Jump to content

Skytereim, hvorfor er det ikke lov på jaktfelt?


høggern

Recommended Posts

På to viktige punkt er "sporterbørsene" og "akkurat under 5kg sporterbørsene" vesentlig bedre enn "jegerbørsene":

 

- De er innskutt.

- Det er laget en klikktabell som er testskutt.

 

På dette punktet er det mange som slurver av de som ikke tar jaktfelten så høytidelig. Hadde de gjort disse to hjemmeleksene sine hadde de tjent mange poeng.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne forsåvidt tenkt meg at løypa inneholdt ETT hold der det var lov å bruke reim, eller sekken som anlegg, gjerne kombinert med kortere skytetid. Feks rev/ rype liggende med reim/ anlegg på 170 meter og skytetid 30 sekunder. Dette er i høyeste grad jaktrelatert.

 

Dette har jeg også ønsket meg. Jeg har vært på kun ett jaktfeltstevne der det har vært et hold med anlegg. Og det er 15+ år siden. Jeg kunne også tenke meg at avstandene ikke var oppgitt. På jakt vet en jo sjelden akkurat hvor langt det er. Og jeg savner lengre hold. Det burde være bortimot 300m på de lengste. I dag trenger en knapt tenke på kulefall. I tillegg burde det vært en eller annen fordel av å skyte med grovt skyts. Vet ikke helt hvordan det skulle gjøres praktisk, men det er detaljer. Kortere tid på et og annet hold er jeg for. Når det gjelder bekledning mener jeg løypa burde legges opp slik at det blir en naturlig ulempe å bruke skytterklær. Hva med to raske skudd stående, etterfulgt av åling gjennom bjørkekjerr og nye to skudd sittende?

 

Reim er sikkert fint på jakt. Jeg bruker det ikke selv, ikke engang til bæring. Og jeg har tilgode å se noen bruke det på jakt. Tror ikke jeg har hørt noen snakke om det engang.

 

Det er mye JEG ønsker MEG annerledes i jaktfelt. Men jeg tror allikevel at reglene er ganske så bra slik de er.

Link to comment
Share on other sites

På to viktige punkt er "sporterbørsene" og "akkurat under 5kg sporterbørsene" vesentlig bedre enn "jegerbørsene":

 

- De er innskutt.

- Det er laget en klikktabell som er testskutt.

 

På dette punktet er det mange som slurver av de som ikke tar jaktfelten så høytidelig. Hadde de gjort disse to hjemmeleksene sine hadde de tjent mange poeng.

 

mvh

Oddvar

så absolut sant.når du kansje ikke er innskutt skikkelig på 100m hvordan vil det gå på 250 da? her handler det som oddvar sier og gjøre ting riktig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere skrevet innlegg om jaktfelt / elgbane, og burde vel ikke skrevet mer. Jeg er grunnleggende uenig med pettern og Sniper-Arne, men må nok innse at slaget er tapt. Utviklingen er allerede kommet for langt. Dog kommer jeg nok til å skyte jaktfelt framover, i samme beskjedne antall stevner som før, og med samme beskjedne poengsum.

 

All spesialisering av en aktivitet fører til færre utøvere. Å utvikle jaktskyting i retning av en sportsgren er i mine øyne ikke forenlig med å øke bredden. Derfor er jeg uenig i NJFF sin policy, om å satse på jaktskyting som sport. NJFF er ikke en sportsforening. Sports satsingen burde være underlagt Norges Skytterforbund (som viltmål). NJFF burde konsentrere seg om treningen av jegere.

 

DFS var først den eneste skyteformen som var aktuell. Men skyte på små svarte blinker en halv kilometer bort hadde lite med jakt å gjøre, og apellerte lite til jegere. Baneskytingen var forbeholdt de som satset, og en jeger hadde lite å stille opp der med sitt våpen og sitt utstyr. Ikke fikk man lov å bruke kikkertsikte heller. Det ble uinteressant.

Men så startet man å arrangere jaktfelt/elgbane. I starten av denne tiden var alle like. De var jegere alle sammen, og hadde moro av å konkurrere. Endelig fikk man skyte på blinker av dyr som man jaktet på, og på avstander man jaktet på. Man fikk også skyte med sitt eget jaktgevær. Man skøyt fordi det var moro, og kanskje få en premie om en var heldig. Hele elgjaktlag deltok, og det var vanskelig selv for den minst interesserte å ikke bli med da resten av laget deltok. Man dro hverandre med på stevner. Aktiviteten økte, og deltagerantallet gikk stadig oppover. Etterhvert oversteg det deltagelsen på DFS - stevner.

