Jump to content

Fysisk trening for skyttere


Guest Tico

Recommended Posts

Hei

Er det noen her som vet om det finnes noe fysisk trenings opplegg for skyttere.?

Nettbasert?

Har 3 stk håpefulle her som kan bli gode skyttere etterhvert.

Men de kan ikkje drive bare med skyting.

Tror det er viktig med fysisk trening i tilegg.

Jentene trener fortsatt fotball og lignende.

Men eldstemann som fyller 15 og kun vil trene på skyting eller skyte relatert trening.

Tror ikkje XBOX og playstation er det rette i lengda.

Sjølv om det går svært bra for tida.

248-250 på stevner.

Link to comment
Share on other sites

Nettbasert fysisk trening? Jøsses :lol:

Kanskje litt klønete formulert, men synest du kan lese trådene om mobbing.

Og ellers forum regler.

Kan du noe om emnet eller vet om sider der det står ett opplegg, så svar gjerne.

Har du ikkje peiling så ikkje svar.....

Link to comment
Share on other sites

Det er lov med humor her inne også, nesten helt sikker på det :oops:

 

For øvrig så kan jeg svare deg litt. Skal man bli god til å stå stille å skyte, så er det beste å trene på å stå stille å skyte :) Ellers er vel den aller beste treningen kardiovaskulær, dvs jogging osv. Av styrketrening vil jeg anbefale mye statisk trening. Vil hjelpe med presisjonen og pustekontroll. Men som sagt, det beste er å skyte så mye som mulig tror jeg..

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen treningsnarkoman og sliter vel med noen kilo for mye, men min erfaring er som følger.

 

Tren cardio cardio cardio - sykling etc.

 

Det som har mest å si for hvordan du skyter er hvordan du kan kontrollere pulsen. Ikke om du kan løfte 80kg.

Særlig etter du løper over den myra for å skyte rådyret eller reinen som kommer rundt fjellkanten.

 

For meg har spinning vært effektivt, svømming likeså.

Link to comment
Share on other sites

Fysisk trening til skyting er nok for mange litt undervurdert/nedprioritert. Vanleg kondisjonstrening er bra - i alle fall opp til eit visst nivå. Maratonløpernivå er ikkje nødvendig, og heller ikkje ønskeleg, da det ofte fører med seg vel harde pulsslag.

 

Vidare er det smart med spesifikk styrketrening, særleg for rygg/magemuskulaturen med tanke på ståande skyting. Overdriven styrketrening er heller ikkje lurt, da det gjerne resulterar i vel harde og spente musklar.

 

Generelt sett er god fysisk form positivt, både med tanke på psykisk velvære og evnen til å tåle harde treningsøkter med børsa.

Link to comment
Share on other sites

Husk vekter er det viktigste! ja, det er et snev av ironi

Bare se denne filmen:

 

Ellers synes jeg at det å trene er så gøy at jeg gjør det selv om jeg ikke må :wink: Så finn heller noe som han ønsker å trene, i stedet for å finne et program som han "må" ha. Når han finner ut at det å svømme er greit, kanskje han liker bedre å gå lange turer eller at å være på styrkerommet virker gøy. Så kan jeg komme med treningsprogram til deg.

Men å lage opplegg for alle måter som det går an å trene på, gidder jeg faktisk ikke nå :wink:

 

Et riktig kosthold er også viktig! Blandt annet kan du laste ned ette programmet (nettbasert som du ba om :wink: ) og plotte inn hva du spiser, så får du opp hvordan du ligger an. Noen kaller det nok litt overdrevent, men når du først kommer inn i det. Fikser du fort program for en uke der du vet at du får i deg alt du trenger. Ofte er faktisk det største problemet å få i seg alt det du skal ha. Tenker da selvfølgelig på de rette matvaresortene!

Du kan evt. lese litt på http://www.treningsforum.no. Men pass deg her siden det er mange "smarte" fjortenåringer som tror de eier verden fordi de tok 100 i benk en gang. :lol:

 

Konklusjon, la han prøve litt forksjellig og finne ut hva han liker. Så kan du velge trening ut ifra det. For trening er gøy, ikke tvang. Ellers går det ikke. Husk også og ikke overdriv med 7-8 økter i uken. Men begynn gjerne på 2-3 økter for å komme i gang.

