Jump to content

Lys på revaåte der det ikke er strøm


gammelmåren

Recommended Posts

har lett på forumet men finner lite om dette jeg lurer på: har 2 åter ute i ødemarka der det ikke er strøm. leter etter diverse løsninger, gjerne med varsling i tillegg. :shock:

nytter det med solcelledrevet lys med bevegelsesensor? stikker reven når låset slår seg på? gir de nok lys til skyting osv. (fant noe på vildsvin.se)

alternativet er kansje ordinært solcelleanlegg med lys hele eller deler av natta.

har snø ennå så da går det 8)

Link to comment
Share on other sites

Det står vel bare at det skal være festet på vegg?

Jeg jakter selv fra ett par buer stående ute i skogen uten tilgang til strøm hvor det kunne vært veldig fint med litt ekstra lys.

Er det sånn at jeg kan skru fast en litt kraftig hodelykt på veggen og bruke den som lys?

Link to comment
Share on other sites

Har du vegg, har du lov![/color]

 

Bruk bilbatteri og led. Da kan det stå på hele vinteren.

Det enkleste er nok ei 12Volts spotlight eller flere.

 

Her er en kombiversjon jeg laga. 6V LEDbelysning og 240V spotlight. Begge med dimmer.

347ic04.jpg

Litt lodding

10nx9jl.jpg

Man tager ei tynn plate.

Montert i en 30liters boks med lokk...

xby069.jpg

Livsfarlig god eltricker :lol:

jk8vfd.jpg

Alt går ned i boksen.

 

Lokket festes på veggen, og boksklemmene holder alt sammen.

Link to comment
Share on other sites

Det burde gå fint å modde. noen led lommelykter og bruke bilbateri.

De lommelyktene koster nesten ingen ting og du får med en passende reflektor.

Hvis du kobler 2-3 stykker i serie burde de virke bra på et bilbateri.

No er jeg ikke sikker på strømforbruket på slike ledlykter men det er ikke mye, hvis noen vet forbruket er det en smal sak å regne ut hvor mye batteri du trenger.

Link to comment
Share on other sites

Bruk bilbatteri og led. Da kan det stå på hele vinteren.

Det enkleste er nok ei 12Volts spotlight eller flere.

 

Var da en veldig rigg...

Hva med å ta en 200 Lumens LED med reflektor 3-18V input fra dealextreme og sette den på batteriet :wink: Har en slik, skal sette den på 12V anlegget på revehytta. Den lyser 120 meter. Perfekt til formålet uten mikkmakk

Link to comment
Share on other sites

Billig lommelykt som takler 6 til 16V: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.19372

Datablad på dioden: http://www.cree.com/Products/pdf/XLamp7090XR-E.pdf

 

Diodens ytelse ved 3,7V og 1000mA er ca 220 lumen (oppladbar maglite gir 215 lumen).

 

Ved maks ytelse forbruker denne dioden da 3,7W.

 

Et bilbatteri må gi ut ca. 0,3A ved 12V spenning for at dioden skal kunne yte sitt beste.

 

Ved et strømtrekk på 0,3 A vil det gå 3,3 timer før vi har forbrukt 1 Ah. Et bilbatteri har ofte kapasitet på 80Ah.

 

3,3 * 80 / 24 = 11 dagers varighet på ett batteri.

 

Må nok regne med litt strømtap i styringskretsen til dioden også. Nå finnes det dioder som gir like mye lys med noe mindre strømforbruk, men fant ingen slike som ble levert på DX med mulighet for 6 til 16V matespenning.

 

Edit: HS Precision var raskere.

Link to comment
Share on other sites

:? Og utladingskurva på et bilbatteri er ikke linært...

Hvis du TROR at et bilbatteri er en uutømmelig strømkilde, så kan du prøve å la interiørbelysningen i bilen stå på en helg uten å bruke bilen.. Dette er som regel en glødepære som trekker 5W ved 12 V.... Den bør da trekke ca 0,4A og BURDE lyse 100 timer.. 8) Tror du får deg en ubehagelig overaskelse på mandagsmorgenen når du prøver å starte! :lol:

(Jeg har 'besinbil' og da er det vel vanlig med 45-55 ampéretimers batteri.. 'Diiiselbilene' bruker vel større batterier vil jeg tro..)

