Jump to content

Måneskinn (synsbedrag) og optikk en subjektiv "test"


Knivsamleren

Recommended Posts

Har et par tre netter i praktfullt fullmåneskinn med rim på bakken fått vurdert endel optikk av god kvalitet og må inrømme jeg ble noe betenkt. :roll:

 

Rigget meg til uten ladet våpen på en jordekant og observerte ut over jordet. Optikken var to kikkerter en Swarovski EL 42 (10X42) og en Zeiss Victory FL 8X42samt kikkertsikter Zeiss 8X56, Leupold VX3 1,5-5 20 og Zeiss Victory 3-12 X56

 

Selvsagt er mine "synsbedrag" ingen objektiv testdog ble fort kattene til naboen til rev og min egen hund kunne være både rev og grevling.

 

Fikk også en kompis til å "snike seg med sekk" på jordekanten og dette kunne se ut som både rådyr og "annet dyr" :roll:

 

Subjektivt fikk jeg noen a-ha opplevelser, og må innrømme at nattjakt ikke er noe som frister i et slikt lys når det kan være fare for forveksling. Av optikken synes jeg kikkertene langt overgår kikkertsiktene til riktig vurdering av målet, og at forskjellen mellom kikkertsiktene faktisk ikke var så stor.

 

Har dere slike erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er att avstandene virker lenger i måneskinn.Så enig med villreinjegeren att det kan være lurt å sette opp staur ol på 50-75-100 meter eller på den avstanden du synes det er forsvarlig å skyte på.

Avstander over (ca)100 meter skyt ikkje eg på i måneskinn,men det er meg.

Synes det vert vanskelig å beregne vinkelen på dyret og finne riktig treffpunkt i bogen når avstanden vert over ca 100 meter.Men dette har både med kva bakgrunn det er,Måne,snø eller rim på bakken osv.

Bruk tid på å vurdere vinkelen på dyret.Eg synes det er enklare å beregne vinkelen på dyret, når det er fleire dyr i lag.

Då kan ein lettare sjå kva dyr som står gunstigast til,dvs breisida mot deg.

 

Skaut høsten siste hjort, for mitt vedkommande,natt til Manda kl 00.30.Avstanden var 80 meter.Fullmåne.Dette var på dyrka mark.

Kunne heilt greit sjå fargenyansane i pelsen på fjorkolla gjennom kikkertsiktet. traff midt i bogen-begge lunger gjennomskutt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mine skudd på dyr i høst har stort sett gått i alt annet enn dagslys. D.v.s skumring eller månelys. alle dyra har falt på et skudd, men skuddene har ligget lavere enn jeg forventer/liker.

 

Nå har jeg brukt kikkert med rødpunkt for første gang i høst og tror vel kanskje det er kikkerten/rødpunktet som gjør det, mer enn lyset, men kunne være interessant om andre har opplevd en tendens til å skyte litt lavt i dårlig lys eller med overgang til rødpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har skutt endel på natta, men da ubetinget med snø på bakken. Ellers syns jeg det blir for dårlig lys og vanskelig og beregne vinkel på dyra og også avstand som før nevnt her. Bruker alltid 56 i lysopning på natta. Gidder ikke si noe om merket på kikkerten for da har vi en 15 siders diskusjon igang igjen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mine skudd på dyr i høst har stort sett gått i alt annet enn dagslys. D.v.s skumring eller månelys. alle dyra har falt på et skudd, men skuddene har ligget lavere enn jeg forventer/liker.

 

Nå har jeg brukt kikkert med rødpunkt for første gang i høst og tror vel kanskje det er kikkerten/rødpunktet som gjør det, mer enn lyset, men kunne være interessant om andre har opplevd en tendens til å skyte litt lavt i dårlig lys eller med overgang til rødpunkt.

 

Jeg har akkurat samme erfaringen, bortsett fra at det dessverre har endt i en skadeskyting for min del, på rev :cry:

Dette var i grålysningen med mye tåke og dårlig sikt. Skjøt en rev på ca 70m og traff for lavt i bogen. Heldigvis hadde jeg lyset på min side så ettersøk var mulig, men reven dro inn i noen ravinedaler fra helvete med noe som må være norges minst vedlikeholdte skog og norges tetteste rådyrbestand på en gang. Trenger vel nesten ikke si at bikkja syns rådyra var mye morsommere å jage :roll:

 

Jeg kommer hvertfall til å være mye mer skeptisk til å løsne skudd i dårlige lysforhold etter dette. Merket godt i månekinnet i går at det var svært vanskelig å se om reven stod på 200 eller 100m, på tross av snø.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet endel i måneskinn, både med bar bakke og med snødekt bakke. Både på hjort og rev.

Det som blir litt vanskelig og se er vinkelen på dyrene. Og hvis månen står lavt kan det være vanskelig og se hvor dyret egentlig er, pga når månen står lavt kaster dyra mye skygge og du får et stor mørkt område.

