Jump to content

Skytereim, hvorfor er det ikke lov på jaktfelt?


høggern

Recommended Posts

Ikke oppfatt dette som kritikk mot NJFF, er ikke ment sånn. (Dette er mer et spørsmål på noe jeg lurer på)

 

Den opprinnelige intensjonen til NJFF jaktfelt var vel å gi folk mulighet til å trene på jaktmessig skyting. Nå har det kansje blitt mer "ren konkkurranse" akkurat som DFS feltskyting.

 

På NJFF jaktfelt er det ikke lov bruke reima som er på våpenet som skytereim. Dette kan jeg ikke helt forstå da reima kan være "en del av våpenet". Er det noen som vet hvorfor dette spesifikt ikke er lov?

 

Personlig synes jeg det er litt rart, all den tid det er lov å medbringe kasse å sitte på osv.

Link to comment
Share on other sites

Blir bare gjetning fra min side, men jeg tipper det har med hurtighet å gjøre. Det er vel tenkt at stillingene i jaktfelt skal være så nær opp mot jakt som mulig. Da blir det jo i stående snakk om å hive opp børsen på lang arm og fyre løs. Det å tre på seg reimer og innta stillinger som i DFS eller skiskyting er gjerne tenkt å ta for lang tid og være for lite jegermessig.

 

Ikke at det skal tas som kritikk mot måten det skytes på i de forbundene. Min egen stående teknikk på jaktfelt vil jeg neppe bruke under jakt. Det tar rett og slett for lang tid og finne stillingen. :oops: Skyter jeg stående på jakt så håndterer jeg riflen som en hagle, eller finner støtte mot et tre eller skytestokk om jeg har med.

Link to comment
Share on other sites

jeg ser den med hurtighet. men om skytetiden er såpass god at man har tid til å ta på reim inne i skytetiden, eller om tiden til forberedelse er så lang at man har tid til å ta på reim, så skjønner jeg personlig ikke der.(lang forberedelsestid har man i jaktfelt, og hvor lang pleier skytetida være?)

Som sagt, man har tid til å sette seg på en stubbe, men ikke til å ta på reim.

En anna sak er at jegerstroppen (som mange har med på jakt) er relativt hurtig å ta på. men det er ikke våpenets reim.

Link to comment
Share on other sites

Det du tar opp her lurer jeg litt på også, det blir jo enda vanskeligere å forstå når du må veie inn våpnet med den remma som du ikke får bruke, om du ikke har med futereal!

På den annen side gir remma veldig mange poeng liggende og sittende.

Kan ikke se for meg at det er særlig morro å komme på stevner med vanlig jaktrifle og "skulderrem" når man skal skyte på de samme skivene som sporterskyttere med stor kikkert, Sauer, skytedress og skytereim. Er redd de blinkene som trengs for å skille de beste da blir i minste laget for de aller fleste.

Link to comment
Share on other sites

Skytereim er da enda ikke tillatt i sporterklassen?

Reglene er vel fra en tid før utstyrshysteriet satte inn...

Den gangen var vel poenget å bli bedre skyttere, ikke få flere poeng. Skyter du bra uten reim, skyter du enda bedre med reim, om du ønsker å bruke det privat.

En utrent skytter vil som regel få stor treffpunktforandring om han skyter med eller uten skytereim, grunnet ulikt rekylopptak. Mange ganger ser jeg folk med skytereim på banen som aldri bruker det på jakt - hvam lurer man da? Personlig har jeg stor sans for å skyte godt med minst mulig hjelpemiddel som skyteklær, reim, sko osv.

Det gir meg liten glede å treffe pga slikt, da kan jeg like gjerne skyte i benk.

 

Veldig mange skyter faktisk i benk på jakt, uten at jeg synes det er naturlig at det blir lov i jaktfelt.

 

Nesten alle børser i dag har mer enn nok presisjon til Jaktfelt, det som gjør litt forskjell er avtrekk og optikk.

Det som gjør stor forskjell er skyteferdighetene.

Det som kniper de siste ca 2-4 poengene er skyteklær.

Jeg skulle gjerne sett at starkontingenten ble halvert og premiene like så. En veldig stor del av massen betaler som regel premiene til noen få, da det som regel er en liten gruppe som går igjen som vinner de fleste stevner. Her mener jeg NJFF har en stor jobb å gjøre for å få den store massen med seg, og ikke favorisere de som nesten tar dette som en jobb.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i Fossdals betraktninger, men vil også prøve å utdype litt.

