Jump to content

3Kuler fast i løpet


ronny38

Recommended Posts

Var på skytebanen i dag,og hadde naboen med for å skyte litt.

Jeg sto med 9mm mens han hadde revolveren min.

Etter en del bom hos naboen fylte han tønna med 6 patroner å durte de ut i en fælanes fart.

underveis så jeg att en av di første kulene bare kom 10 meter fram før den datt i bakken,og jeg prøvde forgjeves å skrike stopp før han skjøt mere,men alle skuddene gikk av,og nå sitter det hele 3 kuler fast i løpet+ en fin bul på løpet :cry::cry:

Så da er det vel bare å skaffe seg ett nytt løp til min SW mod 19 å takke gud for at ingen ble skadd.

Forøvrig var det fabrikk ammo som ble brukt,og jeg kan ikke helt fatte hva som har skjedd her :cry:

Link to comment
Share on other sites

Var dette ny fabrikkammo?

Jeg har sett .38 fabrikkammo som har blitt oppbevart så fuktig at blyet hadde oksidert. Kulene gikk fremdeles til blinken og vel så det. Kuler i løpet har jeg bare sett når den rette typen hjemmeladere prøver å minimere faktor.

 

Med mindre lagring kan lastes, hadde jeg hatt et sivilt søksmål klart mot fabrikanten evt. importøren før gamle-erik fikk på seg tøflene om morgenen. Slike ting som dette skal ikke forekomme og skade på våpen i seg selv kommer til å koste en del.

Link to comment
Share on other sites

:? Og som vanlig: Hvis du har tenkt å lage en sak av dette så dokumenter ALT! Ta bilder av våpen, ammo, eske, lotnummer (ofte stemplet på innsiden av esken..) tomhylser, evt resterende ammo, kvittering på kjøp og så videre.. Få med deg så mye opplysninger som mulig. Notér værforhold, vitner, skytehastighet og alt annet du KAN få spørsmål om.

Og hold oss oppdatert her på kammeret! :twisted: Lykke til med hva du enn finner på! Gikk dette bra vil det meste gå bra! 8)

Link to comment
Share on other sites

Dette var fabrikkammo som jeg har fått,og garantert ikke hjemmelada.

Har skytt mange hundre skudd med de tidligere i uken å disse var bra knall i også så kjønner ikke bæret av hva som har skjedd her jeg.

spurt selv om å få denne ammoen så jeg klandrer ingen for det som skjedde,og ett nytt løp koster vel ikke noe formue heller vil jeg tru :roll:

Skytteren burde vel merket at det var noe gale,men det gjorde han ikke sa han :cry:

Men men som sagt er jeg overlykkelig for at ingen ble skadet av det som skjedde.

Link to comment
Share on other sites

Nå vil vel neppe en revolver detonere som en håndgranat så lenge du setter en kule eller tre i løpet...(Det er det tønna som gjør, med for mye krtt :oops: ) Men det er jo ikke noe som er allright å få ødelagt pipa. Først vill jeg testet om det har noe å si på presisjonen, dånn rent forøvrig.

 

Kontakt stedet som solgte ammoen og hjør hva de mener.

Link to comment
Share on other sites

Står G.F.L på meste av hylsene...

Var ikke noe i løpet før vi begynte for da var den nypussa.

Det gikk ca 100 skudd uten noe problem før dette skjedde,men vet ikke om det har noe å si at 3-4 tønner gikk ganske raskt etterhverandre,men ser du på ppc skytterne så burde jo ikke dette ha noe å si?

Eneste jeg la merke til når jeg tok i revolveren etterpå var at jeg kunne ikke holde i løpet for lenge pga varme.

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det jo å tyde skikkelig på at dette ikke er fabrikk ammo...

Du sier det står GFL på meste av hylsene??? GFL er Fiocchi ammo og jeg har aldri opplevd at det har vært merket med noe annet en GFL.

En annen ting er jo at jeg gjetter at du ikke har kjøpt ammoen i en butikk... men at du har kjøpt den av en annen person? Og da har du nok meget lite å fare med.

 

Jævlig synd med pipa di da, spesielt siden det er en vakker m19 som det ikke er lett å få nye deler til.

Link to comment
Share on other sites

Er det hjemmeladet ammo det er snakk om har du ingenting å slå i bordet med.

 

Om ikke annet er dette et typisk eksempel på at man ikke bør skyte andres hjemmeladede ammo med mindre man kan stole 110% på laderen. Spesielt hvis det er "skrotammo" som blir gitt bort bør man tenke seg om både fire og fem ganger.

 

At løpet blir varmere enn normalt og hastigheten suger kan tyde på at man har brukt tabell for raskt krutt og ladet med noe mer saktebrennende.

