Jump to content

Bør jeg kjøpe Smith & Wesson M&P 9mm


Gun Bomber Haris

Bør jeg kjøpe Smith & Wesson M&P 9mm  

74 members have voted

  1. 1. Bør jeg kjøpe Smith & Wesson M&P 9mm

    • Ja
      35
    • nei
      39


Recommended Posts

Velkommen på Kammeret Gun Bomber Haris.

Som Cardinal skriver: 'Dette er en tjenestepistol' med dens fordeler og ulemper.

I en feltløype vil du møte langt mer egnede våpen så som Pardini... 8) (Rigtig nok litt prisforskjell..)

Men siden du er på jakt etter 'fet på design' så er jo en S&W grei nok den...

Ulemper: Siktemidler, avtrekk, kjernelinje og grep. Fordeler: Fet på design? Rimelig.

Link to comment
Share on other sites

Ulemper: Siktemidler, avtrekk, kjernelinje og grep.

 

 

Uenig.

 

Kjernelinjen er ikke høy, grepet blir veldig personlig men med de forskjellige bakstykkene vil jeg si grepet er meget bra, og IMHO laaaangt bedre enn Glock...

Avtrekket er som på Glock og lign pistoler. Men til Felt kan man justere avtrekket til å bli lett og bra (dog da ikke lenger lov i PD i Praktisk).

Originalsiktene er som ventet på slike våpen. Synes de var greie, men da jeg ikke ville ha hvite prikker, byttet jeg til Warren/Sevigny comp sikter. Svart bak og fiber front.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha et godt verktøy, så må du først vite hvilken jobb den skal gjøre.

 

Jeg har en M&P

Bruker den til praktisk produksjon.

Det er ikke et presisjonsvåpen slik som pardinien, så det er ikke et felt våpen.

M&P er et tjenestevåpen, den er lagd for bruk av politi og militær.

Så dersom du ønsker å ha noe annet enn alle som løper rundt med CZ, så kan jeg trygt anbefalle den.

Jeg kjøpte den fordi den ble anbefalt til meg, siden jeg har små hender, og med at du kan byte ut grepsplater fungerer den for både store og små.

Hvis du kjøper en M&P, så kjøp en L model. D.v.s. at den er 5" og ikke 4.25" som standard modellen, de gjør mye for presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en HK P30 fordi jeg liker den best og jeg har CZ 75 SP-01 Shadow fordi den er best å skyte med (treffe). Jeg skyter i utgangspunktet bare praktisk skyting.

 

Jeg har prøvd S&W M&P9 side om side med overnevnte våpen:

 

CZ er best å skyte med (treffe). Men finish og kvalitet er som en kan forvente av et våpen som koster det halve (I USA). Det er ikke tilfeldig hvorfor svært mange av de som hevder seg i Praktisk skyting bruker Shadow.

 

HK positivt; det beste grepet, ikke behov for griptape, dropper sleiden om du setter i fullt mag med litt kraft, alle kontroller er lette å nå (du må bytte litt grep om du skal droppe mag), driftssikker. Negativt; hardt avtrekk og lav vekt = vanskelig å skyte presist med. For bredt fremsikte til praktisk skyting (etter min smak).

 

M&P9 postitvt; litt bedre avtrekk og bedre sikter enn HK'en, billig, driftssikker. Negativt; Dårligere grep enn HK'en, mag utløser er skjermet = vanskelig å nå med korte fingre, "umulig" å bruke sleidutløser = du må gjøre det på riktig måte - dra i sleiden. Treig å demontere (mulig det går seg til etter litt bruk).

Link to comment
Share on other sites

M&P9 postitvt; litt bedre avtrekk og bedre sikter enn HK'en, billig, driftssikker. Negativt; Dårligere grep enn HK'en, mag utløser er skjermet = vanskelig å nå med korte fingre, "umulig" å bruke sleidutløser = du må gjøre det på riktig måte - dra i sleiden. Treig å demontere (mulig det går seg til etter litt bruk).

 

Jeg kan ikke samenligne med HK.

Jeg valgte som sagt M&P fordi jeg har små hender og bruker small grepsplata, og har ikke noe problem å bytte magasin opptil flere ganger i løpet av en stage.

