Jump to content

Sentrale Våpenlagre. Skriv epost til stortingsgruppene.


Asse

Recommended Posts

Si din mening til de folkevalgte slik at vår stemme blir hørt tydelig å klart.

Jo flere saklige eposter jo klarere blir skriften på veggen for de folkevalgte.

 

Adresser til stortingsgruppene følger:

 

frp.postmottak@stortinget.no

ap.postmottak@stortinget.no

stortinget@sv.no

http://www.hoyre.no/seksjoner/contact

dagfinn.hoybraten@stortinget.no parlamentarisk leder KRF

trygve-slagsvold.vedum@stortinget.no leder gruppestyre SP

 

Eller gå inn på http://www.stortinget.no/no/Stottemeny/ ... aktskjema/

 

Send epost ikke la toget gå.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke en dum ide det, og jeg skal skrive en liten mail selv, men da må jeg få be alle om å skrive saklige og edruelige mailer! For eksempel er det sjelden lurt å bruke masse utropstegn og veldig store ord hvis man vil bli tatt seriøst av folk som ikke er like engasjert som deg selv.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å ikke ha fulgt med i timen, men er det en eller annen som har gjort noe galt - og derfor står i fare for å få inndratt våpnene sine?

 

Eller, er det en generell oppfordring til Stortinget om å ikke inndra _alle_ våpen?

 

Det kommer ikke helt klart frem hva det er man ønsker å unngå, sånn rent bortsett fra en generell betraktning rundt en eventuell inndragning av våpen.

 

Har det skjedd noe de siste dagene (som jeg ikke har fått med meg) som tyder på at Stortinget sysler med tanken på inndra noen våpen?

 

*undrende*

Link to comment
Share on other sites

Saken gjelder kollektiv inndragelse av edurlige borgeres våpen.

Altså at våpene blir oppvart av myndighetene slik at du må låne ditt eget våpen ved behov.

Forslaget går neppe videre til stortinget, men vi må være varsomme å reagere for det.

Link to comment
Share on other sites

Første gangen jeg var sammen med en jente, var jeg så ivrig at jeg var ferdig før jeg fikk begynt.

 

Dette prosjektet ligger på samme nivå. For å gjenta meg selv, og andre, fra andre tråder her inne hvor akkurat dette diskuteres - dette er et forslag fra en eller annen "nei til vold og våpen gruppering". Dette er ikke noe noen seriøse politikere vuderer i det hele tatt, ei heller justisministeren som allerede har vært ute og avvist et slikt forslag.

 

La være å brenne alt kruttet nå, og heller vent til vi har noe ordentlig å eventuelt protestere mot.

 

Det er nå satt ned et utvalg, som skal vurdere og komme med et forslag - etter et mandat. Dette forslaget presenteres regjeringen, som deretter skal behandle saken - før den eventuelt legges frem for Stortinget.

 

Dette ligger noen år frem i tid, så ønsker man å påvirke noen nå - er det i så fall utvalget man skal påvirke.

Link to comment
Share on other sites

Et slikt forslag er totalt useriøst og bør latterliggjøres og mistenkeliggjøres som den nazi-tanken den er. Ikke møtes av oss våpeneiere som det skulle ha vært et forslag det var verdt å diskutere. Politikk er spill, det Asse gjør nå er å spille spillet som "alternativ til vold" ønsker.

 

I forbindelsen med arbeidet med ny våpenlov er det er lov for alle på høringslisten å komme med forslag. Det er også mulig for alle å komme med innspill til Stortingsrepresentanter, feks. kunne jeg komme med forslag om fritt salg av våpen til myndige personer med norsk statsborgerskap. Hvor mange tror et slikt forslag ville gå igjennom? :lol:

 

Politikerne vil ikke risikere å erte på seg alle i Norge som eier våpen. Det er nok flere på Stortinget som husker rabalderet da de forsøkte å ta statsstøtten fra DFS og måtte slå full rettrett, enda det var en liten fillesak i forhold til dette tulleforslaget om sentrale lagre.

 

PÅ nett har man et uttrykk om det å ikke fore troll, det samme gjelder i slike tilfeller.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig med Askeladd i at dette minner om prematur et eller annet. Det siste vi trenger er å bli oppfattet som en gjeng overnervøse, masete og selvopptatte særinger. Det ligger ingenting på justdepartementets sider om noen høring angående ny eller endret våpenlov.