Etterhvert utmerket noen seg som mer ivrige enn andre. De la ned tid og ressurser på skytingen for skytingens skyld. De skjøt ikke for å bli bedre som jegere lenger. Naturligvis var også dette de ivrigste til å arrangere stevner. Spesialiseringen hadde begynt.

 

Idag har spesialiseringen innen NJFF rifle (som jeg kjenner best) snart nådd igjen spesialiseringen innen DFS. Det gjelder faktisk også jegerklassene, der forhandlere nå stadig tilbyr match-geværer "spesialsydd" for å klare kravene til jegerklasse. Og deltagerantallet synker (med noen unntak). Jeg tror ikke vi kan komme tilbake til den tiden da alle deltok nærmest som i felles dugnad. Jeg tror ikke vi får gjenskapt areanen der jegerne deltok like mye for å treffe medlemmer av nabojaktlaget som for å skyte. Jeg vet (av erfaring..) at man ikke kan kjøpe seg til å vinne med utstyr. De beste i sporter-klassene ville vært blandt de beste også uten utstyr, på grunn av trening og testing. Jeg vet at de som tar på seg arbeidet med å arrangere stevner også er de som ofte er spesialiserte, og spesielt interesserte i sporten. Og derfor tror jeg at slaget er tapt. Det vil bli en ren sportsgren, der deltagerne er deltagere for sportens skyld. Og ingen lenger er med fordi det er en artig trening til jakta. Det merkelige blir at NJFF står som forbund for sporten.

 

Hva løsningen er vet jeg ikke, og kanskje er jeg alene om å ønske gamle tider tilbake. Kanskje er det bare jeg som ønsker at de som virkelig trenger skytetreninga er de man helst vil skal møte opp på stevner. Men å innføre to NM-titler er ihvertall ikke løsningen. En person som bestemmer seg for å delta på grunn av muligheten for å få en NM-tittel, er ikke en person som trenger treningen skytingen gir. Han har trent nok uansett.

 

Noe av mitt ønske ser jeg da jeg deltar i region-stevner for elglagene. Her deltar alle, og kun svært viktige argumenter brukes for å ikke delta. Om man ikke skyter bra, er ikke dagen bortkastet. Man får snakket med mange man ikke snakker med ellers, og så godt som alle blir helt til premie utdelingen er ferdig. Kanskje jaktlag-stevner hadde vært en idè, hvor man meldte seg på for elgjaktlaget, og ikke for NJFF-foreningen? Austmarka JSK har hatt denne muligheten noen år, og det har blitt godt mottatt. Kanskje noe å tenke på for flere?

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Idag har spesialiseringen innen NJFF rifle (som jeg kjenner best) snart nådd igjen spesialiseringen innen DFS. Det gjelder faktisk også jegerklassene, der forhandlere nå stadig tilbyr match-geværer "spesialsydd" for å klare kravene til jegerklasse.

Jeg tror spesialiseringa innen utstyr faktisk har forbigått DFS. I DFS får du nemlig en børse komplett for litt over 15 000 kr. (da er sikter inkl i regnetsykket). I NJFF må du regne nesten samme pris, pluss sikter..... Altså tror jeg at de fleste "sporter" våpna i NJFF faktisk er dyrere enn DFS børser (komplett), i tillegg brukes skytejakke og skytebukse. Det som brukes av "merutstyr" i DFS kontra NJFF av skyteutstyr er vel omtrent reima, pøllen og skoene.

Iallefall de fleste av de NJFF jaktfelt skytterne jeg kjenner har skytejakke, skytebukse, en sauer 200str med modda pipe og en ikke helt billig kikkert oppå.

Link to comment
Share on other sites

det meste av sport har faktisk en utvikling, enten den er god eller dårlig. dfs er jo mye større og innkjørt i forhold til hva njff står for og jeg mener at den friheten som vi har som ikke dfs har er noe jeg og mange med meg vil kjæmpe for. og det er en fin tanke som dagh prater på her med at den som kansje trenger trening aller mest ikke skyter jaktfelt,en anna sak er vel den at mange av di jegerne jeg er borti bare er intresert i ant plikskudd og prøver,disse får du ikke med på et jaktfelt stevne uansett hva du lokker med.og da vet jeg ikke hva vi skal gå for,ska regelverket pr i dag med klasser som sporter forbys? noe som vil slå ut med få deltagere,og da slutter arrangsjørene og lage stevner fort. nei få laga felt trening med dyrefigurer rundt om og se hvor mange jegere det er og få med synes jeg før jaktfelten skal snus på hue nå.. og prate på pris på sauer som du kjøper av skytterkontoret blir jo selvsagt billig,i forhold til og bygge seg børse men tenk om dette faktisk er av stor intresse av skytteren og bygge noe som ikke alle har. eller så kan han jo byne og skyte dfs om han vil ha alt likt med andre.ikke skjønner jeg helt survinga til enkelt på det med utstyr heller,om du ikke har penger til værken utstyr heller mye ammo så må du være et naturtalent for og vinne om det er kun det som teller. om en jeger skyter 100p eller 144p så må det nødvendig vis brukes penger og intresse for og øke poeng sum fra for eks 100 og opp.

