Jump to content

Rypejakt i Finnmark


råbukken

Recommended Posts

Leser du norske jaktblader? Der er det jo støtt og stadig reisebeskivelser til diverse steder her i fylket "hvor du kan få oppleve drømmen din".

Mitt tips, les disse artiklene, se på finnmarkskartet... tenk, og sett sammen to og to.

 

Når du er ferdig med å summere så kan du jo enten:

 

A; reise til det beskrevne paradis.

 

eller

 

B; velge ett sted langt bort derifra!

 

I tillegg til å holde seg unna de mest beskrevne stedene så kan du jo dra en sirkel på omentrent 10 mil* rundt de største bosetningene i fylket - over 3000-4000 innbyggere. Der er det mye folk og dertil høyere jaktpress..

 

Hvis du nå ser på finnmarkskartet så vil du sitte igjen men noen få flyplasser på kysten, så er det opp til deg selv om du ønsker å betale widerøe så mange penger for å komme dit :wink:

 

* edit; når jeg tenker på 10 mil rundt de største plassene tenker jeg langs vei, og ikke i luftlinje!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor i Finnmark, men jakter ikke rype.

De siste to årene har vært direkte miserable fangstmessig, og ikke så rent få murrer over tilreisende jaktlag som flommer over viddene med "skvadroner" av bikkjer i front.

Undertegnede har liten tro på at det er tilreisende jegere som er årsaken til at rypebestanden har nådd tidenes bunnivå. Men svært mange krever restriksjoner som monner, både for lokale og tilreisende. I tillegg er snarefangsten kommet under lupen.

 

Totalt sett - rypejakt i Finnmark kan bli underlagt svært strenge restriksjoner denne høsten. Ha dette bak øret før du/dere begynner å planlegge en tur nordover.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

vær klar over at det å jakte i finnmark med kvoter er en ekstremt dyr affære. pris per rype er "himmelhøyt" over, å betale for ett dyrere terreng her nede i sør norge.

vi har dratt til finnmark de 2 siste sesongene, og hatt fantastiske turer. Desverre så er det en hel del "mer kostnader" som en ikke tenker på.

Hvis du skal ha en flott tur, og dere er flere så kan det være en "levans" pris, men ikke forvent gull og grønne skoger.

Vi gikk på storeslem iforfjor, og fikk en flott tur ifjor. Hvis du ikke har hund så bør du hvertfall IKKE dra til finnmark før slutten av september...noen av rypene flyr jo ikke selv om du trøkker på dem!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har hund så bør du hvertfall IKKE dra til finnmark før slutten av september...noen av rypene flyr jo ikke selv om du trøkker på dem!

Kan du forklare hva du mener ?

Vi hører jo om turister med mange fuglehunder som meier ned knapt flygefyktige kyllinger, er det dette du beskriver ? (håper jeg misforstår....)

Link to comment
Share on other sites

Har hørt om det du nevner, har ikke selv erfart det. Det jeg mener her er at, rypene trykker noe så infernalsk mye, at om du går på støkk jakt så er det godt mulig at en bokstavelig talt går rett forbi rypene, selv om du kanskje bare var 5 meter unna.

Nesten hver eneste stand som bikkja mi tok, så var rypene rett under nesa på den. Er godt mulig at dette skyldes at de ikke er så flyvedyktige, at de helst ikke vil fly. De vi så fløy ihvertfall godt...når de omsider kom seg i luften.

Hørte også fra vår kjentmann at det hadde vært en gjeng jegere der uten hund og at de bare hadde sett 2 ryper om dagen. Når han lot dem låne hunden ble det sett og skutt mange ryper.

 

Først mot slutten av september så la vi merke til at rypene ikke trykket så mye som de gjorde 10. sept.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Har vært i finnmark de siste 2 årene, mellom kauto og karasjok.

første året så klarte vi faktisk å fylle kvota, men ifjor....