 

I det øyeblikket det faktisk foreligger et forslag, eller et høringsutkast, er det viktig at vi ikke har brukt opp vår mulighet til å få gehør der det faktisk betyr noe. Og da kan vi kanskje for en gangs skyld kan klare å fremstå nogenlunde samlet, eller i det minste med sammenfallende standpunkt, som skyttere og jegere! (eller er jeg i overkant optimistisk eller naiv nå?)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er helt enig med flere her inne, vi må for all del ikke engasjere oss eller foreta oss noe slik at politikerene kan tro at vi bryr oss om våre fritidsysler.

Og så er det så mye lettere å kjempe når toget har gått, ja da kan vi jo bare si pytt pytt, det var den hobbyen, nå er det endelig trygt å gå på bærsanking igjen!

Så for all del, ikke engasjer dere, send ikke epost, for da kan det jo hende at politikerene kan bli forlegen!

Link to comment
Share on other sites

dette er et forslag fra en eller annen "nei til vold og våpen gruppering". Dette er ikke noe noen seriøse politikere vuderer i det hele tatt,

 

 

Første gangen dette ble luftet i media er ihvertfall 15 år siden, den gangen var det SVs Lisbeth Holand som mente dette var tvingende nødvendig.

Med 8 år på stortinget (medlem i justiskomiten og 4 år som leder av denne) antar jeg vi kan betrakte henne som en seriøs politiker?

Link to comment
Share on other sites

Jeg forslår at vi protesterer som ville hunder når det foreligger et forslag om sentrale våpenlager, for det gjør det ikke pr i dag. Nå har dette blitt et lite element av det som justisdepartementet ønsker å gjennomgå med det nye våpenlov utvalget, dratt helt ut av proposisjon.. (Se andre tråder om dette på forumet) Å begynne å sende sinte brev til stortingspolitikere om dette nå, er som å rope Ulv uten at ulven er der. Fullstendig meningsløst og med poteniselle for å skade saken. Det foreligger ikke noe forslag om sentralvåpenlagring i forvaltningen. Det er kun et moment som det nye våpenlovutvalget skal se på, og i våpenutvalget sitter det to MEGET komptente skyttere, hvorav en av dem er president i DFS og Lagdommer av yrke. Jeg tviler sterkt på at DFS vil gå inn for en slik ordning.

 

Forøvrig en stor takk til Asse for linken til innspillet fra Alternativ til vold. Det er godt en evner å sette noe fakta på bordet. I et demokrati er det soleklart slik at et slikt innspill må behandles og høres på. Det betyr ikke at det skal etterfølges...

Link to comment
Share on other sites

Første gangen dette ble luftet i media er ihvertfall 15 år siden, den gangen var det SVs Lisbeth Holand som mente dette var tvingende nødvendig.

Med 8 år på stortinget (medlem i justiskomiten og 4 år som leder av denne) antar jeg vi kan betrakte henne som en seriøs politiker?

Men har hun noe med saken å gjøre? Det blir så meningsløst å å prøve å fine noen å peke på eller anta at "står bak". Med 8 år på tinget bør hun jo i det minste gis sjansen til å ha endret mening? Det ser forøvrig ikke ut som hun er på stortinget i dag? Så jeg ser ikke relevansen?

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at dette ikke kommer fra en eller annen "nei til vold-ja til blomster"-gjeng, det er et forslag som har vært frontet veldig sterkt av formannen i stortingets justiskomite.

 

Dette skjønte du sikkert? Eller?

 

 

At Lisbeth Holand skulle ha skiftet mening om denne saken, eller div annet hun har uttalt seg om i forbindelse med sivil våpenbesittelse er like sannsynlig som at månen er laget av gul ost, uten at det har noen relevans.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig en stor takk til Asse for linken til innspillet fra Alternativ til vold. Det er godt en evner å sette noe fakta på bordet. I et demokrati er det soleklart slik at et slikt innspill må behandles og høres på. Det betyr ikke at det skal etterfølges...

 

Hvor går grensa Hassel når det gjelder å bruke tid, ressurser og penger på idiotiske utspill?

Slike forslag som dette burde gå rett i søpla uten å realitetsvurderes i det heletatt.

 

Et tenkende menneske vil etter ca fem minutter med vurdering for og imot ende opp med den konklusjonen at dette; for det første ikke er praktisk gjennomførbart, og for det andre ikke står på noen som helt slags måte i forhold til det problemet som ønskes adressert.

