noe gøy å være redd for spøkelser, selv om de faktisk ikke finnes.

 

Jeg tilhører fortsatt den siden som mener det er riktig å bevare ulvestammen i norge, men at de må en aktiv, kompromissvillig og faktabasert forvaltning bak den. En som prøver å finne den mest gyldne sti.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del har funnet at det eneste samfuns økonomiske riktige, er å avslutte eksprimentet med ulv i Norge.

 

Vi har ikke råd til den, og ikke har vi plass til den (da den tydeligvis ikke holder seg der den blir fortalt den kan være).

 

vi har ingen internasjonal forpliktelse til å ta vare på dyr som migrerer til, eller har blitt satt ut i norsk fauna. Vi har også i likhet med mange andre land, hatt muligheten til å ikke ratifisere den delen av bern konvensjonen som gikk på ulv.

 

Kort sagt, ulv har vi valgt å anskaffe oss/la spre seg til Norge. Og vi kunne like gjerne ha tatt samme bestemmelse for ulven som for mårhunden.

 

Problemet er ikke å fjerne ulven, problemet er at ulven er tillagt en uhorvelig mange egenskaper. Og en ekstrem symbolverdi, som den på ingen måte kan sies å fortjene i dagens samfunn. Spesielt er det at flesteparten som vill ha ulv, synes å ville ha den fordi de synes det er kjekt å vite at vi har ulv. Det holder tydeligvis ikke med noen 100000 ulv på andre siden av russe grensen.

 

Konsekvensene for husdyrhold og rekreasjon, feies til side. Og noen må endre livstil og levebrød, for noe som ikke engang er utryddningstruet. Noe annet var det om det var vår villrein eller den arktiske reven vi snakket om, men der har pipen en annen lyd. Spesielt villreinen blir fortreng i stor stil, samt at det legges opp til ulven skal komme de stadig nærmere inn på livet.

 

Det virker kansje hardt og udiplomatisk, men ulven har ikke livets rett i dagens norge. Og der var det våre politikere gjorde så fryktelig feil, da de slapp den inn.

 

P.s. Å flytte produksjon av noe til kina, p.g.a. utslippstillatelser, kan aldri forsvares. Da nesten etthvert produkt som produseres i europa, produseres renere her enn der. Nei til dumping av utslipp i kina, burde være parolen.

Link to comment
Share on other sites

 

Host opp en sikker kilde på mennesker drept av ulv, er du snill :)

Og ringet inn av ulv... nja... den har vi hørt her i familien også. Spør du meg, så er det nok en fjær som blir til 100 høns eller noe deromkring.

Svogeren min ble visstnok "truet" inn i bilen av 3-4 ulver som "omringet" han. :lol: Nei, den historien ser jeg på som en dårlig skrøne.

Selvsagt har sikkert han og mange andre støtt på en ulv, som kanskje har vist en truende adferd for å forsøke å skremme bort denne "inntrengeren".

Det er som med hunder! ;)

 

Nå var det vel ingen som spurte deg, men hvorfor skal ikke ulven ha ringet inn mennesker? Er det noen grunn til at ulv ikke kan angripe mennesker? har du noen sikre kilder på at ulven ikke dreper mennesker?

jeg vet ikke om dette er sikre nok kilder for deg, men et lite søk på google så kommer det fram mange treff på folk som har blitt drept av ulv. som feks dette: http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/kolja-10-drept-av-ulv-2534562.html

Link to comment
Share on other sites

Hvem har blitt jaget av ulv? Hvem har blitt angrepet av ulv? Hvem har sett tanngarden til gråbein? Hvem har hørt snerringen de kommer med når de er usikre og varsler angrep?

 

Det er jo noen år siden nå, men i 1998 skjøt en forhendværende kolega av meg ei kvige i svindal. Like etter kom et knippe ulv og de hevdet vist hardnakket at byttet var dems. Jegeren trakk seg forsiktig tilbake og ventet på forsterkninger. Det var vel også denne flokken som tok en drever ved sebyvannet samme året. Jeg blir ikke veldig overasket hvis slike episoder skjer igjen, ihvertfall ikke hvis ulvebestanden øker og byttedyrene blir sterkt redusert.

