Jump to content

Feltstevne 11.04.10 i Porsgrunn


st0rm

Recommended Posts

Hei

Er det noen flere enn meg som gleder seg til "årets første" feltstevne i porsgrunn til helgen og hvilke grener har dere tenkt å delta i ?

Jo, jeg gledet meg som en unge, ikke bare var det årers første, men også mitt første feltstevne overhode. Jeg hadde håpet og få gått fire runder, fin, militær, revolver og enten spesial pistol eller grov.

 

Været var nydelig, folk kjempehyggelige, løypa fin, og resultatene til å leve med.

 

Det eneste som trakk ned var at veldig mange skyttere av det mer rutinerte slaget jukset seg frem i køen gang på gang for å få skutt flest mulige runder, noe som igjen førte til at en ”beskjeden” nybegynner som ikke hadde lært seg å bruke albuene måtte bruke største parten av dagen på å sitte og vente.

 

Jeg tror faktisk jeg satt og ventet til sammen 5 timer i løpet av dagen, og fikk bare gått tre runder før det var slutt. Mens andre mer rutinerte juksemakere med spisse albuer fikk gått opp til 4, 5 og kanskje til og med 6 runder(det finner man ut når resultat listene kommer).

 

Selv kunne jeg godt ha tenkt å få prøvd spesialpistolen en runde, eller kanskje fått skutt grovfelt, men nei.

 

Selv om arrangementet i det hele var fint og arrangørene utrolig hyggelige, var det ganske mange som ble skuffet, og noen og så ganske forbannet over at lag som kun var halvveis i runden de var ute på tok turen innom sekretariatet og skrev seg opp på neste runde.

 

Faktisk så var det slik at når jeg endelig skulle ut etter å ha ventet i over to timer, så viste det seg at en som skulle ut med samme lag ikke en gang var ferdig med den runden han var ute på :!:

 

Jeg er med på dette for å ha det gøy, og legger gjerne godviljen til, og sammen med andre prøvde vi å holde igjen litt slik at denne personen fikk være med på denne runden også. Men dessverre, men også forståelig nok, så var det andre som var ikke hadde like mye godvilje igjen, så personen fikk ikke være med på runden.

 

Så som helt fersk feltskytter så håper jeg dette ikke er typisk for hvordan det er å være feltskytter.

 

Og når dere ser på resultat listene fra stevnet, så kan dere tenke igjennom at de med flest starter var som hadde spissest albuer (så der fikk dere den). :mrgreen:

 

Mvh,

”Beskjeden” nybegynner

Link to comment
Share on other sites

Nå rakk jeg fire starter, men skal ikke uten videre påta meg spisse albuer. Var der 08.20 og fikk start i et av de første laga. Da jeg registrerte at det var ledig ved påmeldingen før jeg gikk ut, gikk jeg bortom en tur og spurte om det var ledig 12 lag etter. Ok. Ventet da 50 min etter første innkomst og meldte meg igjen på for my start da jeg var inne. 1/2 venting til neste. Gjorde samme før siste og kunne reisehjemmover nøyaktig kl. 16.00.

Slik har det blitt praksisert der tidligere også, men jeg skjønner at dette kan virke litt unfair for de som ikke er informert. Dersom det er flere negative reaksjoner på dette, skal jeg gjerne ta det opp med arrangør ( sitter i TSK styret) og samtidig bekjenne min "brøde". Håper uansett arrangementet og egne resultater gav mersmak. Har selv vært borte fra felt i mange år og startet opp igjen, mest som en personlig utfordring, for to år siden. Kommer ikke på topp, i de hardeste klassene, men så lenge jeg er fornøyd meg eget resultat, er jeg kjempe fornøyd (slik er det ikke i min hoved disiplin :D )

Link to comment
Share on other sites

Da var jeg der samtidig med deg, kom ditt ca 08.15

 

Slik det da ble praktisert ble de som var uinnviede skjøvet bakover og bakover i køen på startlistene :|

 

Men joda, det var artig, og det var mulig jeg klarte å toppe klassen min i militær hvis jeg ikke har blitt skjøvet nedover, revolver gikk kanskje enda bedre, mens fin gikk i dass pga funksjonsfeil, og grov eller spesialpistol fikk jeg som sagt aldri prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Det må nok en del erfaring til, for å få flyten i egne starter. Vet om et par skyttere, som melder seg på to starter på samme laget. Skyter da mag 1, eller 2, som har egen tid og derfor skytes for seg, samt en av øvelsene som går på vanlig tid. Sinker ikke laget og skytteren får full uttelling for tida han er på stevnet. Om man også får full poeng uttelling, er vel kanskje noe usikkert.

