Jump to content

Skal handle ladutstyr :D


Sigurd2verud

Recommended Posts

Heisann!

Har irritert meg lenge nok over svar som "nei, slik ammunisjon har vi ikke, vi har bare oryx her" når jeg spør om varmintammo el. til .222 :roll: .Derfor har jeg nå store planer om å bli hjemmelader, og skal i den anledning handle meg utstyr.

 

Jeg har absolutt ingenting fra før, og trenger litt tips på handlekurven min hos hjemmelading.no :D

 

Here goes:

 

Din handlekurv

Antall Pris Bestnr. Produkt Ant.pr.pk. Fjern

998.00 LEE90050 ladesett Lee Anniversary kit 1

190.00 LEE90870 222 Remington RGB die-sett 1

43.00 LEE90521 hylseholder std LEE # 4 1

35.00 RC09327 hylsehalsbørste nylon liten 22 - 25cal, RCBS 1

 

Antall varer: 4

Sum: 1266.0

 

Så har jeg alt jeg trenger for å lade noen V-maxer her?

 

Tips og råd mottas med takk :D

Link to comment
Share on other sites

Hylsebrett, hylsetrimmer, skyvelær, smørepute, og hylseholder til tennhetteisetteren(mulig den følger med settet), for å nevne noe. Ikke absolutt alt som er nødvendig, men det var det jeg kom på i farten. Det er sikkert andre med mer erfaring her inne som kan hjelpe deg mer. :wink:

 

Og, lykke til med ladingen!

Link to comment
Share on other sites

Ja. Med forbehold om at det var krøkkete å finne ut nøyaktig hva det kit'et bestod av.

 

Men. Jeg vil absolutt anbefale et kit med en ordentlig hylsetrimmer og en håndholdt hetteisetter, eller å kjøpe dette separat.

Ellers er det en million ting som er "kjekt-å-ha", her nevner jeg først kulehammer for demontering, samt noe å berge dagen med dersom ei hylse setter seg fast i dia, ferdige "stuck case remover kits" fins.

Link to comment
Share on other sites

Ok, er ikke sikker på hva som er med i kitet eller hva jeg trenger å kjøpe utenom, er jo derfor jeg spør her :)

 

Litt research gjorde at jeg fant ut dette:

 

Her står det hva som følger med i et nesten likt sett, bare at det ikke er med håndholdt tennhetteisetter i anniversarysettet:

http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... 1215360380

 

Det er med en hylsetrimmer ser det ut som, og en video på youtube sier jo det motsatte, at han måtte kjøpe hylsetrimmer ekstra..

Filmen:

 

Så da lurer jeg på om jeg må kjøpe en hylsetrimmer til .222 eller ikke?

Sånn til å fjerne gradene utenpå og inni følger med.

 

Og hvordan dier trenger jeg? neck sizer, full body sizer??

Link to comment
Share on other sites

Du trenger kaliber spesifik hylseholder og lengdepilot for hylsetrimmingen : http://www.hjemmelading.no/produkter/1213184251/lading/1216232242/1216232362/222_remington

 

Har du bare engangsskutte hylser fra eget våpen , kommer du langt med neck sizer og en kuleisetter.

Plukker du ukjente tomhylser bør de få en omgang i en full body sizer første gangen.

 

En liten elektronisk vekt er også veldig nyttig.

Link to comment
Share on other sites

Dere som har Lee:

Jeg lurer litt på "cutter and lock stud" som følger med i settet, har aldri sett en slik. Er den så til de grader manuell og unøyaktig som den ser ut til å være? Et sted står noe om at den brukes med en case length gauge; kutter den flush med denne?

 

EDIT: Du klarer deg helt sikkert med trimmerverktøyet som følger med. Iallefall i starten.

men jeg tenkte jeg skulle vise den som fulgte med i mitt sett:

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=795961

Denne var helt ute av senter og slarket og peivet alle veier. Så ballet ladingen på seg, og den ble byttet ut med denne:

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=269638

Helt nydelig! Toyt like a toy toyger.

 

EDIT 2: (utgår, svaret kom under)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den MÅ brukes ilag med den kaliber spesifikke hylseholder og lengdepilot som jeg linket til over, er vel den som kalles case lenght gauge?