Link to comment
Share on other sites

Innholdet i denne tråden beskriver det som gjør at på en NJFF jaktfelt var det 33 deltagere. På nabobanen litt lengre borte i veien (knappe 1000m) var det sammen helg 130 startende på morokatfelt uten premier og uten regler. Skyt med det du har for moro skyld.

Link to comment
Share on other sites

og det er en fin tanke som dagh prater på her med at den som kansje trenger trening aller mest ikke skyter jaktfelt,en anna sak er vel den at mange av di jegerne jeg er borti bare er intresert i ant plikskudd og prøver,disse får du ikke med på et jaktfelt stevne uansett hva du lokker med..

Det du skriver der er bare tull i mine øyne. Mitt (DFS) lag arrangerer 4 stevner med jegerklasse felt hvor vi på hvert av de får med opptil 100 av de jegerne som egentlig bare er intressert i pliktskudd, fordi de syns det er trivelig skyte litt felt istedenfor å skyte på ringskive på 100m.

 

Problemet er vel kansje at at jaktfelten til NJFF har blitt en konkurransegren på lik linje med DFS, hvor de som ikke ønsker å konkurrere ikke møter opp.

Link to comment
Share on other sites

Innholdet i denne tråden beskriver det som gjør at på en NJFF jaktfelt var det 33 deltagere. På nabobanen litt lengre borte i veien (knappe 1000m) var det sammen helg 130 startende på morokatfelt uten premier og uten regler. Skyt med det du har for moro skyld.

 

Var det gratis start også eller? Hvis det var det, så er det vel det som er forklaringa tenker je.

Link to comment
Share on other sites

Er jo regler om maks forstørrelse også på kikkertsiktet.

Skal man se på jaktfelt som trening til jakt, på den måten man jakter, så burde det vel ikke vært noen maks grense på forstørring heller.

Selv liker jeg litt forstørring på kikkertsiktet når jeg jakter, har 4,5-14x40 på rifla nå, går vel til innkjøp av en zeiss 4-16x50 eller en swarovski 3-13x50 ganske så snart...hvorfor er ikke disse lov å bruke feks når man jakter med de.

 

Kremt..en liten avsporing :oops:

Link to comment
Share on other sites

det er nok en del som får angst uansett når ordet konkuranse blir nevnt uansett.men er det riktig at alle i dag skal tilpasse seg dem?at njff har sett og oppdaget at faktisk jaktfelt er en konkuranse synes jeg er veldig bra da dette blir mer annerkjent. at noen ikke vil at dette skal være så seriøst er så, da får nesten di det gjelder legge lista lavere når det gjelder hvor høyt di vil på lista.er di med bare for og trene jaktsitvasjoer så spiller det vel ingen rolle om di skyter jakt klasse eller sporter egentlig. en kan jo bare se på deltager lista på et boj stevne,der er det veldig stor deltagelse i jaktklassene.og di surver da ikke over at reglene er slik di er.her er det skyttere som tomter som faktisk skyter fullt på poeng,så at det går og gjøre det bra i jaktklassa er sikkert. så lengi jaktfelten er delt i klasser slik det er i dag så ser jeg ikke poenget at reim og anlegg skal innføres,da ender det med løyper som må bli mye vanskeligere en di er i dag,her vil det faktisk kansje også bli problemer og få til ei løype som skiller slik holda er i dag. og at njff står som øverste organ for bland anna jaktfelt og elgbane er jo for og fremme skytter nivået og at vi jegere skal bli bedre til og skyte i skogen,men at dette er en skytter konkuranse med nm osv er bare en del av det store.hvorfor ikke lage alternativ felt for dem som ikke ønsker vanlig jaktfelt,er jo bare og oranisere og innhente tilatelser det,trenger jo ikke aprobiere stevnet,da kan du utforme som du vil :!:

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke vanskligere enn at de som klager mest over jaktfelten kan, som pettern sier, arrangere alternative stevner. Hvis lysta til å skyte er større enn lysta til å klage og kritisere.