Link to comment
Share on other sites

:) Det blir nok mye arbeid for lite resultat, men idéen er jo grei nok... Bare ikke forvent å ha lys hele vinteren. Skru av så fort som mulig!
Her er en kombiversjon jeg laga. 6V LEDbelysning og 240V spotlight
En sånn kombiløsning? Får håpe du tåler 220V gjennom kroppen bedre enn de fleste med denne kassa! :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

her strømmer det på med ideer og det er kjempeflott. selv om endel gikk over min forstand :shock:

 

mener å ha hørt at skal man ha nok lys til skyting på hagleavstand må bilbatteriet lades av solceller eller noe. ledlommelykter lyser vel bare noen timer?

hvor mange watt trenger en for å se en rev på 25 m uten snø? tenker på 12 volt. må nok bli ledlys sjønner jeg. flere tips og erfaringer mottas med glede.

Link to comment
Share on other sites

Stikker du innom en hyttebutikk e.l. har de 12V LED-pærer med forskjellige sokler. På hytta bruker vi spotter med G4-sokler og LED-pærer som drar 1-3W, og de gir mer enn godt nok lys for å se reven tydelig på 30m. Finner du deg et lys som har reflektor vil det "forsterke" lyset og bli enda bedre. Bruker du da et GEL-batteri på rundt 75Amp. har du lys leeenge.

Link to comment
Share on other sites

Var da en veldig rigg...

Man tager hva man haver... DX var uker unna, og jeg hadde noen timer til spare. Pærer og plastkassa var tilgjengelig og enkle å få vanntett.

10 stk 30mA ledpærer var ment som døgnbelysning (de mindre evneveike blant kammeratene kan sikkert regne ut strømbruken av disse under ideelle forhold). Seriekoblet to og to på tilsammen 6,8V (ultrahvit og ultrablå). LED-pærene drives av en 6-16V-trafo kjøpt på loppis for 30kr. Med disse kan jeg se reve og katteøyne samt bevegelse på barmark i svarte natta på 60m avstand - og der kom spotlightene på 240V inn (4stk 35Watt'ere), for der har jeg dimmebryter med trykknapp som ligger ved høyrefoten... 8)

@Woff: :shock::mrgreen: JA jeg tåler (men kan ikke fordra) 240V gjennom fingertuppene! :lol: Har smakt lysverkets blå karamell flere ganger - men ALDRI selvforskyldt, og aldri av lysriggen min. Den koblet jeg til strømnettet etter at alt var opp på veggen. No eltricks!

 

@ undrende: noen få sterke LED er mer enn nok til å skyte rev på hagle eller middels riflehold på snødekt mark. Uten reflektor, ørti Lumen og stær i alle farger! Dermed varer et fritidsbatteri hur länge som hälst! Får du tak i et av "televerkets" backupbatteri på eks 4V og 270aH er du sikret...

Hvorfor gå for superLED når du kan se reven med noe som skremmer den mindre?

 

Nå hadde det seg sånn at det sikkert var en grunn til at loppis-trafoen kosta 30 spesidaler, for den dura og bråka og brukte sikkert like mye strøm som et middels slitt Kirgisistansk atomkraftverk genererer - og til slutt knela den SELVSAGT. Tror forresten den var av merket Murphy. :wink:

Dermed ble spot'ene dimma ned til minimalt skytelys og står på døgnet på tamp. Dette medførte at et lovende godt besøkt reveåte ble katte- og kråkefuglmat :evil: . Har nesten ikke vært besøkt av rev på 1 måned, men det begynner å komme seg nå... De er jo vanedyr. Mulig at inntreden av en større fant drev alle småmikkelrevene unna i området, men jeg skylder på lyset, og Murphy!