 

Jeg har selv sett tangarden til en ulv. Om det var hunden min eller meg han ville skremme vet jeg ikke, men han telte vel 3 mot en og forsto nok at han var noe i mindretall. Avstand 15m og vi sporet han inn med en jämthund i elgjakten, teksnes, våler (østfold 1998)

Link to comment
Share on other sites

Jada, ulv kan helt klart være farlig for mennesker. Poenget er bare at det også gjelder mange andre arter. Elgen er fullt kapabel til å drepe et menneske, noe som skjedde i Sverige i fjor (eller var det året før). Og da regner jeg ikke med viltpåkjørsler som krever mange liv hvert eneste år. Huggormen er giftig og kan være svært farlig for enkelte. Ja selv veps og bier kan ta liv. Hva så?

Link to comment
Share on other sites

Da er vi igjen tilbake på at vi skal skyte ned alle arter som potensielt kan være dødelig for oss mennesker?

Hva da med de som beviselig tar liv hvert eneste år? Den vanlige norske huskatt er faktisk skyld (ikke direkte, men som smittebærer) i flere dødsfall hvert år her i landet. I hvertfall fler liv hvert eneste år enn det har blitt tatt folk av ulv de siste 100 år tilsammen.

Men jeg går ikke rundt og vil skyte ned alle katter av den grunn. Det er meget mulig jeg hadde mistet kontrollen og løsnet skudd mot f.eks ulv dersom den angrep hunden min, men jeg går da for pokker ikke rundt og fordømmer ulv av den grunn? Jeg tar heller mine forhåndsregler og passer på hunden.

 

Det er vel kos med litt spenning når man er ute vel? ;) Ellers så kunne man jo like gjerne jaktet duer i Tøyenparken, dersom man var så skvetten for alskens skogens dyr mener jeg! :roll:

 

edit: det er større sansynlighet for at jegeren eller hunden blir skutt av en annen jeger, enn at de blir angrepet av ulv. Sjekk fakta rundt dette. Jeg er skeptisk til å gå i skogen under elgjakta, jeg stoler rett og slett ikke på "de folka" der. :?

Link to comment
Share on other sites

Jada, ulv kan helt klart være farlig for mennesker. Poenget er bare at det også gjelder mange andre arter. Elgen er fullt kapabel til å drepe et menneske, noe som skjedde i Sverige i fjor (eller var det året før). Og da regner jeg ikke med viltpåkjørsler som krever mange liv hvert eneste år. Huggormen er giftig og kan være svært farlig for enkelte. Ja selv veps og bier kan ta liv. Hva så?

 

Dette dreier seg ikke om at elg, huggorm, bier og veps også kan være farlige for mennesker, men om latterliggjøringen av den følte frykten for ulv hos de som har den som nærmeste nabo utenfor stuedøra. "Forståsegpåere" som tilbakeviser at ulv kan være farlig for mennesker, bruker gjerne historien i Norge i nyere tid som dokumentasjon. Ja, for ulven i Norge er sikkert mye snillere enn utenlandske ulver. Det neste pleier å være en tøffing som kan meddele at han bor midt inne i et ulvehi og aldri har vært redd for at ulven skal gjøre han noe, og at ulvene etter hans erfaring er mye reddere for han enn han er for dem. Hvorfor kan vi ikke bare ta ulveredselen på alvor, den kan være en kilde til redusert livskvalitet. Istedet for å alltid prøve å latterliggjøre den.

Link to comment
Share on other sites

For å støtte predator.

Ulvefrykt, er et reelt problem. Uansett om den er basert på noe hysterisk usannsynlig. Det er ikke formålstjenlig å laterliggjøre den, men å ta den på alvor og heller prøve å få rdusert den. Det er bedre å forklare noen som redd for våpen, hvordan de fungerer, hvilken respekt de bør ha for dem og hvordanman bør forhjolde seg til dem en å fordømme og latterligjøre.

