Jump to content

Bommer som f.... på jakt!


Esme

Recommended Posts

Har et lite (stort!) problem. Når jeg går på jakt så har jeg lett for å bomme. Problemet er ikke tilstede ved lerdueskyting ettersom jeg ligger på 20+ hele tiden. likevel skjer noe med en gang jeg skal skyte på vilt :cry: Kan problemet ligge i hagla? (Kan egentlig ikke skjønne hvorfor det skulle være noe problem der, annet enn meg selv)

 

Takk for svar/andre erfaringer:)

Link to comment
Share on other sites

Hei, problemet du beskriver kan være så mangt, har du forsøkt og bytte ammo? Skyter du på samme lerduebanen hele tiden? i så fall kan jeg ambefale deg og prøve en annen bane, skyter man for mye på samme banen kan man begynne og lese hvor dua kommer opp og dra seg uvaner. Problemet kan jo også ligge helt og holdent hos skytter, det kan jo være så enkelt at du "napper" i hagla i det du trekker av skuddet. Det er jo et problem som er mer utbredt blandt riflejegere enn haglejegere, men det er ikke en umulighet.

Link to comment
Share on other sites

Du bruker ikke betydelige mengder mere klær på jakt i fohold til lerduebanen? Dette fører til (effektivt) lengre kolbe, og mer fall på kammen, da anlegspunktet kommer lengre bak. Har du likedan oppkast av børsa både på bane og i skogen??

Skytet du likedan? Mange går inn bak dua og trekker av gjennom som man skal etter boka på trapen, mens i skogen går rakt på målet...

Har du prøveskutt jaktpatronene på papp og sett hvordan skuddbildet er? Hvis det er snakk om sideskudd og lange hold, spiller utgangshastighet på ammunisjonen inn en del...

Link to comment
Share on other sites

Hei, problemet du beskriver kan være så mangt, har du forsøkt og bytte ammo? Skyter du på samme lerduebanen hele tiden? i så fall kan jeg ambefale deg og prøve en annen bane, skyter man for mye på samme banen kan man begynne og lese hvor dua kommer opp og dra seg uvaner. Problemet kan jo også ligge helt og holdent hos skytter, det kan jo være så enkelt at du "napper" i hagla i det du trekker av skuddet. Det er jo et problem som er mer utbredt blandt riflejegere enn haglejegere, men det er ikke en umulighet.

 

Har prøvd det meste av ammo, så problemet bør ikke ligge der iallefall! Angående lerduebane, så er det ikke samme bane hele tiden nei, bra med variasjon der:) Frykter at jeg må svelge kamelen og innrømme at problemet ligger hos skytteren. Noen som vet om det er å få "lyspatroner" ennå? Vet det gikk an å få det før, men ble vel fjernet pga at det ble brukt til mye tull. Da hadde jeg sett hvor skuddbildet mitt hadde vært mot en eventuell fugl!

 

Er det mye forskjeller på kolbelengde på haglene? Kunne jo prøvd en annen hagle kanskje :?:

Link to comment
Share on other sites

Du bruker ikke betydelige mengder mere klær på jakt i fohold til lerduebanen? Dette fører til (effektivt) lengre kolbe, og mer fall på kammen, da anlegspunktet kommer lengre bak. Har du likedan oppkast av børsa både på bane og i skogen??

Skytet du likedan? Mange går inn bak dua og trekker av gjennom som man skal etter boka på trapen, mens i skogen går rakt på målet...

Har du prøveskutt jaktpatronene på papp og sett hvordan skuddbildet er? Hvis det er snakk om sideskudd og lange hold, spiller utgangshastighet på ammunisjonen inn en del...

 

 

Ikke lenge siden jeg gikk på jakt i kun flanellskjorte (med andre ord ingen stor bekledning) og fikk skuddhold på ei rype på kanskje 15m. Rypa fløy strakt fremover og ingen "unnamanøver" til venstre eller høyre. Dette skulle være et MEGET lett bytte. Etter to brente skudd fløy den like godt. Er det noe som er irriterende så er det akkurat slike saker. Og det værste, ingen andre enn seg selv å skylde på!! :evil:

 

Jeg er MEGET sikker på at jeg ikke kan skylde på ammoen, da det ikke er et engangstilfelle denne skytinga under jakt, samt at det er brukt mye forskjellig.

 

Lurer på om jeg rett å slett skal prøve en ny hagle neste gang for å få opp håpet litt igjen.

 

Takk for svar folkens, snilt å prøve å hjelpe "en stakkar"!

