Jump to content

Plukke fra hverandre patroner?


Oddgeir

Recommended Posts

Vell noen av oss må jo som sagt bare plukke på alt:P

 

Lurte på hvor mye krutt som var i den, og hvordan en randtenningspatron ser ut kontra en sentertenningspatron :D

 

Tror nesten jeg må begynne med hjemmelading slik at jeg kan sette den sammen igjenn :D:lol:

 

 

Vart egentlig litt overrasket over hvor lett det var å klippe kule i to :?

Skulle prøve å vri den ut, men saksa bare skjærte rett igjennom og etterlot et rent kutt.

Link to comment
Share on other sites

I "gamle dager" tok jeg en .22 patron og skule ha ut kruttet (husker ikke hvorfor, men det var vel for noe annet bruk!). Holdt hardt i hylsa med fingrene og brukte tang på kula. Pang, sa det. Stod der forfjamset med svidde fingertupper og øresus. Modern kom styrtende og lurte på hva i h... som skjedde! Gudene vet hvorfor det smalt, men vondt var det uansett. Ingen skader annet enn en såret stolthet da, og svarte fingertupper. Om det ikke er et must, så la heller være...

Link to comment
Share on other sites

Noe spes. skummelt er det ikke. Du skulle bare sett hva Per-S har gjort med slike patroner.......... :mrgreen: :mrgreen: :lol:

 

Ikkje så skummelt, så lenge du står i riktig ende, dersom du tenkjer på den Bergens quis`n.. Men pokker så bra laga.. :mrgreen:

 

Tenker på den ja. :mrgreen:

Jeg knekte "nøtta" jeg, da jeg syntes jeg skimta en E bak på "kula"..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vart egentlig litt overrasket over hvor lite krutt som skal til for å skyte ut kula i en voldsom hastighet :o

 

 

Men nå er jeg frerdig med å plukke fra hverandre 22lr patroner.

Neste blir å montere reimfeste på salongen:)

 

Noen som vet hvilke verktøy som trengs? Har ikke kjøpt feste enda.

Må man borre et hull først og så sette i reimbolten og feste den på insiden eller er det bare å skru den inn og fylle etter med noe som holder den på plass for godt?

Link to comment
Share on other sites

spørs jo åssen montasje du har det.

 

Har du med skjærende gjenger, altså treskrue så borrer du et hull på 2-3 mm (prøv først i en planke sånn at hullet ikke blir for stort) så kan du fylle hulle med 2 komponent (må ikke, men er greit) og skru inn montasjen.

 

Har du montasje med mutter og maskingjenger må du jo ha gjennomgående hull, og det må være plass til mutter og skive på baksiden. Du bår låse mutteren med lim eller gjengelim hvis du ikke har/bruker låsemutter.

Link to comment
Share on other sites

Har lurt litt selv på hvordan de gjør det med tennsatsen. Fant dette bildet:

http://cartridgecollectors.org/22box/22sllr.jpg

Men jeg lurer fortsatt på hvordan de får plassert tennmaterialet der. Og så syns jeg at de skulle begynt å selge tennmateriale på flaske, og verktøy for å få det på plass. (Har nettopp kjøpt min første 22lr, og syns det er frustrerende å ikke få lade opp tomhylsene.. får kanskje heller presse dem om til kulemantler til 223'en :P )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...