For det første, som trådstarter skriver at NJFFs jaktfelt skal være jaktmessig skyting. Jeg tror mange tar dette alt for bokstavelig. Alle som driver med jakt i en eller annen form vet jo at det er så mange forskjellige jaktformer og så mange variabler innen de forskjellige jaktformene, at det er umulig å konstruere stevner som reflekterer dette. Det nærmeste du kan komme er å konstruere stevner etter prinsippene til NFPS, men problemet blir da at det blir umulig å kjøre gjennom et stort antall skyttere eller at løypekonstruksjonen blir mer arbeidskrevende enn arrangøren har ressursser til.

Litt av det samme går på bruk av reim. Skal det fungere ville blinkene blitt mindre, holdene lenger og generellt ville det blitt vanskligere å skille skytterne.

Mange, kanskje de fleste jegere trener ikke på å bruke reim under jakt. Det er synd da reima er et godt hjelpemiddel i enkelte situasjoner og egentlig bør bruk av alle former for hjelpemidler oppmuntres til under praktisk jakt. Men desverre er det vanskelig å gjennomføre i konkurranse så det blir du nødt til å trene på ved eget initiativ.

Som Fossdal også skriver, hvis du behersker skyting stående lang arm, ja da behersker du i hvert fall skyting med reim og ellers alle andre hjelpemidler du kan bruke under praktisk jakt.

Poenget er vel også kanskje at all form for skyting uansett hva skytegrenen heter, gjør deg til en bedre teknisk skytter. Når det gjelder jakt spiller også andre egenskaper en stor rolle.

Vi har alle våre preferanser innen skyting og skytegrener, men for meg er faktisk den kjedelige og lite eksotiske jaktfelten den ultimate utfordring i skyteferdigheter nettopp på grunn av stående lang arm.

Når det gjelder rekrutering og appell til skyttere er det vanskelig å sette fingeren på noe konkret NJFF eventuellt gjør feil. Ofte tror jeg det dreier seg om reine tilfeldigheter, men hvis vi ser på Oppland/Buskerud og Hadeland/Land karusellene må jo disse arrangørene gjøre noe riktig. Stevnene ser ut til å bli mer og mer populære og trekker opp til 400 skyttere på en helg. Nødvendigvis er det kun et fåtall som ligger ove 140 poeng men resten kommer igjen gang etter gang.

Link to comment
Share on other sites

Personlig har jeg stor sans for å skyte godt med minst mulig hjelpemiddel som skyteklær, reim, sko osv.

 

Derfor synes jeg det er morro å skyte metallsilhuett rifle :D

Der tillates ikke kunstig støtte i form av skyteklær, reim osv.

 

Jeg skyter imidlertid litt benkeskyting også, så variasjon er heller ikke å forakte :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

i Jondal jff så bruker vi jegerstropp eller standard skulder reim når vi skyter. ingen som har skytter klær og stiller heller i Dovrefjell eller Gaupa dressen og det er opptil flere iløpet av året som skyter 15/15 (meg ikke inkludert enda)

Link to comment
Share on other sites

tror ikke veien og gå nå og tilate flere hjelpemiddler, værtfall om en tenker at flere vanlige jegere har tenkt og være med, tror disse ser på en konkuranse uasett som noe helsefarlige greier. egentlig litt rart at det fenger så mange på oppland-buskerud som arrowmaker sier.løypene er ikke snille heller. synes jaktfelten burde være som i dag.det som fossdal sier at det er di samme som samler pokaler hele tiden er kansje rett,det er tross alt en konkuranse der di beste vinner og da skal vel og di beste ha som fortjent, her er det vel ikke det store temaet om du skal ha pokal eller ei om du skal delta på et jaktfelt stevne. har ingen tro på at en uintresert jeger er intresert i og bruke penger på en ask med ammo og betale start for premieringas del,disse reiser heller på en fotballkamp om det koster 500kr og gå inn,det er nok heller sanheten om ganske så mange jegere i dagens norge.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...

Lit uta for emnet hva har skyteklær med alle slags mulige støtteodniger å gjøre i felt. Hadde det vært opp til meg skulle INGEN med skyteklære fått stilt opp . De er vell ikke i skogen på akt i full lærmundur. NEi her skulle ALLE stilt med normale jaktantrekk.