Link to comment
Share on other sites

Som jaktfeltskytter har jeg hatt stor nytte av hard kondisjonstrening. En ting er at ikke pulsen flyr i taket på grunn av gangen mellom de forskjellige holdene, noe jeg ser/hører enkelte sliter med. En annen ting er at ved å begynne med lav hvilepuls, vil pulsen aldri bli for høy til å kunne avgi presise skudd.

 

For min del trener jeg KUN kondisjon av den fysiske biten, vektløfting er sikkert vel og bra, men det ser ut til (for min del) at kondisjonstreninga har hjulpet meg opp på det nivået jeg er på nå.

 

Ut av godstolen og jogg!

Link to comment
Share on other sites

Om det finnes en enkelt form for fysisk fostring som vil hjelpe på skyteresultatene er jeg usikker på, men jeg har derimot stor tro på at det å være i form setter en i stand til å takle mange slags utfordringer. Når man føler seg i god form har vel de fleste også en følelse av økt selvtillitt. Hvilket ikke er noe minus når man skal prestere på standplass.

 

personlig foretrekker jeg en alsidig og variert trening bestående av både styrketrening og kondisjon. For min del er det viktig å variere treningen så mye som mulig for å holde motivasjonen på topp. Av de tingene jeg føler gir meg best utbytte er padling, løping, sykling og styrketrening. Jeg blir fort lei av å "løfte skrot" til dårlig musikk på S.A.T.S eller tilsvarende. Jeg jobbet som instruktør i nevnte kjede da jeg studerte og har derfor fått dosen min av slike steder. Jeg slutter aldri å forbause meg over at folk er villige til å betale X antall tusenlapper i året for å "gå tur" på tredemølle, eller sykle på stedet hvil. For den summen de betaler kunne de ha kjøpt seg turutstyr eller sykkel og fått naturopplevelser med på kjøpet!

 

Man skal heller ikke undervurdere effekten av turer i skog og fjell! Det er lettere å motivere seg når man får sanseinntrykk i tillegg til trening. Jeg tror nok at de fleste yter mer enn de er klar over når de gåren tur etter fjellrypen eller tiuren.

 

Ellers er mitt råd for å få nok trening: Flatcoated Retriever! Djevelskapen får aldri nok mosjon :D !

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg akkurat lest gjennom hjemmesiden til en av de praktiske skytterklubbene våre, og jeg ble ganske imponert over deres treningsopplegg. De gutta der driver seg hardt fysisk, det må jeg si.

 

Her er de på tur:

img_16451.jpg?w=300&h=225

 

img_14861.jpg?w=300&h=240

 

img_15072.jpg?w=300&h=225

 

img_16391.jpg?w=300&h=225

 

Og etter endt trening er det viktig å fylle på med kalorier igjen :D

 

dsc004081.jpg?w=300&h=225

 

Siden finner du her: http://praktiskskyting.wordpress.com

 

Så mitt spørsmål her blir, er det nødvendig å dra den så langt, hvis man kun ønker å delta i mosjonistklassen ????

 

:lol::lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

"Makkiegirl" da, dette har vi jo snakka om før, det er viktig å eta jevnt og mye, ellers så får du slark i huden etterhvert som du blir eldre, bare se på alle de gamle som sitter på gamlehjem skrukkete og fæle :mrgreen:

 

For ordens skyld, hjemmesiden er min/vår, og bildene er hentet fra noe som heter Hoffa og Carl`s mat & Spa skriblespalte.

Når en stakkar reiser på 15-20 stevner i året så er det jo morro å lage litt skøy innimellom.

 

Read and enjoy :mrgreen: :

 

http://praktiskskyting.wordpress.com/tur-mat/

 

Ligger en sesong etter, men kommer til å opdatere den...... plotslich :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kondisjon er vel og bra, men jeg her ihvertfall brukt en

del lette vekter til statisk trening. (Veldig viktig å begynne lett)

Strake armer 30-50 cm rett ut fra kroppen, med vekter. Hold. Dette drar også med seg en del i

skuldre og rygg i tillegg, og for mange som ikke er vant til vekta av børsa til kne eller stå, kan dette være

en grei start.

