Jump to content

Tilvirking av våpen og deler til eget bruk.


nesten

Recommended Posts

Jeg har sett en del rundt her og lagt merke til at det er en del som pusler med å bygge ting hjemme. Jeg har noen spørsmål rundt dette som jeg håper det finnes svar på her inne.

Hva er det egentlig som er lov å gjøre hjemme.

I våpenforskriften står det.

§ 52 Tilvirkning av skytevåpen og våpendeler

Det er ikke tillatt å tilvirke skytevåpen eller våpendeler som nevnt i våpenloven §§ 1 og 2 til eget bruk uten tillatelse fra politimesteren.

 

Våpenlovens §1 dekker komplette våpen og §2 deler, med deler så er det kun spesifisert piper og låskasser.

 

Så da burde en jo ha lov til å gjøre det meste selv så lenge en ikke lager låskasse eller pipe hjemme.

Men hva skal til for å få lov til å lage hele våpenet fra scratch selv hjemme, det står jo både i våpenlovens §21 og våpenforskriftens §52 at dette er mulig dersom en får godkjenning fra politimesteren.

Er det noen som har fått dette og hvordan var prosessen for å få det til?

Link to comment
Share on other sites

Gutter! For å tilvirke våpen og våpendeler må du være børsemaker, og dette krever litt skolegang og ei bestått svenneprøve. Og så må du ha tillatelse til å drive børsemakervirksomhet, og dette krever at du er godkjent børsemaker, pluss at du har det fornødne utstyr til å drive børsemakervirksomhet, og da kan din lokale politimester gi deg løyve til å starte et børsemakerverksted. :D

Link to comment
Share on other sites

Gutter! For å tilvirke våpen og våpendeler må du være børsemaker, og dette krever litt skolegang og ei bestått svenneprøve.
Når du uttaler deg så skråsikkert, bør du egentlig ha greie på det du skriver. Forskriften stiller ikke disse kravene, men som skrevet over trenger man tillatelse fra politiet.
§ 52. Tilvirkning av skytevåpen og våpendeler

 

Det er ikke tillatt å tilvirke skytevåpen eller våpendeler som nevnt i våpenloven § 1 og § 2 til eget bruk uten tillatelse fra politimesteren.

Trådsarter spør om noen har fått slik tillatelse. Han spør ikke om synsing.
Link to comment
Share on other sites

Når du uttaler deg så skråsikkert, bør du egentlig ha greie på det du skriver. Forskriften stiller ikke disse kravene, men som skrevet over trenger man tillatelse fra politiet.

 

Jeg synser ikke, jeg gikk til forskriften!

Du finner hele forskriften på "lovdata.no" Dessuten ken det lønne seg og lese rundsrivet som følger forskriften, den regulerer politiets utøvelse/tolking.

Link to comment
Share on other sites

LOV 1961-06-09 nr 01: Lov om skytevåpen og ammunisjon m.v.§ 21. Den som vil tilvirke skytevåpen eller våpendeler til eget bruk, må ha fylt 18 år og ha tillatelse fra politimesteren i det distrikt hvor han er bosatt. Det samme gjelder den som vil tilvirke til eget bruk ammunisjon som nevnt i § 3 for så vidt ammunisjonen ikke går inn under lov om eksplosive varer.1

 

Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv.

Kapittel 9. Tilvirkning til eget bruk

 

 

§ 52. Tilvirkning av skytevåpen og våpendeler

 

Det er ikke tillatt å tilvirke skytevåpen eller våpendeler som nevnt i våpenloven § 1 og § 2 til eget bruk uten tillatelse fra politimesteren.

 

 

 

LOV 1961-06-09 nr 01: Lov om skytevåpen og ammunisjon m.v.

 

§ 1. Med skytevåpen forstås i denne lov:

 

a. våpen som med ladning av krutt eller annet drivmiddel, eller ved en mekanisk innretning kan skyte ut kuler, hagl eller andre prosjektiler,

b. våpen eller apparater for utskyting eller utsending av sprengladninger, gass, signallys, raketter e.l. (herunder flammekastere).

c. våpenimitasjoner o.l. som forholdsvis lett kan gjøres om slik at skarp ammunisjon kan avfyres.