Setter lock stud i batteridrillen, setter hylsa fast i hylseholder,fyrer opp og fører cutter ilag med lengdepiloten inn i hylsa. Da kutter den automatisk til riktig lengde, da lengdepiloten går igjennom tennhettehullet og stopper mot lock stud.

 

YouTube er din venn:

Link to comment
Share on other sites

Har du bare engangsskutte hylser fra eget våpen , kommer du langt med neck sizer og en kuleisetter.

Plukker du ukjente tomhylser bør de få en omgang i en full body sizer første gangen.

Lees Collet Necksize er jo genial, noen ganger finner man sånne enkelt dier på ebay, vil anbefale ett fulllengde sett til å begynne med, er jo ingen som tvinger folk til å skru det ned så det krasjer i hylseholderen, med litt avstand mellom die og holder flytter ikke skuldra på hylsen tilbake, men halsen blir kalibrert.
Link to comment
Share on other sites

Lee Case Lenght Gauge svært er kjapp og nøyaktig. +/- 0,01mm i differanse holder så det holder 8):mrgreen:

...og ettersom du allerede har hylsa i drillen går det kjapt å ta gradene både inn- og utvendig (bare vær lett på hånda, ellers blir munningen som en knivegg). Dersom halsen er sotete snurrer du av dette med en kjøkkensvamp m stålull eller lignende. Etterpå trykker jeg hylsemunningen mot kjøkkensvampen for å runde av kantene. Om du har smøremiddel eller messingspon inne i halsen tar du en q-tips og snurrer halsen rein. Om du gir q-tipsen en liten sprut bremserens innimellom blir halsen gullende rein og fettfri. Jeg klarer 2-3 hylser i minuttet med alle disse 5 operasjonene. Har ikke prøvd den der 3-Jaw-chuck'en som passer Lee-trimmerutstyret, men den ser ut til å forenkle hylsehåndteringen litt. Noen som har testet presisjonen på den?

 

Dersom jeg skulle kjøpe ladeutstyr for første gang med et jeg vet , hadde jeg kanskje droppet hylsetrimmeren, kruttvekta og BR3-kruttmålet fra Redding (til ca 1000-lappen stykket), og heller spandert på meg en elektronisk vekt/mål (som RCBS 1500Combo eller den nye fra Hornady) og supplert med billigere manuelle løsninger.

 

Har du vurdert Breech Lock-settet istede for Anniversary?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte samme settet for å lade .222 Rem i fjor, og da måtte jeg legge til case length gauge. Fungerer som snus den.

 

Ville lagt på smøresett, feks fra RCBS. Der er det med to børster, fett og smørepute.

 

Kjøpte meg i tillegg elektronisk kruttvekt (Frankford) da jeg ikke ble fortrolig med manuell vekt.

 

Kommer også til å kjøpe meg bedre tennhettelommerenser enn den som er med i Leesettet. Liker heller ikke avgraderingsdingsen som var med heller, så den blir også fornyet etter hvert. Begge deler funker jo, men...

 

Tennhetteisetteren til Lee er en greie som monteres på pressa. Den likte jeg heller dårlig, så jeg fikk tak i en håndholdt fra RCBS. Kjøpte den brukt hos Børselars. Veldig manuell, men kjempefin å drive med.

 

Så må man jo så klart ha krutt! Bruker selv N-110 til de aller letteste kulene, som feks Berger 30 grs HP (17,5 grs krutt til denne kula går fint i min) og Vmax 40 grs. Har gått over til N-130 til Vmax nå for øvrig (22 grs går fint i min). Kommer til å kjøpe meg N-120 etter hvert.

 

Ellers vil jeg si: Sett i gang og lad! Du verden så kos det er å sitte og fikle med dette på kveldene. Tiden flyr. Og moro som fy er det når man finner blinken med selvlagede patroner!

Link to comment
Share on other sites

Hehe, takk for alle tips!!

Bestilte meg anniverary kitet, case length gauge, 100 V-maxer i 40grs (gleder meg til de ja) og hylseholder i .222Rem.

I tillegg kjøpte jeg 600g N-130, 600 Fed. hetter og Lee fullsizing diesett av Svennis her på forumet.

