Jump to content

Er 7mm det egentlig perfekte alroundkaliberet ?


S.O.N

Recommended Posts

Lurer av og til på om man blir ledet eller styrt for mye av kostnader og ikke hva som er lurt rent bruksmessigt. Man er vel enige om at skal man kjøpe ammo, så er den økonomiske lure

kaliber stigen 223, 6,5x55, 308, 30-06, men hva med et gjennomsnitt av dette ?

 

Men vist man ser på hva desse kaliberne oppleves som, så kryper 6.5 såvidt opp i storviltniva, og man kan ikke tyne for mye ut av det kaliberet hverken på kulevekt eller hastighet. Det er greit nok, men

marginalt som det heter.....det skal sies at det gjør jobben for dem som på død og liv ville minne om det.

 

I den andre enden, så oppleves 30-06 og vere det riktige, med 'noko ekstra'. Til litt mindre jakt eller

for den del jaktfelt, så ligger det i øvre sjikt av det man trenger og for mange så er det i overkant av hva dem kan tenke seg.

 

Når jeg ser på kulevekter, kulebane og hastigheter så virker 7mm til å vere i det perfekte området.

Jaktfelt/småvilt/Kråkespenging: 100-140 grain kuler 950-1000m/s (i overkant av det en 6.5 gjør)

Hjortejakt/Rådyr og den kategori: 140-160 grain kuler, 850-950 m/s (kansje mere likt med det en 308 kan gjøre)

Elgjakt kanskje, 160-180 grain kuler, 750-850 m/s (gjør det en 30-06 ville gjort)

 

Om tallene ovenfor er riktige eller feil, så er det rom for å lade dem litt fleksibelt kanskje. Om det skulle hete 7mm-08 eller 7mm Rem mag eller kanskje en ny vilkatt i 7mm er mindre viktigt. Det er kulebane, kulevekt og hastigheter jeg funderte i såkalt tradisjonet område fra 100-180 grain.

 

Hva sier dem som skyter med 7mm ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tenkt å starte noen fakkel, men skal lese det som du sente link på :-)

 

Jeg har ikke 7mm selv, men har fundert på hvorfor det ikke er mere prat om det siden det

faller så perfekt inn mellom 6.5 og 30-06 og kan pirke i begge ender av det som normalt

er et bruksområde.

Link to comment
Share on other sites

7mm. har liksom falt litt mellom to stoler her i landet.. Magnumen er jo kjent, men liksom et litt sært kaliber for høyhastighetsfreaks.. 7-08 har kommet seg litt her til lands, men ellers er de vel bare stebroren .270 Win som har litt utbredelse blant riflepatronene...

 

7x57R er derimot en svært utbredt patron her i landet..og med rette :D

Rilleversjonen 7x57 er minst like god, faktisk ett hakk bedre.. Jeg er i ferd med å bygge meg ei jaktrifle i det kaliberet, men mer om det senere 8)

 

Et par andre gode kreasjoner er Brenneke's gode gamle 7x64 og amerikanernes utgave; .280Rem. Disse burde dra fletta av det meste på den norske scenen..

 

Personlig mener jeg at 7x57 er mye mer elegant mellom 6,5x55 og 30-06 enn .308 noen sinne kommer til å bli...

Link to comment
Share on other sites

Jeg angret litt på at jeg ikke kjøpte 270 istedenfor 6.5, men det var før jeg begynte å lade.

Ble jo kost på ammo som ble avgjørende og ikke nødvendigvis hva som var lurt som bruksområde.

 

Om jeg skulle skifte, så er det 270 eller 7mm som jeg funderer litt nærmere på. Føler det blir mere riktigt.

Link to comment
Share on other sites

En tråd under "O.T." handler om julegaveønsker - hvis jeg skal gi meg sjøl en gave, kan det bli et våpen i et 7mm-kaliber.

 

Jeg har skutt vilt på "druge hold", fra mange rare skytestillinger, med 9,3x62, i et 3,7 kg tungt (lett) våpen. Og min erfaring er at rekylopptak er viktig - dvs. dersom en ikke skyter i "reglementerte stillinger", er forholdet mellom "spark" og våpenvekt avgjørende for at en skal treffe der en mener våpnet er innskutt.

