Jump to content

Forbudt å strømme hunder


Guest solheimen

Recommended Posts

Nå er det blitt delvis forbudt å gi strøm til hunder.

 

http://www.nettavisen.no/innenriks/iosl ... 802770.ece

 

elektrosjokk-trening har lenge vært en kontroversiell metode, spesielt kritisert av dyrevernorganisasjoner. Nå forbys alle hundedressur-kurs å fortsette bruken.

Eneste unntak er opptrening av hunder som er i nærkontakt med beitedyr, tamrein eller klovvilt.

 

- Treningen må være nødvendig. Unntaket åpner ikke for trening av enhver hund «for sikkerhets skyld». Hvorvidt treningen er nødvendig, må vurderes konkret. Det må foreligge en reell fare for at hunden kan komme til å jage beitedyr, tamrein eller klovvilt. For det tredje skal treningen utføres av kompetente trenere, skriver Mattilsynet.

 

Det stilles også strenge krav til trenerne, som må kunne vise til lang erfaring og tung kursing innen aversjonstrening. Dessuten må bruken av strøm skal stå i forhold til hundens atferd

Link to comment
Share on other sites

Jada jada jada... Strømming av hund er så fælt så. Slikt kan vi da ikke holde på med. Mye bedre å skaffe tilveie et par veltrente strømmingsmotstandere til å holde følge med våre jakthunder og si fy fy til hundene som har lysst på ei sauesteik eller en liten smak av et reinsdyrlår. For jeg regner med at det snart blir totalforbud på all strømbruk på hund... Mye bedre å la hundene slippe denne plagen, og heller overføre den til noen små nusselige kopplam med avtrykk etter tåteflaska midt i trynet.

Så der fikk dere min mening, hvs det nå utvikler seg slik det bruker å gjøre, nemlig til det VERSTE...

Link to comment
Share on other sites

Har enda ikke møtt en eneste såkalt "kyndig" bruker som er villig til å gi meg kontrollen og sette halsbåndet på seg sjøl, så jeg kan dressere dem litt før de i det hele tatt får prøve på en av mine hunder.

Det er kravet jeg stiller.

 

Velkommer et forbud mot all strømming av hund med åpne armer :D

 

Sau tar seg best ut bak et solid gjerde og under oppsyn. Da er de trygge og kan komme seg velberga til slaktebenken.

Link to comment
Share on other sites

En hund har en hørsel og luktesans som er nesten ufattelig mye bedre enn vår!

Hva får oss til å tro at "dressurhalsbånd" med høy ultrasonisk lyd

eller sprøyt av sitronsaft i trynet er bedre?

Hva slags forskning er lagt til grunn her, tro?

Skal nå mat-gestapoene bli like et visst direktorat? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Slik det har vært hittil så kan Hvermansen skaffe seg et el-halsbånd og bedrive "dressur" av bikkja. Jeg skriver dressur i hermetegn fordi jeg mener at det heller et et utslag av latskap og ønske om kjappe løsninger enn dressur. Det er fint å strømme bikkja enten det gjelder utidig bjeffing eller at bikkja drar i bånd/hopper opp på folk eller andre ulydighetsting - eller...?

 

Aversjonsdressur på sau er noe som mange jakthunder MÅ gjennom dersom de skal få komme med på jakta - det er et krav fra de som leier ut jakta.

Jeg er ikke imot strømming i saueavvenningssituasjoner - men de som skal bruke utstyret skal kunne forsikre meg om at de VET hva de driver med. Det er tross alt min bikkje og ikke faen om jeg risikerer at de gjør noe gæernt slik at bikkja tar skade av det! Det er nok av hunder der ute som er blitt ødelagt. Det handler om timing. Bommer du ørlite der så gir du helt feil signaler til hunden og hva har du da oppnådd? At den skal reagere med frykt mot noe helt annen enn ulldotten foran seg?

 

Jeg merker meg at svært mange anbefaler strøm som en form for dressur. Det skremmer meg. For hva med å jobbe med hunden sin? Er folk blitt giddalause?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett min tidligere engelsk setter klattre opp på meg i smerte og redsel etter strømming mot sau.

I kveld prøvde jeg "pet corrector", en hveselyd på boks, når hannhundene mine utagerte mot mot en møtende hannhund. Hundene ble ikke redde, bare sterkt undrende og fulgte greit med meg. Jeg tror dette har et potensiale for å erstatte dressurhalsbånd med strøm, der dette har vært nødvendig. Det er fint om noe annet en smerte kan brukes til å få hunden til å kutte en påbegynnt adferd. Jeg gleder meg til neste møte med rådyr i skauen, da skal denne boksen være med. Har hittil kviet meg for å gjøre annet en å si "fysj og æsj" når vi har sett rådyr, hunden er et år og blanding av støver og elghund.

Link to comment
Share on other sites

Hele poenget med negativ reaksjonstrening er at den negative reaksjonen skal være det minste onde - I alle fall etter min oppfatning. Er man ikke i stand til å begrense seg til det begynner det å grense til dyreplageri.