Link to comment
Share on other sites

ja er helt enig i deg, at jaktfelt burde vært for folk med jaktutsyr. Har løst til å se de som går på jakt med skytterklær på seg, er sikkert gode å varme klær å sitte på post med. :lol::lol:

Men jaktfelt er en konkurranse, og da må det vær tilatt med skytter klær, og tyngre børse i en klasse. Min persolnlige menig er at det kun sku vært jaktvåpen og jaktklær som sku vært brukt. Har ikke så veldig sansen for sporterklassene.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke skytereim i jaktfelt? Det er ikke lov å bruke skytereim på oppskytinga så derfor ikke på jaktfelt. Høres ikke det fornuftig ut?

For 10-15 år siden var det et klart skille mellom jegerklassen og sporter men nå særlig etter at 5kg regelen kom er det skillet nesten visket ut. En maks lettet STR200 får man inn under 5kg. Lite morro å stille ved siden av en sånn med en gammel mauser og skyte i samme klasse :(

Link to comment
Share on other sites

Lit uta for emnet hva har skyteklær med alle slags mulige støtteodniger å gjøre i felt. Hadde det vært opp til meg skulle INGEN med skyteklære fått stilt opp . De er vell ikke i skogen på akt i full lærmundur. NEi her skulle ALLE stilt med normale jaktantrekk.

ja kan så være.men nå er det gudsjelov ikke enkelt personer på kammeret som bestemmer hva som njff vedtar ang regler og klasser. jaktfelt er som sagt delt opp klassevis og da er ikke dette stort og krangle om.med ei klasse så hadde folk vært uenig i det og.jaktfelt er en skytttergren og derunder en konkuransje.

Link to comment
Share on other sites

Kan så være at det er en skytegren innen Njff .Men her er det ikke snakk om å krangle ,men ytre meninger . Og ser at det er enkelte som ikke TÅLER at folk er uenige og sier hva de mener om ting . Folk som bruker full DFS mundur har etter min menig IKKE noe som helst på en felt verken i DFS eller i Njff regsi. Når det gjeller skytereim så er det noe som blir brukt ute i skogen på jakt og derfor burde været tilatt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er jo en av dem som snakker varmt om bruk av reim - både på skytebanen og på jakt. De siste årene har jeg skutt flere elg med reim enn uten.

 

Reimbruk på stående skjønner jeg at man ikke har tillatt, fordi det oppfatter jeg i hvertfall som relativt lite sammenlignbart med hvordan man jakter.

 

Men reimbruk på sittende og liggende burde være lov, all den tid jeg i hvertfall føler for at det ligner på måten jeg avlegger skuddene mine på - har jeg tid til å sette meg ned eller legge meg ned, så er det som regel tid til å tre venstre neven inn i reima også.

 

Forøvrig er ikke jegerklassen i DFS et tilbud til skyttere som ikke er klasseførte i klasse 1, men der kan i hvertfall alt av reim, bekledning og annet utstyr godkjent for de øvrige DFS-klassene benyttes.

 

Så inntil det blir noen endring på det der med reimbruk i NJFF-sammenheng, så lar jeg faktisk jaktfeltskyting være, og bruker ikke mer energi på det. Det finnes mye annet man kan drive på med på skytebaner rundtomkring til at jeg vil bruke mer energi på det... :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes regelverket bør være som det er i dag. Blir det tillatt med reim fører dette bare til at det blir lettere å skyte bra stående, som igjen fører til at løypene blir vanskeligere med enda mindre innertreff. Er dette noe som folk også ønsker seg eller mener de løypene er vanskelige nok? Jeg vil hevde de er vanskelige nok. Det er ikke mange som skyter 148-150 hele vinteren, og da skiller de godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Lit uta for emnet hva har skyteklær med alle slags mulige støtteodniger å gjøre i felt. Hadde det vært opp til meg skulle INGEN med skyteklære fått stilt opp . De er vell ikke i skogen på akt i full lærmundur. NEi her skulle ALLE stilt med normale jaktantrekk.

 

 

Samme gamle leksa opp igjen... Kan ikke bare alle som skyter jaktfelt i sporterklassene holde opp med dette et par år??

Hvor mange stevner blir det da igjen som de " ordentlige jaktfeltskytterne " kan gå på ? da de som arrangerer de ikke er til stede lenger.. Jeg bare spør..