Et alternativ er en litt bred dør eller døråpning, strake armer ut til siden som tar borti hver karm når

man står i åpningen (helst ca 30 cm ut fra kroppen), og press mot karmen det man klarer i 5-7 sekunder i 5 reps øvelser.

Skal love deg du kjenner det etter 3 runder.

For sammenhengen bryst-skuldre er det å finne en vekt man klarer å holde og stå med armene hevet, og knekk

i albuleddet (sånn passelig) slik at stillingen på armen minner om tilsvarende til ståskytingen.

Problemet mitt er kondisjon, man må finne noe som gjør at man glemmer man blir sliten. Mitt tips er squash,

der ihvertfall jeg blir såpass konkurranse-minded og fokusert på ballen at man glemmer blodpumpa som hamrer i ørene.

Viktig å finne noen man er like god(dårlig) som, så det blir konkurranse ut av det.

 

Eller generelt bare tørrtrening i alle aktuelle stillinger med børsa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvis du skal bli god til å skyte må du trene skyting med kuler og grutt og trene teknisk (tørrtrene) :D , Ellers har jeg hørt at det er lurt å trene utholdenhetstrening, men ikke overdrive. Balanse/koordinasjonstrening er bra, som det ble saget her tidligere er kampsport/kampkunst glimrende til dette formålet. Mental trening er bra, visualiseringsteknikke er mye brukt og fokusere på arbeidsoppgaver (det trenger ikke være så komplisert). Styrketrening er ikke spesielt viktig for rifleskyting med rem (vekta skal tas opp i rema og skjellettet), for rifleskyting uten remstøtte og pistolskyting er det nok mer viktig men da som tidligere nevnt statisk trening av skuldre og armer.

Så til hva jeg gjør selv, jeg trener skyting (svært lite teknisk jeg skyter fordi jeg elsker det :lol: , jogger og går i fjellet og trener takwon do og qui gong. også syns jeg masai sko har hulpet på balansen min.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg vil anbefale styrketrening for skyttere. Det er opplagt at all skyting fordrer en viss styrke. Mange skyttere er utrente og overvektige men skyter bra for det. De ville nok ha blitt enda bedre skyttere om de hadde en bedre fysikk.

 

Øvelser for bedre skyting : Military press, markløft, pullups og armhevninger. Dette kombinert med kondisjonstrening, feks springe 2.5 km så raskt man klarer er tilstrekkelig.

 

For de som ønsker å virkelig komme i form se http://www.crossfit.com

Link to comment
Share on other sites

Hei, har lært en del om trening på idrettslinja, går 3. året nå og har noen småting du kanskje burde legge fokus på :)

jeg drev med skyting til jeg var 15, ( før jeg prioriterte fotball :? ) så har ikke testet dette veldig selv, men utifra læringen på skolen kan jeg anbefale følgende:

 

kondisjon

statisk styrke

MENTAL TRENING

 

sistnevnte er jeg overbevist om at er det viktigste, dette går på at han tar noen minutter noen ganger i uken, legger seg i en god stilling, gjerne på ryggen eller magen ( alt etter hva han syns er mest konfortabelt ), det skal ikke være noen forstyrrende elementer, her må han tenke at han ligger på skytebanen, tenke at han skyter, tenke på presset, tenke på smellene fra skytterne ved siden av han, tenke på hvordan han puster... etter han har gjort dette noen ganger vil det bli lettere å trene mentalt også...

 

Dette høres kanskje rart ut at man skal trene på, men det er mye brukt av toppidrettsutøverne våre.

Du kan se instruksjonsfilmer o.l. av blant annet Tutta, morten gamst pedersen osv på www.olympiatoppen.no

 

når det gjelder trening på utholdenhet og statisk styrke sier vel dette mye seg selv, men du kan finne gode eksempler på treningsmetoder på olympiatoppen til dette også, evt. kan du se på www.exor.no

 

 

håper dette kan være til hjelp :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...