Av hylser blir det vel å skyte fabrikkammo jeg har liggende (Hornady frontier)

 

Takker spesielt for siste innlegg her, tror jeg prøver 22grs med N-130 til å begynne med jeg da :wink:

Åssen settedybde bruker du, eller for å si det på den proffe måten, hva er Col. på de 40grs v-max patronene dine? 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lada endel .222rem med det gamle Lee settet mitt.

 

Erfaring er som følger :

 

Kruttmålet til lee er overraskende bra, plastic fantastic, men likevel, vær nøye med ladningene.

 

Kruttvekten er noe mediocre, kjøp en digital vekt. Du kommer garantert ikke til å angre på det.

Lee hylsetrimmeren som fulgte med settet er ikke god nok etter min erfaring. Kjøp en skikkelig RCBS el tilsvarende.

Og kjøp/lag deg en skikkelig smørefjøl til hylsene.

 

Settedybden hadde faktisk endel å si i min rifle i likhet med det jeg ser andre skriver.

Det å lade starte å lade .222 kan være litt tricky da lite variasjon kan gi større utslag. Større kalibre er "snillere" i forhold til feil.

 

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

... tror jeg prøver 22grs med N-130 til å begynne med jeg da :wink:

Åssen settedybde bruker du, eller for å si det på den proffe måten, hva er Col. på de 40grs v-max patronene dine? 8)

 

Jeg har prøvd 54 og 54,5 mm lengde på patronen. Har ikke merket forskjell i treffpunkt. Husker ikke i farta hva jeg bruker nå! Satte sammen 50 stk forigårs. Lurer på om det ikke var 54 mm... :oops:

 

Rifla mi er for øvrig en Brno Fox II fra 1989, med 49 cm løp + en schwær, tung jævel av en demper (gammel Alms fra 2002 som bygger ca 27 cm utover!). Ladningen ser ut til å gå godt nok i rifla mi (har variert fra 8 mm til 35 mm hele veien. 8 mm med nytt sikte, så da fikk jeg håp!), men prøv å lade opp med litt forskjellige kruttvekter og patronlengder først. Ikke lad opp 50 på en gang! Prøv feks tre og tre skudd.

Link to comment
Share on other sites

Det er delte meninger om håndholdte tennhetteisettere. Personlig foretrekker jeg den pressemonterte. Kjøpte en håndholdt fra rcbs, men la den ifra meg og gikk tilbake til den i lee-pressa.

 

Du kommer langt med dette, men det er som med våpen, man får alltid lyst til å kjøpe nye dyrere ting.

Link to comment
Share on other sites

Ok, var det ikke du som kjøpte Zeiss 3-9x40? Fornøyd?

 

Stemmer. Har bare fått prøvd det en gang på bane, men ble veldig fornøyd. Tysk 4-retikkelet var ikke så grovt som jeg trodde, så det var helt topp. Traff jo bedre med ny kikkert og, så alt er fryd og gammen foreløpig. Tok en titt gjennom vinduet hjemme i går kveld og ble forbauset hvor bra den virket. Ingen problem å se et hus på andre siden av en fotballbane fra hvor jeg bor, ca 100 meter. Siktet virker lovende! :) Dessuten er det passe stort til den lille knerten av en Fox! 3,2 kg inkl kikkert. Ikke verst til å være trestokk. Sako .308'en veier til sammenligning 3,9 kg med kikkert. (Målt på badevekt bare)

 

Ser ut som om beverjakta går i dass og, så da blir det å koseskyte på banen i stedet, så skumringsjakt får vente litt til! Blir å finsikte V-max'ene inn mot blinken. Men lurer på om Berger blir neste investering faktisk. Har ikke lyst å kassere den enda! Får ikke helt bestemt meg mellom Vmax og Berger... :wink:

 

Har for øvrig Lapua 55 grs helmantel for bruk til fugl og Lapua 55 grs blyspiss for matvilt ellers. Litt varierende presisjon, men nå har jeg ikke prøvd med den Conquesten på, så kan jo hende det går bedre med den.

Link to comment
Share on other sites

Kult å høre!