 

Et våpen anses likevel ikke som skytevåpen dersom det er gjort varig ubrukbart. Det samme gjelder dersom våpenet på grunn av alder eller konstruksjon ikke kan brukes som skytevåpen og heller ikke forholdsvis lett kan utbedres eller gjøres om slik at det kan brukes til å skyte med.

 

Endret ved lov 23 juni 1978 nr. 69.

 

§ 2. Med deler av skytevåpen (våpendeler) forstås i denne lov låskasser og piper. Innstikningspiper ansees dog bare som deler for så vidt de kan brukes i skytevåpen som er nevnt i § 5.

Link to comment
Share on other sites

§ 52. Tilvirkning av skytevåpen og våpendeler

 

Det er ikke tillatt å tilvirke skytevåpen eller våpendeler som nevnt i våpenloven § 1 og § 2 til eget bruk uten tillatelse fra politimesteren.

(Min uthevning)

Altså: får du lov av Politimesteren kan du tilvirke selv.

Link to comment
Share on other sites

Har luftet dette litt for saksbehandler å våpenkontoret her, og det handler vel litt om å kunne vise til at man er kvalifisert til jobben - og er det tvil kan man for eksempel benytte en børsemaker som kontrollorgan. Gjort på rett måte kan man til eget bruk tilvirke hva som helst så lenge det er innenfor rammene av hva som er lovlig våpen i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er jo det alle unntatt en skråsikker bransjetilnyttet trønder har hevdet. Hvorfor, mener du Arnt i bakken, at loven skiller på tilvirkning for salg, og tilvirkning til eget bruk?

 

§ 20. Den som vil tilvirke skytevåpen eller våpendeler for salg, må ha bevilling av vedkommende departement. Det samme gjelder den som vil tilvirke for salg ammunisjon som nevnt i § 3 for så vidt ammunisjonen ikke går inn under lov om eksplosive varer.1 Børsemaker med mesterbrev etter lov om mesterbrev i håndverk og annen næring, trenger ikke bevilling som nevnt i første punktum, men plikter før tilvirkningen tar til å sende melding til vedkommende departement.

 

Endret ved lover 14 juni 1974 nr. 39, 20 juni 1986 nr. 35.

 

1 Lov 14 juni 1974 nr. 39 er, unntatt for Svalbard, opphevet ved lov 14 juni 2002 nr. 20 (brann- og eksplosjonsvernloven).

 

§ 21. Den som vil tilvirke skytevåpen eller våpendeler til eget bruk, må ha fylt 18 år og ha tillatelse fra politimesteren i det distrikt hvor han er bosatt. Det samme gjelder den som vil tilvirke til eget bruk ammunisjon som nevnt i § 3 for så vidt ammunisjonen ikke går inn under lov om eksplosive varer.1

 

Det står ikke engang at man må være børsemaker for å få bevilling til å tilvirke våpen for salg, bare at børsemakere automatisk får det.

Link to comment
Share on other sites

Så er det dermed bare å få godkjent erverssøknad og så sette igang og når en er ferdig troppe opp på våpenkontoert med ferdig våpen og be om å få det ført inn i våpenkortet. Eller må en ha en tilleggsgodkjenning først før en starter opp maskineringa?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
§ 20. Den som vil tilvirke skytevåpen eller våpendeler for salg, må ha bevilling av vedkommende departement. Det samme gjelder den som vil tilvirke for salg ammunisjon som nevnt i § 3 for så vidt ammunisjonen ikke går inn under lov om eksplosive varer.1 Børsemaker med mesterbrev etter lov om mesterbrev i håndverk og annen næring, trenger ikke bevilling som nevnt i første punktum, men plikter før tilvirkningen tar til å sende melding til vedkommende departement.

 

 

Det står ikke engang at man må være børsemaker for å få bevilling til å tilvirke våpen for salg, bare at børsemakere automatisk får det.