Link to comment
Share on other sites

Takker arrangør for flott stevne, og fin bane.

Men det skal ikke være "sniking" i køen.

Normalt melder man seg på en runde, og så ev. en ny når man er ferdig med den første.

Om arrangør ønsker stevnet/påmelding gjenomført på annen måte bør det informeres om det.

 

Må vel også sies at det er ufint av erfarene skyttere å snike som det blir beskrevet. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Det er nok en innarbeidet praksis at de erfarene feltskytterene melder seg på i en ny runde før de er ferdige med den forrige runden, enten gjør de det selv eller så er det noen som gjør det for dem. Hos noen arrangører er det muligt å melde seg på flere runder på en gang, mens andre har forhåndspåmelding pr mail.

 

Den største feilen vi som arrangør gjorde i dag var å begynne å vente på skyttere som hadde vært litt for optimistiske når de meldte seg på neste runde, da vil dette forplante seg videre og da blir ventetiden mye lengere for alle. Man må være nøye med å sende ut lagene på riktigt tidspunkt, er det en skytter som ikke møter til start så får han heller skyte på et senere lag.

 

Vi hadde også en del ferske folk med oss i dag, stevnet kolliderte med NM i luft og en del av våre erfarene folk var der. Så vi savnet noen gamle travere både ute på standplassene og inne i sekriteriatet.

 

Ekstra sørgeligt var det at vi gikk så fort tom for pølser.. :(

 

Fint at dere likte løypa, det var ganske tynt med skiver igjen på skiverommet vårt så vi måtte bruke de restene vi hadde.

 

Mvh

En som koste seg i sola på standplass 2 i dag

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil i hvertfall takke alle frammøtte og arrangørene i særdeleshet. Alle er blide og meddelsomme og mye lærdom kan hentes for de aller fleste. At sola ville gi en ekstra skyv, skadet selvfølgelig heller ikke. Supert at arrangør får solgt ut varene sine, ihvertfall når det skjer noe utpå dagen, som i dag. Ser fram til årets seinere stevner, kanskje jeg kan bedre revolver og militær resultata mine og andre har sikkert noe de også vil gjøre bedre, for å bli enda lit mer fornøyd med egeninsatsen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ikke på dette stevnet i dag, men er enig med Lærlingen at det er surt å stå pent i kø bak folk med spisse albuer. Arrangørene på større stevner bør tenke seg om og legge vekt på å få til et rettferdig kø- prinsipp i påmeldingen. Reglene for påmeldingen må praktiseres likt for alle. Folk som blir tatt for å melde på andre en seg sjøl burde nektes deltakelse. Skytteren som skyter magnum 1 og 2 på samme laget sinker utgangen for den skytteren han opptar plassen for

Link to comment
Share on other sites

Vel de fleste skyter mag på slutten av dagen, så som regel er det bare en bonus og ingen forsinkelse, da det på den tiden vanligvis begynner å bli greit med plass. Så ingen som gjorde det i dag og noe av grunnen var antagelig at de fleste laga var oppfyllt, slik at det ville medført det negative som nevnes. Ad forskjell i påmeldings rutiner og kunnskap om det, tror jeg det er vanskelig å få til en ens praksis og da blir man alltids litt forvirrett uansett, i hvertfall har jeg, som både fersk og veteran (skøyt felt på 80 tallet), opplevd det.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo kjekt for de som vet hvordan de skal klore til seg så mange runder som mulig at de unngår konkurranse ved at andre ikke får stille opp :lol:

 

Poenget mitt er at det må kunne gå an å ordne slikt på en måtte, slik at antall tilgjenglige starter blir fordelt rettferdig på de som faktisk har tatt turen til stevnet.

 

Nå var ikke jeg en av de som ble forbannet(det skal langt mer til), men jeg både så og hørte andre som omtalte dette i sterke ordelag.

 

Det jeg egentlig lurer litt på om det virkelig er det jeg vil kalle en ego kultur på alle feltstevner? Selv om stevnet i det hele og store var veldig bra, så syntes ikke jeg som nybegynner at akkurat denne siden av stevnet var særlig tiltalende.

 

Og er man egentlig tjent med at det å grafse til seg flest mulig starter skal være en del av sporten?

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo en fra arrangør siden i tråden, så om klubben skulle føle det beskrevne som et problem, blir det sikkert tatt opp, ellers kan da jeg nevne det.