Jeg var ute med 3-9x50 versjonen på beverjakt nå i kveld, og kunne skyte til ca 21:30. Utrolig fornøyd med den kikkerten, er også helt forelsket i kombinasjonen tysk 4er med krystallklar optikk 8)

 

Når det gjelder hvilke tennhetteisettere som er best osv, tror jeg egentlig det går helt greit så lenge jeg får ladet noen patroner, er ikke så nøye på det :)

Link to comment
Share on other sites

Er grei nok den tennhetteisetteren som monteres på settet, men det kan bli litt fiklete om hettene kommer gal vei. Det skjer titt og ofte, men om man ikke lader haugevis med patroner om gangen, og om man ikke har dårlig tid, så går det greit.

 

Noe annet tidkrevende jeg driver med, er å veie hver ladning. I begynnelsen var kruttmålet ganske unøyaktig syntes jeg, +/- 0,3 grs. Det er jo ikke mye til .460, men til .222 blir det jo litt. Drypper på eller tar bort kruttkorn så det blir likt. Da er man i hvert fall sikker på at det ikke er ujevne ladninger som forårsaker spredning! Grei skuring om man ikke skal lade hundre i slengen. Jeg lader gjerne 5 - 10 patroner jeg skal prøve på banen. Går de fint, lader jeg flere. Sist ladet jeg resten av Vmax'ene, 50 stk, og de har alle klin lik ladning, men det tok tid! Pussig nok har kruttmålet blitt veldig nøye, +/- 0,1 grs! Så nå veier jeg bare en og annen ladning for å være sikker. Titter nedi hylsene etter at kruttet er på plass i alle og testveier om jeg ser en hylse som ser mer/mindre full ut enn de andre. Denne kruttveiingen er kanskje mer nøyaktig med digitalvekt. Har denne sjøl: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=16002&prodid=11320 Enkel og grei.

 

Ellers, hadde mer lyst på Conquest 3-9x50 sjøl da den er bedre i skumring, men den kostet litt vel mye mer enn x40'en, og eeegentlig var førstevalget en Sightron SI til 1 600,-... Tror nok de små Conquestene er mye for penga likevel. Ser jo de koster opp mot 8 - 9 000,- når de blir større, men linsekvaliteten er vel lik enten det er 3-9 eller 6,5-20, så da burde det jo borge for kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er mine første patroner ladet :D

Det gikk greit vil jeg si, men jeg tror det er noe som mangler i utstyret..

På kruttmålet er det en sånn pinne som man skrur inn og ut for å justere kruttmengden. Den har jo noen tall på seg, og i instruksjonsheftet står det at man skal ta tettheten til kruttet (0,0754 for N-130), og gange det med antall grains man skal ha. I mitt tilfelle 22.

 

0,0754/cm2 x22= 1,6588 cm2.

Det skal også være en sak som låser den pinnen slik at den ikke kan bevege på seg mens man lader, og der skal det også være en skala for .01 grain etter slik jeg forsto instruksjonen.

Denne delen heter forøvrig "Thimble" På min fins ikke denne delen, det er bare et rør uten noen gjenger for å feste noe mer utenpå eller inni, slik at det ikke er mulig å feste målepinnen.

Jeg måtte bruke Gaffateip :shock::roll:

 

Anyways, når jeg da stilte inn ca 1,65cm2 på skalaen, fikk jeg mye mindre enn 22 grains på vekta. Ikke i nærheten engang. Fikk kanskje 10grs med krutt.. Måtte opp i ca 2,5 på skalaen før jeg fikk 22 grains, eller mellom 21,9 og 22,1 på vekta. Og den vekta skjønte jeg faktisk. Den var genial, men litt tungvin.

 

Jeg stilte i hvertfall inn kruttmålet på ca 21,9 grains, teipa fast pinnen og sjekka 2-3 doser for å sjekke nøyaktighet. Ca 0,2 grains nøyaktighet. Deretter fylte jeg på hylsene og sjekka. Kruttet gikk omtrent opp til slutten av hylseskulderen, ER DET RIKTIG?

Klemte i en 40 gr V-max etterpå, og COL ble 54,3mm ca.

Ladet bare 7 stk foreløpig, men er det farlig å skyte disse?

Link to comment
Share on other sites

Det mangler hele den delen ja. Sitter kun med røret, og ser egentlig ikke hvordan man skal kunne skru noe inn der. Er rett og slett ingen gjenger eller noe til å feste noe. Innvendig fyller jo målenåla hele plassen, så tror ikke det går an å få noe inn der.