Link to comment
Share on other sites

Sitering slettet jmonsen

 

Nettopp, frykten for de store rovdyrene er i seg selv reell for de som føler den. De som har flyskrekk blir ikke noe mindre redde for å fly til tross for at sjansen for å falle ned statistisk sett er minimal og mye mindre enn å utsettes for en trafikkulykke.

Link to comment
Share on other sites

Ulvefrykt, er et reelt problem.

 

et er jeg enig i, for de som er redde er dette et svært reellt problem. Og jeg mener ikke at man skal latterliggjøre de, men det betyr ikke at vi skal ta avgjørelser basert på irrasjonell frykt. For frykten ER i all hovedsak irrasjonell.

Link to comment
Share on other sites

Glenn, har du noe dokumentasjon

 

Ja, men jeg føler ikke noe behov for å legge ut fakta om det, siden det meste annet som diskuteres er totalt faktaløst.

 

Den største faren rovdyr utgjør her i Norge er frykt! De som er redde for å kjøre bil i mørke dropper det, så da kan vel de som er "redd" for rovdyr droppe å oppsøke det de frykter da, eller hva?

 

At det blir angrepet mennesker rundt om i verden KANSKJE 1 gang hvert 3 år av f.eks ulv ser jeg ikke på som noen reell fare, det dauer jo fler folk av angrep fra elg hvert år i verden.

For ikke å snakke om flodhest! DE er farlige de, fryktelig mange folk som mister livet i flodhest angrep hvert eneste år. Men alikevel er det få som går rundt og frykter flodhesten? Allerminst de som bor i nærheten og har flodhest rundt seg daglig.

Bare så det er klart, jeg frykter ikke flodhesten heller jeg. Men jeg oppsøker den heller ikke med mindre det er absolutt nødvendig.

 

Frykter man flodhest så skyter man de vel da, frykter man ulv så skyter man vel de. Jeg ser ikke helt "problemet" med å leve blant hverken flodhester eller rovdyr, det er jo bare å ta sine forhåndsregler vel? Man slipper da vel for faen ikke ungene ut dersom det er flodhest i hagen! Og ikke slipper man hunden dersom det er ulv i nærheten heller?

 

Og ja, dersom det er noen som er sterkt plaget og skremt av ulv i nabolaget så vil jeg gjerne være med og føle frykten på kroppen, kanskje jeg er totalt enige med de som ikke vil ha rovdyr? ;)

Det er bare å ta kontakt på PM dersom jeg kan komme og hilse på hos dere og oppleve denne skumle ulven som skremmer folk så fælt :)

Link to comment
Share on other sites

Ja frykten kan være irrasjonell i betydningen at det er svært usannsynlig at ulven vil angripe et menneske i Norge idag. Sålangt kan jeg være enig. Men frykten er ikke ubegrunnet all den tid det årlig finnes tilfeller jorden rundt, hvor nettopp ulv dreper mennesker. Hvorfor kan vi ikke bare konstatere at ulv er et rovdyr som kan være farlig for mennesker, slik som vi gjør med bjørnen, og så konsentrere oss om det som er forvaltningens egentlige problem. Å legge en vesentlig byrde på noen for at fellesskapet skal ha gleden av den berikelsen for naturen som ulven gir.

 

Det er mitt inntrykk at de som har ulven i nabolaget hovedsaklig ikke vil ha den der, og de som faktisk ønsker den velkommen i all hovedsak er skjermet fra problemene den medfører. Feks hører vi om mennesker som frykter for barns sikkerhet når ulven lusker rundt dørene. Noen blir redde for å gå i skogen, plukke bær og sopp osv. Jegerene opplever at de ikke kan slippe hundene sine og at kvotene på elg blir mindre, rådyrene forsvinner osv. Jeg mener at disse hensynene også må tas i betraktning og verdsettes, på lik linje med tap av husdyr på utmarksbeite, reduserte bestander av matnyttig vilt og jaktmuligheter osv.