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke skytereim i jaktfelt? Det er ikke lov å bruke skytereim på oppskytinga så derfor ikke på jaktfelt. Høres ikke det fornuftig ut?

For 10-15 år siden var det et klart skille mellom jegerklassen og sporter men nå særlig etter at 5kg regelen kom er det skillet nesten visket ut. En maks lettet STR200 får man inn under 5kg. Lite morro å stille ved siden av en sånn med en gammel mauser og skyte i samme klasse :(

 

Bare å holde i børsa godt nok til å skyte bedre så blir det faktisk kjempemorro...

Det er en gang slik at man i veldig liten grad kan kjøpe seg til fullt hus... De fleste våpen går mer enn godt nok til å skyte fullt på jaktfelt, så istede for å være missunne seg grønn på alt som finnes av utstyr på standplass: Bruk energien på å trene, det er der det er poeng å hente !!

Link to comment
Share on other sites

dette er veldig riktig.tren riktig og jobb for og få til et miljø med flere som skyter sammen og en får mer ut av treninga,da kommer det mer poeng en og kjøpe utstyr,utstyret må være greit men om skyttern ikke får alt fra gode avtrekk og takler presset til og med siste holdet så hjelper ikke børsa noen ting. dette er nøkkelen til og komme på pallen. se på ronny haugen, skjelden feil og kald og rolig,da er det 150p

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor har det seg da slik at de fleste av de som ligger øverst på jaktfeltlistene skyter i skyteklær, ofte med spesialiserte våpen?

(siden de likegjerne kunne skutt med skranglete våpen og uten spesialutstyr?)

Jo det er fordi det utstyret dem bruker er det de mener er best(iallefall i forhold til hva de har tilgang på) å vil gi de mer poeng enn "dårligere utstyr".

 

Men hva det har å gjøre med hvorfor reim ikke er lov brukt i jaktfelt er en helt anna sak. Jeg peronlig mener reim er en like selvfølgelig ting på en jaktrifle som et kikkertsikte er. Å siden "alle" våpen har reim kan jeg ikke forstå hvorfor det ikke er lov bruke den i jaktfeltskytinga. For meg er det ikke at reima trenger være godkjent, det er bare en litt "logisk brist" i og med at det er lov å feks ha med seg en tom ølkasse å sitte på.

Link to comment
Share on other sites

Det begynner vel snart å bli litt tradisjon dette også. Når det stunder mot sesongstart kommer innleggene om alle de dumme reglene i jaktfelt som gjør at vedkommende i hvert fall ikke vil delta på det. Jeg har vel en mistanke om at dere ikke kommer uansett.

 

Reim eller ikke i jaktfelt? Det må vel innrømmes at DFS reima er rimelig spesialisert i forhold til reimer man finner på de fleste jaktrifler. De er vel mer beregnet på å transportere rifla enn å bli brukt til skytestøtte. Jeg benytter meg også en del av reim som skytestøtte på jakt og mente vel en gang at dette burde innføres i jaktfelten også for å lære jegere fordelene med å bruke reim på jakt. Men i dag ser jeg egentlig ikke poenget og det vil vel bare introdusere enda fler regler. Hvilken reim skal være godkjent for eks?

Problemet er vel ikke større enn at en som vil bruke reim på jakt trener med dette på egen hånd? Og så skyter vi jaktfelten uten reim. Det er likt for alle, så hva er egentlig problemet.

 

Dette blir egentlig litt det samme som å si at jeg kunne godt tenke meg å skyte metallshiluett, men ikke f.. om jeg gidder det så lenge jeg ikke kan bruke skytestav. Og det er det vel ingen som har tenkt å foreslå, eller?

Link to comment
Share on other sites

Skytereim skal og burde være forbudt på jaktfelt, er min mening. Dagens regelverk er bra mener jeg. Jaktfelt skal i utgangspunktet være jakt relatert trenning, og da er ikke reim vanlig trur jeg. De dyra jeg har skutt, har jeg aldri hatt tid til å styre med reim, sånn trur jeg det er for de aller fleste. Og med reim ville stående skyting bli en del letter, og da vil flere hevde seg å. Løypene blir vanskeligere å, mindre innertreff. Syntes dagens jaktfelt er fin, den skyler bra i jaktklassene. De som mener at reim burde vært lov for heller da noen flere treningsøkter stående.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir nesten som å gjenta det Sniper-Arne sier men;

 

Hvor vanskelig måtte da løypene bli om reim skulle bli tillatt? Dagens løyper er langtfra umulig å fylle, og det uten reim!