Link to comment
Share on other sites

Tipper det har med at det er noe forskjellig å stå på banen i t-skjorte og skytevest og å traske i timesvis i tungt terreng og skulle skyte fugl. Prøver du en runde på banen etter en 1/2-times joggetur i tungt terreng og vedd en kasse pils på at du vil skyte bedre enn du pleier i dag, så skal du nok se att litt psykisk press og forhøyet puls raskt sender resultatene dine langt ned i grøfta på banen også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tipper det har med at det er noe forskjellig å stå på banen i t-skjorte og skytevest og å traske i timesvis i tungt terreng og skulle skyte fugl. Prøver du en runde på banen etter en 1/2-times joggetur i tungt terreng og vedd en kasse pils på at du vil skyte bedre enn du pleier i dag, så skal du nok se att litt psykisk press og forhøyet puls raskt sender resultatene dine langt ned i grøfta på banen også :wink:

 

 

Akkurat det med psykisk stress tror jeg er et stort problem for meg. Blir veldig oppskaket når det kommer fugl! Jeg må nok også prøve å gire ned når jeg går ute, er nesten i lett jogg noen ganger. Får hund i desember, så neste års jakt kan bli interessant. Kommer til å få dårlig samvittighet overfor bikkja hvis jeg bommer like mye som nå. :shock:

Kan nok hende at jeg ganske enkelt ikke er avslappet nok når jeg jakter. Kombinert med høy puls, rimelig stresset og at jeg nærmest skvetter i taket når fuglen blir støkket opp kan kanskje føre til dårlige resultater. Min bestefar sa jeg bare kunne gå 1/4 så fort som jeg pleier når jeg får bikkje. Vi får vel bare vente å se :)

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ingen dum ide og prøve et annet våpen. Du kan jo fort få deg en overaskelse. Ossen føler du at hagla passer deg da? Har du evt prøvd med forskjellige choker? Det er jo noe som forandrer skuddbildet.

 

Hagla har ikke utskiftbare chocker. Sitter med papirene på hagla foran meg nå, og den er borret til ø 17,95 i begge løp.

70% på øvre løp

69% på nedre løp

 

Synes hagla passer meg greit nok, men har ikke det beste sammenligningsgrunnlaget da jeg ikke har prøvd så veldig mange forskjellige.

Link to comment
Share on other sites

EvenM skrev:

rype på kanskje 15m. Rypa fløy strakt fremover og ingen "unnamanøver" til venstre eller høyre. Dette skulle være et MEGET lett bytte. Etter to brente skudd fløy den like godt.

Jeg tør nesten vedde en kasse pils på at du skyter under på denne rypa. Ryper som tilsynelatende flyr rett fra deg, vil ofte stige såpass fort at du må kompensere med å holde siktelinjen over fuglen for å treffe. Jeg skjønner at du mener dette skulle være et MEGET( :wink: ) lett bytte, men sannheten er en annen.

 

 

Akkurat det med psykisk stress tror jeg er et stort problem for meg. Blir veldig oppskaket når det kommer fugl! Jeg må nok også prøve å gire ned når jeg går ute, er nesten i lett jogg noen ganger. Får hund i desember,

Dette er ufattelig viktig:

Før du får hunden i hus må du ha lært deg å ikke stresse. Stress overfører du til hunden, og du vil garantert mislykkes. Dette er et 1000 kroners tips i all vennskaplighet. Stress ned, kjøl ned hodet.

Link to comment
Share on other sites

Ta deg en tur med støkkajkt på fjellryper, langt bedre tid på dem som ikke forsvinner bak skogen...

 

Evt legg ut et åte og treng på kråker eller skjærer. Mindre stress og prestasjonsangst med dem. Og om du vet hvor dem letter fra, så er det litt mer leirduefølelse...

 

Evt finn et sted hvor du kan skye leirduer, og få en kompis til å stille opp med håndkaster. Ingen ting er så ekte følelse med som en litt slitt sådan (må være den røde typen, ikke disse nye oransje!). Utrolig god følelse og kontroll på dua med litt trening, sånn at du kan variere fart, legge inn skru osv.

Link to comment
Share on other sites

det kan jo være at du blir så overasket når fuglen flyr opp at du på ingen måte er klar til å skyte.. jeg hadde det problemet for et år siden..

og når jeg fikk en sjanse hadde jeg puls på ca 300, men det var fordi jeg ikke hadde så mye erfaring, og jeg hadde liksom ikke roen når jeg fikk sjanser.

nå er alt mye bedre :wink:

 

jeg vet ikke om du er en fersking på jakt, men vis du er det tror jeg at flere jaktsituasjoner vil kan hjelpe deg!

erfaring i form av skuddsjangser er det du trenger. (vis det ikke er noe feil med hagla da

 

og en ting til.. jeg har funnet ut at vis jeg går sakte gjennom terenget treffer jeg bedre når sjangsen kommer! fordi da er jeg ikke andpusten av å gå fort , og alt blir så mye roligere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Evt finn et sted hvor du kan skye leirduer, og få en kompis til å stille opp med håndkaster. Ingen ting er så ekte følelse med som en litt slitt sådan (må være den røde typen, ikke disse nye oransje!). Utrolig god følelse og kontroll på dua med litt trening, sånn at du kan variere fart, legge inn skru osv.