 

Derfor blir mitt nye allround-våpen et kompromiss: Kalibret må være stort nok til å ha energi på lengre hold, og våpnet må ha vekt nok til at det ikke hopper pokkerivold hvis skytestillingen er litt ukurant, men samtidig ikke mer enn at jeg gidder å dra på det i et gaupelandskap hele dagen.

 

Og da er 7mm-kalibrene meget aktuelle - men hvilket av dem? De "nedstrypte" standardpatronene 7mm-08, 7x57 og 280 Rem er sterke kandidater, avhengig av låskasselengde. Og gamle 7x61 S&H er et ideelt magnumkaliber - jeg har forresten lurt på å lage meg en "villkatt" av den, uten magnum-beltet, basert på 9,3x64-hylsa!

Link to comment
Share on other sites

jeg har forresten lurt på å lage meg en "villkatt" av den, uten magnum-beltet, basert på 9,3x64-hylsa!

 

Er litt nyskjerrig på det med den villkatten.

Får du laget dier selv, eller må du bestille det etter mål fra noen som lager dem, eller jekker du ned halsen ved å helpresse eller necksize ned et par stepp med andre dier ?

 

Hva med broshing av kammer ?...er det 7mm løp, modifisert til 9.3 kammer ?

Link to comment
Share on other sites

Tja........det kan jo hende det var andre forhold som bestemte det den gang.

 

(tar ikke for gitt at ymse kommisjoner og ikke minst politikere alltid tar riktige beslutninger, og

at dem bør stå til evig tid :-)........iallefall ikke med dagens blåruss.

 

Det eneste man kan vere sikker på var at dem som bestemte ting den gangen sannsynlegvis stod godt plantet på bakken og samtlige hadde skutt med ei børse at det på den tid var en fornuftig beslutning.

 

Om den holder i dag eller er optimal er nettop trådens kjerne.

Link to comment
Share on other sites

Lurer av og til på om man blir ledet eller styrt for mye av kostnader og ikke hva som er lurt rent bruksmessigt. Man er vel enige om at skal man kjøpe ammo, så er den økonomiske lure

kaliber stigen 223, 6,5x55, 308, 30-06, men hva med et gjennomsnitt av dette ?

 

Men vist man ser på hva desse kaliberne oppleves som, så kryper 6.5 såvidt opp i storviltniva, og man kan ikke tyne for mye ut av det kaliberet hverken på kulevekt eller hastighet. Det er greit nok, men

marginalt som det heter.....det skal sies at det gjør jobben for dem som på død og liv ville minne om det.

 

I den andre enden, så oppleves 30-06 og vere det riktige, med 'noko ekstra'. Til litt mindre jakt eller

for den del jaktfelt, så ligger det i øvre sjikt av det man trenger og for mange så er det i overkant av hva dem kan tenke seg.

 

Når jeg ser på kulevekter, kulebane og hastigheter så virker 7mm til å vere i det perfekte området.

Jaktfelt/småvilt/Kråkespenging: 100-140 grain kuler 950-1000m/s (i overkant av det en 6.5 gjør)

Hjortejakt/Rådyr og den kategori: 140-160 grain kuler, 850-950 m/s (kansje mere likt med det en 308 kan gjøre)

Elgjakt kanskje, 160-180 grain kuler, 750-850 m/s (gjør det en 30-06 ville gjort)

 

Om tallene ovenfor er riktige eller feil, så er det rom for å lade dem litt fleksibelt kanskje. Om det skulle hete 7mm-08 eller 7mm Rem mag eller kanskje en ny vilkatt i 7mm er mindre viktigt. Det er kulebane, kulevekt og hastigheter jeg funderte i såkalt tradisjonet område fra 100-180 grain.

 

Hva sier dem som skyter med 7mm ?

 

Jeg skyter ikke 7mm lengre, men kjøpte med en 7mm rem mag(.284) for en del år siden fordi jeg skulle ha et allround kaliber, fra elg og ned til gås.