 

Ja til to-fot og 1200 meters hold, begynner jo å bli populært det òg! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke ha reim på riflen. Jeg og ganske mange andre har ikke en gang reimfester på børsene. Vi bærer riflen i futeral på ryggen mellom postene. Det er vell ikke helt uvanlig å gjøre slikt i DFS heller? (Selv om reglene der sier at reimen må sitte fast i børsa)

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke noe med at man ikke skulle bruke reim for det tar for lang tid å sette reima på ?

Men med rifla i futteral, kasse å sitte på, jaja. Da er vel ikke argumentet med "for lang tid å sette på reim" der lengre ;)

Jada forstår at det er en regel om det, bare lurer på hvorfor det ikke er lov mens sportervåpen, skyteklær osv er lov.

Link to comment
Share on other sites

Jaktfelt skal i utgangspunktet være jakt relatert trenning, og da er ikke reim vanlig trur jeg.

Kansje reim er minst like vanlig på jakt som skytejakke, kasse å sitte på osv er ? ;)

 

Om argumentasjonen at det skal være så likt jakt brukes, så klarer jeg ikke helt se at reim ikke skal være lov. Om argumentasjonen at det bare er en regel som er slik fordi de som lagde regelen ikke ville ha reim tillatt så er det kun av konkurransemessige grunner og da er det noe helt annet. Det kan jeg "kjøpe".

Link to comment
Share on other sites

Ser poenget ditt, jeg bruker også reim på jakt av og til. Men hvor langt hold og små blinker måtte du hatt Høggern, før det ble passelig utfordrende med DFS monduren din ( inkludert reima) og Sauera der diopteren var byttet ut med en 24x kikkert? Og neste spørsmål blir da hvoran den samme løypa hadde føltes for andre enn sporterene?

 

Jeg skyter også klasse 5 i DFS, men det kunne ikke falle meg inn å bruke sauera og DFS klærne på jaktfelt.

For meg er hele poenget med jaktfelt å bli bedre til å skyte med jaktrifla i jaktklærne.

Jeg er en enkel skjel så halve morroa er jo å slå folk i DFS mondur med 24x kikkert på sauera, når jeg skyter i vadmelsdress og jaktrifle 8)

( DFS dressen og sauera er ikke verdt allverdens poengmessig når man tar vekk skytereima)

 

Jeg kunne forsåvidt tenkt meg at løypa inneholdt ETT hold der det var lov å bruke reim, eller sekken som anlegg, gjerne kombinert med kortere skytetid. Feks rev/ rype liggende med reim/ anlegg på 170 meter og skytetid 30 sekunder. Dette er i høyeste grad jaktrelatert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne forsåvidt tenkt meg at løypa inneholdt ETT hold der det var lov å bruke reim, eller sekken som anlegg, gjerne kombinert med kortere skytetid. Feks rev/ rype liggende med reim/ anlegg på 170 meter og skytetid 30 sekunder. Dette er i høyeste grad jaktrelatert.

Jeg er prinsipielt enig i at det kunne legges til rette for at man i jaktfelt både har hold med og uten støtte. Det gjelder alle tre stillinger, og uavhengig av om støtten er reim, sekk, skytestav, tofot eller annet. Å vise for jegere forskjellen på presisjon med og uten bruk av jaktmessige hjelpemidler, er noe man burde vurdere å demonstrere gjennom jaktfeltdisiplinen.

 

Å dyktiggjøre jegere i skyting i jaktmessige stillinger må kunne sies å være et mål for jaktfeltskytingen. At slike jaktmessige stillinger nødvendigvis må være uten støtte mener jeg er feil. Å la deltakerne få prøve forskjell på skyting fra en gitt stilling med og uten støtte, kunne være en aktuell utvikling for jaktfelt. Målet vil da være å bidra til en utvikling der det blir vanligere for jegere å aktivt søke best mulig støtte for skuddet i den aktuelle jaktsituasjonen. At det bare skal skytes med støtte vil derimot være å gå for langt. Det bør stadig være et mål for jaktfeltdisiplinen å trene deltakerne til å beherske jaktskyting også når skyting uten støtte er eneste mulighet.