 

Vi var 4 jegere, med 2 hunder, en eldre ES og min unge IS.

på 1 uke, så kom vi over 1 kull på 7 ryper...ellers var det KUN stamfugler, gjerne 2 stegger som satt ilag.

så pga situasjonen i området vi var i da, så ble det ikke mye skyting, mest trening av unghund + en fin tur, med fine opplevelser, meget nærgående bjørnespor og monster-elg, i et fantastisk område =)

 

Er det lite fugl på plassen du jakter, så MÅ man ikke skyte, bare for å få rype i sekken, man må tenke noen år framover i tid =)

Link to comment
Share on other sites

Er det lite fugl på plassen du jakter, så MÅ man ikke skyte, bare for å få rype i sekken, man må tenke noen år framover i tid =)

 

 

 

Kloke ord. Det er altfor mange som absolutt på liv og død skal skyte mer fugl enn de har behov for bare for å skyte. De burde hatt en liten ladning i fua

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå er det et utrolig godt smågnagerår så det er håp i hengende snøre. Det er i allefall "en million" hareunger å se. Mye mer enn vanlig, i allefall her i Sør Varanger. Men det er også noe mer ørn å se på himmelen så vi får se til høsten, men jeg er litt optimist. :)

Link to comment
Share on other sites

Planlegger årets småviltjakt i Finnmark, men ser at Fefo gjør sitt for å diskriminere..

 

Fefo skriver: Fra 2011 innføres reguleringer for å bedre sikre en bærekraftig forvaltning av småviltet i det enkelte jaktfelt. De nye reguleringer innebærer begrensinger i adgangen for tilreisende på de mest populære jaktfeltene. Bosatte i Finnmark har adgang til jakt i alle jaktfelt hele jaktsesongen.

 

Hva innebærer dette i praksis?

 

- Hvis jeg kjøper jaktkort i aktuelt felt når salget starter 1.august, og en skokk med søringer og finnmarkinger kjøper kort for samme periode og felt, men etter meg. Hvem blir da kastet ut av "køen"? Og hvis jeg har jaktkortet i hånda den 1.august kommer jeg jo til å dra ut og jakte uten å ha noe mer kontakt med Fefo, så hvordan skulle jeg da få beskjed om at "jakttrykket er så høyt at du som søring får ikke jaktet i dette feltet"?

 

Mulig jeg har tungt for det, men slik denne regelendringen beskrives på nettsidene virker det ikke som de har ofret en tanke på praktisk gjennomføring? Men sitter og igjen med en følelse av at det er nettopp det som er hensikten her..

 

Jeg merker jeg blir forbannet av hele Finnmarkslovgivningen. Neste gang jeg ser en Finnmarking på en fullstappet t-bane i rushtiden skal jeg be han som tilreisende om å gå av for å sikre en sunn forvaltning av de travleste avgangene..

Link to comment
Share on other sites

Er ikke bare du som irriterer deg over fefo. Det er mange som er fra finnmark som gjør det også. Deriblant meg. Men bor ikke der mer. Ingenting ble bedre med fefo.

Men er ikke så stort jakt trykk der nå, så og få kort skulle ikke by på noe problemer. Hvor har du tenkt og kjøpe kort?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Rypejakt i Finnmark er for tiden rent sjansespill, tidligere meget gode rypebiotoper kan være tomme mens andre steder er bestanden frisk og sunn. En forklaring kan være bjørkemålerangrepene for ett par år siden som har foretatt en fullstendig områkering på vegetasjonen i store områder. Rypene har rett og slett ikke de grunnparameterne som tidligere gjorde deres eksitens så formidabel. Derimot kan en finne bra med ryper på steder man tidligere har avstått fra jakt. For fjellrypa er det en annen sak, og jeg mener selv at bestanden har økt i de områdene jeg selv jakter. Mye hare!

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Synes Fefo har laget et bra system for å regulere jakta i Nord. I år er det etter tilsvarende modell som det brukes i Sverige. Dagskvoten er på 5 fugl samfengt. Dette er en mye bedre løsning enn 2 li-ryper og 3- fjell slik det var i fjor.

Når en i tillegg kan kjøpe jaktkort på nett (dette kan ikke gjøes i Sverige) så begynner det å bli greit.

Prisen er vel drøy, men ser at den er forholdsvis lik flere steder i landet. Ser forresten at Statsskog Troms har en pris på sesong på over 1200 kr, dette er vel drøyt!!Burde kansje gjort slik det gjøres i Finnmark. Fylkets egne innbyggere har litt avslag.