Hvordan påmeldingen fungerer neste helh på Løvenskiold, blir sikkert en ny erfaring. Neste jeg vet noe om er Larvik, der har det tidligere vært anledning til forhånds påmelding på mail, for at man skal unngå ventetid og få skutt så mye som mulig. De som ikke hadde forhånds påmeldt seg ble da hevist til plassene som gjenstod. Dette sparer utvilsom arrangøren for arbeide arrangementsdagen og gir forhåpentlig også positiv effekt for skytterne. Men blir kanskje også en form for "spisse albuer"?

Link to comment
Share on other sites

Med så mange starter så burde det vært minst 10 i laget.

 

8. og 9.mai skal vi i Trondheim ha dobbeltfeltstevne med vanlig på lørdag og spesial/magnum på søndag. Vi regner med opptil 200 starter hvis været er bra og vi skal ha 8 skyttere i laget. Invitasjon kommer også på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Spisse albuer blir det vel først når man omgår systemet for å kare seg frem.

 

Slik jeg forsto det så ble det tatt i bruk alt fra å ringe inn ute ifra løypa, få kammerater til å melde seg på når man var ute i løypa, gå innom sekretariatet når man var ute i løypa, til slik du beskrev det, med en form for forhåndsreservasjon av plass utover dagen.

 

Man bør sørge for at påmelding foregår etter et gitt system som er likt for alle, uansett om man er innvidd, kjent toppskytter med rett telefonnummer eller grønn nybegynner som stiller seg pent i køen.

Link to comment
Share on other sites

Du får dra til Larvik/Bommestad 1. mai. De har forhåndspåmelding på internett, så da kan du i teorien melde deg på så mange lag du vil. Løypa tar ca en time, og lagene starter til fast tid, så da kan du fordele deg utover dagen.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre at det var mange som koste seg.

Problemet med "spisse albuer" er dessverre ett kjent fenomen som har vært diskutert flere ganger, men som man heller ikke er kommet til noe god løsning på.

Det er da skyttere som melder seg på ny runde da de passerer bua etter standplass 6. som får jukset til seg en kjappere runde.

 

Og ja, de fleste av arrangørene gikk runda si på lørdag, men så hadde vi også funksjonær lag etter dagen siste ordinære lag hadde gått ferdig.

 

Jeg var sistemann hjem rundt 2030 :wink:

 

Men uansett ønsker jeg på vegne av PPK dere velkommen tilbake til feltstevne den 06.06.2010.

 

Henry

Link to comment
Share on other sites

Problemet med "spisse albuer" er dessverre ett kjent fenomen som har vært diskutert flere ganger, men som man heller ikke er kommet til noe god løsning på.

Her kommer en god løsning på ”snike” problemet som dere i Porsgrunn og forøvrig flere andre klubber har når det gjelder påmelding.

 

Bruk et kort på hver skytter (ikke et ark med flere skyttere på som i Porsgrunn.)

La skytterne selv fylle ut kort på det de vil skyte, og la de melde seg på alt de vil skyte samtidig.

Lag en arkivmappe fra A til Å som påmeldingen legger resterende kort i, arkivert under første bokstav i etternavn, og i den rekkefølgen skytteren vil skyte.

Når et lag er ferdig og leverer inn kortene, lages det et nytt lag med kort i fra arkivet på de navnene som akkurat var ferdige med å skyte.

Vil en skytteren ha en ha en pause, eller bytte rekkefølge på den våpentypen en vil skyte sier denne bare i fra i påmeldingen.

Dette burde etter min mening være ”standarden” på hvordan en organiserer feltpåmelding.

Rutinen er laget at en dame som gjennom svært mange år sammen med sin mann har utallige påmeldinger som feltskyttere, og slik har hun sett på hva som fungerer best av systemer.

Metoden er brukt ved + 20 stevner med mellom 250 og 300 starter pr. stevne og fungerer utmerket.

B-)

Link to comment
Share on other sites

BJH, antar at det du skisserer er slik det fungerer på Kurud.

Vet at det er litt vanskelig å sammenlike Kurud med andre steder, men tror nok

det var langt over 2 timers venting der 20-09 i fjor.

Kan selvsakt være spesielle årsaker til det, for har ikke vært slik tidligere.

Tror dette kan være en god løsning BJH.

Link to comment
Share on other sites

Denne metoden som beskrevet ovenfor virker kjempebra og er enkel og rask MEN den krever at det er erfarne eller i alle fall oppegående folk som sitter i påmeldingen.

I Porsgrunn sendte de ut 6 manns lag med ca 10 min mellomrom (ref ei hyggelig dame i påmeldinga :D ).