 

Jeg har benyttet ultralyd i stedet for strøm på den eldste min for å få ham til å slutte med overstrømmende (les hoppende) hilsing. Å ha et slikt verktøy var veldig effektivt for å for eksempel forhindre at han veltet barn. Sammen med positiv belønning for å hilse sivilisert ser det ut til at det har fungert. For min del var det mest som en slags pauseknapp for å få ham til å ta nye instruksjoner, en slags "stopp, vi prøver igjen".

 

Jeg har mine tvil om ensidig negativ belønning fungerer. Man kan muligens få bikkja så redd for konsekvensene at oppførselen blir korrigert, men det føles ikke helt riktig å skremme ei bikkje til man får modifisert adferden.

 

PS.

Når ble "strømme" et verb?

Kalles ikke det å "verbe" et synonym? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Strømmeforbud :!: Hvordan skal det gå med fuglehundsporten :?: Den som hadde investert i aksjer i sitronhalsbånd nå du...... Lottgevinster bleikner i forhold.

 

Javist, markedet strømmer sikkert over med folk som vil sprøyte sitron i trynet på sin beste venn :?

Link to comment
Share on other sites

PS.

Når ble "strømme" et verb?

Kalles ikke det å "verbe" et synonym? :wink:

Ehem. Du mente substantiv? :lol:

 

Jeg ønsker forbudet velkommen da strømming har utviklet seg til å bli latmansversjonen av dressurtrening for mange.

Link to comment
Share on other sites

Verbing sprøer språket.

- Tommy

 

Dette er jo ikke et forbud (noe jeg vil være uenig i) men en streng regulering som strengt tatt ikke burde vært nødvendig. Den typen negativ dressur bør være absolutt siste utvei, men det er alltid en del late folk som ikke skjønner bedre.

Link to comment
Share on other sites

Som jeger, gammel fuglehundmann og dyrevenn leste jeg saken med interesse. Det som skjer, er altså at strømhalsbånd blir forbudt i vanlig dressur. Den blir positivt ikke forbudt til beitedyr-, tamrein- eller klovviltreinhetsformål, og strømminga skal gjøres av kompetente folk som det stilles krav til.

 

Siden det er fredag, er det tid for reine ord for penga. Derfor sier jeg: Det var sannelig faen meg på tide.

Link to comment
Share on other sites

Måtte strømmes? Hvis hunden ikke jager sauen er det vel heller ikke noen spesifikk hendelse man kan strømme på?

hunden måtte ha bevis.

den gikk ikke bort til sauene. så da kunne den ikke strømmes. men da en gjeterhund ble sluppet og bett om å gå til sauene gikk hunden etter. fikk strøm og ble enda reddere for sau enn den var i utgangspnktet.

sykt men sant.

Link to comment
Share on other sites

Etter mitt syn, så blir forbud av strømming berre tull. Og spørre om ein som utfører slikt ville tatt på seg halsbåndet og prøve, herregud det blir for dumt. Spør dyrlegen neste gong om han kunne tenke seg å tatovere øret sitt, så er du kva svar du får tilbake.. Sikkert det samme svaret.

 

Men ja, dei som skal gjere dette, bør kursast meir og bli flinkare. Dette er eit veldig spesielt område og ikkje minst spesiell smerte for hunden.

 

Har ein kjenning som "mista" bikkja si. Den blei strømma i det den jaga sau og akkurat i det den snudde seg og såg på ein stor stein. Så etter det, så blei bikkje veldig skeptisk til store steiner som låg rundtom i terrenge og brukte meir energi på å gå rundt dei enn å jakte. Så den blei regelrett ødelagt av det.

Link to comment
Share on other sites

Fy f. Hvis bikkja ikke jager er jo saken grei, det burde vel være nok til å skrive ut attesten. Strømming er et middel for å nå et mål, ikke selve målet.

 

Det er slike tilfeller som gjør at jeg støtter tiltaket.

Link to comment
Share on other sites

Hvis bikkja ikke viser noen interesse for sau, skal den inn til ny prøve tidligst etter 14 dager. Er det fortsatt ingen interesse skal saurenhetsbevis fylles ut. Dett er likevel ingen garanti, men en attest skrevet under av godkjent instruktør med instruktørens godkjenningsnummer.

 

Jeg er godkjent instruktør og kan bare si en ting. Den ene karamellen som bikkja evt. får er humant i forholdt til hva som vil skje om den jager sau. Både for sau og hund.

 

Det er ingenting magisk med strøm, og de som bruker strøm til vanlig hjemmedressur er heller ikke ute etter å ødelegge hundene sine. De fleste bånd kan justere styrken fra s.g.s ingenting til sterkt. Største faren jeg ser ved dette, er at man får dressert bikkjer som ellers hadde vært lite dresserbare og derfor undergraver hele avlsystemet hvor en bør avle på bikkjer med ett godt samarbeid og som er greit dresserbare.

 

Min mening er at til sau ol. er det helt ok, og til vanlig dressur bør det helst ikke brukes strøm. Kun ved helt spesielle tilfeller.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingenting magisk med strøm, og de som bruker strøm til vanlig hjemmedressur er heller ikke ute etter å ødelegge hundene sine.