Link to comment
Share on other sites

Så det er sagt,og som jeg har skrevet fra starten av er der IKKE hjemmelada ammo..

Lader selv så vet godt hva som kan gå gale der :roll:

Dette er passelig sprek 38 ammo som smalt godt på alle skuddene som ble avfyrt så derfor er det litt rart at det skulle skje.

Men akkurat nå er det vel revolveren som bekymrer meg mest.

Dette var jo" barnet" mitt som var lite brukt osv så må gå noen gode runder med meg selv for å se hva som skel gjøres med den,men nytt løp skal den få uansett hva det koster.

Om det blir orginalt,eller ett match løp vil tiden,og lommeboka vise :)

Link to comment
Share on other sites

Har du selv kjøpt skuddene i butikk?

 

Det er forresten ikke noe merkelig med hendelses forløpet. Har du hatt en patron uten krutt så er det jo ikke noen grunn til at det skulle være noe ulugumt med de andre skuddene. Med mindre det er lagring som har ført til forringin av den ammunisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, Syns det spriker i alle retninger. Bare det at det er gfl på meste av hylsene sier meg en hel del. Nå må du være ærlig med deg selv. Har du fått ammoen av noen som har påstått at det er fabrikk ammo, så kan du ha blitt tatt kraftig ved nesen. Ta ikke hva andre sier for god fisk.Det er tross alt din sikkerhet det er snakk om.

 

For min del kjøper jeg ikke forklaringen om fabr.ammo. Det gjenntar seg gang på gang. Utrolige hendelser har som regel en naturlig forklaring.

Link to comment
Share on other sites

Det er forresten ikke noe merkelig med hendelses forløpet. Har du hatt en patron uten krutt så er det jo ikke noen grunn til at det skulle være noe ulugumt med de andre skuddene. Med mindre det er lagring som har ført til forringin av den ammunisjonen.

 

Det er slett ikke merkelig at det stopper flere kuler i løpet, når det først sitter en kule der som blokkering. Sannsynligvis var det bare feil på en av patronene, de restrerende har fungert men kulene stoppet mot den kula som satt fast.

 

Dette skjer fra tid til annen i pistolkalibre, som ofte har så lite krutt at man ikke får løpssprengning selv ved fortsatt skyting med kule fast i løpet. Jeg har hørt om folk som har fylt hele pipa med bly i en blowback .380- våpenet var tilnærmet uskadd men det sto en lang rekke med kuler fast i løpet :shock:

 

Jeg vet også om verifiserte eksempler (med tjenestevåpen og -ammo) på at en 9mm kule har satt seg fast i løpet, og at påfølgende kule har stoppet mot denne. Bul i løpet og to kuler dønn fast, ingen skade på skytter.

 

I riflekalibre vil selvsagt noe slikt bli mere dramatisk, med sannsynlig våpenspreng hvis man fortsetter ildgivning med kule fast i løpet. Men i vanlige pistol- og revolverkalibre går det ofte slik, at man får to eller flere kuler sittende fast etter hverandre.

 

For øvrig har jeg også opplevd feil på diverse fabrikkammo, sist gang jeg skjøt med .308 på bane sprakk hylsa på en Lapua Match fabrikkpatron så jeg fikk kruttgass i fjeset. Selv ammo fra anerkjente produsenter kan av og til ha feil.

Link to comment
Share on other sites

Etter en del bom hos naboen fylte han tønna med 6 patroner å durte de ut i en fælanes fart.

underveis så jeg att en av di første kulene bare kom 10 meter fram før den datt i bakken,og jeg prøvde forgjeves å skrike stopp før han skjøt mere,men alle skuddene gikk av,og nå sitter det hele 3 kuler fast i løpet

 

Jeg kunne kjøpt det der om en null ladning og påfølgende opphopning av kuler hvis det ikke hadde vært for den overnstående teksten (som jeg har uthevet). At man fyller opp løpet med flere kuler og bare får en bul er også noe jeg ville forventet i kalibre som .32 Smith eller .25 ACP og liknende. Det virker i alle fall ikke som om dette er .38 Special med standard trykknivå.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, Syns det spriker i alle retninger. Bare det at det er gfl på meste av hylsene sier meg en hel del. Nå må du være ærlig med deg selv. Har du fått ammoen av noen som har påstått at det er fabrikk ammo, så kan du ha blitt tatt kraftig ved nesen. Ta ikke hva andre sier for god fisk.Det er tross alt din sikkerhet det er snakk om.

 

For min del kjøper jeg ikke forklaringen om fabr.ammo. Det gjenntar seg gang på gang. Utrolige hendelser har som regel en naturlig forklaring.

 

Kan garantere at det er fabrikk ammo det er snakk om. Dette er noe jeg har fått og kjenner personen godt selv så den var IKKE ladet hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Står G.F.L på meste av hylsene...

