Jump to content

Hvem betaler best for bilder?


pluto

Recommended Posts

Hedde en spesiel opplevelse natt til 11.11.

Jeg kom kjørende kl 0230 på ett sted jeg viste det stod hjort. På jordet sto det en fin kronhjort, 12 tagger, i lyset fra en bil, fullt lys, 50 meter foran bilen. Dette var ca 100 meter fra meg. Jeg stoppet og kikket på dem ca 1 minutt. Ett fantastisk syn midt i svarte natta. Så smalt det og hjorten vaklet litt fremover før den gikk i bakken. Det var da jeg tok ut kammera, bikkja, børsa, lykt og ventet til han i bilen kom bort til meg. Det ble stilt litt spørsmål fra meg før vi gikk ut for å finne den hjorten som han ikke hadde skutt på, men som vi fant ute på jordet. Det ble fotografert litt av hjorten, bilen, traktoren han hentet for å få hjorten hjem. Alt i alt en perfekt tjuvjakt om det ikke hadde vært for at jeg dukket opp der på feil tid for han. Dere skulle bare vist hvor mange rare unnskyldninger han hadde for det han hadde gjort, men han hadde ikke gjort noe galt.

 

Så det jeg lurer på er hvem som vil betale mest for litt bilder og hele historien fra den natten.

 

Jeg har snakket med viltnemda.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Han fikk tilbudet, men mente han hadde lov til dette :roll:

 

Tilbudet :?:

 

Høres mere ut som utpressing spør du meg, som også er ulovlig. Spør heller om å få ei steik, så glemmer du saken :mrgreen:

 

Spurt om det var muligheter for å få noe rådyrjakt hos han, så jeg kunne få sluppet bikkja. Men nei, det var vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Her står det litt om satser du kan gå ut i fra.

 

http://www.nj.no/no/Lag_og_klubber/Frilansjournalistene/Frilanssatsene/Frilanssatsene.b7C_xdnYZY.ips

 

De små avisene betaler normalt dårlig, selv for slike saker.

Hvor i landet er det dette gjelder? tenker på mulige aviser

Hvis du har bra bilder, som dokumenterer bra saken så burde dette også være en sak for diverse jaktblader.

Det er lov å presse prisene på bilder...

 

Politiet får det de vil ha av bilder...

Link to comment
Share on other sites

Han fikk tilbudet, men mente han hadde lov til dette :roll:

 

Tilbudet :?:

 

Høres mere ut som utpressing spør du meg, som også er ulovlig. Spør heller om å få ei steik, så glemmer du saken :mrgreen:

 

Spurt om det var muligheter for å få noe rådyrjakt hos han, så jeg kunne få sluppet bikkja. Men nei, det var vanskelig.

 

Hvorfor spurte du om rådyrjakt når du hadde vært vitne til ulovligheter?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble litt overasket over alt det tullet han kom med. Han hadde jo ikke gjort noe galt etter hans mening. Så ingen grunn til å lage trøbbel der og da med en mann som har gjort noe sånt og har en børse med seg. Hvor dum tror du jeg er. Ved å snakke litt kos med han fikk jeg jo tatt masse bilder og fulgt han hjem til gården. navn og telefon nummer fikk jeg også.

20 minutter unna nærmeste politi, midt på natta, og ingen andre som reager på skudd.

Link to comment
Share on other sites

Da hadde det kanskje blitt en helt vanlig tråd om en fin jakt, men noen detaljer utelatt. Selv om viltnemda hadde blitt kontaktet om det. Har jo masse fine bilder fra kvelden. 26 stykker faktisk. Og ett fantastisk skue der hjorten stod i flomlys foran bilen.

Tipper det er noen her på forumet også som kunne ha lyst til å se bildene, men det kommer etter at jeg har hørt med diverse blader og medier om de vil ha dem.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Er ikke det greit da :roll:

 

På en annen side. Gubben har tilgang til jakt ut året, fri kvote på hjort, det er minst ti dyr på jordet der hver natt, nå kommer det snø og månelys om to uker, masse fin jakt fremover, muligheter til å jakte med hund, grunneier, har eget jaktlag, osv.....