 

I Bangshallen har de samme system men da med uerfarne folk i påmelding og 4 manns lag og med lang vente tid som resultat :evil:

 

På Sessvoll sendtes det i 2009 ut 6 manns lag med 12 min mellomrom …

På de aller fleste steder sier det seg selv at ventetid på påregnes første del av formiddagen :D

 

Synes at Porsgrunn gjorde en bra jobb og hadde et kjempefint stevne, og været gjorde jo også sitt :D

Link to comment
Share on other sites

BJH, antar at det du skisserer er slik det fungerer på Kurud.

Vet at det er litt vanskelig å sammenlike Kurud med andre steder, men tror nok

det var langt over 2 timers venting der 20-09 i fjor.

Kan selvsakt være spesielle årsaker til det, for har ikke vært slik tidligere.

Tror dette kan være en god løsning BJH.

På Kurud i fjor høst fikk i hverfall ikke jeg lov å melde meg på mer enn en runde om gangen, og fikk beskjed om at det var +2timer venting til neste runde når jeg skulle melde meg på igjen.(og reiste hjem)

De sliter i tillegg med andre problemer for å få ting til å flyte.

B-|

Link to comment
Share on other sites

Kurud i fjor var over 2 timer, rakk bare to starter og tror vi var der nesten 6 timer, flere i følget, som kun rakk 1 start. I går, gikk det nok raskere enn 10 min på laget, i hvertfall litt utpå dagen. Men man kunne ikke godt gå ut før hele laget var samlet når man hadde mulighet til å gå før. Gikk også veldig raskt å komme gjennom løypa. Alt kan forbedres og jeg tror ingen av de med mer erfaring ønsker at relativt ferske, skal få dårlig opplevelse av hvordan de praksiserer sin deltagelse. Det blir liksom " å skyte seg selv i foten" :D Lite rekrutering av dårlig praksis.

Link to comment
Share on other sites

Virker på meg som du "Lærlingen" er litt små sur både på arrangør og de skytterne med ”spisse albuer” som du beskriver de.

 

Problemet er ikke skytterne eller arrangøren, problemet er deg selv! Du er selv ansvarlig å sette deg inn i hvordan ting fungerer, enten ved å være sammen med noen som er erfarne eller spørre de som arrangerer eller skyttere som er tilstede. Å skylde på skyttere som er erfarne blir dumt (men det plager ikke meg selv om jeg er en av de…hehe :-)

 

Å komme med slikt i etterkant blir litt dumt spør du meg….vi alle har vært der en gang, og de fleste lærer relativt kjapt hvis de ikke gidder å vente lenge mellom startene.

 

Jeg var på plass kl 0845 og gikk ut kl 0935 siden jeg var påmeldt allerede av en av skytterne i klubben. Før jeg skulle ut igjen, gikk jeg innom sekretariatet og spurte hvilket lag nr som var det første ledige, og fikk da opplyst om nr 14. Da spurte jeg om hun kunne sette opp lag 5 også på lag 14 noe de gjorde med glede. Dette gjorde jeg siden jeg så at det hadde kommet mange skyttere og jeg var ikke interessert i å vente flere timer mellom alle rundene. Lag 14 gikk ut kl 1110, dvs 30 min etter at lag 5 kom inn. Akkurat passe tid i mellom  men siden enkelte ville vente litt lot vi vær og melde på runde 3, vi ventet da ca 2 timer før runde 3. Noe som var helt greit, rakk og spise pølse, drikke brus, småprate med masse folk og slappe av i solen 

 

Når det kommer til påmelding og hvordan dette fungerer ute på stevner, har jeg en de erfaring med dette. Har skutt i snitt over 100 feltstarter i året siden jeg begynte, har også arrangert en del stevner med opptil 450 starter på 1 dag og ca 800 på 2 dager. Hele tiden har jeg benyttet samme system, og det er super enkelt.

 

Man lager en liste med lag nr i en kolonne og klslett i en annen. Har du i snitt 1 min pr skytter/pr lag sier det seg selv hvor lang tid man trenger mellom lagene. Etter 10 lag la jeg inn 5 min ekstra pause for evnt skivebytte eller annet som kan oppstå.