 

Dette med håndkaster skal jeg og en kompis i gang med snart, lurer derfor på hvilken rød type du mener og hvor man får tak i den? Har du kanskje en link?

 

Dette hørtes ut som ett bra tips! Å stresse ned er nok enda viktigere vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet i 5å, men ikke kjempemye hvert år. Så er rimelig fersk. Kan jo si det slik at på min første jakttur så datt det 7ryper på to skudd :!: , og jakta har i ettertid vært en skuffelse :lol: Kanskje ikke helt etter boka den skytinga, men det var den en fin start på jegerkarrieren :)

Link to comment
Share on other sites

Dette med håndkaster skal jeg og en kompis i gang med snart, lurer derfor på hvilken rød type du mener og hvor man får tak i den? Har du kanskje en link?

 

Dette hørtes ut som ett bra tips! Å stresse ned er nok enda viktigere vil jeg tro.

 

http://www.gresvig.no/upload/G-Sport/Kataloger/Jaktkatalog.pdf

Side 14. For trang og stiv når den er ny, men la den ligge over natta med ei due halvveis i, så er den et hakk bedre!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Står du i ro når du skyter, med balansen jevnt fordelt på begge beina. En har som regel tid til å stoppe og finne balansen før en kaster opp hagla. En gammel jeger fortalte meg en gang at folk ofte skjøt for tidlig på rypa. En skulle ta av hatten å hilse på rypa før en skjøt den. Han om det :D Men stresser du med å få avgårde skuddet blir det gjerne deretter... Så har du det faktum at leir duer starter med stor fart og går saktere og saktere, mens rypa gjør det motsatte...Tipset mitt blir å roe ned. Når rypa letter stopp, stå stødig før du kaster opp hagla. Har du hagla oppe og så skal finne balansen blir det gjerne bom.

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Kanskje noe i det du sier! Tenker hver gang; neste gang det kommer opp rype skal jeg ta det mye mer med ro, men på støkkjakt får jeg aldri "roen i meg". Blir alltid veldig stresset når rypa kommer opp! Men vi vet vel egentlig hva som skal til for å bearbeide dette; trening og mere jakt! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tør nesten vedde en kasse pils på at du skyter under på denne rypa. Ryper som tilsynelatende flyr rett fra deg, vil ofte stige såpass fort at du må kompensere med å holde siktelinjen over fuglen for å treffe. Jeg skjønner at du mener dette skulle være et MEGET( :wink: ) lett bytte, men sannheten er en annen.

 

Vel.. det kan også hende at du ikke har kinnkontakt med kolben på jakt, og isåfall vil du skyte over. Uansett om du gjør alt annet riktig. Det er mye vanskeligere å få orntlig kinnkontakt når man blir overasket av en rype.

Link to comment
Share on other sites

Må jo bare si det, at en kan ikke sammeligne leirdueskyting med jakt.

Om en skyter bra på bane, trenger en ikke skyte bra i skogen.

 

Hm... vel, for meg er det sånn. Skyter jeg mye , så treffer jeg også i skauen. Spesielt når det gjelder skogsfugljakta, så tror jeg man har en fordel, hvis man har et par 1000 skudd 'i kroppen'. Men bare å skyte jegertrap,tror jeg har lite for seg. Gjerne litt skeet og sporting. Hvis ikke det er er tilgjengelig, så er skyting med kamerater med egen kaster også trening i massevis.

(En sjåfør som kjører 45 000 i året, er gjerne noe bedre en en som kjører til butikken noen ganger i måneden også :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke si meg uenig med deg, Jaktfalken. Trening hjelper utrolig mye, ingen tvil. Jeg har selv blitt utrolig mye bedre til å skyte nå enn før, takket være aktiviteten min på banen. Trening gjør mester.

Men uansett kan en ikke sammeligne skytebanen med skogen, både fysisk og psykisk.

Det blir noe annet å gå på støkkjakt, enn å stå på en standplass å rope, JA!!