Det finns mange smale interesseorganisasjoner i virksomhet som gjerne vil mene noe om alt og ingenting.

Dette er skoleeksempel på utspill som (selv om det ønskes å oppnå noe positivt) beveger seg milelangt utenfor blinken.

 

Å forsvare slik svada med at det selvfølgelig skal få en demokratisk behandlig er utenfor min fattevne.

Link to comment
Share on other sites

Synes følgende kommentar er noe å tenke på.

For de som ikke alleredde har gjort det.

 

"- Det er alltid sesong for en eller annen type jakt. En person som vil skyte noen kan uansett gå til et sånt depot å hente ut våpenet sitt. Det ville bli det samme som å ha et depot for biler, for å kontrollere at folk ikke fyllekjører, sier Espen Farstad, informasjonssjef i Norges jeger og fiskerforbund."

Link to comment
Share on other sites

Så du denne Chiefen V2.0?

Artikkel fra i fjor om Alternativ til Vold og sentrale lager.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=542791

Jeg klan ikke annet se at det er blomsterbarn mot skytevåpen som har ført til den biten i brevet fra JD

At Lisbeth Holand skulle ha skiftet mening om denne saken, eller div annet hun har uttalt seg om i forbindelse med sivil våpenbesittelse er like sannsynlig som at månen er laget av gul ost, uten at det har noen relevans.

Mulig det, men så lenge hun ikke er på stortinget ser jeg ikke helt hva hun har med saken å gjøre... :?

Link to comment
Share on other sites

Hvor går grensa Hassel når det gjelder å bruke tid, ressurser og penger på idiotiske utspill?

Slike forslag som dette burde gå rett i søpla uten å realitetsvurderes i det heletatt.

 

 

Å forsvare slik svada med at det selvfølgelig skal få en demokratisk behandlig er utenfor min fattevne.

 

En av ulempene med de demokratiske prinsipper er at også dumme mennesker har rett til å bli hørt....

Personlig så håper jeg det blir tatt opp til diskusjon, slik at neste gang en eller annen "visjonær" får for seg denne glimmrende ideen kan man henvende dem til en tidligere behandling hvor konklusjonen var at forslaget skåret litt dårligere på "lure ting" skalaen en A. Hitlers "jeg driter i om det er litt sent på året, la oss invadere sovjetunionen nå med en gang"

Link to comment
Share on other sites

Så du denne Chiefen V2.0?
Artikkel fra i fjor om Alternativ til Vold og sentrale lager.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=542791

Jeg klan ikke annet se at det er blomsterbarn mot skytevåpen som har ført til den biten i brevet fra JD

 

Nå tror jeg en greit kan fastslå at du har bestemt deg for å ikke forstå noe som helst annet enn det du selv og din menighet synes er rett/riktig/viktig; men anyway;

 

Du og endel andre hevder at dette er noe som Alternativ til vold har kommet med og at dette ikke er noe ansvarlige politikere kunne finne på. Jeg forteller at joda, forslaget har vært oppe før og da kom det fra hun som dengang var formannen i stortingets justiskomite, en person vi får anta var en ansvarlig politiker.

Link to comment
Share on other sites

 

Du og endel andre hevder at dette er noe som Alternativ til vold har kommet med og at dette ikke er noe ansvarlige politikere kunne finne på.

 

Ach so... da tror jeg jeg skjønner poenget ditt. Og jeg har vel aldri påstått at politikere ikke kan ha fullstendig dustete tanker. (Det finns det god empiri på... :lol: )

 

Jeg forteller at joda, forslaget har vært oppe før og da kom det fra hun som dengang var formannen i stortingets justiskomite, en person vi får anta var en ansvarlig politiker.

Jo jeg antar at hun er det. Men hun er faktisk ikke på stortinget nå, så jeg tro fortsatt at grunnen til at sentral våpenlagring er nevnt, skyldes forslaget fra Alternativ til vold. Ikke initiativ fra politiske partier.

Link to comment
Share on other sites

Ja, noe sånt måtte det bli, Fulmen. Med masse henvisninger og referanser til alle paragrafene i den nye loven. Og til forarbeidene, ikke minst. Og siden vi likevel diskuterer ikke-eksisterende fenomener kunne vi diskutere også andre tilstøtende problemstillinger. Min favoritt er denne:

 

Hvorfor er enhjørninger hule?

 

Man kan bli ontologisk utrygg av mindre.

Link to comment
Share on other sites

Sv har svart. Her er et SVs svar.

