Jump to content

Hvor stor elg er det skutt i Norge?


pumpehagle

Recommended Posts

Den i Imsdalen ble felt av Geir Stenseth i 2000. Slaktevekt 320 kg. Poeng 375,15 (høyeste poengsum av alle)

 

Ellers er det felt to stk med slaktevekt på 360 kg, i 1986 og 1960, av Thorbjørn Møllevik i Fosnes - 356,3 poeng, og av Henry Gaundal i Snåsa - 353 poeng. Hhv 4. og 5. plass på topp 50-lista.

 

Kilde: http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/8006995.DOC

Link to comment
Share on other sites

Den oksen jeg nevnte, ble døpt "Døsoksen" etter dens fall. Så den i live en gang på 5o meters hold, imponerende trav inn i skogen. Synd at mine sambygdinger er så tråkke her inne :twisted: , det er de som virkelig kjenner til denne oksen.

 

Det falt en annen stor bringe her, "rindalstuten", noen som husker han?

 

Edit; jeg stikker til facebook, mye mer moro! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jaktlaget har diskutert og vi har ett spørsmål:

 

 

Har hørt rykter om at det har blitt felt en stor en i Imsdalen, uten å ha hørt vekta.

 

 

hvis du tenker på Imsdalen i snåsa så ble d skutt en på 60tallet på 436 kg (gaundalen)

så ble d felt en i snåsa i fjor på 318 kg og den var bare 3,5 år!!!!!

for 10-15 år siden ble d skutt en men ble aldri veid orntlig men uten lårene veide den 280 kg!!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver ikke på noen måte å si at folk her skrøner, men det er mye rart ute og går når det gjelder vekt på elg. Noen må betale for kjøttet og trekker fra et kilo her og der. Andre som jakter på egen grunn tar seg en karsk og legger på et kilo her og der:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Viktige momenter å tenke på når en ser disse vektene fra "gammledager" er hvor nøyaktig vektene var før i tiden, hvor mye et dyr har "lagt på seg" gjennom årene. det er jo også slik at når et jaktlag oppgir en vekt i dag blir den oftere enn i "gammle dager" målt med pressisjons instrumenter. men mange jaktlag trekker også ofte fra en del kilo for å slippe å betale de ekstra kronenen. Historie er svært viktig for fremtiden, men man må aldri glemme feilkildene både fra tidligere tider og i dag. Det er lettere å lyge på seg slaktevekter den ene eller andre veien enn det er av gevirstørrelse som blir dokumentert på en helt annen måte enn slaktevekter.

Link to comment
Share on other sites

Her i vårt lag ble det skutt elg som veide 375kg slakta ,dette var på begynnelsen av 80tallet ca, geviret har aldri vært målt ,hode henger på skytter huset ,grei str det til og være i lindesnes komune. er skutt noen med fine gevir her også opp mot 20 tagger med vekter omkring 280+

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 3 months later...

Det henger et gammelt og møllspist elghode på loftet her, en massiv skalle med lang snute og et relativt normalt gevir med 6 tagger til sammen.

Historien sier at dette hodet ble stoppet ut fordi det var den tyngste elgen som faren til forrige eier hadde skutt, altså var det ikke geviret som var så sensasjonellt.

Slaktevekten skal ha vært 375-376 kg. etter det jeg har hørt, men samtlige som var med på den jakten har forlengst vandret til de evige jaktmarker så det kan bli problematisk å få dette bekreftet.

Link to comment
Share on other sites

Her ble i nabodalføret skutt en elg rundt 1920-30, som ble veid til 460 kg. Dette står nedskrevet i en eller annen bok.

 

Her var særdeles lite elg fra 1900 til rundt 1970 i mine trakter. Mange av elgene som ble skutt, var imidlertid noen skikkelige rugger. Her har også blitt skutt 2 elger de siste 20 årene som har veid 350 kg.

Link to comment
Share on other sites

Ble skutt en for noen få år siden her I bygda på 364 kg. Da hadde den hengt ei uke. Tror nok ca 400 kg er maksvekt på europeisk elg. Elg skutt for 100 år siden har sikkert vokst 100 kg etter at de døde.....

:mrgreen:

Slaktevekta av hjortedyr er ca 60 prosent av levendevekt, så å doble for å finne levendevekt blir å ta i.

Når amerikanerne snakker om vekter er det levendevekt de snakker om. Så en Alaska - Yukon elg på 1800 - 2000 pund som er maksvekt, veier 1000 - 1200 pund slaktet, altså ca 450 til 550 kg. Noe større enn vår elg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg skal bidra med ei sannferdig jaktskrøne:

 

Høsten 2000 begynte jeg å arbeide i skolen her på Inndyr. En kollega, Knut-Eirik Svendsen, var med på elgjakt på "heimgården" på øya Flein (betyr naken, snau) utafor her. De hadde noen elg gående der ute, blant annet en stor okse. De hadde imidlertid bestemt seg for å skyte "lisj-oksen". Jeg skulle være "ettersøksjeger" for dem, og de spurte om jeg ville være med på jakta. Jeg hadde skutt nok småelg, og tok heller ekstra undervisningstimer, slik at Knut-Eirik kunne jakte fra starten. Hvis de fikk felt denne småtassen, skulle jeg dra nedover til Flatanger på elgjakt.

 

Da jeg ringte til Knut-Eirik etter siste time en dag, fikk jeg en andpusten fyr i telefonen - han hadde akkurat skutt "lisj-oksen", og løpt fram og stukket den. Dermed kunne jeg hoppe i bilen, og kjøre ned til Trøndelag på elgjakt.

 

Da jeg kom tilbake til Inndyr, kom vi i prat om elgjakta. "Lisj-oksen" hadde ei slaktevekt på 323 kilo! Jeg tok ei foreløpig måling av geviret, det var tydelig en ung okse, geviret var ikke fullt utviklet, og var "bare" ca. 264 poeng (vet ikke om det er målt etter at det er tørket). En skikkelig diger elg, altså!

 

Men poenget med historien er ikke at elgen på 323 kilo/264 poeng var så veldig stor - poenget er at denne digre oksen var så LITEN at den store oksen ikke anså den som en konkurrent, og derfor ikke jagde den fra øya! I følge Knut-Eirik var den andre "vesentlig" større, og geviret var av en helt annen klasse.

 

Hvordan det gikk med meg og elgjakta? Da jeg kom ned til Flatanger, hadde de et dyr igjen. Og jeg var heldig, og felte et "ungdyr" jeg også - ei kvige på 98 kilo!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 11 months later...
  • 2 weeks later...
  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...