 

Å ha store rovdyr innebærer et sosialøkonomisk regnskap, slik at vi alle må være med å betale for dette uansett om vi vil eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Glenn. hvorfor trekke fram sammenligning med flodhest? jeg er sikkert redd for flodhest og jeg oppsøker heller ikke flodhester. Jeg er også redd for ulv, og jeg oppsøker heller ikke ulv. Men ulven kommer hit vi bor, hvorfor skal vi ikke kunne ha bikkje ute og la ungene leke i hagen uten å måtte sitte med rifla på verandaen? Samme om det går 3 år mellom hver gang det blir drept en unge av ulv. den dagen det skjer her i norge så er det en gang for mye. Hvorfor skal man ødelegge livet til så mange for at noen skal vite at det finnes ulv der ute? de fleste som vil ha ulv er jo ikke akurat ute for å lete etter den heller? de skal bare vite at den finnes, og det syns jeg blir for dumt. Jeg er også sikker på at det blir drept mange flere av ulv, enn det som kommer fram i media. Jeg greier ikke å finne en grunn til at vi skal ha ulv i de små skogsområdene. Det vil bli alt for mye konflikt med de som bor der. Ulven hører hjemme i vilmarken, ikke i boligfelt

Link to comment
Share on other sites

Jeg greier ikke å finne en grunn til at vi skal ha ulv i de små skogsområdene. Det vil bli alt for mye konflikt med de som bor der. Ulven hører hjemme i vilmarken, ikke i boligfelt

 

Næ.... det med flodhesten var bare et eksempel for å billedgjøre "frykt". Folk i RSA sitter ikke med børsa i handa bare fordi det er flodhest i nærheten, de skygger heller banen og lar dyret være i fred. Fornuftig spør du meg, selv om flodhesten ikke er kjøtteter. ;)

 

Når det gjelder ønsker/ikke ønsker ulv, så er jeg helt enig med deg om at man ikke er så veldig tjent med å ha ulveflokker ruslende rundt i byggefelt, men det forekommer da heller ikke i Norge? Eller?

De historiene jeg har hørt om ulv som har vært og "besøkt" folks hjem har blitt fortalt av folk som misliker ulv sterkt, og sågar enkelte som jakter ulv året rundt.

Så jeg venter med å jakte ulv på eiedommen før den utgjør noen VIRKELIG fare for meg eller mine. Så langt har det ikke vært noe problem.

 

Jeg ser jo hvor du bor, og vi bor ikke så fryktelig langt i fra hverandre. (Det er nok de samme ulvene som frekventerer våre skoger skulle jeg tro).

Jeg plukker sopp og går turer i de skogene der hvor du holder til, og jeg har heller enda ikke sett noen ulv. Ikke har den kommet etter terrieren vi har i lang line på tur heller. Så spørsmålet mitt, hvor mye ulv ER det egentlig i traktene her? Og hvor stor fare (reell eller inbilt fare) utgjør egentlig en ulv evt. -flokk?

 

Foreløpig så er jeg ikke redd disse ville hundene, og jeg tror nok det skal MYE til før jeg føler noen frykt pga disse dyrene. ;)

MEn ta meg på ordet, jeg blir mer enn GJERNE med og opplever denne ulvefrykten på kroppen :)

Link to comment
Share on other sites

At ulven ikke ferdes i byggefelt. Neivel!?!

 

www.ha-halden.no/nyheter/article5049201.ece

Ovennevnte taler for seg selv.

 

Videre kan jeg fortelle at det har vært fotografert ulv midt på lyse dagen i Tistedalen ved Halden. Helt inne blant bebyggelsen. Hvis du tror at ulven ikke ferdes i boligfeltene i Norge så får du rett og slett tro om igjen eller begynne å orientere deg bedre.

Link to comment
Share on other sites

At ulven ikke ferdes i byggefelt. Neivel!?!

 

http://www.ha-halden.no/nyheter/article5049201.ece

Ovennevnte taler for seg selv.

 

Ja, det er jo ganske tettbebygd strøk det der... :wink:

 

Og det har blitt avbildet ulv både på Grorud og flere steder i Akershus. Men jeg plikter vel å opplyse om at det vel hver eneste gang har vært "ulv" som har blitt tatt bilde av. (les:HUND!)