 

Hvorfor i helvete er han så dum at han gjør dette på en ulovlig måte. Ikke ville jeg ha skutt bukken heller om det hadde vært for kjøttet. Og gevieret smaker ikke like godt på veggen hjemme, når det må diktes opp en historie for at det skal stemme og han skal fremstå som en dyktig jeger som klarte å overliste storbukken. Blir jo ett eller annet han må finne på ovenfor resten av jaktlaget som sikkert drømmer om bukken.

Link to comment
Share on other sites

Kudos til deg for at du er ærlig om saken, det skal du ha. Jeg synes forsåvidt også i utgangspunktet at det er greit at du ønsker å selge bilder fra naturopplevelser, selv om denne var noget spesiell.

 

Det som klinger (veldig) dårlig i mine ører er at du tok opp rådyrjakt på hans terreng i denne sammenhengen. Du skriver jo også at du nok ikke hadde handlet slik du gjør nå dersom dette hadde ordnet seg. Det høres kanskje brutalt ut, men dette er i mine øyne - og som andre har nevnt - egentlig ikke noe annet enn forsøk på utpressing.

 

Når saken nå engang er som den er, synes jeg det mest riktige av deg å gjøre er å la politiet og viltnemda få all dokumentasjon i saken og la de følge den opp slik de mener er riktig. Så får du bare håpe at vedkommende ikke oppfattet forslaget ditt som utpressing, og at saken går sin gang uten at du blir mer involvert enn nødvendig.

 

Det er episoder som dette som setter jegere i et svært dårlig lys. Jeg synes ikke måten du har håndtert denne situasjonen på (med tanke på "ønske om rådyrjakt" og nå bildesalg) har gjort saken bedre - snarere tvert imot.

 

Du kan kanskje score noen kjappe hundrelapper på å selge bildene, men for alle andre enn deg selv heller du bare bensin på et bål som ovennevnte skytter allerede har tent.

 

My 2 cents :-)

Link to comment
Share on other sites

Pluto. :!:

Vis du selge bildene til noen dyrevernere, aviser el. l. så tjener du nok noen hundrelapper!

I samme slengen tømmer du bensin på bålet til diverse jakt-motstandere. TRENGER VI DET???

 

Allmenheten som evnt. leser/ser dette i avisene, tenker ikkje på denne eine "jegeren" men jegere generelt.

 

Eg har ingenting til overs for måten denne hjorten blei skutt på, og meiner jegeren/grunneigeren bør straffes. Men å gå til avisene blir feil... :!:

 

Og når du skriver at om du hadde fått lov til å jakte på hans eiendom, så hadde du ikkje lagt ut denne historien :!: Da er jo moralen din ikkje særlig mykje bedre enn hans :shock:

 

Det er no min meining :evil:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du mener det er foregått no ulovlig så er det vel politiet som er rett plass å levere bildene?

Om man mener det er foregått noe ulovlig som må etterforskes og eventuelt påtales så er jo det vegen å gå.

Men her virker det vel ikke som det er det moralske aspektet som er motivasjonen, men enten at du skal tjene mest mulig peng på bildene eller at du har litt lyst ta rotte på grunneieren som er motivasjonen?

 

Jeg håper jeg tar feil, men om dette er slik jeg oppfatter det virker det smålig.

Link to comment
Share on other sites

Den tråden her ender vel summa summarum opp i det vi diskuterer her på Kammeret opp og i mente i enkelte tråder. 1. Moral, jeg kan si hva som er god eller dårlig fra mitt ståsted men jeg kan ikke si at det MÅ gjelde for deg/dere. 2. Jegeres anseelse. Jeg er ikke i tvil om at dersom du selger bildene til ett blad eller en avis svekker jegeres anseelse i det ganske land. Hvor mye du syns det er verd å få betalt for å svekke jegerstandens anseelse må bli opp til deg men for meg skulle det vært mer enn noen norsk avis er villig til å betale. Jeg tror du vil bli tilbudt småbeløp uansett hvilke avis eller blad du kontakter. Men avgjørelsen må du ta sjøl..