Da syns jeg at du skal spørre personen som ammoen kommer fra hvorfor det ikke står G.F.L. på ALLE hylsene! Jeg har skutt pistol i 22 år, og har aldri opplevd at ikke alle hylsene i samme eske fabrikkammo har samme merking.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det 3D er jo såkalt factory reloads. De lader opp på brukte hylser.

Trådstarter har i alle fall ingenting å hente på å klage til noen som helst.

Det er jo ting som tyder på at kanskje bare mesteparten av patronene var fabrikk ladd. Mulig det har sneket seg inn en luguber hjemmelading eller to?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det ble jeg også nysgjerrig på. Når jeg tenker meg om har jeg visst noe CCI Blazer i .38 Spec. liggende. Når jeg kommer heim skal jeg se etter hvor mange forskjellige merkinger det er på hylsene i de 2-3 eskene jeg har. Kanskje jeg rett og slett ikke har hatt øynene med meg?

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel ikke det noe med saken å gjøre? hva som skjedde på 'vinger (Jeg mener å huske jeg hørte noen av stopp ropene ja)

 

I utgangspunktet til denne tråden ble det påstått at det handlet om fabrikk ladninger (noe jeg tviler på faktisk) selv om det selvsagt skjer at det komme en patron eller to som ikke er helt gode fra fabrikk også. Det er så mange faktorer som spiller inn.

Link to comment
Share on other sites

HASSEL.Du kan slutte å tvile for det var fabrikk ammo som ble skutt.Har gått gjennom alle hylser+resterende av ammo,og dette er fabrikkammo,og IKKE HJEMMELADET.

Kjønner ikke helt at folk ikke kan godta det da.

Lader masse 38\357,og 9mm selv,og vet selv åssen det høres ut hvis det er for lite,eller ingen krutt i hylsa.

Dette smalt godt hver gang så lite krutt,eller en hjemmelada patron er utelukket her. Ferdig med den :evil:

Link to comment
Share on other sites

Så hva har vi her, da?

Vi snakker om minst to fabrikklada, til og med Fiocchi, patroner i ei eske.

Minst to, fordi både den som bare kom ca 10m og den som sitter først i løpet må ha feil.

Eller at vi iallfall snakker om flere fabrikater av ammo?

Har ALDRI sett at Fiocchi (GFL) har hatt varierende merking av sine patroner,

og vi har skutt titusenvis av disse i klubben i frskjellige kaliber!

Men så kom jeg til å tenke;

Har du sjekka timingen på tønna, og om der er noen rester av kulene i overgangen til løpet?

Dette blir bare rein grubling, altså.

Men kan det være snakk om at kulene treffer kanten på løpet?

At de skraper borti og derfor mister all fart?

Eller kan der ha vært noen fremmedelementer i løpet fra før?

Dette er et lite mysterium i mine øyne iallfall... :?

Link to comment
Share on other sites

Det høres bare så merkelig ut at det var forskjellige hylser?

Og siden du ikke har kjøpt dem selv kan du ikke være 100% sikker på at det er fabrikkammo.

Hvordan går du forresten igjennom hylser og ammunisjon og slår fast at den er fabrikkladet?

 

Fiocchi (altså de som har GFL stemplet i bånn) selger jo også kuler og tennhetter så en patron som er ladet med de komponetene kan da vitterlig se likedan ut? Eller kom de kanskje i en eske du ikke vil fortelle om (politimerket) siden du ikke svarer på hvilket merke det er eller hvor du har fått tak i dem? Trenings ammoen til snuten har jeg nemmlig hørt (bare rykter) har litt høyere feilprosent en tjenesteammo.

 

Det er noe som ikke helt stemmer med det du skriver, det er derfor jeg ikke bare kan godta at det er ammunisjon fra fabrikk. Det betyr ikke nødvendigvis at du lyver, for jeg tror faktisk ikke det. Jeg bare tviler på at det er fabrikk ammo som fikk det til å sette seg fast en kule i løpet ditt.

Når det er sagt så er det også slik at av og til så er det feil på ammunisjon fra fabrikk også.

 

Det er også litt rart at du argumenterer med at det smalt godt hver gang, og at der derfor må være fabrikkammo? hvor er logikken i det? Har du ladet mye vet du vel at de ikke nødvendigvis er sånn at det må være masse feil med all ammoen for at en hylse skal være uten krutt? I forhold til den kula du så som "ramlet" ut av løpet og traff bakken ca 10mm unna, lurer jeg faktisk på om det kan være den første kula som satte seg fast (Uten eller lite krutt) neste kule har da kommet med full fart og blåst ut den første som et kompresjons stempel (og laget skuddbulen) , men har selv blitt sittende hardere fast og dermed fått de to neste kulene til å sitte. Det er ikke noen grunn til at det skal ha vært feil på mer en en patron i alle fall.