Link to comment
Share on other sites

Ja,helt klart. Det blir aldri det samme. Men jeg tror man blir bedre rustet til å takle situasjonene på jakt, hvis mye av våpenhåndteringen blir automatikk. Det har jeg også erfart med jaktfeltskyting og storviltjakt. Man får jo aldri jaktfeltskyting til og bli dønn likt jakt, men selv må jeg si den har gitt meg mye, når det gjelder evnen til å utnytte de ofte relativt korte tidsfristene man har når kronhjorten står der...eller oksen.. Som du sier, trening gjør mester :)

Link to comment
Share on other sites

Når iveren tar overhånd og blodet suser i øra blir det ikke mye treff selv om skytteren og våpnet er aldri så samkjørte. Har tatt meg noen år, men nå har jeg god tid etter de 2-3 første situasjonene på høsten. Før ble det fort armer og bein i alle retninger :)

 

Prøv å komme i så mange fuglesituasjoner du kan ellers i året - uten våpen selvsagt. Bli vant med at fjærkvastene prøver å psyke deg ut. Kråkejakt er ikke dumt, men de oppfører seg ikke som rype og da kan du bli like 'skremt' som før.

 

Hadde du skutt jevnt dårlig kunne du kanskje sett på en skikkelig rekylkappe på børsa, men det later ikke til å være tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye ser du av skinna når du skyter på banen ? Har en opplevelse av at jo mindre skinne man ser på et jaktgevær jo bedre er det. Dette fordi man som regel instinktivt går rett i fuglen under jaktskyting, i motsetning til baneskyting hvor man kanskje ønsker å se mer skinne og dermed kan legge kornet under dua og følge gjennom. Dette er vanlig konfigurasjon på banebørser for å gi bedre kontroll på lerduer som stiger. Jeg kan anbefale å trene sporting dersom du bor i nærheten av baner som tilbyr dette. Løvenskiold har to sportingbaner som er veldig bra. Her kan du trene på jaktsituasjoner med varierende vinkler og fart. Når det gjelder ammunisjon så kan jeg anbefale Remington Wingmaster HD, den har et utrolig bra skuddbilde i de fleste hagler (mulig litt trangt, men perfekt til senhøstes jakt). Har prøvd flere Vismuth alternativer, men ingenting kan måle seg med Remingtons patroner spør du meg.

 

Det med å skyte på fugler som tar av rett fra deg, ansees som nevnt i tidligere svar som vanskelig. Man skulle tro dette er lett, men det er det altså ikke :)

 

Kan anbefale en bok og en video som er laget av John Bidwell. Den heter Move, Mount, Shoot. DVD´en tar for seg alle vinkler og skuddsituasjoner og den er veldig bra pedagogisk oppbygd syntes jeg.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye ser du av skinna når du skyter på banen ? Har en opplevelse av at jo mindre skinne man ser på et jaktgevær jo bedre er det. Dette fordi man som regel instinktivt går rett i fuglen under jaktskyting, i motsetning til baneskyting hvor man kanskje ønsker å se mer skinne og dermed kan legge kornet under dua og følge gjennom. Dette er vanlig konfigurasjon på banebørser for å gi bedre kontroll på lerduer som stiger. Jeg kan anbefale å trene sporting dersom du bor i nærheten av baner som tilbyr dette. Løvenskiold har to sportingbaner som er veldig bra. Her kan du trene på jaktsituasjoner med varierende vinkler og fart. Når det gjelder ammunisjon så kan jeg anbefale Remington Wingmaster HD, den har et utrolig bra skuddbilde i de fleste hagler (mulig litt trangt, men perfekt til senhøstes jakt). Har prøvd flere Vismuth alternativer, men ingenting kan måle seg med Remingtons patroner spør du meg.

 

Det med å skyte på fugler som tar av rett fra deg, ansees som nevnt i tidligere svar som vanskelig. Man skulle tro dette er lett, men det er det altså ikke :)

 

Kan anbefale en bok og en video som er laget av John Bidwell. Den heter Move, Mount, Shoot. DVD´en tar for seg alle vinkler og skuddsituasjoner og den er veldig bra pedagogisk oppbygd syntes jeg.

 

Lykke til.

 

Der er vi hvertfall uenig :lol: . Jeg har prøvd ut Rem Wing HD.og syns de skyter alt for trangt, selv i cylinderboringer. Selv bruker jeg Rio Venatum Bismuth #3. De har god hastighet og treffbilde i hagla mi, og dreper ikke noe dårligere enn gode gamle blypatroner...

Link to comment
Share on other sites

hei.