Link to comment
Share on other sites

Så det jeg lurer på er hvem som vil betale mest for litt bilder og hele historien fra den natten.

Sånn med tanke på andre begivenheter fremme i media for tiden vil jeg vel anta at med mindre tjuvjegeren er på a-lista over kjendiser i norge og at Se&Hør av den grunn finner å kunne belønne deg med noen flaxlodd, så er vel bildene og storyen din i tabloidpressa verdt omtrent i underkant av nyheten om at kongen faktisk også fiser av og til (jepp det er nok sant - han gjør det!).

 

Hva jeger/jakt og villmarksmagasiner angår så skulle det ikke forundre meg om at de nok egentlig innerst inne er lite keene på å publisere tjuvslakt/jakt-historier.

 

For meg som jeger så syns jeg det er på sin plass med smekk på labben når regelverket brytes bevisst, men er ikke i stand til å se at et oppslag i media som kansje kan sette jegerstanden forøvrig i et dårlig lys vil føre noe som helst positivt med seg for meg.

 

Innlegget ditt syns jeg oser fært mye av et ønske om anerkjennelse for "sensasjonsjournalistikk" - og et ønske om å få prissatt denne.

 

Økonomisk tror jeg du har mere igjenn for å tusle på skytebanen å plukke tomhylser den tiden du ellers vil bruke på å få dette solgt.

Link to comment
Share on other sites

Carl-gustav12: Jeg oppfatter deg derhen at hvis man er vitne til et klart lovbrudd, skal man passe sine egne saker og holde kjeft? Vel, dream on, kid. Er jeg vitne til grove lovbrudd kan du ta deg f**n på at jeg informerer politiet, noe jeg mener er en borgerplikt hvis man ønsker å leve i et noenlunde lovlydig samfunn istedenfor et anarki der enhver tulling kan ta seg til rette slik det passer ham sjøl. Det er faktisk en grunn til at et sivilisert samfunn har visse lover og regler, samt sanksjoner overfor de som gir blanke i disse.

 

Til topic og til Pluto: Hvis du har planer om å selge bilder til trykksaker, blir man ofte anbefalt å følge Norsk Journalistlags freelance-satser, for tiden 1530NOK/bilde. http://www.nj.no/Frilans/Frilanssatsene/ Det eneste du selger er retten til å publisere bildet ditt i én gitt, definert sammenheng. Copyright og rettigheter til senere publisering er fremdeles dine. Om kjøper ikke er interessert i å gi en slik pris, blir det hele en avveining mellom hvor viktig det er å selge/publisere og hvor viktig man synes det er å ikke dumpe produkter i et definert marked.

Link to comment
Share on other sites

Men grunnen til at han vil selge disse bildene er jo fordi han ikke får lov til å jakte der. Hadde han fått lov til å jakte så hadde han nok holdt kjeft. Og han er vel også "skydlig", han er jo selv med å jakter, var med å fant dyret, med lys, hjalp til med å få det til gården, osv. Så da vil man vel bli dømt som medskyldig. Ettersøk går jo også under jakt.

 

Hvorfor skal man blande seg borti alt da? Spiller det i grunn noe rolle om han som skyter den Hjorten eventuelt skyter den i billyset? eller om man skyter i månelyset? Hjorten hadde sansynligvis blitt skutt uansett.

Nei jeg skyter selv ikke dyr i billyset, men jeg ser ikke helt det store problemet at et grunneier gjør det, på sin egen grunn. Syns at man kan la være å plage politiet med slikt da de har nok å gjøre fra før, eller det er kanskje bedre at de bruker politiressursene på en som gikk litt på utsiden av loven ang jakt enn å ta de som brutalt slo ned og skadet en for livet?

