Jump to content

Rype vs. Orrfugl


IvoRei

Recommended Posts

Hei alle sammen.

 

Jeg har et litt nyfinkent syn på jakttidene på disse artene.

 

Rypejakten varer fra 10.09-29.02

Orrfugljakten varer fra 10.09-23.12

 

Det jeg stiller STORT spørsmålstegn ved, er hvorfor man har mye lengre jakttid på rype, som er ifølge våre kjære forskere mye mer "truet" enn orrfuggelen?

Link to comment
Share on other sites

og jeg mener jakta burde begynt 2.01-1.4....

horder av folk i fjellet,som plaffer ned kyllingene er dårlig sort....tror også få gidder og ta på seg truger å gå nå på vinteren....da er rypa også blitt mer lur,så da hadde det ikke blitt slakting av fugl.

Link to comment
Share on other sites

v-max.. jeg er helt enig, selv om jeg er proppet med teori om at det er motsatt!

I og med at vi ikke vet hvilke ryper som overlever vinteren så holder ikke påstanden om at vi kan skyte 6-7 høstryper.

 

Når det er snakk om levende individer så kan man ikke snakke om tall, av 100 fugl overlever så mange..javel, det er nok riktig men i september vet man ikke hvem de individene er.

 

Altså er jeg mot tidlig høstjakt, og beveger meg mot topic for tråden...

@ trådstarter, jeg tror også det har med tradisjoner å gjøre + treghet i forvaltningen. Vi forvalter enda storfugl'n som de gjor dengang bestanden var litt svak.

 

Mye av forvaltningen går på nettop det, "dette fungerte i fjor og de siste 10 - 50 årene" så det fortsetter vi med + tradisjon og hva som oppfattes som riktig av hvermannsen som stemmer på tinget.

Link to comment
Share on other sites

Påstanden er ikke bare tull,dødeligheten blant rypekyllinger er uansett høy fram til januar,så muligheten for at den rypa du skyter i september dør er uansett stor. Skyter du fem ryper i september,vil 3-4 av dem dø uannsett i løpet av høsten/tidlig vinter.

Ryper skutt i februar er av den sterke typen som har bevist sin dugelighet mht til overlevelse,og er gull hvert med tanke på videre produksjon.

Utsette jakta et par uker er sikkert greit,men da havner vi midt oppi elgjakta og jeg ser konfliktene...

 

Skal jakta bestå som den er i Norge er det viktig at flest mulig skal få mulighet til å utøve den,ikke bare de sprekeste av oss som kan sette på oss ett par truger og vasse fram i metersnø.

Folk bør heller være seg sitt annsvar bevisst og vise moderasjon i utaket.

Link to comment
Share on other sites

Bare tull er det nok ikke! Men en smule synsing er det selfølgelig. Det er da ett kjent fenomen at dødeligheten for ryper er ekstremt høy, dette er regnet ut i fra ett gjennomsnitt fra dødelighetsprosenten på ryper.

 

Vet ikke hva dere hadde satt pengene på, at fem høstryper skal overleve og reprodusere seg eller 5 februarryper? Jeg hadde nok gått for sistnevnte. Så og påstå at ei høstrype er like mye verdt enn ei vinterrype er vel i beste fall lite gjennomtenkt.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke hvære rakettforsker for å konstatere at det er høstjakta som er den store synderen.

Hvar en tur på fjellet i høst og da så jeg flere jegere en ryper. da orket jeg ikke mer og gikk ned.

Det der at en vinterrype er verd 6-7 høstryper er bare en unskylding de late og fete har for å kunne skyte mange fugler på høsten.

Er du i så dårlig forfating at du ikke klarer vinterjakt, skulle du holdt deg unna høstjakta også.

Stemmer for jaktstart fra 2/1 jeg også.

Følg litt med på hvem det er som klager over at det skytes et par vinterryper.

Link to comment
Share on other sites

Er nok helt enig at høstjakta er den store synderen, hadde du sett på første innlegget mitt så hadde du sett at jeg støtter utsatt jaktstart.

 

Men at ei vinterrype er verdt mer enn ei høstrype er vel egentlig ikke noe å diskutere engang, følgelig er 10 høstryper selvfølgelig mye mer verdt enn 1 vinterrype.

Men hva skjer hvis det bare åpnes for vinterjakt, jaktpresset vil øke noe sinnsykt. Greit at noen jegere ikke gidder og ut på ski/truger men antallet hadde økt noe ekstremt dersom de ikke slapp ut på høsten.