 

Selvfølgelig vil det kunne by på utfordringer å utvikle regler som får slike endringer til å fungere for både skyttere og arrangører, men det burde kunne la seg gjøre i en eller annen form dersom viljen er til stede. Innen NJFF er det f.eks. mulig å søke om (lokale) prøveordninger, slik at man får prøvd ut mulige regelendringer i en periode.

Link to comment
Share on other sites

Gi den mest slarkete jalla-børsa til en i norgestoppen, og han hadde skutt hatten av de fleste her inne om han hadde stått i bare underbuksa. De meste av poengene sitter i hodet til skytter'n og hans erfaring, ikke i støttende bekledning og øvrig utstyr!

 

Pølsevev.

Det er klart han er god uten dressen og spesialtilpassa børse, men at han hadde hevda seg i toppen med 145-150, ikke faen. jeg kan godt stille opp med den svinrygga 30-06 børsa mi med mettallbakkappe og 3-9 kikkerten min så kunne du eller de som er i Norgestoppen skyti fult med den :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Gi den mest slarkete jalla-børsa til en i norgestoppen, og han hadde skutt hatten av de fleste her inne om han hadde stått i bare underbuksa. De meste av poengene sitter i hodet til skytter'n og hans erfaring, ikke i støttende bekledning og øvrig utstyr!

 

Pølsevev.

Det er klart han er god uten dressen og spesialtilpassa børse, men at han hadde hevda seg i toppen med 145-150, ikke faen. jeg kan godt stille opp med den svinrygga 30-06 børsa mi med mettallbakkappe og 3-9 kikkerten min så kunne du eller de som er i Norgestoppen skyti fult med den :lol::lol::lol:

 

Det var jo noe satt på spissen men essensen i det jeg skriver er ikke pølsevev :roll: . Det er klart toppskytterne har utstyret i orden da de ikke gir bort noe gratis, men poenget mitt står jeg ved, og det er at det ikke går ann å kjøpe seg poeng! Slike uttalelser provoserer meg en del da jeg vet hvor mye trening det ligger bak et stevne på 150 poeng. Jeg har langt igjen før jeg klarer å bli jevn oppunder der, og har skutt nok til å vite at det er minst 10x vanskeligere enn å "slenge innpå" en gang i blandt med 150 poeng. Det høres ut på enkelte her inne at om man har dress og en tung Sauer, så skyter børsa 150 poeng av seg selv. De som mener det burde jaggu prøve! Det er min utfordring til dere. La meg høre hvordan det gikk!

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer vel poenget med bedre støtte, bedre skyting, ganske godt frem i og med at vi har stillingene ligg, sitt med støtte på begge knær og stå lang arm.

Poenget mitt er å demonstrere støttende hjelpemiddel ut over det som stillingen gir, for å promotere bruk av dette. Støtte ved fortre gir en markant bedre presisjon i alle stillinger, særlig for noe uøvede skyttere.

Når jeg jakter med guide i England er det en forutsetning at jeg bruker skytestokk eller tilsvarende i stående og liggende stilling. Når det brukes sittende stilling er det i regelen fra Highseat der det finnes støtte under fortreet. Vi har ikke helt den samme tradisjonen for bruk av støtte her i landet. Jeg er stemt for å prøve å oppmuntre til mer bruk av støtte/hjelpemiddel under jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at de aller fleste riflejegere med respekt for seg selv og viltet prøver å benytte seg av det som måtte finnes av anleggsmuligheter ved skuddplassen, det være seg ei blåbærtue, en stein eller en bjørkelegg. What ever. Men min meining er at man heller burde trene med dette på banen fram mot jakta i stedet for å innføre det på jaktfelten. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men min meining er at man heller burde trene med dette på banen fram mot jakta i stedet for å innføre det på jaktfelten. :wink:

Det er ikke alle elementer ved praktisk skyting på jakt som kan tas inn i våre jaktskytingsdisipliner. Men dersom det lar seg gjøre på en måte som flertallet ser seg enig og tjent med, så er det nettopp jaktskytingsdisiplinene som er den rette arenaen.

Link to comment
Share on other sites

I prinsippet er jeg ikke uenig med deg Grimm, men tror kanskje og mener at det du beskriver hører mer hjemme under jegerprøveopplæringen. Problemet, slik jeg ser det er at det er så uendelig mange former for jakt at det blir umulig å speile alles behov i en konkurranseform. Jeg regner jo med at de fleste skjønner at en skyter bedre samlinger med rifla liggende på en sekk eller stående på en to-fot uten at de må få dette demonstrert under et jaktfeltstevne.