Link to comment
Share on other sites

Han fikk tilbudet, men mente han hadde lov til dette :roll:

 

Tilbudet :?:

 

Høres mere ut som utpressing spør du meg, som også er ulovlig. Spør heller om å få ei steik, så glemmer du saken :mrgreen:

 

Spurt om det var muligheter for å få noe rådyrjakt hos han, så jeg kunne få sluppet bikkja. Men nei, det var vanskelig.

 

 

Du er vitne til en kriminell handling, tar bilder av det, og etterpå konfronterer du ham med det du har dokumentert for å oppnå personlige fordeler. Og til slutt setter du deg ned foran pc-en for å finne ut hvor du kan tjene mest penger på det kompromitterende materialet du sitter med.

 

Det er greit å fikse ting bygda, men dette blir kanskje litt i overkant.

 

Nå må du jo ta et valg.

 

Du kan bestemme deg for å skaffe deg rådyrjakt med litt utpressing, og håpe at politiet ikke har sett denne tråden og allerede sitter med IP-adressen din.

 

Eller du kan gå til TV2 eller NRK Buskerud med filmen din - hvis det er videofilm du har. Eller lokalavisa, jaktpressen eller de store riksavisene og spørre om de er interessert i bildene. Og så overlate hele materialet til de som måtte være interessert i å kjøpe materialet av deg, inkludert opphavsrettighetene. Og deretter forsøke å påberope deg kildevern hvis politiet leter deg opp etter denne tråden.

 

Eller du kan gå til politiet med saken. Anonymiteten din er sannsynligvis er blåst i og med at du allerede har snakket med tjuvjegeren.

 

Eller du kan kaste materialet i ovnen og tenne på og la ryktet leve videre her på forumet og overalt ellers.

 

Med forbehold om at jeg har misforstått deg: Jeg synes grunneieren bør stå til ansvar for sine egne handlinger. Hvis han ikke vet at tjuvjakt i kunstig lys er forbudt, har han sannsynligvis ikke rett til å bruke våpenet heller. For da vet han jo fankern meg ingen verdens ting.

 

Og så, til slutt: Hvis jeg har misforstått, trekker jeg tilbake hele dette innlegget. 8)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal man blande seg borti alt da? Spiller det i grunn noe rolle om han som skyter den Hjorten eventuelt skyter den i billyset? eller om man skyter i månelyset? Hjorten hadde sansynligvis blitt skutt uansett.

 

 

Denne tråde (og den andre om samme sak), sjokkerer meg faktisk! Er det slik at om en er grunneier, så er en hevet over loven??

 

Carlgustav, du skriver at du selv ikke hadde skutt hjort fra billys, men ser ikke problemet med det. Personlig ser jeg et lite problem, et slik et bitte lite ubetydelig problem.. det kalles LOVEN! Det er ikke opp til personer selv å velge om en skal følge loven, den skal følges! Og som innbygger i et demokrati, er det din plikt å melde fra om du ser uloveligheter. Ikke prøve å presse ut så mye penger/rådyrjakt som mulig.

 

Til alle dere som synes denne typen handling er greit, eller delvis ok. Vil jeg bare si, dere har null respekt fra meg fra nå av! Trodde virkelig at det var mer oppegående folk her på kammeret. Noen ganger er det kanskje bedre å holde kjeft å la folk tro du er en idiot, enn å åpne kjeften å vise det. Sikker mange nå som blir sint på meg nå, og ser på det som personangrep. Men det bryr meg så lite at det er latterlig. Her er det snakk om lovbrudd, og med lovbrudd er det enkle prosedyrer hvordan du skal oppføre deg. F.eks som pluto gjorde, å ta bilder... Glimrende! Men så i stedet for å gjøre det rette videre, med å gå til politiet, viltnemda og gjøre det skikkelig. Så begynner han å presse for å få jakt/penger.