Jeg valgte sikkert rett kaliber men ikke god nok børse og var ikke fornøyd med presisjonen. På den annen side er det vel ikke lett å bli sammenlignet med en Sauer 200 str med S&B på, men Rugern ble solgt etter ca 10 år og en Sauer til kom i hus.

 

Til elg var det 160 grain swift A som gjorde susen, ellers ble det mest brukt remington psp cl kuler i bulk. 175 grain klarte den ikke å stabilisere. Innskutt på 200m var det svært lite trygt å være kobbe på fjorden.

 

7mmRM er garantert litt for hot til jaktfelt, det tynne jaktløpet ble rimelig varmt kan man si.

 

Av hastighet så gikk 160 grain lett i 920m/sec uten å ladde særlig hardt, 140 grain Sierra match gjorde 1060m/sec uten noe hard ladning. 150 grain til trening var ladet svakt til 900 m/sec. God kulebane og lite vindavdrift, mye kuler og velge mellom er de gode sidene.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke Ruger og hva var riflestigning var det på den ?

Det var jo rart den ikke stabeliserte en 175 grain kule.

 

Med untak av det, så virker det jo så det er allsidigt potensiale, der kulevekt, hastighet

og kulebane kan gjøres svært optimalt i mellom det tradisjonelle 6.5 - 30-06 området.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det var en gammel Barnes X, var nok lengden på den tung å fordøye, samme med 140grs i 6,5.

Hadde stor glede av 7mmRM i mange år og skjøt mye med den, presist fartsvidunder tung og stabil. Falt mange rådyr, hjort og diverse, var også med på elgjakt, men det så den aldri. Junior som har overtatt den, har rettet på det med 5 skudd 5 elg i løpet av siste 2 sesonger. Kule Barnes XBT 1000m/s og TTSX 950m/s begge 150grs og ingen blodpudding.

7mm-08 har jeg hjulpet til å lade noe for, den fikk man ikke særlig fart på, selvfølgelig var det kort pipe på den Rem7.

7x64 har jeg brynet meg på, mauser med ny Walter pipe ferdig kamret, anbefales ikke. Kammeret hadde ved maks patron lengde for M98 magasinet ca 1" friflukt, værre en overbore til Weatherby patronene, litt presis med de tyngste og lengste kulene som kunne utnytte magasin lengden. Desverre døde Høydal før vi fikk reklamert på det kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke Ruger og hva var riflestigning var det på den ?

Det var jo rart den ikke stabeliserte en 175 grain kule.

 

Med untak av det, så virker det jo så det er allsidigt potensiale, der kulevekt, hastighet

og kulebane kan gjøres svært optimalt i mellom det tradisjonelle 6.5 - 30-06 området.

 

Ruger 77 mk2, "padleåra" stigning vet jeg ikke, 175 grain remington gikk ikke, prøvde en pakke grand slam 175, den gikk vel greit, men denne børsa gikk ikke under 40mm med noen ammo. Men et greit bruksvåpen og mer enn nok til elg.

Link to comment
Share on other sites

Er 7mm det egentlig perfekte alroundkaliberet ?

Hvis du tenker på i den "spreke" enden, så vil jeg si meg enig med deg.

 

Er som Raudnakke sier, 7mm faller litt mellom 2 stoler. Den alminnelige jeger går for en av de 3 (6,5x55 / 308 / 30-06). De som ønsker å forske litt, har interesse etc går neste hakk opp og da kommer 300winmag, 338winmag, vi kan også ta med 9,3 som det er en del av... Men da har man som oftes en 6,5 eller 308 fra før.

En giftig 7mm, jeg tenker da på .280 / .280AI / 7mmRM / 7x64 så vil dette bli en gylden middelvei. Der 160grs++ kula er fin.

 

Min første storviltrifle var i 7mmRM i en Remington 700BDL DM, ble solgt pga magsinløsning og mateproblem De Luxe :evil: Men det er ikke kalibret sitt skyld :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
jeg drømmer om en 7x57, men når det ikke lages rifler i kaliberet så hjelper det lite.

dessuten er jeg skeptisk til tilgangen av fabrikkammo.

