Jump to content

Jakt på lille julaften.


BusterGutten

Recommended Posts

Hei jaktkammerater.

Jeg har i mange år hatt som tradisjon å jakte noen timer lille julaften,og i morgen skal jeg og Buster(finsk spets)ut for prøve å skyte årets siste tiur.

Tenkte vi(hvis det er noen andre enn meg da) som jakter på lille julaften kunne legge ut resultatet fra jakturen dagen før dagen, i denne fellestråden.

 

EDIT:

Akkurat kommet fra årets siste jakttur nå. Det ble en kort og kald tur. -16 grader,og sterk vind fra sørøst+skareføre som brøt gjorde forholdene vanskelige. Kort fortalt så hadde Buster to loser,men disse opphørte før jeg kom nærme nok til å se hva det var. At det ikke ble fangst var like greit,for jeg har skutt mer enn nok til nå i høst,og kjenner faktisk at nok er nok. Det var uansett deilig å få trimma litt for både Buster om meg:)

Legger ved et bilde som er tatt 10.30 i dag,og som dere ser så er det ikke mye lys her på denne tia.

IMG_8172.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Og skulle du BusterGutten fylle opp fryseren med masse sånne svarte fjørkledde lekkerbisker, så kan eg godt foreslå ei adresse du kan sende dei til, dersom du går lei av dei.... Her i området, så er det sjølvsagt skyteforbud på alt sånt, så her kan du trygt sei at det er ei mangelvare... :oops:

 

Og shit jakt for alle som skal jakte i morgen, her blir det jobbing desverre. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vi har jegerfrokost klokka åtte med masse godt julepålegg kaffe og kaker. Klokka ni er det ut og slippe hunden og forhåpentligvis los med påfølgende rådyrfall.. Til lunsj er det elg og rådyr og reinsdyr og jeg veit ikke hva på bålet. Vi avslutter og alltid med ett par julesanger og gang rundt ett tre. Tidligere år har vi og hatt med aggregat og orgel inn på skauen men tror ikke det blir noe i morra. Syns det er en verdig avslutning på årets rådyrjakt.

Link to comment
Share on other sites

det bruker på og bli en tur hvert år.blitt tradisjon det,har bursdag da og jeg kan ikke tenke meg noe bedre enn og feire den i skauen med en av dreverne mine :D jeg er avhengig av jakt og fiske og da må siste dagen selvfølgelig brukes :D:D ps, har med grillpølser tilfelle bomtur :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

det blir dårlig med resultat herfra også. Gjengen skal ut på den tradisjonelle turen. Men jeg skal sitte i bil. :evil:. Men hadde en verdig avslutning på lørdag. Får leve noen mnd på den :D. God tur ti ldere som skal ut, misunner dere den turen. Her er 25 cm pudder snø og det henger fint i trærne så det blir en minneverdig tur for de som skal ut.

Link to comment
Share on other sites

Kom nettopp hjem fra årets siste jakttur etter rev. Har som fast tradisjon å ta en tur lille julaften. Ble jammen en liten revetass i dag også! :lol: Kom etter en halvtimes lokking. Tror kansje det er litt kaldt for lokk,er -14 her nå. Men bare måtte prøve! Får se om det ikke blir en liten ettermiddagstur også, viss fruen tillater...... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Melder om vellykket julegavejakt :) Alle julegaver(16stk.) unnagjort på en snau time, i ett virvar av folk.

Som med annen jakt, krever også julegavejakta mye planlegging og strategi på forhånd, og under selve jakten gjelder det å være målbevist og fokusert på byttet :wink:

 

Skitt jakt, og god jul folkens :D

Link to comment
Share on other sites

BusterGutten: Er det lov å spørre hvor du var henne?

Var på årets siste toppjakttur i dag jeg også. Støkkte to tiurer tidlig på morgenen, men de kom flygende rett over meg, så det ble bom :( Det var de eneste vi såg i dag :(

jaja, får håpe det blir tiur på meg til neste år da!

GOD JUL ALLE SAMMEN!

Link to comment
Share on other sites

BusterGutten: Er det lov å spørre hvor du var henne?

Var på årets siste toppjakttur i dag jeg også. Støkkte to tiurer tidlig på morgenen, men de kom flygende rett over meg, så det ble bom :( Det var de eneste vi såg i dag :(

jaja, får håpe det blir tiur på meg til neste år da!

GOD JUL ALLE SAMMEN!

 

Jeg bor i Mosjøen,og var i et terreng bare 15 minutters kjøring fra byen.