 

Og til slutt hadde alle skyttere mulighet ved påmelding til å melde seg på de startene de vil så lenge man har minst 10 lag mellom hver start. Men hvis man sender ut 10 mannslag pr 10min trenger man ikke mer tid enn det løypa tar og skyte mellom startene. Dette er meget enkelt og finne ut av og arrangøren vet dette stort sett siden de har skutt løypen dagen før. Ved ett slikt system kan skytterne bestemme selv om de vil ha en pause, eller om de vil ha 15 min til våpen bytte og finne frem ammo før neste runde.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til mitt svar er at det er feil å bruke ord som "spisse albuer", det var ingen som snek i køen. Det var ingen som ble flyttet foran noen på listene. Så derfor er det feil å bruke slike ord mot en arrangør som gjør sitt beste, og skyttere som står i kø som alle andre.

 

At noen melder på andre skytter syns jeg selv er ok, ellers måtte alle stått i køen og da hadde den vært 100m lang isteden for 15m. Vet ikke om "Lærlingen" / "Hassel" heller hadde foretrukket det?

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tror jeg er blir sur av slikt tar du feil, og i alle fall ikke på arrangørene som i det store og hele gjorde en veldig god jobb. Faktisk blir jeg sjeldent sur overhode, men jeg er ei heller redd for å si ifra når jeg ser noe jeg syntes er dustete.

 

Men jeg satt egentlig bare og ventet på at en erfaren skytter med innsikt i uskrevne regler skulle komme og hevde at jeg bare var sur. Det er jo mye enklere å gå etter spilleren en ballen.

 

Så løsningen blir da i følge deg å lære meg triksene, og gi blanke i at andre skyttere, nye som gamle blir skjøvet ut av køen. Mao først meg selv og så meg selv.

 

Klart jeg kan gjøre det, jeg er ikke videre beskjeden av natur, så det blir lett.

 

Når jeg er så dum å kommer drassende med slikt i etterkant så er det ikke fordi jeg er sur, men derimot fordi jeg så at andre ble det, og noen faktisk så forbannet at jeg neppe tror de kommer tilbake igjen.

 

Dette er sikkert greit for de som helst vil ha stevnene for se selv, men jeg trodde konkurransen skulle skje på standplass og ikke i påmeldingskøen.

Link to comment
Share on other sites

Virker på meg som du "Lærlingen" er litt små sur både på arrangør og de skytterne med ”spisse albuer” som du beskriver de.

 

Problemet er ikke skytterne eller arrangøren, problemet er deg selv! Du er selv ansvarlig å sette deg inn i hvordan ting fungerer, enten ved å være sammen med noen som er erfarne eller spørre de som arrangerer eller skyttere som er tilstede. Å skylde på skyttere som er erfarne blir dumt (men det plager ikke meg selv om jeg er en av de…hehe

 

Bromark har bedt meg utdype, så da gjør jeg det

Jeg opfatter at Bromark her forsvarer nettop den ukulturen som gjør at jeg innimellom sysn NSF - Felt er stusselige greier.

Grunnen til mitt svar er at det er feil å bruke ord som "spisse albuer", det var ingen som snek i køen. Det var ingen som ble flyttet foran noen på listene. Så derfor er det feil å bruke slike ord mot en arrangør som gjør sitt beste, og skyttere som står i kø som alle andre.

For meg er det definitivt å snike i køen om du melder deg på fler lag i en sleng, om du stikker innom mens man er ute i løypa osv. Jeg tenker ikke utelukkende på det stevnet som det beskrives her, men også det som ble beskrevt på det som jeg tror nå omtales som Kurud stevnet. Jeg tillhører de som er opplært til å stå i køen og vente på tur.

Jeg går en runde, og melder meg på når jeg er ferdig med den og føler meg klar for en ny. Og jeg forventer i henhold til det jeg oppfatter som alminnelig folkeskikk at det er det samme som alle andre gjør. slik at ventetid og skytemuligheter blir nogenlunde likt fordelt. Tiden det tar å gjennomføre et feltstevne endres ikke av at noen "sniker" med å være "flinke" til å melde seg på. Det bare fører til at de som tar en runde av gangen og forholder seg til det må vente mye lenger og at man etter et par ganger finenr ut at man ikek gidder skyte felt. Det er litt som revolverklasen i felt, så lenge ikke alle benyttr seg av grise ombygging og tuning er det de som har det som har fordelen, men om man forby modifikasjoner på revolveren ville man konkurert likt (Det er uansett de samme som ville vinne vil jeg tro)

 

Jeg opfatter faktisk det bromark beskriver som uhøflig, egoistisk, ufint og selv-rettferdiggjørende. I tilegg så kommer den "hovne" komentaren om at jeg skulle finne felt for vannskelig og anklagen om at Lærlingen er "su" og at han har seg selv å takke for at han er høflig og beskjeden og ikke brøyter seg frem på andres bekostning.