 

 

Mange skyttere og jegere har hørt rykter om at våpen skal indras etter den nye

proposisjon om våpenloven og plasseres på statlige lager. Ref: NRK

SF. Ber dere avklare deres mening rundt avæpning av ærlige og

edrulige borgere med våpenkort.

 

Hei,

Takk for mail. Regjeringen jobber nå med å sette ned et utvalg som skal se på

ny våpenlov. Det foreligger dermed ingen proposisjon med de forslag som du

viser til. Utvalget vil få et bredt mandag(mandat), og vil forslagene som utvalget

kommer med vil da vurderes av regjeringen. SV vil da også foreta en vurdering

utifra de forslagene som kommer når det gjelder oppbevaring av våpen som du er

opptatt av. Det vil også være medlemmer fra våpenorganisasjonene i utvalget.

Med vennlig hilsen

 

Kine Sperre Horsbøl

 

Politisk rådgiver

SVs stortingsgruppe

Justiskomiteen

Helse- og omsorgskomiteen

De andre stortingsgruppenes svar kommer så snart som jeg mottar dem.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Milde Himmel Asse,

fatter du ikke at det IKKE foreligger noe forslag på reelt nivå? Initiativet og engasjementet ditt er bra, men du bommer så fullstendig på skiva at jeg tror du skader saken mer en du gavner. Men fremstår ikke som saklig når man protesterer mot noe som ikke finnes.

Det eneste fornuftige temaet jeg mener man kunne pushe på stortinget for tiden er den litt problematiske representasjonen i forhold til at 1 representant skal snakke for 11 organisasjoner.

 

Forøvrig er det et godt svar av SV

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hassel skriver:

Initiativet og engasjementet ditt er bra

Dette kan jeg vanskelig se meg enig i.

 

Kjære Asse

 

Hvis du er villig til å overgi ditt engasjement i denne saken, så er jeg villig til å love deg at det ikke kommer til å bli noe "sentralt våpenlager". Avtale?

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter er nok litt tidlig ute.

 

Det eneste fornuftige temaet jeg mener man kunne pushe på stortinget for tiden er den litt problematiske representasjonen i forhold til at 1 representant skal snakke for 11 organisasjoner.

 

110% enig!

 

 

Forøvrig er det et godt svar av SV

 

 

Godt svar? Med unntak av at de påpeker at det ikke finnes noe proposisjon er svaret intetsigende.

Link to comment
Share on other sites

Høyres svar:

 

 

Hei,

Takk for din henvendelse!

Jeg legger til grunn at du tenker på arbeidet med revisjon av våpenlovgivningen. Høyres stortingsgruppe har ikke tatt stilling til de spørsmålene som arbeidsgruppen jobber med. Tidligere har Høyre vært kritiske til forslag om å stramme inn våpenloven for jegere og skyttere, forslag som ville ha vanskeliggjort både jakt og konkurranseskyting. Sentral lagring er etter min personlige mening et forslag som både er særdeles upraktisk og neppe vil redusere risikoen for ulykker, som alle partier ønsker å redusere. Erfaringsmessig er det få tilfeller av personskader med lovlige våpen i private hjem, så lenge disse sikres på en betryggende måte. Høyre ønsker at jeger- og skytterorganisasjonene får en sentral plass i arbeidet med å revidere våpenloven, med tilhørende forskrifter.

 

Ta gjerne kontakt igjen hvis du har andre spørsmål eller kommentarer til Høyre!

 

Vennlig hilsen

 

Gard Olav Gabrielsen

Politisk rådgiver i Høyre

Justisfraksjonen

Link to comment
Share on other sites

Sitat:

 

Er faktisk litt enig med talerne ovenfor...

 

Dette blir nesten som å gi kondomer og kvisekrem i dåpsgave...

 

LOL!

 

Forresten Asse, var det du som skrev leserinnlegg i Nationen her i forgårs, eller dag før...? Jeg satte nesten morgenkaffen i halsen...

 

Jeg må si meg enig i hva endel innlegg har påpekt tidligere. Vi bør alle tenke oss om når vi går ut offentlg om hvorvidt det vi sier faktisk gavner "saken". Dette innlegget synes ikke jeg dro i rett retning...

 

Jeg føler meg veldig ukomfortabel med å bli satt i bås med NRA og andre som mener at våpen er nødvendig for å hindre offentlige overgrep. Hva skulle jeg gjøre om jeg følte at "det offentlige" trampet på meg, skyte noen??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...