Det hadde kanskje ikke vært så dumt å ha muligheten til å satt på en forstørret sleidutløser, men det er ikke noe stort problem.

Jeg vil ikke si at den er treg, men at må ta ned en liten spak inni våpent er litt dumt for et tjenestevåpen, men det er vell få av oss som trenger å plukke fra hverandre våpnet i mørket i teigen. Det tar ikke mange sekunder ekstra når du skal pusse våpenet etter trening.

Link to comment
Share on other sites

Man trenger forøvrig ikke bruke sleideutløser på M&Pèn når våpenet er tomt og varsler. Sett i nytt magasin litt "bestemt" i pistolen, og vips så går sleiden frem - akkurat som HKèn som Think beskriver.

 

Ved take-down, så trenger man ikke å bruke medfølgende verktøy for å dytte frem den lille spaken. Jeg gjør det aldri ved puss. Så pistolen er like enkel på take-down som hvilken som helst annen tjenestepistol.

 

Ikke meningen å virke "fan-boy" nå, men jeg mener jeg har fått ett visst erfaringsgrunnlag med M&Pèn nå.

Link to comment
Share on other sites

er det noen som har erfaring med S&W 910 S da? http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=499

 

Jeg har hatt SW5906TSW, design messig ligner den på 910. forskjellen er;

 

- Avtrekket på 910 er DAO, 5906 har tradisjonell DA/SA. = med mindre du ikke sverger til DAO revolver er det ingen grunn til å kjøpe et våpen med DAO avtrekk.

- 910 har sikring på sleiden, 5906 har nedspenner på samme plass. Plasseringen er en "ergonomisk katastrofe".

- 910 har alu ramme (evt lurium legering), 5906 har stål ramme. Stål er tyngde = bedre å skyte med.

 

Så mitt råd er "styr unna".

Link to comment
Share on other sites

Ville du heller hatt en CZ 75 enn en 910? Er det en bedre pistol? Jeg liker designet på 910 s, men hva er alternativet i den prisklassen?

 

Hva med Glock 17, hva synes dere om den kontra S&W 910 S??

 

Selv om jeg har CZ er jeg ikke noe glad i den. Den ser ut som en dass med finish og kvalitet som står i stil. Men det går ikke å nekte for at den er presis og god å skyte med. Mange av shadowene har innkjøringsproblemer, men kjøper du av seriøs butikk med kunnskaper (Jeg har brukt Winge) så fikser de det for deg, Husk å avtale feilretting før du kjøper.

 

S&W er kvalitetsvåpen, men jeg hadde valgt en modell med stål ramme og SA avtrekk. De har også utlrapresise modeller, men det koster.

 

Glock liker jeg ikke, den har et elendig avtrekk som er totalt "ufølsomt". Da hadde jeg heller kjøpt S&W M&P9L eller pro.

Link to comment
Share on other sites

Vel, avtrekket på m&p og G17 er nokså likt: råtten.

 

Noe av det siste jeg gjorde før jul var å prøve 2 Glock 17 med RTF grep. Den ene hadde custom avtrekksdeler og den andre var helt standard. Begge var RÆ..

 

MIN vurdering er at både HK og M&P har bedre avtrekk enn Glock. Men slike tjenestevåpen avtrekk kan ikke måle seg med SA 1911 eller CZ shadow.

Link to comment
Share on other sites

Slike modifikasjoner er ikke godkjent, mest sansynlig så blir det ikke sjekket og ikke oppdaget, men ...

 

Jeg ble plukket ut til cronografering av ammo på Kongsvinger (de plukket bare ut potensielle kandidater til Nm medalje :lol: ), da ble også avtrekk sjekket. Mitt avtrekk på HK P30 ble målt til 11 pund, for morro skyld målte de avtrekket til 30 pund i nedspent modus. Spec på min pistol er avtrekk på 4,5 - 5,5 pund, men når en måler så er det snakk om vekt x arm = hvor mann setter målepunktet på avtrekket. (Optimal Shadow i min squad ble målt til 8 pund).