 

Hvordan hadde det egentlig vært om alle kunne tolke loven som de selv ville, og bare bruke den når det passet dem best. Jeg forstår det bare ikke. En kan godt være uenig med loven, ikke noe problem der! En kan banne til naboen og fortelle om dustene i oslo som bare skriver tull uten å ha noe peiling. Helt greit! Men å bryte loven, og samtidig si seg enig med dette på et offentlig forum, det blir for dumt.

 

Som Sako 30-06 sier: Noen burde ikke hatt tastatur i det hele tatt.

 

Beklager evt dårlig formulering. Men denne tråden ødela dagen min. Det er mulig :evil:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal man blande seg borti alt da?
For å sette saken på spissen: Hvor går grensa for deg og sånne som du? Skal man blande seg borti om noen slipper hunden i båndtvangsperioden? Skal man blande seg borti ulovlig jakt med bruk av bil og kunstig lys? Skal man blande seg borti butikktyveri? Hærverk? Hjemmebrenning for salg til fjortenåringer? Spritsmugling? Salg av metanolsprit? Fyllekjøring? Ran? Konemishandling? Misbruk av barn? Drap? Alle disse handlingene er forbudt etter norske lover og regler. Dét er ei entydig grense som jeg forholder meg til, jeg driver ikke og synser etter egen dagsform og mer eller mindre tvilsomme moral.

 

Hvorvidt en forbrytelse/forseelse skal etterforskes eller henlegges av kapasitetshensyn er faktisk politiets oppgave å avgjøre, ikke din eller min. Nei, jeg løper ikke til snuten med enhver liten bagatell, jeg har tross alt en viss anelse om hva de prioriterer eller ikke. Men i det øyeblikket jeg er vitne til en forbrytelse som jeg regner med kan bli prioritert av politiet eller annen øvrighet, ja da tipser jeg dem siden jeg anser det for å være min forbannede borgerplikt. Hva øvrigheta videre gjør med det tipset, er ikke min sak. Men det er heller ikke min sak å ta den avgjørelsen. Dessuten har jeg verken kompetanse eller myndighet til å avgjøre det. Jeg er også ganske sikker på at du ikke har slik kompetanse eller myndighet.

 

Den typen ulovlig slakt (nei, ikke fanken om jeg kaller det "jakt"!) som diskuteres i denne tråden er 1: Noe som prioriteres av viltnemd og politi, samt 2: En forbannet ukultur som hjelper til med å ødelegge tiltroen som ikke-jegere måtte ha igjen til oss jegere. Personlig mener jeg dessuten at den typen oppførsel er såpass ødeleggende for mine muligheter til å drive jakt om en ti-tjue år at jeg gjerne ser at sånne folk blir fratatt børse og jaktrett. Derfor kan du være rimelig sikker på at hvis jeg ser deg drive med noe slikt, vil viltnemda nokså sikkert få et lite tips.

 

 

Jeg synes jeg hører banjotonene i bakgrunnen her...

Link to comment
Share on other sites

Derfor kan du være rimelig sikker på at hvis jeg ser deg drive med noe slikt, vil viltnemda nokså sikkert få et lite tips.

siden du mener dette burde vært anmeldt(jeg har i utgangspunktet ikke vært uenig i det, jeg mener ikke kammeret.no eller å selge storyen til media er stedet å ta dette opp, dette burde vært tatt opp med politiet med en gang om vitnet mener det har foregått noe ulovlig)

hva synes du da om at vitnet først prøver bli "smurt til å holde kjeft", så prøver selge storyen for å tjene penger, i stedenfor å gå rett til politiet??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så lenge viltnemda er varslet om saken og har fått tilgang til bilder vil vel dette bli en politisak. Bevisene bør være ganske så klare. Om så skytteren ønsker å hevne seg kan det bli en anmeldelse for forsøk på utpressing.. Noe som etter min mening vil være vel fortjent for trådstarter som prøver å utnytte andres lovbrudd til egen vinning. Ikke noe særlig bedre enn tjuvjakt.