Ja synd det ikke ble tiur på deg,men det blir det nok neste sesong :)

Link to comment
Share on other sites

Dro ut etter rådyr kl 12.30 idag. Hadde ingen forhåpninger på forhånd. Kommet ca 10 cm nysnø iløpet av natten som la seg oppå gammelsnøen. Perfekte forhold med andre ord. Fikk felt en 1,5 års bukk en time før det ble mørkt. En herlig jakt på årets siste jaktdag!! Lever på denne dagen helt til 10.august 2010!! God jul og godt nytt år til alle sammen! :) Skål!

Link to comment
Share on other sites

Var ute å smøg på rådyr i dag morges!

Når jeg har 15m igjen til jeg ser en av gromplassene kommer det selvfølgelig en j... turgåer trampende :evil:

Bra med tråkk men ingen felling for meg i dag :(

 

God jul alle sammen :)

Og skitt jakt til de som har mer å jakte på her eller i utlandet!

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Ble en rev etter sporing og slipp. Bare flaks å finne spor, da al snøen gjør at mikkel ikke beveger seg mye. Likevel hadde en fant måtte ta seg en tur, og den hadde vi flaks med. Etter jeg skjøt den bestemmte hunden seg for å stikke av med reven, og gravde den ned :lol: Enda større flaks at vi fant den igjen, for den var 100% dekket av snø 8)

Link to comment
Share on other sites

BusterGutten: Er det lov å spørre hvor du var henne?

Var på årets siste toppjakttur i dag jeg også. Støkkte to tiurer tidlig på morgenen, men de kom flygende rett over meg, så det ble bom :( Det var de eneste vi såg i dag :(

jaja, får håpe det blir tiur på meg til neste år da!

GOD JUL ALLE SAMMEN!

 

Jeg bor i Mosjøen,og var i et terreng bare 15 minutters kjøring fra byen.

Ja synd det ikke ble tiur på deg,men det blir det nok neste sesong :)

Ja, ser at du bor i Mosjøen, er selv hjemme på Trofors for tida, så derfor jeg spør. 15min kjøring retning Eitrådalen eller?

Link to comment
Share on other sites

BusterGutten: Er det lov å spørre hvor du var henne?

Var på årets siste toppjakttur i dag jeg også. Støkkte to tiurer tidlig på morgenen, men de kom flygende rett over meg, så det ble bom :( Det var de eneste vi såg i dag :(

jaja, får håpe det blir tiur på meg til neste år da!

GOD JUL ALLE SAMMEN!

 

Jeg bor i Mosjøen,og var i et terreng bare 15 minutters kjøring fra byen.

Ja synd det ikke ble tiur på deg,men det blir det nok neste sesong :)

Ja, ser at du bor i Mosjøen, er selv hjemme på Trofors for tida, så derfor jeg spør. 15min kjøring retning Eitrådalen eller?

 

Nei,nord for Mosjøen.

 

Må forøvrig gratulere alle de som har fått felt noe i dag:).

Link to comment
Share on other sites

Tok mitt første rådyr idag ei geit :)

Etter nesten 4 timer (3timer m kalde føtter)

Kom den ut av skogholtet og stanset 6meter bak meg og når den satte ivei og

kom frem bak treet så smalt det :D

(første tanken som slo meg var at hvis jeg skadeskutte nå, da hadde jeg driti meg ut)

og rådyret spratt videre og ble borte... ned en 2meter fjeldskrent og jeg så det ikke mere.

når jeg kom frem til fallet ser jeg at den ligger der og jeg puster lettet ut :) den løp 10-12meter og jeg kjente virkelig at pulsen var høy :)

utrolig glad nå!!

en utrolig vellyket dag for min del og gleder meg sykt til neste år's jakt

Link to comment
Share on other sites

I går var en stor dag! Siste jaktdag i år, og første jakt min eldste sønn skulle være med. Det ble andejakt i år da vi er bortreist på juleferie.

 

Vi dro ut og satte oss på post. Og med lokkefuglene ute, junior godt pakket inn, haglene ladet og sjokoladen/kakaoen klar, satt vi og ventet.

 

Og ventet......

 

Det blee noen timer å vente før det kom fugl, men da fikk vi også skutt en stokkand. Junior var kjempefornøyd, og all den kjedelige ventingen var glemt :D Han har ikke snakket om annet siden. Om røyken som kom ut av pipen, tomhylser som spratt ut av pappas hagle og anden som tok salto før den traff vannet.....

 

En strålende avslutning på et supert jaktår med godt hundearbeid, rådyr og elgfall, og så dette!

 

God Jul til dere alle!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...