Link to comment
Share on other sites

Det er i utgangspuntet ikke noe galt med alu og polymer rammer, Men de har slike rammer for å være lette og det du vil ha for å skyte bra er et tungt våpen. Det finnes mange skyttere som skyter bra med Glock og andre lette våpen med tjenesteavtrekk, men det koster mye trening.

 

(dvs både S&W og Sig har hatt problemer med sine alu rammer men det er tilbakelagt kapittel).

Link to comment
Share on other sites

Ville du heller hatt en CZ 85 enn en 910? Er det en bedre pistol? Jeg liker designet på 910 s, men hva er alternativet i den prisklassen? CZ 85 sølv er jo også veldig fin synes jeg. Den har vel også lengre løp enn 910 S?

 

 

CZ85 er pistol somi allefall på ingen måte er dårligere en noe av rælet fra smith & Wesson (på pistolfronten), Og du får 85 billig brukt (Samme gjelder 75) og du taper ikke så mye penger på å selge dem igjen.

Link to comment
Share on other sites

Gøbben ro deg helt ned, det er en karakter i filmen Snatch jeg har hentet navnet i fra ikke en S....... fra Afrika.

Hanoi

 

Dette er vel litt på kanten, eller litt over, men jeg føler behov for å rette opp trådstarter en smule:

Marshal of the RAF, Sir Arthur Travers Harris, ble kalt Butcher Harris (i RAF) eller Bomber Harris (av media). Altså Harris med to r'er.

 

Mvh gg

Link to comment
Share on other sites

Uansett har gg rett når det gjelder stavemåten. Karakteren i "Snatch" stavet også navnet sitt Harris med r'er. Jeg vet ikke hva en "S......." er, men Sir Arthur Travers var født i Cheltenham og var så britisk som noen. Selv om han tilbrakte ett år i 1st Rhodesian Regiment som 22-åring før han reiste hjem til Storbritannia og ble flyger.

 

Kanskje enda mer off topic.... :D

Link to comment
Share on other sites

Hvem bryr seg egentlig? kun du og hva så?

Føler du deg trakasert eller tråkket på?

Hold deg til tema eller Fu.. Off!!!!

 

Uansett har gg rett når det gjelder stavemåten. Karakteren i "Snatch" stavet også navnet sitt Harris med r'er. Jeg vet ikke hva en "S......." er, men Sir Arthur Travers var født i Cheltenham og var så britisk som noen. Selv om han tilbrakte ett år i 1st Rhodesian Regiment som 22-åring før han reiste hjem til Storbritannia og ble flyger.

 

Kanskje enda mer off topic.... :D

Link to comment
Share on other sites

For det første: Det var ikke Domino som "klaget" på at du kaller deg Haris, men gundergerson hintet på en vennlig måte om skrivemåten.

 

For det andre: Domino bidro kun med faktaopplysninger ang. skrivemåten, så her tar du veldig feil.

 

For det tredje: Domino "disser" ikke andre forumdeltakere, og det har han såvidt jeg vet, heller aldri gjort.

 

For det fjerde: Du svarte ikke "hold deg til tema", men det jeg siterte i forrige innlegg, og der er det en forskjell, eller ?

 

For det femte: Du var ikke spiss i tonen, men ufin.

 

For det sjette: Det var ikke på sin plass.

 

Edit: og for det sjuende gjør det ikke saken så mye bedre at du endret "Domino" til gundergerson i etterkant av mitt svar.

Link to comment
Share on other sites

JØSS ER DET MULIG,

 

Ja ja her må man trø rolig i dørene, Jepp jeg var ufin og det var på sin plass

gi da beng i hva jeg kaller meg og jeg kaller meg da for GUN BOMBER HARIS

og hva har det med saken å gjøre............

 

om jeg bør gå til innkjøp eller ikke.

Siden du, med din gjentatte editering i etterkant av å ha blitt motsagt på klare faktafeil og ufinhet, gjør etterfølgende innlegg uklare og uoversiktlige, skal jeg bestrebe meg på å være klar og oversiktlig:

1. Kall deg for hva du vil. Du vil bli mer kjent for hva og hvordan du er enn for hva du kaller deg og hvordan du velger å skrive det.

2. Ikke kjøp pistolen.

Link to comment
Share on other sites

Hold dere til topic, en vanlig forum regel!