 

Og til dere som vil ha rypejakt i hele mars, vil dere virkelig det? Det er vel rypejakt på sitt letteste med skare og ryper som trykker nesten bedre enn tidlig høst for stående fuglehund på en god dag.

 

Jeg stemmer for rypejakt fra 1 okt-30 januar, kansje noe lengre sesong i nord da mørketiden legger store begrensinger.

Link to comment
Share on other sites

Her nordpå har vi genial jakt tid 10.09 til 15.03 på rype, 10.09-23.12 på Orrfugl og Storfugl.

Måtte det fortsette sånn for evig tid!

Hvis ikke kort inn noe på høsten, vinterjakta har ikke noe å si pga mørketid, mye vær og kulde, samt at fuglen er vaanskelig om vinteren.

Blir ikke mange effektive jaktdager etter jul.

Link to comment
Share on other sites

Debatten blir litt som fluefiskeren som ser ned på markfiskeren som igjen ikke tåler trynet på garnfiskeren.

 

 

Det var en gang en forsker som sa at jegernes påvirkning av rypestammen ikke er så stor som vi tror :?

Mulig jeg misforstod...

 

Vi "freda" rypa i vårt stølsområde i 2002

Grunnen var at vi såg ufattelig lite rype, så lite som to-tre fugl på hele runden.

Etterhvert blei vi enige om å så smått starte jakt igjen, og vi hadde en gylden regel om at rypejakta ikke tok til før etter at sauesankinga var over, og at man tok til takke med et par ryper pr sesong.

Bestanden har jevnt og trutt blitt bedre, til tross for at bestanden av ørn har eksplodert.

Det har blitt tatt ut noen gamle rever, samt ravn og kråke i området

img_457ed88c229fe.jpg

 

I høst gikk vi samme runden, og vi talte over 70 ryper :shock:

 

Så litt påvirkning av rypestammen har vi nok.

Link to comment
Share on other sites

Disse forskerne snudde på hælen, allerede for 4-5 år siden, og innrømte at jakta har større påvirkning enn man har trodd tidligere. Dette er vel også en utvikling med tiden, etterhvert som vi blir flere jegere, og vi jakter mer effektivt. Det viktigste er uansett at jaktens innvirkning på bestanden, uansett er størst i dårlige år. Da jakter vi ned stamfuglbestanden, som vil få en alvorlig knekk. Derfor mener jeg vi nå ser flere år med dårlige bestander. Det er ingen folkerett å skyte/fangste ryper, og skal vi drive med dette, så er det for å høste av et overskudd.

Link to comment
Share on other sites

 

Og til dere som vil ha rypejakt i hele mars, vil dere virkelig det? Det er vel rypejakt på sitt letteste med skare og ryper som trykker nesten bedre enn tidlig høst for stående fuglehund på en god dag.

 

quote]

 

da har ikke du prøvd mye rypjakt på skareføre!rypa vet nemlig utmerket godt at den ikke skal sitte i ro på skaren!

du må nermest skyte den med rifle på 100-200 meter da den er vanvittig var,og flyr på 2x haglehold!(vel og merke hvis man ikke kommer overaskende på,rundt en stein ol feks.....

er det som gjør vinterjakta spesiell og spennende....dumme høstfugler skal bare di grådige trålerne fra byen få slakte ned...for meg er det litt for lite utfordrene....og mat,det kan man kjøpe i fryseren på rimi,hvis noen kommer med "fyll fryseren" argumentet.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg love deg at jeg har prøvd en god del mer enn den gjennomsnittlige rypejeger, ikke minst trening med fuglehund i mars, det ser jeg på som den beste tiden og trene unghunder på p.g.a rype som trykker bra og snøen som isolererer forstyrrende lukter.

 

Men kunne utdypet det litt nærmere, mener ikke glasshard skare, men når solen begynner å ta og tine skaren litt, rypa trykker ofte 1-5 meter foran hunden i solsidene på senvinteren/våren. Men er selfølgelig forskjell på hvor mye sola tar i mars i finnmark i forhold til sørnorge.

 

Det med trykking eller ta til vingene har vel svært lite med om rypa er dum eller ikke, mer instinktet som avgjør under forskjellige værforhold og årstider samt at kyllingene selvfølgelig trykker mer da de ikke er særlig flyvedyktige.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kunne vi ikke drive litt smågnagerkultivering i fjellheimen?

