Jump to content

Anschutz 22 hornet


Roe

Recommended Posts

Ja, de har sluttet å produsere Match 54-mekanismen i 22mag og 22 Hornet dessverre. Classic med rett skjefte og "tung" pipe er aldeles nydelig. Jeg har håndtert og solgt noen slike. Hva er det du lurer på?

 

22 Hornet rifler skal ha låsklakkene bak og linjer som ei salongrifle etter min mening. Jeg har i mange år hatt lyst på ei boltrifle i 30US basert på 22 Hornetmekanisme. Har aldri fått somlet meg til det men i den forbindelse har jeg sett på mange 22 Hornetmekanismer. Anschuts har aldri vært aktuell til dette pga pipa som er presset inn i kassa og pinnet på plass. Walther, Sako og Krico har gjengede piper.

 

Her er et par fine rifler:

 

http://widforss.chiaro.mrfriday.com/auk ... H05_81.jpg

 

http://www.egun.de/market/item.php?id=2551827

 

De tyske jagdmatchriflene i 22 Hornet er også morsomme:

 

http://www.egun.de/market/item.php?id=2546131#img

Link to comment
Share on other sites

Jeg har håndtert og solgt noen slike. Hva er det du lurer på?

 

Jeg vil ha en fin 22 K-Hornet (uten snellert) for kosens skyld, men som vanlig er jeg for sen med å få ut finger'n... samme vei gikk det med Browning 1885 Low Wall i 243 :cry:

 

Vil ha ei lita, lett rifle som sier mer poff enn pang og som er potent nok til å skyte alt småvilt ut til 200'ish meter. Har av en eller annen grunn ikke helt tillit til Ruger 77/22, trolig fordi jeg hadde en i 22lr og avtrekket var steintungt til tross for besøk hos børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har håndtert og solgt noen slike. Hva er det du lurer på?

 

Jeg vil ha en fin 22 K-Hornet (uten snellert) for kosens skyld, men som vanlig er jeg for sen med å få ut finger'n... samme vei gikk det med Browning 1885 Low Wall i 243 :cry:

 

Vil ha ei lita, lett rifle som sier mer poff enn pang og som er potent nok til å skyte alt småvilt ut til 200'ish meter. Har av en eller annen grunn ikke helt tillit til Ruger 77/22, trolig fordi jeg hadde en i 22lr og avtrekket var steintungt til tross for besøk hos børsemaker.

 

Tror ikke magasinet på Anschutz Hornet håndterer K-Hornet. Dette magasinet er veldig spesialisert til Hornet. Det er bare noe jeg tror, har ikke prøvd.

 

Som sagt, 1730 Classic med "tung" pipe synes jeg er den fineste av alle. Det er hvertfall 10 slike i Norge.

 

Hvis du har mulighet til å snekre litt kan du se på enkeltskudds jagdmatch som selges billig i Tyskland. I Sverige er det helt vanlig å frese inn magasinbrønn i enkeltskudds 22lr Anschutzer. Har sett mange grisebørser med denne modifiseringen med orginale deler. Hornet matchriflene kan benytte de vanlige Anschuts matchavtrekkene i motsetning til jaktriflene. Hvis det er plass til en magbrønn på en jagdmatch og du får lagd et nytt skjefte har du alle muligheter til å lage ei drømmebørse i Hornet. Det burde forresten være mulig å benytte et lett modifisert McMillan Anschuts silhouette rep thumbhole skjefte til dette hvis du vil ha plastikk å holde i. Jagdmatchene skyter som regel vanvittig bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Løfter denne tråden igjen...

 

Er det noen som eier eller kjenner noen som eier en Anschutz i 22 hornet? Da er muligheten tilstede for et godt salg da jeg er villig til å gi en god pris.

 

Spesielt interessert i Classic modeller rett kolbe, om det bare finnes 10 i Norge er jo dette et langt skudd men...

Link to comment
Share on other sites

Torsbo Handel i Sverige: www.torsbohandels.com

 

ID: 31513

 

Vapentyp: Kulgevär

PipArr: Enpipigt

Fabrikat: Anschutz

Modell: 1432 E

Kaliber: .22 Hornet (5,6X36R)

 

Pris: 13900 kronor

 

 

 

N/B: Ny

Kommentar:

Det finns ingen kommentar

 

Enkeltskudds matchgevær for "Jagdmatch". Fres inn org. magasinløsning. Deler finnes hos Anschuts

 

Disse skyter som en laser.

Link to comment
Share on other sites

Er et helvete å få sendt børser fra Sverige nå, etter at svenske posten sluttet å håndtere våpen. Men bussgods sender våpent internt, slik at det kan hentes på grensa, og mener de nå har kommet med en del terminaler i Norge også. Hvordan det er med papirarbeid vet jeg ikke, da jeg valgte hente på grensen varianten og stoppet innom tollen selv.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke argumentere hverken kaliber eller rifle mot Roe og Torf :roll: Og at Roe må .22Hornet en stund er en selvfølge.

 

Så jeg spør heller; Da jeg for lenge siden hadde en Brno "Mini Mauser" i .22Hornet, så ble jeg etterhvert lei plunder og heft med både kaliber og rifle, og solgte hele greia.

Min erfaring var at det er et kilent kaliber å lade, med kort vei mellom lite futt og dramatisk overladning, at hylsene er noe notorisk folie-dritt uansett merke. De sprakk i alle ender, alt for ofte. Særlig hals-sprekkinga har jeg vanskelig med å innrømme operatørfeil på... Uansett tåler de lite trykk, og særlig i mini-mauseren. OG enda mindre av annen ytere påvirkning.