Iallefall så vender vi nesen mot finnmark den 8 september. Vi gler oss til tross for at vi har lite hunder med på tur. Må vel vær mye hund selv dette året. :)

Link to comment
Share on other sites

Selv med flybiletter tur retur samt ditto for to hunder blir jo jakta i finnmark latterlig billig i forhold til her sør/øst. Har ett par privatrerreng her og betalter mer enn konemor helt setter pris på(enda jeg har trukket fra både moms og litt til på beløpet hun har fått oppgitt 8) )

Jakt på rype med hund i ett bra privatterreng er snart blitt en skikkelig rikmannssport.

Takke seg for at en kan dra til finnmark å få seg billigjakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor å jakter i finnmark, og må si jeg blir litt oppgitt over de som mener at det blir dyrt å jakte her. Selvfølgelig koster det mye å reise opp, men jaktkortene er vel ikke veldig dyre. Håper dere som kommer opp også har lyst til å oppleve naturen her ikke bare skyte fugl. At det er kvoter på jakt her oppe er HELT nødvendig. Mye på grunn av bjørkemålerangrepet for noen år siden er fugletettheten veldig varierende. Noen områder er det overhode ikke fugl, mens andre steder er det bra med fugl. De omårdene som det er bra tetthet vil være med å holde produksjonen oppe og større mulighet for spreding utover større områder.

 

Hører mange sier at jakt ikke er en viktig faktor for lave rypetall. Dette er jeg helt enig i, men en skutt rype, er en mindre. Skyter man 20 ryper i ett lite område. (5 jegere klarer dette fint i gode områder på en dag) vil dette uten tvil være med på å begrense bestanden i dette området. Husk at ligger det 5 jengere i en leir i ei uke, og alle skyter 5 ryper pr dag vil dette bli ett totaluttak på 175 ryper i ett relativt lite område. Når bestanden da allerede er hardt presset vil dette være klart med på å regulere bestanden i det området.

 

I år ser det ut som at kullene er veldig store. Dette vil være med på å bygge opp bestanden igjen etter noen år med totalknekk. Derfor håper virkelig at alle som reiser til Finnmark, og alle som bor her holder seg til kvotene i høst!

 

Andreas.

Link to comment
Share on other sites

Kvota skulle fortsatt vært på 2 ryper pr.dag i hele FEFO omr.

Da hadde ikke Finnmark blidd"åversvømt"av jegere i år heller, Å bestanden har vel muligens hadd en større sjangse til å bygge seg opp mer til neste høst.

Missforstå meg rett når jeg skriver"åversvømt"av jegere :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg heier på FEFO. Det virker som om de driver forsvarlig, og jeg liker tanken på én instans som har overordnet ansvar for jakta i et stort område. En slipper at tusen lokale grunneiere sitter der med hvert sitt program uten at noe som helst er samkjørt.

 

Det er helt naturlig at lokale får fortrinnsrett. Det er tross alt de som bor der.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Rypebestanden er veldig varierende. Noen områder til dels veldig bra, mens andre områder er det helt katastrofe. Jeg jakta ryper tre dager i høst. skjøt 2 stk, da var det stopp for min del. Alt for lite fugl i terrengene. Så lite ryper under elgjakta også. Fuglebestanden er nok på tur opp, men husk i områder der det er mye fugl, ligger grunnlaget for spredning av ryper til tomme områder. Så bruk hodet.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

skip kirkenes. prøv vest for Alta, evt kautokeina og karasjok. og ødet imellom.

Har jaktet i området Kauto-Kara-Masi-Alta i flere av årene siden 1985. Variabelt, men tiltagende dårligere bestand. Har ikke vært der siden 2007.

 

Har gode erfaringer med rypejakt flere år i Nordtrøndelag, området vest for Formofoss-Grong, i bjørkebeltet og på snaufjellet. Overraskende moderat antall jegere har vært å se. Plass til flere der.

Link to comment
Share on other sites

mye mus, så det er håp.

Da er det kansje håp.

 

Desverre er det slik at rypebestanden har vært på et ekstremt lavt nivå enkelte steder. For noen år siden ble det taksert ned til 2-3 ryper pr km2 i flere områder i Finnmark som ble fulltaksert. Det er en veldig lav tetthet, kansje ned mot 10% av "brukbar tetthet".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...