 

Alle har vel forskjellige erfaringe, men for eks i fjor var jeg med å arrangerte klubbstevne i vår forening. Vi prøvde å legge stor vekt på det sosiale og reklamerte med grilling og familiekos. Men desverre dukket det ikke opp andre enn de aktive. Jeg har senere spurt medlemmer om hvorfor, og det de sier er at så lenge det er konkurranse holder de seg unna.

 

Men vi gir ikke opp for det. Andre opplegg er under planlegging for sommeren. Og det er litt av poenget mitt. NJFF har bl annet jaktfelten som konkurranseform. Men det er da ingen ting i veien for og ingen konflikt i at lokallagene kommer på og arrangerer andre opplegg for å aktivisere og engasjere de av jegerne som ikke vil konkurrere.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke vanskligere enn at de som klager mest over jaktfelten kan, som pettern sier, arrangere alternative stevner.

Dersom man klager for egen del er jeg enig.

 

Men dersom det er et poeng å få til "jaktfelt" som hever det kollektive nivået i jegerstanden (om noe slikt som en "samlet" jegerstand da finnes) blir det noe annet. Størst effekt vil man da antakelig nå gjennom å få tak i de som skyter absolutt minst - og har størst reservasjon mot å skyte mer enn de 30+5. De som allerede skyter jaktfelt og gidder å diskutere tråd etter tråd om jaktfelt bør skytes med rem eller uten er antakelig alle tilstrekkelig interesserte og aktive skyttere til å være utenfor den viktigste målgruppen med slike tiltak. Problemet med denne gruppen er jo da at de som en gruppe ikke er tilbøyelige til å arrangere sine egne stevner (eller "arrangement") og at det dermed påhviler de mer aktive/engasjerte å gjøre dette - i hvert fall dersom de ser en egen interesse i å heve jegerstandens kollektive nivå. Og det er antakelig de mest aktive skyttere (eller i hvert fall de mest aktive jegere) som har mest å tape dersom for mange skadeskytinger / vådeskudd og annet til slutt resulterer i an den ikke jaktene del av befolkningen (snakker ikke om ekstremistene her, de er etter min mening marginale i forhold til hva som faktisk blir besluttet) mister tiltroen til at jegere klarer å vareta sitt ansvar som jegere/skytter/våpeneiere på korrekt måte. Dette koker vel egentlig ned til at det behøves tilbud med mye lavere terskel enn dagens jaktfelt for å få tak i "30+5 jegerne". Hvordan slike tiltak bør se ut er jeg derimot ikke klar over; men det ville sikkert vært mat nok i det spørsmålet til en egen tråd dersom noen vil diskutere det. [/OFFTOPIC]

 

Tilbake til topic: har aldrig skutt jaktfelt men tenkte prøve meg i jegerklassen i vinter. Bruker en del rem (jegerstropp) på jagt men er 100% indifferent til hvordan man skal skyte på jaktfelt. Spennet i hvordan det jaktes å praksis (bare å les litt forskjellige tråder her på kammeret) er så stort at antakelig likevel ikke går å "gjenskape" i konkurranse uansett.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg tror nok at denne diskusjonen vil foregå så lenge sporten er som den er i dag. En ting det ser ut til at vi er enige om er at den "jevne jegeren" bør trene mer. I mitt distrikt har vi som driver skytebanen prøvd det meste for å få disse på banen ,uten resultat .Vi har arrangert jaktfelt på og utenfor baneanlegget med store figurer og ingen poengregning...men oppmøtet blir heller dårlig. Grunnen til dette ( tror jeg ) er at jegerstanden i Norge ikke er som den var for en tid tilbake. Mange jegere ( spesielt elgjegere ) har jakta som en del av drifta på gården, og bruker derfor minst mulig tid på skytebanen og liknende arrangement som er ment for skytetrening til jakta. Dette blir ikke prioritert rett og slett p.g.a.tid og interesse. De som er på jaktfeltstevner i mars måned er nok ikke der for å finspisse formen til høstjakta, men for konkurransen og det sosiales skyld. Riktignok er det lyspunkt også i vårt distrikt :) ...selv om jegeren glimrer med sitt fravær har vi på noen år hatt en stor og gledelig medlemsøkning på NJFF konkurransene våre ( jaktfelt og elgbane ). Vi startet for noen år siden med en fast gjeng på 5 stk som nå teller over 40, så noe rett har vi nok gjort :D ...Derfor tror jeg vi heller må samarbeide om å gjøre sporten synlig utad, enn å diskutere hvem som skyter i hvilket utstyr. Vi er ikke fler som driver med dette enn at det er plass til alle. De som tar seg bryet å delta på og arrangere stevner er ryggraden i jeger og skytterstanden i Norge, så disse må vi ta vare på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...