Kuler var den nøye på og bare en gikk egentlig bra, dog bra, dvs. <20mm, 5 @100m, konsekvent. Smeller nok til å gjøre hørselvern nødvendig gjør den i massevis også, selv jaktskudda neppe gjør like mye skade som større kaliber. Effekt på fugl er upåklagelig med SoftPoint eller hva det var.

Såsnart en snakket om 200m opplevde jeg at vindavdrift var et helvete, nesten like ille som .22LR - dette er erfart. Rett nok var dette pre LRF, men likevel.

Rifla hadde mateproblemer, utdragerproblemer, elendig avtrekk og et livsfarlig snellertavtrekk :roll: igjen

Så, forkastet som "mikk-makk", rett og slett, begge deler , at noen forguder rare Brnoer er bare sånn, og Anschutz lager nydelige børser - så her er det bare kaliberet det er snakk om.

 

idag gjør en enkeltskudds .223 med demper samme jobben - pipa er tykkere og kasse samme, så den er litt tyngre. Men det er "tut og kjør", og null stress, presisjonen er litt bedre. Men på 200m er den MYE bedre.

 

Er det jeg som er håpløs, talentløs, misforstår alt og ikke har sans for klassiske konstruksjoner, wtf... Eller er det noe i det jeg sier?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke selv erfaring av 22Hornet men bruker en Sako Quad i 22mag til småvilt. Bruker 50gr gameshoc og får utmerket resultat i viltet. Har skutt hare på 150m+ med gjennomslag og med god ekspansjon av kula.

Presisjon er med min rigg ca 2-3cm på 100m. Lett og fin å gå langt med og smellen er såpass grej at du klarer deg uten hørselbeskyttelse.

Sikkert også lettere å finne en Anschutz i 22mag for den sakens skyll.

Lykke til!

4c4cf177-92f4-8720.jpg

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig må du ha en Hornet. Det er ulempen når du har hatt den i hodet i 10år eller mer. Som du sier selv, det har ingenting med fornuft å gjøre. Når det er sagt tror jeg nok at den anchutzen vil være et bedre valg i denne patronen enn en cz. I hvertfall de som er noen år( brno, altså). En artikkel i et viss årbok gjorde ikke lysten på en K-Hornet noe mindre. Der var også en artikkel om .300Whisper, men det er off topic her;-)

Link to comment
Share on other sites

Posten i Sverige har begynt å frakte våpen igjen.

Få selger til å sende den post restante til det nærmeste postkontoret over grensa.

Kjør dit og hent våpenet, stopp på grensa og ordne papirene i tollen.

 

Enkelt og lite styr for kjøper og selger.

Link to comment
Share on other sites

Har og mye lyst på en rifle i 22 hornet, i hvertfall sånn i perioder.

Min våte drøm er en Blaser k95 i dette kalibret da, en liten lett rifle som kan pakkes i sekken og hentes fram ved behov, og helst i riflestigning 1:14 og ikke 1:16 som er standard.

Kunne kansje klart å stabilisere 50-55 gr kuler med 1:14 riflestigning.

Link to comment
Share on other sites

I løpet av livet treffer man noen ganger vakre kvinner som man gjerne ikke glemmer og absolutt ikke forstår...av og til får man tak i rifler i .22 Hornet og det er mye av det samme; man glemmer ikke og lengselen ligger som et gnagsår i bakhodet.

 

Min kvinne sitter på andre siden av kjøkkenbordet og Horneten står opp i våpenskapet og selv om begge er i hus, er jeg av og til like forvirra :D

 

Kaliberet i min rifle er .22 K-Hornet, dvs en fireforming av originalen og etter avfyring får den noe sære hornethylse rettet på vegger og får en markant skulder istedenfor "seltersflaske fasongen" som originalen har.

 

Som fuglekaliber synes jeg dette er optimalt, dvs ikke store ødeleggelser av bryststykker. Optimal presisjon derimot er et annet kapittel og mye av frusrasjonen ligger her. Som best klarer jeg tre skudd på 1" på hundre meters avstand og det anser jeg som minimum presisjon på fugl. Min Sako Vixen leverer mye bedre presisjon med reduserte ladninger ca 790 m/s med 40 grainere dette er bortimot det man får med en Hornet også., kanskje noe over også.

 

Men dt var dette med dette man ønsker og ikke glemmer da...

Her er forøvrig et bilde av herligheten;

 

2qwcs5d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Når drømmen er så nær kan alltids huset pantsettes...

 

Godt å se det ikke bare er fornuft på Kammeret :wink: men også pur eier-glede.

 

Det var vel nevnte artikkel til Eirik Moen for x år siden som fikserte meg på patronen; det nærmeste jeg har vært praktisk bruk er et par testskudd samt at jeg kjøpte noe som viste seg å være en gjennomrustet Ruger fra en luring. Hornet er jo ikke et fornuftig valg, men å plukke opp en patron er som å holde en valp - smelter man ikke da så har man ikke Hjartet på rette staden... :D

Link to comment
Share on other sites

Er CZ 527 et alternativ? Det dukker opp børser i .22 hornet med gjevne mellomrom på finn.no. Det er ikke lenge siden jeg kastet lange våte blikk etter en Ruger #1 i .22 Hornet (lå også på finn). Fristende kaliber :D !

 

Når det kommer til fornuft, så er vel kanskje en Hornet et bedre valg til matvilt enn en sinna .223?

 

Edit: byttet et . med et ?.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...