Dette kjenner jeg meg igjen i. Jeg har en teori der jeg tror at når en skyter en del på banen og tror en kan dette med hagleskyting, så blir en litt overmodig når rypen letter på kort hold. Den er stor, mye større enn en leirdue, flyr seinere, er nærmere, enklere, osv. Dvs sikker fangst i sekken. Min erfaring er at jeg løfter hodet for å se treffet :( , (e jo sikker på at det er treff, den er jo så enkel at jeg har nesten fått av meg sekken for å legge den oppi før skuddet går) og dermed flyr den døde rypen videre. Dette skjer nesten aldri på de vanskelige skuddene der jeg ikke har tid til å tenke meg om. Det er nok bare mer skyting som kan kurere dette, kinnkontakt og øynene på målet!

Link to comment
Share on other sites

Du er sikkert "gira" og alt for ivrig når du er på jakt. Mitt tips er "tørr" tren hjemme. Det er gratis og meget nyttig i alle former for skyting. Kjøp klikk patroner å tren av og til på å "slenge" opp hagla og ta avtrekk.

 

Trente masse sånn når jeg drev som aktiv skytter i min ungdom. Lå nede i kjelleren og trente avtrekk og puste teknikk mot veggen der. Sikkert den treningen jeg hadde mest igjen for?.

Link to comment
Share on other sites

1. Ta på jaktklærne når du trener på leirduebanen. Skyt også en runde med sekk på ryggen, vis du skyter med det på jakt.

2. Stress ned :) Det å være rask handler ikke om å gjøre ting kjapt. Det handler om å gjøre minst mulig unødvendige bevegelser. Man har som regel minst 3 sekunder på å avfyre et skudd fra fuglen flyr til den er for langt unna. 3 sekunder er lenge om du roer det ned å gjør ting riktig.

Link to comment
Share on other sites

Ro ned. Hils på fuglen -- gjør ihvertfall ikke som han her, som skjøt en annen jeger fordi han var så oppspilt.

 

:D

 

- Jeg og hunden var alene på jakt. Jeg så to menn som gikk i terrenget. Jeg plystra inn Copper som var i nærheten av deres hund, og ga meg til kjenne med et «ohoi» som jeg alltid gjør.

 

Jegeren, en ung mann i begynnelsen av 20-årene, ser imidlertid ikke at det er en mannsperson som står foran ham. Han brenner av hagla.

 

- Han var meget oppildnet, for å si det pent. Skuddet var målrettet mot ansiktet mitt. Han brente av mot det han så uten å sjekke hva han skjøt på. Det var ingen fugl i situasjonen, hevder Lund.

 

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2740746.ece

Link to comment
Share on other sites

Som flere har skrevet om, tror jeg at manglende kinnkontakt kan være problemet ditt. Du sier du blir stresset når du skal skyte på fugl, og det går for fort. Da kan man fort gjøre feilen å ville se treffet for tidlig. Man blir "nysgjerrig" som en instruktør sa til meg en gang. Husk at du må ha øyet i siktelinjen for å treffe. Kanskje løfter du hodet og ikke har skikkelig kinnkontakt?

 

Neste gang (om du husker det....) du skyter på fugl, så behold hagla i stilling etter skuddet. Evaluer hva du har gjort. Se på sikteskinne og siktebildet. Er noe feil? Forsøk også neste skudd. Samme feil..?

 

Vet at det er lett å glemme i en stresset situasjon, men om du husker på det, så kan det gi ett lite hint....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Har investert i lerduekaster i dag, og det kan ikke legges skjul på at all trening er god trening. Bare å trene ivei! Har prøveskutt litt med hagla i dag, og sett litt på sikteskinna. Når jeg legger kinnet nedpå klarer jeg faktisk ikke å få bort hele skinna, ser godt hele skinna hele veien. Det kan vel ikke sies å være helt som det skal være? :) Skal prøve en annen hagle, der jeg faktisk klarer å få skinna slik som den skal være. Hvem vet; ...kanskje det hjelper!?

 

Ang det tipset med å la hagla ligge til jeg ser byttet, og ikke bare hører lyden høres veldig fornuftig ut i mine ører. Takk for tipset :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei.

Et kjent problem er at når man skyter på leirduebanen er pulsen og konsentrasjoner helt annerledes fra når man skyter på levende vilt. Man blir mer oppmerksom på rypa som flyr og man ser ofte tendens til at skyter løfter kinnet, litt - kun for å få bedre oversikt over hvor fuglen er. Problemet med dette er at siktet kan være rettet mot fuglen - mens enden på løpet er rettet tre meter bortenfor. Husk - alltid kinnkontakt!

Dette trenger ikke være ditt problem, men det er mange som gjør dette notorisk uten selv å vite det.

 

Bare hyggelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...