 

Tillater meg å presisere at børsemaker-svenn og-mester har litt forskjellig kompetanse. Derfor får ikke en børsemaker med svennebrev, uten videre bevillling til å tilvirke for salg. :wink:

 

(Mesteren har et par år til med skolegang, mesteparten om forretningsdrift.) :)

Link to comment
Share on other sites

  • 13 years later...

Vekker denne til live da jeg lurer litt på dette med våpendeler til eget bruk. 3D printet lyddempere og solgte på finn.no, og dette var ikke lov i følge politet. Jeg sa at jeg trodde våpendel kun betydde registreingspliktige deler man trengte tillatelse / våpenkort for å kjøpe, feks piper, sluttstykker, låsekasser etc, men det var feil. Reglene for hva som var våpendel var veldig knotete å forstå så han kunne ikke gi noe klart svar på hva definisjonen var, feks om en stokk, tofot, reim etc var våpendel eller ikke. Vi ble uansett enige om at jeg sluttet å selge og de opprettet ikke noe sak etc på sin side.

 

MEN, er dette noe man kan gjøre til EGET bruk (altså ikke piper, låsekasser etc, men lyddempere og rekylbremser)? Jeg har jo i 15 år laget egne lyddempere, rekylbremser etc til eget bruk, og tror ikke jeg er den eneste som styrer på på hobbybasis. Hvis dette faktisk ikke er lov får jeg jo søke til politimesteren... 

Link to comment
Share on other sites

Lokalt våpenkontor? 

 

Vanskelig å se av forskriften at produksjon av det du lister krever noe slags tillatelse fro politiet. (Lovene er jo så rund og ubrukkelig at en kan dra det til å plante et tre er noe som krever løyve, en kan jo lage et skjefte som greit dekkes av loven..)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, sirhitalot said:

MEN, er dette noe man kan gjøre til EGET bruk

Du har tråkket inn i et ormebol🥳 Jeg hadde en sak gående for en tid tilbake hvor jeg søkte om å få bygge ei låsekasse. Etter mye om og men fikk jeg til slutt avslag (fra POD). Det som gikk igjen var en tydelig ide fra saksbehandlere (det var flere) om at lovens inntensjon (den nye) var laget for å sikre mot ulykker og uønskede hendelser. Greia er jo at de har ingen kunnskaper eller vilje til å vurder og bruke skjønn el.l for å ta noen avgjørelser, så avslag blir eneste utvei. Jeg har fått mange dårige bortforklaringer trykket på papir for å si det sånn. De skulle nesten vært rammet inn til skrekk og advarsel om hvilken vei samfunnet har utviklet seg😟. Og det er mange paradokser. Vi får jo lage ammo til egen bruk, som de fleste skjønner er langt farligere enn f.eks å lage en munningsbrems. Uansett så er jo dette ikke unikt for politiet, det gjelder hele linja med offentlig forvaltning. Det er ikke lengre samsvar mellom regulering og risiko.

 

På det tidspunktet jeg søkte var våpenloven nokså ny og det har kommet et rundskriv https://www.skyting.no/wp-content/uploads/2022/12/rundskriv-2022-008.pdf etter den tid hvor det er noen oppklaringer rund tilvirkning til eget bruk som sier følgende;

 

 

7.6. Tilvirkning av skytevåpen og våpendeler til egen
bruk

 

Tilvirkning av løyvepliktige skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon krever løyve fra
politiet etter våpenlova § 25 første ledd. Tillatelse kan utelukkende gis personer som
oppfyller kravene til alder, vandel og personlige egenskaper.
Formålet med tilvirkningen må være ens eget bruksbehov for gjenstanden. Tilvirkning
med henblikk på videresalg, herunder byttehandler, gaver, o.l., utløser krav om løyve
etter våpenlova § 23.

Et løyve til tilvirkning kan bare gis for skytevåpen eller våpendel som tilvirkeren selv
oppfyller vilkårene for å erverve, jf. våpenforskrifta kapittel 4 og 5. Tilvirkningsløyve skal
avgrenses til å gjelde én eller flere spesifiserte skytevåpen eller våpendeler, eventuelt
prosjekter. Søknaden må presist angi hvilken gjenstand(er) en ønsker tilvirke. Det skal
fremlegges en plan (prosjektplan) for tilvirkningen med en tidsramme som skal inntas i
løyvet.