Reven vil jo motvillig gå ut på åpne flater i fullmånelys, så hvorfor skulle det friste med en lyskjegle i nærheten av bebyggelse?

 

Min erfaring er derfor at LED skremmer reven mindre enn glødepærer og vurderer å ta fram loddebolten på nytt. Men LED er ikke bare LED - det finnes i alle farger og bølgelengder fra infra via synlig til ultra.

Hva er best til å se reven, og hva skremmer den minst?

Edit: Leifvkrise.

Link to comment
Share on other sites

240V gjennom fingertuppene!
Det jeg tenkte på var heller gjennom kroppen.. Hvis du er i kontakt med en fase (ikke dobbeltisolert dimmer / åpne uisolerte koblinger) og tilfeldigvis har god kontakt til jord (svett på beina / rått fottøy).. Sånt dør man faktisk av vet du! 8) Det var ikke ment som kritikk men som et godt råd!

Hvis du vil leke litt med LED og farger, så kjøp denne fra DX: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.30210

Det må da være drømmedingsen for å sitte å kose seg med farger! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Laget et lysoppsett for jerveåtet (fotoåte) i fjor. Brukte tre LED-lamper fra biltema og tynn aluminiumsplate som reflektor. Dette ga et greit "måneskinnslys" og fokuslys for kameraene som sto utplassert der. Lyset var plassert 6 meter fra åtet. Jeg monterte inn en fotocelle (lysstyring) slik at lyset kun sto på når det var mørkt. Brukte et 60Ah bilbatteri som strømkilde, i tillegg til lyset var varslingskameraet av typen Nokia PT-6 koblet til samme batteri. Byttet batteri ca. hver 2,5 uke, og fikk melding på mobilen når batteriet måtte byttes.

 

Det finnes LED-lys med samme strømforbruk som vil være mye bedre egnet mht. lysstyrke og rekkevidde. Men en fotocelle kan være gunstig slik at lyset ikke står på om dagen.

 

DSC_0410.jpg

Lysanordning øverst. Merk: Lyset er ikke brukt til jakt, kun fokuslys for kameraene, derfor er det tillatt montert i tre.

 

DSC_0411.jpg

Lyssensor på baksiden av lampa.

 

DSC_1878.jpg

Mår på åtet i mørket. Bildet gir et inntrykk på hvordan lyset på åtet er.

Link to comment
Share on other sites

siste forslag ser ut som noe jeg kan få til med litt hjelp :D opplegg som varer mer enn ei uke i slengen kan jeg leve godt med! blir nok ikke snø på dette åtet når jeg rigger opp dette.. må det en regulator eller noe mellom batterier og lyspærer?(jeg er ikke noen elektriker som du sikkert sjønner :lol: )

 

hvis du fikk melding på mobilen når det minker på strømmen - kunne det kansje gått an å få melding når det var dyr på åta via en bevegelsesensor? kunne konsentret sittinga litt da :D men dette blir vel så dyrt at jeg kunne leid en til å se etter for meg :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du fikk melding på mobilen når det minker på strømmen - kunne det kansje gått an å få melding når det var dyr på åta via en bevegelsesensor?

Det er Nokia PT-6 kameraet som sender melding når den går over på internt batteri, pga for lav spenning på det eksterne. Dette kameraet har bevegelsessensor og sender også bilde av det som befinner seg på åtet.

Link to comment
Share on other sites

Haha her skjønner jeg fint lite... HJELP :mrgreen:

 

Har et fritidsbatteri stående, og trenger lys for revejakt på kanskje 50-80 m. Hva bruker jeg? 1000- metring til bil tar kanskje mye strøm? :roll: dere snakker om led lykt, isåfall, hvilken ? Hvordan kobler en som meg, som ikke har peiling, dette? :)

Link to comment
Share on other sites

der dukka det jammen opp en til :lol: godt at det finnes flere av oss!