 

Jeg vet at Blaser har 7x57 og at Ruger hadde den i Nr1 børsa si men om den levers leger er jeg usikker på. Det er sikker andre produsenter som kan levere dette kaliberet. Mener at Shultz&Larsen kan levere løp etter ønket kaliber men det kan sikkert noen andre svare bedre på her inne på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Gidder man betale litt ekstra, kan man jo kreere egne brotsjer/patroner, så noe som har vært så vanlig som 7x57, burde man kanskje få betalt for velge. Det gjelder vel det samme her som med de fleste morsomme patroner, gidder man ikke å starte å lade selv, kan man bare gå bort og dø ulykkelig, for finner man patroner, enten er de så dyre at noe av gleden blir borte eller kulene de er ladet så "råtne" at en vemmes.

 

Har forresten et rustfritt 65cm 7x64 løp passende M98, nesten ubrukt om noen føler seg kallet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

270 Winchester nevnes såvidt og dette er en 7mm like god som noen, .277" = 7.04mm. Alt som kan sies om 280 Rem og 7x64 gjelder også for 270 Win, tror jeg. Det skiller imidlertid 15 gr på tyngste kule mellom de to diameterene, 160 gr mot 175gr. Vet ikke om dette gir stor forskjell i ytelse mellom de aktuelle kalibrene. Jeg valgte selv 270 Win etter å ha brukt 30-06 i ca 20 år. Har ikke fått sjekke effekten av 270 Win på vilt per dags dato siden det er første sesongen med kaliberet og rådyra ikke har samarbeidet enda. Håper på bedre hell utover høsten både på rådyr og hjort.

Har funnet mer 270 Win ammo enn 280 Rem og 7x64 i butikker i Stavanger området, hylser og komponenter i alle tre kalibrene er det godt om hos Trond Alvestad og Midway med flere.

Som allroundpatron ser 270 interessant ut. 110 gr Vmax i 3300 fps og 140gr i en eller annen slank spiss boattail kule med ekspansjonskontroll i 2900-3000 fps burde dekke det meste i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Skyter inn et lite spm. Er det forskjeller på 7mm rem mag / 7mm win mag / 7mm-08 / 7mm stw ?

Ehh... Ja, det er det. Prøv et lite google søk

 

7mm STW (lang magnum)

7mm rem mag (lang magnum)

7mm WSM (kort magnum)

280AI (lang std)

280 (lang std)

7mm-08 (kort std)

 

+ en hel skokk jeg ikke orker å tenke på nå.

 

Info: 7mm win mag er det ingen ting som heter

Link to comment
Share on other sites

Om man lader selv er det meste veldig allsidig etter mitt skjønn. Det er veldig mange kaliber fra 6,5 og oppover, som gir mellom 750 og 900 ms med sammenlignbar tversnittsbelastning og brukbarhet til norsk jakt.

 

Så lenge skytteren kjenner sitt våpen, kulebane og hvordan kula forventes å fungere osv.

Link to comment
Share on other sites

har ei 7-08 selv, har ikke prøvd kulevekt over 150gr enda men det går greit og lade at du er fult på høyde med 6,5-55 med tanke på anslagsenergi. kuleprisen er jo selvsagt høy om du har tenkt og skyte mye i forhold til 6,5kaliber. til elgen så vil jeg ha kule med mer tverrsnitt en 7mm,men det er vel mye meninger om dette,råker du der du skal så går det greit med marginale kalibere også.har da sett elg som har detti kjapt med 6,5-55 og. men jeg er gla i 9.3 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tankene svirrer imellom 7mm rem mag og .308. Lader ikke selv pr. dags dato, det hadde vel vært en fordel med 7mm rem mag. Anslagsmessig er de vel ganske like?
308W eller 308Norma Magnum, 7RM henger nok litt etter Norma magnumen, men slår 308W i det meste. Skal du få mest mulig ut av en 7RM må du ha 66cm pipe og helst lade selv. Med lett hylser, relativt rimelig skytterlagskrutt og 150grs Barnes TTSX, har vi fått god presisjon og nær 1km/s(løpet er da ca68cm i den hjemme komponerte børsa).
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...