 

Det spørs også hva du jakter på i måneskinnet, koller og spissbukker er vanskelige og plukke ut. Men kalv og storhjort er det ikke noe problem og jakte på. Kommer det storhjort, så er du ikke mye i tvil om hva det er for noe for å si det sånn :)

 

Bruker selv både kikkert og kikkertsikte med 50mm lysåpning, og ser mer enn godt nok til å skyte på nattestid :)

 

mvh: andreasli

Link to comment
Share on other sites

Har jakta litt i måneskin frå høge skytetårn.

 

RTE, viss kula får ein nokså bratt skytevinkel pga at du sit høgre enn dyret, vil inngangsholet bli "midt i", medan utgangsholet kan bli nokså lågt. Dette har altså ingen ting med optikk å gjera. Det same fenomenet vil du også sjå i fullt dagslys med bratt skytevinkel.

 

Det eg synest er vanskeleg, er å sjå om eit dyr står "skrått mot deg" eller "skrått frå deg". Difor bør ein venta til dyret står med "full breidside" (90 graders vinkel) mot skyttaren. Sjå også den sokalla "elgklokka".

 

Ei åtvaring: Har vore ute for jegerar som truleg har strekt begrepet "skytelys" for langt. Dei har plassert skotet midt i - låret. Truleg har dyret beita, og dei har trutt at hovudet sat i "feil" ende. Å kalla dette synsbedrag, trur eg ikkje er rett... ?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skutt mange dyra nattestid, men har tilbrakt mye tid ute på bøene, og hatt masse kontakt med dyr der.

Har flere bøer der jeg jakkter, og fordi om det er godt skytelys på den ene trenger det ikke være det på den andre. det er jo mange faktorer som helling på bøen, skyggegroper, hvor månen, du og dyret er. Men det fine med sånn jakt er jo at somregel har en "utrolig" god tid. Dyret er bare et dyr, til eg e sikker i artbestemelsen, og så skal kjønn og alder vurderes. Det er mye en tror, men å løfte børsa før en vet e ingen vits. kommer en dag imorgen og!! De har jo slått fast i norsk rettsvesen at en ser avogtil ting en har lyst å se, så den menneskelige svikten ligge jo altid der og lure.

 

Når eg e ute under månen, ser noe og kjenne pulsen går, så studere eg det i kikkerten og lar børsa ligge. konstantere eg at det e hjort så tar eg gjerne og vente litt før eg kikke på det igjen. Få roa kroppen og samla tankane litt. Ser en lenge nok på en busk, kan den fort bli ganske mye rart :)

 

Komma seg opp i tårn, eller annen høyde e gull verd syns eg. En ser mye bedre i det begrensa lyset, og har mye bedre kontroll på bakgrunn!!

Link to comment
Share on other sites

Kikkerten brukes til artsbestemmelse og kikkertsikte til å skyte med.

 

Det meste av artsbestemmelse går ut på å tolke de trekkene vi har å se etter. Kjole, høyhælte sko, skolesekk, caps, stokk, flosshatt, hettegenser, pelskåpe osv. Utfra dette har vi forhåpentlig vis en viss formening om både alder og kjønn.

 

Dette tar tid. Artsbestemmelse er ikke noe du automatisk får med på kjøpet samme hva du kjøper. Bruk derfor mye tid hele året på å trene på dette.

 

Ikke minst prøv å få en viss oversikt over dyrene i ditt terreng før jakten starter og avstanden på de enkelte faste postene.

 

Når du er så intressert i dette at du ber folk rave rundt på natten med sekk på ryggen, så er jeg rimelig sikker på at dette kommer etterhvert :P

Link to comment
Share on other sites

Alt lys som kommer bakfra vil gi reflekser i kikkerten og det kan gjøre den dyreste kikkerten "middelmådig" :P

 

Føler også at dette er viktig, og der jeg "tester" er det dessverre mye "strølys" fra Oslo i det fjerne.

 

Ellers så tror jeg også det er store individuelle forskjeller på øyne, og ikke minst hvor gammel man er osv.

 

Subjektivt har jeg nå erfart at for mine øyne tror jeg en kvalitetskikkert av 8 x42 eller 8,5 X 42 er optimalt til allsidig bruk også i skummring/natt. Så her blir det noik en oppgradering av utstyret til jul. Trolig en Swarovski.

Når det gjelder kikkertsikte tror jeg det ikke skjer noen utbytting da min "gamle" Leupold 1,5-5 x 20 fremdeles er god nok for mine øyne til mitt bruk. Kanskje på sikt en 1,5-6x42 med lys (natt/dag og snødekkt mark), trolig da en zeiss.

Link to comment
Share on other sites

Et tips til alle som vil være interessert i å jakte i måneskinn:

For at det skal være lettest mulig å se det som er på andre siden av kikkerten er det veldig viktig å ha en mørk bakgrunn. Alt lys som kommer bakfra vil gi reflekser i kikkerten og det kan gjøre den dyreste kikkerten "middelmådig" :P

 

Må være suverent med "skytterlue", altså den typen med nedbrettbare kanter. Dette i kombinasjon med lang skjerm som legger seg over kikkertsiktet, må gi svært lite strølys. Har ikke forsøkt nattjakt, men bare ett tips....

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...