 

at jeg reagerer negativt på bromarks sine utalelser er nok også litt preget av tidligere uttalelser på bla kammeret (Jfr .357 magnum ladninger diskusjonen), som bærer (I mine øyne) preg av å være veldig selvsentrerte og lite villige til å skjønne og forstå at andre tenker og opplever ting annerledes.

 

Dog syns jeg innspillet om hvordan effektivt arrangere var interessant. Og at Bromark uten tastatur er en høyst hyggelig fyr å prate med 8 (selv om han gjør snåle ting med skyterne sine)

 

En naturlig konsekvens v dett inlegget er vel at jeg bør ta på meg å arrangere et feltstevne...

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt er det sniking, spisse albuer og usosialt. Eneste grunnen til at endel av deltakerne gjør det på denne måten er fordi de kommer lenger fram i køen. Hadde alle meldt seg på mellom standplass 6 og 7 sa hadde hele poenget med det falt bort. Nå sørger enkelte for å "organisere" seg fortrinn som medfører lenger venting for den store massen. De kan gjerne kalle det hva de vil og si at alle er ansvarlig for lære seg hvordan ting fungerer osv osv og de tror kanskje på det selv.

 

Jeg er en ivrig feltskytter selv og var på det samme stevnet. Så selv at det kunne gjøres på denne måten. Selvsagt vil de fleste som gjør dette rasjonalisere det for seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Det var nok mange som meldte seg på nye runde når de gikk gjennom påmeldinga opp til standplass 7. Det er jo helt klart sniking!

Vi gjorde ikke det. Første runde ventet vi 1,5 time på å få starte. Etter den så meldte vi oss på en ny med en gang. Da fikk vi 2 timer venting. Klokka fire dro vi hjem etter å ha skutt to starter...

 

Bortsett fra det så var det et veldig bra stevne da :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært på feltstevne i Porsgrunn tidligere, og aldri skutt mer enn 2 runder. Nå skjønner jeg hvorfor det er så mye ventetid mellom hver runde :twisted: Den eneste kritikken jeg hadde etter forrige stevne var at det var for dårlige sitteplasser i forhold til ventetiden.

Været var forsåvidt fantastisk ved forrige stevne også, så de må nok ha noen spesielle kontakter i de traktene 8)

 

At det skal være lokale teknikker for å komme raskere ut i løypa er usolidarisk, og veldig lite sjarmerende. En kan ikke forvente at alle skal kunne alt for at vi skal ha det like hyggelig.

 

Organiseringen av lag som Bromark kom med var en bra løsning når man ikke bruker PC.

I dagens digitale hverdag burde det være enkelt å finne en løsning hvor folk kan forhåndspåmelde seg. Det hadde faktisk vært ok å slippe å måtte komme 30 min før stevnestart for å unngå å måtte vente 1 til 2 timer med å gå ut første gang. Med forhåndspåmelding kan skyttere komme til rett tid, også litt ut på dagen vis man ikke har mulighet til å komme tidlig. Om ikke annet hadde det vært fint å hvertfall kunne melde seg på 1 runde på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Utrolig hva Bromark klarer og få i stand av diskusjon gitt..

Nok ironisk stoff så fyrer folk løs.. for han mener nok ikke det han skriver serru ..eller?

Neida, ingen er så...

 

Ha en strålende felt sesong og klem godt i jernet :lol:

Link to comment
Share on other sites

"Alltid" bra vær på feltstevner?

Tja, skulle egentlig ikke si det, men vi har dels trussel / kontrakt med høyere/mørkere makter på det området :mrgreen:

 

Forhåndspåmelding, er faktisk ikke så lett å få til. Da måtte alle som skulle skyte på stevnet ha gjort det,

og det er en del av skytterene som tilsynelatende ikke hvet fram og bak på en pc. Var kanskje litt fornærming av folk,

men pytt pytt.

Skjønner jo nå litt hvorfor det tar tid å få sendt ut lag også. Skyttere som melder seg på mens de er i løypa, skaper forsinkelser i laget sitt,

befinner seg ute i løypa når hans neste lag er klart til å sendes ut.

Skytter kort er jo selvfølgelig en mulighet, men blir jo mye styr å implementere. (innkjøp av matriell, opplæring av personell på programmer)

 

Vi er smertelig klar over situasjonen, men vi klarer dessverre ikke å gjøre alle deltagere til lags.

 

Callandor

PPK

Link to comment
Share on other sites

Jeg og callandor har diskutert litt frem og tilbake og kommet fram til en mulig løsning.