Link to comment
Share on other sites

Blir bare gjetning fra min side, men jeg tipper det har med hurtighet å gjøre. Det er vel tenkt at stillingene i jaktfelt skal være så nær opp mot jakt som mulig.

Tror og håper at det er årsaken jeg også.

De som ønsker å bruke reim kan jo gå ett skritt videre og be om å få ta med seg skytebenken (jeg mener da sitte-skytebenk-typen) på jaktfelten?

 

Hva? Det er blitt alt vanligere med jakt fra skytetårn? Der kan man sitte i plast-kafé-stol og støtte våpenet på toppen av rekkverket på skytetårnet, sier du? Bra.

En videre utvikling av den jaktreligionen der blir vel da å sitte hjemme i sofaen, og få noen andre til å jakte for seg. :wink:

 

Grunnen til verset om skytebenken er at jeg på NJFF-type skytebaner omkring i landet ser mye skyting fra benker, mer og mer år for år, men lite eller intet fra de praktiske skytestillinger som forekommer under storviltjakt. Tenker da på stående, sittende eller knesittende først og fremst.

(Men skyteprøven for jakten foregår da vanligvis i liggende stilling? Som er nesten helt uegnet til annet enn reinsjakt?) Hysj.....

 

Hvorfor et ønske om å få bruke reim? En fordel? Javel, men da får jo alle andre også den fordelen.

Klarer man ikke å mestre skyting uten reim? Det er bare å trene det da, ser du.

Link to comment
Share on other sites

Tenker det blir enda vanskeligere å være skivedommer når de beste skyter ei "klyse" på 5 skudd i samme hullet uten reim. Hører stadig det blir diskusjoner om hvor er det 5 skudd i skiva, dommer kan kun se 4 skudd i ei "klyse"

En kan jo skyte færre skudd med flere hold, men det er en annen diskusjon

Link to comment
Share on other sites

Det var jo noe satt på spissen men essensen i det jeg skriver er ikke pølsevev :roll: . Det er klart toppskytterne har utstyret i orden da de ikke gir bort noe gratis, men poenget mitt står jeg ved, og det er at det ikke går ann å kjøpe seg poeng! Slike uttalelser provoserer meg en del da jeg vet hvor mye trening det ligger bak et stevne på 150 poeng. Jeg har langt igjen før jeg klarer å bli jevn oppunder der, og har skutt nok til å vite at det er minst 10x vanskeligere enn å "slenge innpå" en gang i blandt med 150 poeng. Det høres ut på enkelte her inne at om man har dress og en tung Sauer, så skyter børsa 150 poeng av seg selv. De som mener det burde jaggu prøve! Det er min utfordring til dere. La meg høre hvordan det gikk!

 

Det er jo en grunn til at så mange velger å bruke skyteklær og sauer med stjærnekikkert på. Det er også en grunn til at nivå er høyere i sporterklassene enn i jaktklassene. Er enig i det at det ikke går an å kjøpe seg poeng, men det hjelper med skyteklær. Hadde ikke skyteklær vært en fordel hadde vel ingen brukt heller. De beste i sporter hadde garantert hevdet seg i jakt å, men de hadde nok ikke vært så stabile helle tiden. Det er etter min mening større prestasjon å skyte 150 i jakt enn i sporter, grunnet utstyret, men det er jo en bra prestasjon uansett.

Som jeg har skrivet før mener jeg dagens rekerlverk bør være som det er. Å tilate bruk av forskjellige hjelpemidler trur ikke jeg er veien å gå.

Link to comment
Share on other sites

Favoritten: Jeg er ikke uenig i det du sier. Jeg har selv sagt flere ganger at nivået i JA er veldig høyt, og enkelte plasser er jeg ikke i tvil om at mange JA-skyttere er like bra eller kanksje bedre skyttere enn A-skytterne, grunnet dårligere utstyr. Det jeg missliker er den stadige hakkingen på sporter-skytterne pga. utstyret og missunnelse ift. det. Alle som vil kan jo prøve å skyte i JA og A, så får de velge hva de vil når de har prøvd begge deler, men nei, det skal de ikke.