 

De som taper på at slik slakt foregår er oss jegere. De som taper på at noen prøver å snike til seg jakt gjennom utpressing er oss jegere. De som taper om bildene trykkes i media er også oss jegere.

Link to comment
Share on other sites

Det som slår meg nå etter at jeg har pustet litt, er at trådstarter rett og slett kan ha vært preget av opplevelsene og vært veldig rådvill da han skrev innleggene sine.

Huff, jeg tror jeg velger å glemme hele greia og ønske alle lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Det som slår meg nå etter at jeg har pustet litt, er at trådstarter rett og slett kan ha vært preget av opplevelsene og vært veldig rådvill da han skrev innleggene sine.

Huff, jeg tror jeg velger å glemme hele greia og ønske alle lykke til.

 

rådvill?

slik jeg ser det har trådstarter vært alt annet enn rådvill, han har oppført seg målbevisst.

 

men det er slik jeg oppfatter situasjonen. det kan jo være feil.

Link to comment
Share on other sites

Nå oppfatter ikke jeg saken slik at gruneieren har noen grunn til å føle seg utpresset.

Det er Pluto som har formulert seg dumt/sagt for mye i denne tråden.

Jeg ser ikke at Pluto har sagt "hvis jeg ikke får jakt hos deg leverer jeg bildene til politiet".

Det er derfor ingen ting å frykte for Pluto hvis det går til en politianmeldelse fra viltnemda.

Link to comment
Share on other sites

Han fikk tilbudet, men mente han hadde lov til dette :roll:

 

Tilbudet :?:

 

Høres mere ut som utpressing spør du meg, som også er ulovlig. Spør heller om å få ei steik, så glemmer du saken :mrgreen:

 

Spurt om det var muligheter for å få noe rådyrjakt hos han, så jeg kunne få sluppet bikkja. Men nei, det var vanskelig.

 

man kan jo tolke "tilbudet" til litt av hvert?

Link to comment
Share on other sites

For å sette saken på spissen: Hvor går grensa for deg og sånne som du?

Sånne som meg? :shock: Hvordan er jeg egentlig? En som gir f i alt av lover ? Nei, men jeg gidder ikke å bry meg med hva alle andre gjør, Nå jeg vet ikke jeg hva straffa er for å skyte i billys, en bot på kanskej 10000 kr og kanskje mistet jaktretten 1-2 år. Om du ser noen kjører i 130 med bil, ringer du med en gang til politiet? Dette er en forseelse som kanskje vil gi ca 10000 kr i bot, og miste av lappen i 1 år. Så sånn på papiret så er disse 2 ulovlighetene sidestilt. Ettersom du er Mr moral sako lang, du kan jo fortelle meg hvor grensa går hen. Du vet jo alltid bedre enn alle andre.

Link to comment
Share on other sites

Siden det stinker utpressing her også kan det jo kansje vere verd og vite strafferammene på det?

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/otprp/2008-2009/otprp-nr-22-2008-2009-/8/6.html?id=540605

Ser ikke vekk fr at det har strengere straff enn tju jakt...

 

 

John

:shock:

 

Han kommer aldri til å bli dømt for noen utpressing her, bruk nepen :!: .

Eneste som kommer til og bli dømt her, er grunneigaren som jakter i fra bilen sin.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom du er Mr moral sako lang, du kan jo fortelle meg hvor grensa går hen. Du vet jo alltid bedre enn alle andre.
Og da var vi der jeg igrunnen har ventet på at tråden skulle ende opp. Men for ordens skyld, enda en gang: Grensa for meg går der norsk lovverk angir at en handling er ulovlig.

 

Forøvrig ser jeg ikke noen særlig grunn til å delta mer i denne tråden, for herfra og ut vil den høyst sannsynlig dreie seg mer om å ta mannen enn å ta ballen (altså diskutere sak istedenfor person)

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...