 

Så for å svare på hva du spør om, jeg har M&P L utgaven har også skutt med compact og pro. Samt stort sett alt av producktion pistoler. glock, cz, hk osv

M&P er den jeg mener passer meg best. Hva som passer best til deg, kommer veldig an på hva du skal bruke den til. Og hvordan den ligger i hånda di. Hvordan fingeren din når avtrekkeren og att du føler deg komfortabel med den.

Att du må trekke tilbake sleden med fingra for å lade er tull! Ingen av de 6-7 jeg har skutt med har hatt noe slik problem. Har heller aldri hatt noe problem med å nå mag. utløseren. Og når jeg var i veien sist. Skøyt vi med begge hender samtidelig. med ekstra magasiner i beltet.

Den er også veldig enkel og ta i fra hverandre og gjøre rent.

Mitt forslag er:

Prøv og holde forskjellige pistoler, og se hvem som ligger best i hånda. Skal du ha 9`rn til å skyte presisjon el. Glem det. Disse pistolene er laget for å skyte fort og på større mål. Ikke stå å konse på 25 meter på en vanlig blink. Da kjøper du deg ett annet kaliber, revolver eller aller helst en pardini el. 9mm er altfor slem / hard til pressisjon. I alle fall for en nybegynner.

Til praktisk og morro er en M&P helt grei. Og skal du kjøpe deg en ny en. Får du vel bare tak i M&P L pro. Det var i alle fall kun disse Winge skulle ta inn når jeg snakket med dem sist. Denne har bedre avtrek enn vanlig og fiberoptisk forsikte.

Jeg kan annbefale M&P, til praktisk og plinking. Og den ser fet ut og du får alt mulig av tileggs utstyr til en grei penge.

Link to comment
Share on other sites

Kjære Gun Bomber Haris!

Har du lært noe i dag,tror du hadde utrolig høye forventninger til gode innspill, men nå er det muligens årets første skuffelse.

 

Les hele tråden en gang til, se hva enkelte gir av tips/råd og la tråden gå sin gang eller du kan følge Hassel sitt råd, ikke kjøp Smith & Wesson M&P 9mm, eller som Hassel skriver, rælet fra smith & Wesson :shock:

Hassel er en god ambassadør for pistol miljøet, alle nykommere rådfører seg med Hassel og ber om hjelp.

 

Ønsker du rett svar på ditt spørsmål kan du reise tilbake til fremtiden, hvis så er ønskelig spør etter de to vise menn fra Persia og Nubia.

Husk å ta ting i beste mening :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Uansett: Det er ikke nok å holde forskjellige pistoler. Du må skyte med dem. Ikke kjøp et merke/modell/kaliber uten å ha skutt noen serier med et tilsvarende våpen. Det er ikke mange fasitsvar når det gjelder skyting, men etter min mening er dette ett av dem.

 

Jeg kjenner ikke det våpenet du spør om, men jeg vet etter hvert litt om pistolskyting.

Link to comment
Share on other sites

Kunne jo da ha vært interessant å høre hvorfor Hassel mener M&P er noe ræl..

Nå var det vel strengt tatt S&W910S jeg tenkte på når jeg skrev ræl 8) S&W pistol produksion før M&P har jo vært grei, og de har hatt en del "govnernmet contracts" men til norkse forhold er ikke pistolene bra nok, (Da tenker jeg altså i forhold til konkuranse bruk) Kort sagt burde S&W ha holdt seg til å lage revovere. MEn M&P er sp vidt jeg kan se og ha forstått slettes ingen dum pistol.

 

GBH,

OUst dypt igjennom nesen og hør på forskjellige velmente råd. Det viktigste er å holde våpnet i dine egen hender. Jeg syns Glock er fantastiske pistoler, men grepsvinker og form passer rett og slett ikke mine hender. Så etter å ha jobbet meg gjennom 7 glocker konverterte jeg tilbake til CZ (Kanskje vberdens beste 9mm tjeneste pistol) men nå har jeg fått det for meg at det er Ruger som duger :mrgreen: (OG ruger pistoler er etter alt å dømme skikkelig ræl :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...