 

Det presiseres at det kreves løyve til innehav av den ferdig tilvirkede gjenstanden, jf.
våpenlova §§ 5 og 6. Den ferdig tilvirkede gjenstanden må omsøkes og dokumenteres før
løyve til innehav kan gis. Dette innebærer f.eks. at tilvirkerens «jaktgarderobe» må ha
kapasitet til å innlemme den ferdig tilvirkede gjenstanden når den er ferdigstilt.
Av sikkerhetsmessige grunner skal det kreves at gjenstanden forelegges en godkjent
børsemaker for kontroll og angivelse av gjenstandens tekniske utforming før registrering
finner sted. Dette skal inntas som et vilkår for løyvet til tilvirkning.
«Ferdigattesten» fra godkjent børsemaker lagres i WebSak og er grunnlag for
registrering i NVR. Politiet skal følge opp tildelte løyver til tilvirkning slik at det ved
utløpet av gyldighetsperioden avkreves status på tilvirkningsarbeidet. Eventuelle
løyvepliktige gjenstander som har blitt tilvirket og som tilvirkeren ikke ønsker å forelegge
for etterkontroll hos godkjent børsemaker, kan innleveres politiet for destruksjon,
eventuelt deaktiveres.

 

Hva som er "våpendeler" ut over de registreringspliktige i denne sammenhengen er like uvist for meg?😉

Link to comment
Share on other sites

@sirhitalot Om lyddempere er våpendeler, så kan du kan jo spørre Hausken og Atec hva slags papirmølle de har gått gjennom for å få lov å produsere lyddempere. 
Er jo lov å håpe at en av dem gidder å ta seg bryet med å svare.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat når det gjelder produksjon av lyddempere for salg, er dette eksplisitt og utvetydig løyvepliktig ihht våpenforskriftens § 9-10: 

 

Kravet til løyve gjeld også for ervervsmessig tilverking av lyddemparar til løyvepliktige skytevåpen

 

Merk at det er spesifisert ervervsmessig. Tilvirkning til eget bruk er ikke løyvepliktig. Dette skillet mellom ervervsmessig og ikke er samme ordlyd som i § 9-11 om ammunisjon, som som kjent er tillatt å tilvirke for egen bruk.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (3 timer siden):

Tja, er 100% fritt å kjøpe og ha og bruke lyddempere..

Ja det var derfor jeg trodde det var uproblematisk å selge.

 

@ATS det var sikkert atec eller Hausken som meldte meg, for politiet ringte meg fordi de hadde fått meldinger på annonsen 😅

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, sirhitalot said:

Ja det var derfor jeg trodde det var uproblematisk å selge.

I våpenforskriften er tilvirkning av lyddemper for salg spesielt nevnt;

 

Tilverking, reparasjon og deaktivering av skytevåpen og våpendelar

§ 9-10.Krav til løyve for å drive reparasjon, ombygging eller tilverking av skytevåpen eller våpendelar

Den som vil drive ervervsmessig, reparasjon, ombygging eller tilverking av skytevåpen eller våpendelar, som er løyvepliktige etter våpenlova § 5 og § 6, må ha løyve etter dette kapitelet. Kravet til løyve gjeld også for ervervsmessig tilverking av lyddemparar til løyvepliktige skytevåpen, samt for ervervsmessig reparasjon, ombygging eller tilverking av skytevåpen og våpendelar som er fritekne frå løyveplikt etter § 2-3 nr. 1 til 3.

 

Edit; Jeg var bortreist, Skrueråmuttere har allerede påpekt dette!

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Ja, men det gir liten mening-denne rørbiten med innvendige gjenger dukker bare opp der som troll i eske. Den kan kjøpes, selges, eies, brukes, importeres, lagres fritt, men å lage en for salg krever plutselig et veldig bestemt løyve. Hva merverdiregisteret har med produksjon av lyddemepere vet nok bare byråkratene i POD og JD.