 

Jeg hører forskjell på en felt ladning og en tjenesteladning jeg også, men har aldri hørt om et skudd har vært hjemmeladet eller ikke. Spesielt ikke om jeg står ved siden av og skyter med et annet våpen.

 

Jeg har sprengt en revolver (dobbeltladning tror jeg), jeg har banket ut mye kuler av løp (squibs) og laget skuddbuler i ei 44-40 rifle. Så jeg har nå lært et og annet om hjemmelading jeg også. Har også opplevd det at ladninger med lite krutt i store hylser smeller ujevnt, men ikke i .38 spesial.

 

Men for å ta utgangspunkt i det du skrev, så er det såpass mye "muffens" med denne saken at du aldri vil få noen som helst for legal erstatning for det. OG det er synd, for jeg syns S&W m19 er en av de fineste revolverne som finnes.

Link to comment
Share on other sites

Har gått over alle tommhylser som ble skutt å følgende patronmerker er G.F.L....Norma,Og noen få som heter CBC,men 80 prosent av de som ble skutt var gfl ammo.

Revolveren er "VAR" i topp stand før vi begynte.Denne er gått over veldig ofte å pusses hver gang den blir brukt så hvis det hadde vert noen rester av kuler som ble skrapt av burde jeg ha sett det.

Timingen er også perfekt på den så som sagt kjønner ikke jeg helt hva som gikk gale her.

Men hvis det er noen som har ett 6toms løp til denne å selge er jeg veldig interesert i det :roll:

Link to comment
Share on other sites

GFL hylser er fiocchi og italienske, CBC er magtech og fra brasil. Begge disse har politet brukt (De selges også sivilt) Norma hylsene begynner å bli interessante i denne saken, for de er antagelig vis noen 10 år gamle. Kanskje synderen ligger der? at vi er tilbake til dårlig lagring?

 

Jeg har skutt opp en del norma .38 med 158gr rnfp kuler og ikke hatt noen problemer, men det var en del missfarging av hylsene osv.

Link to comment
Share on other sites

Det rinner meg i hu at til og med Redaktøren (altså Den Kj. Red.) visstnok engang skjøt et skudd med en fabrikkpatron der fabrikken hadde "glemt" å fylle på krutt.

 

Nå klarte han å holde igjen de resterende skuddene, så ingen (stor) skade skjedd. Men det kan altså forekomme blant de kondisjonerte like mye som hos almuen.......

Link to comment
Share on other sites

Jeg heller til Hassels teori, om at den kula som "falt" i bakken kan være den som har stoppet i løpet i første omgang. Hele eller deler av kula har så blitt skutt ut av neste kule. Kule nr 2 kan så ha blitt stuket opp så mye at den satte seg fast i den skuddbulen som ble dannet. Tenk på det klassiske "direktørleketøyet" med stålkuler som svinger fram og tilbake, der bare kulene i endene svinger mens de på midten holder seg mer eller mindre i ro og overfører støtet fra en side til den andre. Eller tenk på biliardkuler. En kule i fart treffer en statisk kule av samme vekt, og overfører praktisk talt all sin bevegelsesenergi til denne.

 

Alternativt....

Sto det ikke noe i første post om høy skuddtakt og mye bomming? Kan den kula som traff bakken 10 meter ut simpelthen være et grovt bomskudd, altså skytterens feil og irrelevant til hendelsen forøvrig?

 

Og, Hassel: vi er enige ja. Leste litt fort og fikk ikke med meg ordet "ikke" :oops:

Link to comment
Share on other sites

Øh... evert.

Prøver du å si at CCI blazer brass hylsene er merket av forskjellige hylseprodusenter, slik som gfl, cci, starline osv? eller bare at selve CCI merkingen er forskjellig (Slik som på mye GFL)

 

forskjellig navn i samme eske!

en eske hadde hylser merket både "cci 9mm" og "speer 9mm". nå skal det sies at cci og speer er to sider av samme sak(omark group: cci, speer, rcbs, etc) men at de skal levere to forskjellig bunnstemplede hylser i samme eske er litt rart.

 

i tillegg har funnet cci blazer hylser i kal 40, merket "cci 357sig", sammen med andre merket "cci 40s&w". dette var hylser jeg plukket etter en glock-skytter som la igjen cci hylser.

 

altså gir cci beng i hva det står på hylsene de sender ut i eskene med blazer brass! det kan godt hende at hylsene er produsert på samme fabrikk, for de ser helt like ut ellers, men at de blander produksjonsserier eller noe. en relativt patronsamler jeg kjenner(formann i SARA) ble henrykt over den feilstemplede 40hylsa, så den har jeg ikke lenger. huff, nå er vi visst OT igjen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...