begynner å tro av jeg skal klare dette jeg, men er ikke helt sikker på hva slags ledninger jeg skal bruke for eksempel. må sikkert bruke være nøye med koblinger og skøter.. lurer på om en kan bare koble ei/flere pærer direkte til batteri uten noen form for regulator/dings? ellers forstår jeg at en lyssensor bør være her 8)

Link to comment
Share on other sites

Stikker du innom en hyttebutikk e.l. har de 12V LED-pærer med forskjellige sokler. På hytta bruker vi spotter med G4-sokler og LED-pærer som drar 1-3W, og de gir mer enn godt nok lys for å se reven tydelig på 30m. Finner du deg et lys som har reflektor vil det "forsterke" lyset og bli enda bedre. Bruker du da et GEL-batteri på rundt 75Amp. har du lys leeenge.

 

http://www.sparelys.no/index.php?page=s ... &Itemid=38

 

fant denne. er 95 lumen mye? 1,8 watt - er dette noe mon tro?

Link to comment
Share on other sites

...litt i nærheten av OT, men jeg tar sjansen: vil det være lov å benytte seg av andre sitt kunstige lys som ikke er montert på vegg ifbm åtejakt? Feks flyplasslys som er lengst vekk fra flyplassen, utelys ved byens vannpumpestasjon langt til fjells, lys ved antenneinstallasjoner, etc, sålenge utplassering av åte i seg selv ville vært lov hvis det ikke var lys der?

(Er klar over formuleringen "fastmontert på vegg", det er derfor jeg spør!)

 

:-)

Link to comment
Share on other sites

Ja!

 

Grunnen til regelen om fastmontert på vegg er at du ikke skal kunne følge etter viltet med lysstrålen. Lys fra flyplass etc. blir jo omtrent som en måne. Den er der, men du kan ikke få gjort noe med den. Og viltet velger selv om det vil eksponere seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå skal ikke jeg komme her og være kverulator eller gledesdreper, men jeg ville undersøkt litt nærmere før jeg bega meg ut på noe slikt. Jeg mener bestemt å ha lest opptil flere ganger at det for eksempel ikke er lov å skyte elg i lyset fra gatelykter eller annen kunstig belysning hvis man ikke kunne klart det uten. Det kan hende bestemmelsen er annerledes når det gjelder åtejakt på rev, men jeg vet det ikke. Hensikten med loven støtter jo selvfølgelig det å kunne bruke tilgjengelige lyskilder så lenge de står fast, men det er jo ikke alltid at tolkning følger fornuftens veier hos de håndhevende...

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg komme her og være kverulator eller gledesdreper, men jeg ville undersøkt litt nærmere før jeg bega meg ut på noe slikt. Jeg mener bestemt å ha lest opptil flere ganger at det for eksempel ikke er lov å skyte elg i lyset fra gatelykter eller annen kunstig belysning hvis man ikke kunne klart det uten. Det kan hende bestemmelsen er annerledes når det gjelder åtejakt på rev, men jeg vet det ikke. Hensikten med loven støtter jo selvfølgelig det å kunne bruke tilgjengelige lyskilder så lenge de står fast, men det er jo ikke alltid at tolkning følger fornuftens veier hos de håndhevende...

 

 

Ja, visst du undersøker litt, finner du ut at på åtejakt på rev er det lov å bruke kunstig belysning. Det eneste viltet/jaktformen forøvrig. Visst du får problemer med myndigheter når du driver med denne type jakt, da er det ikke du som har problem, men håndhever av loven som bør ta seg en bolle og sjekke lovgivningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

ser en del løsninger på bruk av lys på revåte der man ikke har tilgang på strøm. I mitt tilfelle, og andre jeg kjenner, bruker jeg et bilbatteri,en tusenmeter billykt og lysbryter. Slå på lyset når reven er på åta, og den vil i de fleste tilfeller ikke rikke seg en meter. Har skutt 3 av 3 mulige på denne måten i vinter selv. Har også med en god håndkikkert for å observere. Åta i dette tilfellet ligger ca. 80 meter fra der jeg sitter. Lampa er selvsagt fastmontert. Håper dette kan hjelpe noen til å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...