 

En får lage dempere og bremser og gi bort, en har nemelig lov å lage greier og ikke tjene penger på det..

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Ja, men det gir liten mening

På ingen måter uenig.😏 Som veldig mye i våpenloven så føyer det seg godt inn i rekka med uforståelig regulering. Skal jeg gjette hvorfor dette er tatt med, så handler det sikkert om at de tror det vil utgjøre en "HMS" risiko om det var fritt frem. A-tec var i begynnelsen et godt bevis på det da det fløy biter og splinter av demper rundt om på skytebaner som utgjorde en bitteliten HMF (helse miljø og flaks) risiko. Jeg husker vagt at jeg synes det var tryggest å stå godt stykke bakom da jeg var standplassleder😂.

 

Uansett er det veldig mange huller og uforståelig regulering i den nye loven for de som faktisk vet bak frem på et skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Bly said:

Hva som er "våpendeler" ut over de registreringspliktige i denne sammenhengen er like uvist for meg?😉

Den eneste definisjonen på våpendel i loven som jeg har fått med meg er denne;

Kapittel 1 Lova sitt føremål og definisjonar

 

 

§ 2.Definisjonar

I denne lova meiner ein med:

3.

Våpendelar: gjenstandar som er laga for eller særskild tilpassa for bruk i skytevåpen.

 

 

Skal man forholde seg til dette så er jo alt forbudt. Jeg kan ikke tenke meg at det er meningen at man ikke skal kunne sitte hjemme i furtebua og spikke sin egen riflestokk uten å ha søkt og fått godkjenning av politimesteren. I så fall er det jo helt urimelig..

 
Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

dekker alt ved behov...

Som en kompis pleier å si; show me the man and i'll show you the crime 😂,

men selv om jeg ler er det jo dessverre den triste sannheten.

Edited by Bly
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

3.

Våpendelar: gjenstandar som er laga for eller særskild tilpassa for bruk i skytevåpen.

 

 

Men alle ord i lovteksten betyr noe. Det står bruk i, men ikke bruk på. 

 

Gjenstander som man aldri kan si brukes i, men bare på, kan da ikke være våpendeler. Noen åpenbare eksempler vil da være reim, kikkertsikte, ettersøkslykt og kolbekamforhøyer. Dette kan da ikke være våpendeler, og man kan lage slike selv. Så spørsmålet er om man kan bruke en lyddemper i et skytevåpen, eller om det er på et skytevåpen. Det får noen som er jurist uttale seg om.

 

Nå var det jo slik at "de" ikke aksepterte at pipelenden til heldempede Alm-salonger kunne måles med lyddemperen på, så som en konsekvens av den påstanden kan ikke lyddemperen være en våpendel.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, amatør said:

Nå var det jo slik at "de" ikke aksepterte at pipelenden til heldempede Alm-salonger kunne måles med lyddemperen på, så som en konsekvens av den påstanden kan ikke lyddemperen være en våpendel.

Kanskje derfor den er nevnt eksplisitt i forskriften?

 

26 minutes ago, amatør said:

Gjenstander som man aldri kan si brukes i, men bare på, kan da ikke være våpendeler.

Du har helt sikkert rett. Jus språk er ikke nødvendig vis helt som vanlig språkforståelse. Det lager et tonn av forvirringer for de som ikke er jurister og skal prøve å forstå hva som er ment med loven. Derfor er det også urimelig å forvente at menimannen skal klare å holde seg oppdatert på et lovverk som man kanskje ikke har forutsetninger for å skjønne i utgangspunktet.

 

Og hvis man tar eksempelet med en riflestokk. Brukes den i eller på ei rifle? Ikke vet jeg (selv om loven antagelig sikkert et sted definere hva ei "rifle" er)? Jeg synes uansett begge er like dårige preposisjoner brukt om/"beskrivelser av" hva en riflestokk er/gjør - i eller på ei rifle. Det eneste jeg kan være tilbøyelig til å mene noe om er at riflestokken har manglende bruksområde andre plasser enn på/i ei rifle. Som du skjønner er jeg totalt forvirra menigmann og ikke jurist😂

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...