 

Alle skyttere må ha ett start kort, dette startkortet kan leveres inn ved påmelding.

Dette oppbevares da av påmelding under skyting og returneres ved endt runde eller ny påmelding.

Det vil si at påmelding har kontroll på hvem som er ute på runde og hvem som er ferdig ved innlevert scoreskjema.

 

Er dette noe som kan virke? gjerne ha litt tilbakemeldinger på dette før jeg prøver det på ledelsen.

 

Henry

Link to comment
Share on other sites

@Henry_1shot: Jeg tror ikke at dette har noe for seg. Noen reiser på et stevne for med ønske om å skyte to starter, andre vil gjerne ha fire og fem......... Tankene rundt system for påmelding bør ha for øye at flest mulig, gjerne alle, kan få så mange starter de vil. Da må man sette skytteren(e) i fokus, og ikke tenke defensivt.

 

- Mulighet for forhåndspåmelding?

- Flere skyttere i laget?

- Gode rutiner og nødvendige arbeidsverktøy for de som sitter i påmeldinga.

 

Etter min mening er det bedre å jobbe for at alle får skutt mer enn å opprette systemer som hindrer noen i å skyte mer enn andre.

Link to comment
Share on other sites

Skytterkort har vel mange av oss fra før, det heter startkort. Jeg ser ikke noe problem med forhåndspåmelding, gjerne slik at jeg kunne gå inn på forhånd og de på ledige plasser, så visste jeg at jeg skulle ut f.eks kl 1100, 1230, 1400 og 1530. Så slipper jeg å stå opp kl 0600, kjøre 2 timer, vente 2 timer til, og kanskje ikke få skutt mer enn 2 runder. Dette systemet burde vært satt i gang av NSF, men datakunnskapene/interessen der er langt dårligere enn hos skytterene, og hele sporten lider av dette. De skytterene som ikke bruker data, kan ringe, eller få hjelp av en kollega.

 

Dette ville hjelpe arrangøren også, lettere å planlegge både bemanning og pølsekjøp, og det ville vært enklere med ett felles system, ikke ny løsning på hvert sted!

 

Ellers kunne jeg neppe vært mer fornøyd med et arrangement enn hos Porsgrunn på søndag, været kompenserte for allt, hyggelige funksjonærer og en hærlig dag, jeg kommer gjerne tilbake.

 

PS

Savner resultatene....

Link to comment
Share on other sites

Vel talt, evenkris! Hadde dessverre ikke mulighet til å delta på Porsgrunns supre stevne i år. Men kjenner problemstillingen igjen fra andre stevner. To ting som virker VELDIG positivt inn på kapasiteten er 1: Så mange skyttere i laget som mulig.

2: Send laga ut så ofte som mulig, uansett om de er fulltegna. Kanskje malen til Kjetil er grei å bruke når en beregner tida hvert lag bruker?

En annen ting er at forhåndspåmelding, slik Larvik gjør det, synes å fungere glimrende!

Link to comment
Share on other sites

Jeg og callandor har diskutert litt frem og tilbake og kommet fram til en mulig løsning.

 

Alle skyttere må ha ett start kort, dette startkortet kan leveres inn ved påmelding.

Dette oppbevares da av påmelding under skyting og returneres ved endt runde eller ny påmelding.

Det vil si at påmelding har kontroll på hvem som er ute på runde og hvem som er ferdig ved innlevert scoreskjema.

 

Er dette noe som kan virke? gjerne ha litt tilbakemeldinger på dette før jeg prøver det på ledelsen.

 

Henry

Jada Henry, dette vil i hverfall sørge for at ingen kan melde seg på ny runde før de er ferdige med den forrige.

Og slik unngår man at noen som ikke "kjenner systemet" må vente lengere enn andre på å få gå en ny runde.

Kjør heller lag som ikke er fulle utpå dagen hvis det blir tynt med folk inne på vent.

Prøv det på neste felt, så får vi se om det virker.

B-)

Link to comment
Share on other sites

Flott Tråd

Jeg er tilhenger av Kort/brikke systemet som gjør at en skytter ikke kan være påmeldt mer en 1 runde av gangen, men vet jo ikke helt hvordan det vil fungere i praksis. Om det hadde latt seg gjøre å få NSF inn på banen og fått et felles system som hadde virket fra Nordkapp til Lindesnes hadde det også vært fint.