 

Skal den kanskje festes på gjengene til målepinnen? Da forklarer det kanskje at skalaen ikke stemmer. Tenk hvis skalaen egentlig skal leses av 1-2cm lenger ut, da er det jo logisk at jeg fikk for lite krutt.

 

Har jeg fått en feilvare, eller mangler det bare en del?

Er 110% sikker på at det ikke følger med noen slik del.

Link to comment
Share on other sites

Bare ring på Trond Alvestad, så ordner det seg nok.(hvis det var der du kjøpte da)

 

JA! Det er det beste tipset hittil!

 

For nye hjemmeladere som lurer på hva de trenger, ring Trond. Han har ikke lurt meg i allefall - tror jeg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet til 222 rem i mange år, og stemmer for att du følger rådene du har fått over som sier:Kjøp og les ladeboka. Den lille patronen kan være kilen når man nærmer seg maks, og det er tilrådelig att du begynner lavt og øker i små skritt om gangen.

Tenk også på att hylsevolumet i disse små hylsene kan variere mye fra fabrikat til fabrikat. Det som er idealladning med en hylse kan gi overtrykk med ett annet fabrikat.

 

Det som du oppgir som startlading, er min makslading med 35 gr V-Max. I mitt våpen gir denne ladningen 1050 m/s med 43 cm løpslengde og demper. 22,5 gr ga dårligere presisjon og større variasjon i hastighetene.

 

Har du målt friflukt/ maks patronlengde i ditt våpen?

 

Senk startladningen og mål deg fram til rett patronlengde. Om du kjenner noen som kan hjelpe deg med en kronograf er dette ett nyttig hjelpemiddel.

Tenk sikkerhet, les Ladeboka, hent ladedata fra sikre kilder. Det som er ”gromladningen” i kompisens våpen kan være risky i ditt eget.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, fælt å avansert detta skulle være da :roll:

Friflukt må du ikke spørre meg om, vet ikke hva det er, men det var bittelitt mer motstand å ta ned hevarmen enn med fabrikkammo. Dette er med fullsiza Winchesterhylser.

Har noe ammo som er ladet av noen andre med Nosler HP, og der er det det samme. Litt motstand når jeg tar ned hevarmen, men de funker helt fint og har grei presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Nja, ser den. Skyter mest for meg selv på en bane inne i skogen da.

Men er det fare for å sprenge hele geværet om jeg fucker opp ting da?

 

Sjekka forøvrig friflukten nå, og den er på 1,8 mm. Maks lengde før kula ligger i bommene med 40gr V-maxen ligger på 56mm, og patronene jeg lada ligger på 54,2-3 omtrent.

 

Gjorde noe jeg tror er litt fornuftig nå, nemlig å starte litt lavere. Ladet 3 stk med 21-21,1 grs nå. Får se om det samler bedre og :)

 

http://www.lapua.com/fileadmin/user_upl ... ington.jpg

Her ser man at med 40grs kule og N-130, er startloaden på 21,6grs, og max på 23,3. Ligger godt under mao, selv om dette ikke er samme kula.

 

Tror nok jeg skal være litt forsiktig med å bevege meg opp mot max iom at jeg ikke har peiling på trykkring osv enda..

Link to comment
Share on other sites

Hver gang du skyter med et våpen er det en viss mulighet for at der eksploderer i fjeset på deg. vanligvis e heldigvis sjansen minimal. men de aller fleste gangene det skjer er tilfellet akkurat ditt tilfelle. uerfaren hjemmelader som bare skal klemme i sammen noen skudd. kjøp ladeboka og les. les. les. så bør du for din egen skyld (du vil lære mye fortere) få med deg en dreven hjemmelader 2-3 kvelder. da er du i gang, og sjansene for et sprengt våpen er myye mindre.

Link to comment
Share on other sites

Men er det fare for å sprenge hele geværet om jeg fucker opp ting da?

 

Ehh JA!!

 

Dette ville du vist dersom du hadde lest ladeboken og hadde en peiling på hva du driver med. Søk på youtube etter snutter der ting har gått galt, så skjønner du hvorfor flere her reagerer på at du lader "sånn helt uten videre"....

