Jump to content

Skal handle ladutstyr :D


Sigurd2verud

Recommended Posts

MEN, hva bør jeg gjøre nå?..

DU SKAL LESE LADEBOKEN DIN KØDD!! :evil: (her skulle jeg hatt en piske-smiley :mrgreen: )

 

:lol: Bare tuller! Jeg har heller ikke lest den :P

 

I følge ladetabellen http://www.vihtavuori-lapua.com/pdfs/Ri ... a-2006.pdf så ser det ut til at du med 22 grais N130 er på riktig spor. Og så fulle som hylsene dine blir, så risikerer du heller ikke å få dobbelladninger ved et uhell.

 

Når jeg lader, så fyller jeg krutt i 50 hylser i slengen. Når disse står på ladebrettet, så lyser jeg ned i dem for å sjekke at alt ser normalt ut. (Ikke bruk lighter :mrgreen: ) Jeg har en lese/arbeidslampe over ladebenken. På denne måten ser jeg om det er en hylse uten krutt(noe som kan være farlig) eller en med vesentlig mere krutt enn de andre.

 

Jeg ville vel først prøveskutt i stille vær for å se om samlingene bedrer seg.

 

Friflukt 1mm eller 3mm er vel ikke så viktig hvis du bare har friflukt. Du nevnte at sluttstykket var litt tregt å lukke. Har du målt COL eller har du det fra noen tabell? Dette kan variere fra våpen til våpen.

Link to comment
Share on other sites

Haha :lol:

Har faktisk skummet gjennom den nettversjonen nå, og joda, jeg har lært noen saker og ting :D

Det med at sluttstykket var tregt å lukke, skyldtes mest sannsynlig at jeg ikke hadde skrudd ned dia nok. Har stilt den inn skikkelig nå slik at hylsene passer som bæsj i kram snø inni kammeret :wink: Har også lært litt om trykktegn da, og siden jeg enda fikk sot på halsene og lavere treffpunkt (ca 15cm), tror jeg jeg satser på å piffe opp ladningen til 23grs.

Med 21 grs fikk jeg mest soting, ble litt bedre med 22 så.. Det med samlingene får jeg skylde på vinden tror jeg, for med Hornady frontier ammo, samlet den like dårlig, og den pleier å gå mye bedre.

Col målte jeg selv, og sammenliknet med "ko-stens" ladning tidligere i tråden. friflukten ligger på 1,8mm. Tror ikke jeg gidder å styre noe med den. Jeg fulgte den tabellen du linka til forresten :wink:

 

To the ladebenk :mrgreen: !!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...