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Og det har blitt avbildet ulv både på Grorud og flere steder i Akershus. Men jeg plikter vel å opplyse om at det vel hver eneste gang har vært "ulv" som har blitt tatt bilde av. (les:HUND!)

;)

 

Jeg forstår innlegget ditt som om du trekker bildeserien fra Tistedalen i vinter i tvil. Selv Petter Wabakken kunne nok bekreftet at det var ulv. Jeg blir opprørt over holdningene dine, og tror det er best jeg gir meg her før dette blir usaklig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

At ulven ikke ferdes i byggefelt. Neivel!?!

 

http://www.ha-halden.no/nyheter/article5049201.ece

Ovennevnte taler for seg selv.

 

Ja, det er jo ganske tettbebygd strøk det der... :wink:

 

Og det har blitt avbildet ulv både på Grorud og flere steder i Akershus. Men jeg plikter vel å opplyse om at det vel hver eneste gang har vært "ulv" som har blitt tatt bilde av. (les:HUND!)

 

;)

 

Som alltid er det vanskelig å diskutere/argumentere med dyrevernere

OG andre kverulanter :lol:

Link to comment
Share on other sites

Sitering slettet jmonsen

OG andre kverulanter, var det jeg skrev.

Vil ikke si jeg opplever noe frykt på mine mange turer, men ulven er der.

Og som jeg hostet opp til deg tidligere, har det faktisk forekommet

en god del episoder ( sikkert mange som heller ikke er rapportert, eller dysset ned)

hvor folk har blitt drept av ulv.

Og så har man jo frykten for å slippe sine jakthunder i området da,

så ta gjerne med deg en hund og slipp den i de aktuelle områdene.

Link to comment
Share on other sites

OG andre kverulanter,

 

Nå skal jeg ikke påstå at "den andre siden" i denne saken er så mye likere, men uansett ser vi her eksempel på en form for hersketeknikk som ikke akkurat gir grunnlag for en konstruktiv debatt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det ble observert ulv her for et par uker siden, den ble sett et par dager på rad. Fra der den ble observert og til nærmeste boligfelt, så er det vel 500 meter, til neste boligfelt er det vel ca 1000 meter. jeg vet ikke om det er nærme nok.

I rømskog ble det vel tatt en hund for noen år siden, den sto bindt i hagen, om jeg ikke husker helt feil så var dette også i et boligfelt.

Det med å plukke bær og sopp skal man visst også være forsiktig med, leste i et blad at det kunne være noe parasitter eller sykdom fra ulveavføring, dette var det vel noen forskere som gikk ut med.

 

Det er vel 3 ynglende flokker i Østfold om dagen, hvor mange dyr dette er totalt er jeg litt usikker på, men antallet er nok en del høyere enn det folk inrømmer. Det virker som det blir mere og mere vanlig å finne kadaver og at man for se ulven.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder ønsker/ikke ønsker ulv, så er jeg helt enig med deg om at man ikke er så veldig tjent med å ha ulveflokker ruslende rundt i byggefelt, men det forekommer da heller ikke i Norge? Eller?

 

Da ulveflokken var som størst i Våler, østfold ble en hund jaget over tunet og sandkassen til barna av en ulv. Denne ulven stoppet i gangen mens hunden da heldigvis var kommet inn på kjøkknet der det oppholdt seg noen fler.

 

Det har ikke vært store populasjoner av ulv i Norge siden begynnelsen på 1800 tallet så problemer med ulv er vanskelig å dokumentere. Noe problemer må forfedrene våres ha hatt da en kongelig resulosjon gikk for fjerning av all ulv i Norge.

 

Denne ulven gikk gjennom etboligfelt i Askim vinteren 2008. Vi sporet den nedenfor kirkegården i askim og videre mot sentrum, gjerder og hager stoppet sporingen.

 

4591835113_8199525055_b.jpg

 

4591838601_8239bfee69_b.jpg

Denne opservasjonen er nok registrert hos fylkesmannen, eller rovviltforvaltningen, som registrerte at dette var Ulv. Den ble også sett av flere beboere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...