 

Jeg skaut 2 år i Jegerklassa når jeg startet, og grunnen til at jeg gikk over til sporter var at jeg synes regelverket favoriserte sporterklassene pga. regelverket på NM og finaleskyting og at det ikke ble kåret 2 norgesmestere. Da jeg hadde bestemt meg for å satse på denne SPORTEN (ikke jegertrening) ville jeg ikke starte med handikap, dvs 9x kikkert, som det var da og jaktklær.

 

Det andre var at det var lettere å hevde seg i B enn i JA :)

 

Det er jo klart at skytterklær hjelper, det er jo ikke tvil, men de mest ivrige sporterskytterne hadde nok skutt rimelig brukbart uten den støttende bekledningen og kikkerten på 12x. Jeg tror nok jeg skulle greid å krabbe over 100 poeng selv også med jaktrifla :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg misunner ikke de som skyter i Sporter klassene å kunne bruke dressen eller børsa, jeg bare blir lei å trist hver gang dere kommer. Nå skal jeg ikke dra alle under en kam (det er mange av dere som i bunn å grunn er greie også ;) ), men er det noen som klager å kjefter å smeller så er det i 97% av tilfellene fra en sporter skytter. Jeg har vært med å arrangert en del jaktfelt stevner samt at jeg har deltatt på MANGE oppigjennom åra, dog ikke NM, men det er en annen tråd. Og er det noen som sutrer over tap av et poeng eller to fordi han som lapper ikke "lar tvilen komme skytter'n til gode" så er det som regel fra en sporterskytter. Nå fins det råtne epler hos Jegerklassen også, men ikke pokker om at det er like mange. Dette er basert på MINE erfaringer der JEG har vært å skutt.

 

Jaktfelt handler ikke om liv eller død. Vi skyter kun for å bli bedre gjør vi ikke?

Link to comment
Share on other sites

dfs har sine regler og njff sitt,at det er forskjeller her er det ingen tvil om.skal vi som skyter jaktfelt kutte ut lang arm og? nei jaktfelten er bra slik den er,eneste som mangler er at det kan bli to norgesmester tittler slik at di som skyter i jakt klassene ikke blir sidestilt med oss i sporter,dette blir jo ikke riktig. jeg vil tro at tilater vi og skyte med reim så vi løypene måtte bli mye vanskeligere en dem er i dag og det gagner nok ikke skyttergrenen med tanke på rekrutering. men nå er det vel ikke støtt dem som nødvendig vis faktisk reiser rundt og deltar som høyrøstet mener at ting burde forandres. kan nok mene mye og mangt men akkurat jaktfelten er jeg veldig opptatt av,og at sporten blir utvikklet i riktig rettning.slik jeg ser det,men som sagt er det veldig mange meninger om ting.alle kan ikke få det som di vil,meg ink. for di som er seriøse og selvsagt mener dem er gode nok til og fylle ei løype i dag må ha dagen sin og konsentrere seg fullt ut,selv med sauer og rustning så klare du ikke 150p da må nok den det gjelder bite i det sure eple og innse at det er mange faktorer som er av mer betydning.så vil jeg oppfordre kammerfolket til og skyte jaktfelt i vinter og delta og så komme med sakelig kommentarer hvordan dem synes det var.

Link to comment
Share on other sites

Gi den mest slarkete jalla-børsa til en i norgestoppen, og han hadde skutt hatten av de fleste her inne om han hadde stått i bare underbuksa. De meste av poengene sitter i hodet til skytter'n og hans erfaring, ikke i støttende bekledning og øvrig utstyr!

 

Pølsevev.

Det er klart han er god uten dressen og spesialtilpassa børse, men at han hadde hevda seg i toppen med 145-150, ikke faen. jeg kan godt stille opp med den svinrygga 30-06 børsa mi med mettallbakkappe og 3-9 kikkerten min så kunne du eller de som er i Norgestoppen skyti fult med den :lol::lol::lol:

 

Her hjemme har vi 4 årlige jaktfeltstevner for elgjegere. Stevnene er lagt opp som vanlige jaktfeltstevner, men med farlig strenge poenghold. Skytterdresser, utpregede konkurransevåpen og kikkertforstørrelse over 9x er ikke tillatt. Hvem vinner disse stevnene? -Jo, egentlige sporterskyttere.. og dette med jaktvåpen i allmindelige jaktklær. De beste er best, bortimot uansett! Det handler ikke mest om klær og kikkertsikter, men trening, motivasjon til å skyte bra og en psyke som tåler å vite at en er kapitabel til å vinne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...