 

Det er fint at folk bidrar med løsninger, og ikke surmuling. Det er jo faktisk ingen som egentlig har angrepet arrangørene av stevnet, men poengtert en uhelidge ukulturen som enkelte tilater seg som ødelegger for mange andre. Syns at man må lage systemer for å forhindre slik, men det er vel en gang sånn at så lenge man bruker et system mbassert på tilitt så vil noen misbruke det til egen fordel på andres bekostning.

Link to comment
Share on other sites

Så holdningen skal være at man skal stå med lua i hånden, kun for at noen ikke skjønner at det er lov å bruke hodet? Og hvorfor skal man ikke kunne melde seg på flere runder av gangen? Begrunn det på en måte som ikke går på bekostning av de som faktisk skyter 3-4 runder på hvert stevne! For en slik løsning vil kun komme til gode for de som skal skyte 1 eller maks 2 runder og som har fått perm fra kjerringa i 2 timer midt på dagen….

 

Når du står i køen i butikken, venter du da i samme kø hvis de åpner en kasse til? Eller går du over til ledig kasse? Og hvis det ikke er noen som åpner en av de ledige kassene er det lov å spørre betjeningen om de kan åpne en slik at en får ting litt kjappere unna? Eller skal vi fortsatt stå der siden det finnes ”lover” om slikt?

 

At enkelte skyttere sier at man ”bryter” regler ang påmelding hvis man melder seg på flere runder med en gang,, vil jeg gjerne se de reglene. Post de gjerne her på Kammeret, eller henvis til den paragrafen hvor dette står nedskrevet.

 

Hvis en arrangør har en fortløpende påmelding, så er det opp til skytterne og finne ut hvordan de selv vil gjøre dette. Derfor blir det utrolig dumt å komme med slike kommentarer som enkelte gjør her, er man av de som står med lua i hånden og ikke bruker hodet, ja da for det være slik da at man venter 2 timer mellom rundene. Hvis man ønsker og skyte 3-4 runder og vente akkurat så lenge man gidder, ja da melder man seg på slik at man rekker og skyte det man ønsker.

 

En annen ting som enkelte bør tenke på, er at mange reiser kun for å skyte kanskje 1 eller 2 runder. Og for de skyttere som møter opp 1 time før stevne start (for å rekke å skyte flere runder) ja de er nettopp ute i løypen og skyter når disse som sover lenge kommer. Det har faktisk hendt at man går ut på lag nr 1 og må vente i 4 timer siden det har kommet 100 mann mens man er ute og skyter sin første runde. Dvs at man møter opp tidlig men blir skjøvet nedover på påmeldingslisten pga at folk ikke gidder og stå opp på morgenene.

 

Jeg syns ikke synd på de som ikke rakk mer enn 1 eller 2 runder, jeg syns heller ikke synd på dere som syter og klager. Systemene som blir brukt ute på stevner er stort sett de samme, men enkelte ganger er det faktisk lov å bruke hodet. Og man kan liksom ikke straffe de som faktisk gjør dette mener jeg. Slutt og syt, og kom dere heller litt tidligere opp på morgenen.

 

Så til det som er ”viktig” hva er den beste løsningen ved påmelding? Jeg vil så klart si forhåndspåmelding, men da må man også ta hensyn til de som kommer på stevne dagen eller man må kun bruke forhåndspåmelding.

 

En annen ting er at man lar skytterne som jeg nevnte tidligere mulighet til å bestemme selv når de vil ut, skal du skyte 3 runder skyter du på lag 5, 15 og 25 for eksempel. Da har man tid til å bytte våpen, spise pølse osv. Og man rekker og skyte så mye man bare vil hvis man kommer tidlig.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Det er greit å være rask på avtrekkeren Bromark, men vent med å skyte til du har målet i sikte :lol:

 

Det er ingen som har sakt at det er galt å melde seg på flere runder av gangen, men målet med diskusjonen/problemstillingen er at da må det være likt for alle, sikt på den og ikke budbringeren.

 

Man må ha et system, og deltakerne må få vite hva slags system som gjelder.

 

Det er jo soleklart at det her fremsto som at man skulle melde seg på ny runde når man var ferdig med den forrige, og i og med at selv like garvede feltskyttere som deg ikke meldte seg på et gitt antall runder med en gang, men brukte alle mulig tenkelige metoder for å melde seg på før de var ferdig med forrige runder sier alt, absolutt alt.

 

Bli "sur", og "ikke syntes synd på" har ingen ting med saken å gjøre, det som er viktig er å tørre og ta en diskusjon, og se om det finnes bedre måter å gjøre slikt på, og det har jo du alt bidratt så bra med, så takk for det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...