 

De sier at smågnagerne uteblir pga. av maten blir nedfrosset i is. Hvorfor kan vi ikke lage noen små boliger spredt rundt i terrenget (oppsamla kvist, gress etc. med "tett" tak) der vi fyller på med litt snadder (pellets) til smågnagerne.

 

De får da god mattilgang

De får god isolasjon og får sjansen til å formere seg selv på vinterstid (igjen avhengig av god mattilgang)

De skjermes for predatorer

Vi oppnår en høyere vårbestand av smågnagere

(1 hunn kan gi 6250 individer etter 6 mnd (kullstørrelse 8, ingen dødelighet))

 

Ideen min egner seg kanskje best for skogsfugelen i hogstfelt der det fra før er store hauger med kvist.

Link to comment
Share on other sites

Er nok helt enig at høstjakta er den store synderen, hadde du sett på første innlegget mitt så hadde du sett at jeg støtter utsatt jaktstart.

 

Og til dere som vil ha rypejakt i hele mars, vil dere virkelig det? Det er vel rypejakt på sitt letteste med skare og ryper som trykker nesten bedre enn tidlig høst for stående fuglehund på en god dag.

 

Jeg stemmer for rypejakt fra 1 okt-30 januar, kansje noe lengre sesong i nord da mørketiden legger store begrensinger.

 

Ser jo av dine innlegg a du bor, og har jaktet lengst sør. Rogaland har helt andre forhold enn det er, i midtnorge for ikke å si Finnmark. Dette gir seg utslag både om høsten og om vinteren. Det er ikke så mange år siden at det var senere jaktstart nordover pga dette.

 

De fleste steder slutter nå rypejakta 23/12. Dette er fornuftig nok ved så dårlige stammer som det er i dag. I tillegg burde jakta kortes inn på høsten. Det er ikke til å komme fra at det er lettere å felle ryper i september enn i oktober. Jaktstart 25. sept eller 1. okt! Prøveordning i 10 år.

 

Vinterjakt til 15/2 eller 28/2. Stenges av rettighetshaver som i dag dersom de ønsker.

 

Det er jo grunneierne som sitter med nøkkelen. De kan stenge for jakt, men det taper de penger på, spesiellt om de stenger to uker om høsten. Det er de som er mest attraktive å beale for.

Link to comment
Share on other sites

Skal jakta bestå som den er i Norge er det viktig at flest mulig skal få mulighet til å utøve den,ikke bare de sprekeste av oss som kan sette på oss ett par truger og vasse fram i metersnø.
Vel, med den respekten som man av og til hører at bag-limit får, kan det kanskje være en fordel for framtidig bestand om "bare de sprekeste av oss som kan sette på oss ett par truger og vasse fram i metersnø" fikk anledning til å jakte rype. Som kjent: Uten bestand, ingen jakt...

 

Ellers finnes det vel allerede en tråd der vinterjakt på rype diskuteres spesielt: viewtopic.php?f=20&t=30268

Link to comment
Share on other sites

Eg er nok ganske på linje med Sauer 6,5x55 her. Det er rein og skjer logikk og matematikk at ei gjennomsnittleg februarrype har større betyding for hekkebestanden enn ei gjennomsnittleg septemberrype. Akkurat å sette noko forholdstal er nok so godt som umogeleg, og her er det nok lokale variasjonar.

 

På den andre sida blir det som regel meir fugl i sekken tidleg på hausten. So dette går begge vegar.

 

Eg trur ikkje den eine gruppa jegerar berre skal skulde på den andre gruppa. Her må alle ta ansvar og vise måtehold. Uansett kortid og korleis ein jaktar.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kunne vi ikke drive litt smågnagerkultivering i fjellheimen?

 

Har mange ganger tenkt den tanken, bør være fullt mulig å gjøre oe slikt.

Men må noen kreative sjeler til for å få det til...og forskerne i Nina kan jo begynne..

 

Jeg er redd for at dette klinger like godt i ørene på røyskatt, ravn og rev som det gjør i rypejegerens ører å da regner jeg med at vinninga går opp i spinninga.

Folk skal jo bare jakte matvilt nå for tia.... Da får man slike fikse tanker om "dobbel bokføring" og nullskatteytelse. Det funker kanskje på ligninga, men ikke i naturen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...