 

 

Nei, de er ute etter en snarvei for å få til hunden, evt prøver å få til en ubrukelig hund. Aversjonsdressur ifob med sau, rein med godkjent operatør er helt greit, annen bruk er etter min mening forkastelig! Samme gjelder forøvrig å sprute sitron i nese/øyne på et dyr (eller folk). Prøv på deg selv først og kjenn hvor deilig det er med sitron på øynene.

Link to comment
Share on other sites

PS.

Når ble "strømme" et verb?

Kalles ikke det å "verbe" et synonym? :wink:

Ehem. Du mente substantiv? :lol:

 

Eh ja. Jeg regner med at "synonym" var litt nærmere "noun", som er det ordet jeg har brukt i dagligtale i på denne siden av milenniumet. Hjernen gjør rare ting, i alle fall gjør min det.

 

Uansett, det var et ærlig spørsmål, "strømme" er et ord jeg ikke har sett før.

Link to comment
Share on other sites

Bruk av el dressur halsbånd, for avvending av angrep på beitedyr helt ok.

Men det har dessverre utviklet seg en ukultur hvor mange miljøer bruker det elektriske halsbåndet som en lett vindt løsning for å spare tid. Og da har forbudet noe for seg. Det er i de uoffisielle miljøene en finner misbruket, disse miljøene er fjernt fra oss som driver hundearbeid i forbindelse med jakt hunder.

 

Alle mine hunder har vært igjennom avvensjonsdresur, og har fått løftet terskelen for lysten til kontakt med sau. Men jeg har aldri levd i den villfarelse at de har vært ”sauereine”

Link to comment
Share on other sites

Har vært med å strømma en del hunder, noen nervøse hunder til og med, Selvfølgelig av godkjent personell.

Har ikke sett noe som helst skade på hundene under jakt seinere. men jeg har ikke sett så mye positive resultater heller. Har fått mye bedre resultater ved vanlig dresur. Tror ikke jeg kommer til å strømme støver mer, men det er kun fordi det ikke har hjulpet på mine! Har vært i rådyrhegn og når jeg har kommet hjem har det vært full rådyrlos, men det er mange som har hatt positive resultater.

Link to comment
Share on other sites

- men de som skal bruke utstyret skal kunne forsikre meg om at de VET hva de driver med. Det er tross alt min bikkje og ikke faen om jeg risikerer at de gjør noe gæernt slik at bikkja tar skade av det! Det er nok av hunder der ute som er blitt ødelagt. Det handler om timing. Bommer du ørlite der så gir du helt feil signaler til hunden og hva har du da oppnådd? At den skal reagere med frykt mot noe helt annen enn ulldotten foran seg?

Helt sant.

Vet om tilfelle der det ble brukt i sauerenhetsituasjon der hunden løpte ut og instruktøren trodde den gikk etter sauen.... gav hunden strøm.. og på nyslåtte bakker fikk man aldri mer hunden til å gå frivillig.

Jeg har også sett hunder som har fått så mye strøm at de nesten har krøpet på bakken men sauen skulle de jaggu ha fatt i uansett. (Akita )

Utover det så er jeg helt enig med Kyrre. Det er nok ikke hvermansen som skal bruke det utstyret og det skal jaggu være gode grunner for å gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Som så ofte før er det forskjell på å ronke og rive av seg kølla. Brukt med vett er det svært lite som skal til før en hund som tidligere ikke har jaget sau kontant blir fortalt at "ulldotter" er noe forbannet herk. For en som har fått smaken på fårekjøtt er løpet i de aller fleste tilfeller kjørt. Spesielt om vi snakker om spisshunder, kontinentale jakthund raser eller trekkhunder. de sistnevnte får du aldri 100 % sauereine uansett hva du gjør.

 

Til informasjon - jeg har prøvd alle metoder som står og ikke står i boka. Med slippe hund til Søyer med små lam, til strøm til den lange harde veien med sporing og negativ tilbake melding i det evinnelige fra eier.

 

Jeg vil være så katagorisk som å påstå at for de rette rasene er strøm det eneste som duger. Og for noen raser kan du bare glemme å få sauereine uansett hva du prøver. Eneste måten å få den til å slutte å jage sau er ei kule i skallen.

 

Og til alle som mener de med positiv forsterkning og godbiter skal få hunden unna sau- skal få låne et par individer fra ulike raser min omgangskrets og vil bare si lykke til. At strøm er et onde er det liten tvil om, men i akkurat dette tilfellet et nødvendig onde. At det skal brukes med vett er en selvfølgelighet som all annen straff og belønning.

 

Kyrre var innom det tidligere - minste ubehaget sammenlignet med gevinsten en får.

Link to comment
Share on other sites

Det ser jo ut som at de fleste er enige her, dette var et kjærkomment tiltak, for de som ikke har skjønt at det går ann å dressere hund på andre måter enn å bruke strøm.

Det er jo kun snakk om regulering av en lov, nødvendigheten i enkelte situasjoner er der enda, men det sier seg vel selv at det skal gjøres av kyndige og opplærte (godkjente) instruktører. De som ikke har forstått akkurat det, forstår det kanskje nå...?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...