 

Hadde du ligget ved siden av meg på en skytebane og børsa di har gått i fillebiter, så tør jeg den påstand at det er større sjanse for at jeg får metallsplinter i trynet enn du selv. I tillegg, hadde jeg overlevd "ulykken", så hadde du nok måtte stille for onkel blå å svart for deg på en anmeldelse fra meg.

Link to comment
Share on other sites

Jada mamma :lol:

 

Skal få lest den hellige bibelen deres snart, men har verken penger eller tid til det for øyeblikket..

Skal teste ut ladningene på en privat skytebane uten noen ved siden av meg (Det sa jeg også på forrige side her). Jeg har faktisk gjort endel research på ladninger, og lest meg opp på nettet. Har sjekket friflukt (1,8mm), har veid opp hver eneste ladning og generelt sett stelt ganske godt med de patronene.. Sjansen for at ting skal gå åt skogen er ikke ekstremt stor tror jeg.

 

Jeg fulgte råd fra en i denne tråden angående ladedata til 40grs V-max med N-130, og sjekka det opp mot Lapuas ladetabeller for å være sikker, men startet 1 grain under for sikkerhets skyld.

 

Hva jeg gjør får være mitt ansvar, skulle jo tro dere mente at folk var totalt retarderte dersom de ikke har lest ladeboken minst 10 ganger :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jada, lås dørene og søk tilflukt i kjelleren...

 

Seriøst folkens, nå er dere barnslige. Jeg er fullt klar over at ting kan gå galt, og mener jeg har gjort det jeg kan for å være sikker på at de patronene er trygge. Jeg skal ikke være i nærheten av andre når jeg fyrer dem av, og jeg skal heller ikke selge dem til andre.

Hva mener dere jeg bør gjøre da? Hva mener dere jeg har glemt å ta hensyn til? Og hvis noen svarer "Les ladeboken 10 ganger", blir jeg faen meg forbanna :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg spør jo selvfølgelig fordi jeg ikke kan alt om lading, og fordi jeg tenkte kanskje noen av dere kunne gi meg en pekepinn på om jeg hadde oversett noe stort eller glemt noe viktig. Samtidig er det jo greit å få fram at jeg ikke er komplett idiot, og at jeg ikke bare har slengt noe krutt nedi ei hylse for å sjekke hva som skjer akkurat..

Topicen handler om hva slags utstyr jeg trenger for å begynne å lade, ikke om risikoen ved å lade, så dette begynner å spore av ganske heftig. Moderatorene kunne egentlig stengt tråden nå da jeg har fått tak i alt utstyret jeg trenger.

Jeg hevder ikke på noen som helst måte at jeg er verdensmester. Jeg har litt erfaring med eksplosiver (tro det eller ei), og har da lest litt rundt omkring angående lading, for det meste her inne faktisk. Så konsekvensene er jeg fullt klar over. Jeg kommer selvsagt ikke til å eksperimentere med andre kalibre, krutt og kuler før jeg har tilegnet meg nok kunnskap til å gjøre det.

 

Dere kommer jo ikke med noe konstruktivt dere heller akkurat :roll: Men ta også si fra hvis det er noe jeg har glemt da, for det er uaktuelt å få kjøpt og lest ladeboken før jeg skal prøveskyte nå i løpet av helgen dessverre :?

Link to comment
Share on other sites

Takk for den linken, skal leses senere i kveld :wink:

 

Testskytingen gitt bra vil jeg si, fikk ingen topp presisjon akkurat men. Lå vel rundt 10cm samlinger :lol: Men det var veldig mye vind (8m/s ca), så det kan ha noe med saken å gjøre.. Prøvde noen fabrikkpatroner også, og de gikk ikke stort bedre. Hadde bra anlegg, så det var ikke menneskelig svikt tror jeg.

 

Fikk litt soting på halsen på de med 21grs i ,og litt mindre sot i de med 22grs. Ikke i faresonen mht til trykk mao.

Knerta forresten et eple, og det var noe av det råeste jeg har sett :mrgreen: Fant biter 20m unna!

MEN, hva bør jeg gjøre nå? Børsa samler ammo den er glad i ned mot 30mm ca, så det er jo tydelig at noe må gjøres annerledes, men hva?

Bør jeg prøve mer krutt, mindre friflukt, mer friflukt, eller mindre krutt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...