Jump to content

Objektive argumenter for/mot Mauser/Blaser


Truls

Recommended Posts

Jeg skal gjøre et grunnleggende bytte i jaktgarderoben. Jeg skal bytte til systemrifle. Problemet er at jeg ikke klarer å bestemme meg for om jeg skal satse på Blaser eller Mauser. Noen mener Blaser er jålete, andre sier Mauser er like håndterlig som en tanks.

Mitt mål er et funksjonelt riflesystem der jeg kan bytte mellom et lett våpen i et flattskytende kaliber og en kort og håndterlig rifle i 9,3X62 som egner seg for hundefører.

Jeg er veldig takknemlig for gode råd som er basert på objektive fakta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke uttale meg om Mauser, men har en Blaser R93 med 9.3x62 løp på 50cm og et 6.5x55 løp på 58cm.

Meget hendig våpen når det er utstyrt med 9.3løp, jeg målte totallengde til 92cm eller 93cm.

 

Kunne ikke vært mer fornøyd med våpnet på jakt. Eneste jeg ikke liker er at jeg ikke får klasket i 5 smell på banen,

på jakt har jeg alltid jaktet med 3+1, så der er det ikke noe problem.

 

 

Tror du blir fornøyd uansett hva du velger, og prismessig er det vel liten forskjell.

 

 

 

Uansett lykke til med valget! :)

Link to comment
Share on other sites

Kombinasjonen din er omtrent det jeg er ute etter.

Dette er ikke enkelt. En jeg kjenner påstår at om noe skulle feilfungere i Blaseren, så kan sluttstykket komme bakover. På en Mauser går visst smellen nedover. Men det skjer vel uansett ikke veldig ofte.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha kjempet imot siden 93 har jeg nå omsider gitt etter, og kjøpt Blaser(e). Før det har jeg hatt Winchestere, Rugere (maaange), Remingtoner, Dakota, Mausere osv osv, i sikkert 20 forskjellige kalibre. Så jeg endte opp som deg, skulle ha meg systemrifle. For mitt vedkommende falt Mauser bort forholdsvis kjapt pga to faktorer, vekt og at kikkertmontasjen sitter på låskassa og ikke på løpet. Nå kan de hevde hva de vil de som sier at dette funker greit, jeg tror ikke på det, eller: jeg klarer ikke å overbevise meg selv om at jeg tror på det. Og dersom ny innskyting må til ved bytte av løp i et slikt system, bortfaller hensikten, for meg i alle fall.

 

For mitt vedkommende måtte kikkerten sitte på løpet, derfor Blaser. Så da har jeg etter hvert endt opp med to stk Blaser "Låskasser/kolber", en LRS2 og en Professional og 5 forskjellige løp 6,5x55 (x2) 300 WM (Carbon) 7mm RM og 338-06. Og er jeg fornøyd? Med systemet, kvalitet, presisjon (inklusive presisjon ved av/påmontering av kikkert)? Ubetinget ja. Svært overbevisende. For å bli 100% rett troende Blaser tilbeder, gjenstår det å se/finne ut av hvor vanskelig/problematisk det er/blir å spenne oppspenneren i en fart på en trang hjortepost, med valne frosne fingre. Jeg er muligens forutinntatt men ser for meg at dette kan være et problem? Dersom dette også funker, forsvinner resten (6) av jaktriflene ut av skapet til fordel for flere løp og kikkerter til Blaserne.

Link to comment
Share on other sites

For tre år siden byttet jeg til Blaser prof. i 6,5 og 9,3. Og jeg er strålende fornøyd. Det var også for meg viktig at kikkerten satt på løpet slik at skifting trygt kunne foregå uten bekymringer for treffpunkt. Og dette funker hull i hull med min Blaser, noe det nok gjør med dem alle. Når det gjelder oppspenning med kalde og våte fingre, gikk det bedre enn fryktet. Med et ørlite "motrekk" med venstrehånden funket det fint med en kald og stiv høyretommel. Men akkurat dette er nok noe av prisen man må betale for sikkerhetsfunksjonen oppspenner på Blaser.

Prøvehold både Sauer og Blaser og velg den du liker best. Begge er topp kvalitet. Jeg hadde valgt det samme en gang til.

Når det gjelder din "kjenners" bekymmring for sluttstykket, er vel det debatert opp og ned fryktelig mange ganger. Ja, det skjedde dessverre et par ganger ganske tidlig på nittitallet. I dag føler jeg meg helt trygg når jeg drar i trekkeren, hvis ikke hadde jeg valgt noe annet.

Lykke til med valget uansett...

Link to comment
Share on other sites

Takk for bidragene.

At man får Blaser-sluttstykket i ansiktet er vel ikke særlig sannsynlig. Da hadde vi vel hørt om det, for det er jo solgt mange Blasere. Men det er noe med gamle sannheter, som at jo enklere det er, dess mindre sannsynlig er det at noe går i stykker. Mauser er vel det mest og best fungerende som finnes. Det er i hvert fall det jeg har fått høre mange ganger. Blaser er kanskje like driftssikker, ikke vet jeg. Men det er jo et nyere system som kanskje ikke er utprøvd like nøye.

Det koker kanskje ned til om man liker mora eller dattera. Jeg må se om jeg finner noen jeg kan prøve. Skal teste en Mauser i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg testet en Mauser 03 i kaliber 9,3x62. Det var en standard 03 med trestokk. Jeg prøvde både med og uten demper og må bare si at det var en fornøyelse. Jeg hadde liksom ventet at Mauser-en skulle være litt stor, tung og klumpete. Det er jo det man gjerne får inntrykk av når man hører og leser det folk mener om den. Men slik var det neigu ikke. Mauser-en var lett og smidig.

 

Nå skal jeg prøve å sutre meg til å få prøvd en Blaser også, så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

For å bli 100% rett troende Blaser tilbeder, gjenstår det å se/finne ut av hvor vanskelig/problematisk det er/blir å spenne oppspenneren i en fart på en trang hjortepost, med valne frosne fingre. Jeg er muligens forutinntatt men ser for meg at dette kan være et problem? Dersom dette også funker, forsvinner resten (6) av jaktriflene ut av skapet til fordel for flere løp og kikkerter til Blaserne.

 

GALSKAP ! :shock:

 

Selge jaktrifler i disse tider med ny våpen lov.

Spesielt bare for å kunne kjøpe flere løp til en eller to system rifler.

 

Sa sant de ande andre riflene ikke er brukende ville eg vurdert om det var nødvendeig med å anskaffe flere løp til systemriflen. Hva hvis systemriflen (uavhengig om det er blæzer eller andre) må til reperasjon p.g.a. uhell e.t.c. Da ville eg heller hatt noen alternativer i skapet hvis (som eg har) dette hente.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en M03 og er meget fornøyd med denne og det er INGEN treffpunkts endring ved demontering/montering. Helt Konge. Grunnen til at jeg valgte denne er vel magefølelsen, M03 ser mer ut som tradisjonelle børser og har riktig lyd på ladegrepet.... Jeg kjøpte med oppgradert treverk, en fryd... :D ...

Men om sant skal sies er Blaseren lettere og kortere og jeg oppfatter den som et mer rendyrket "jaktverktøy", selv om jeg ikke angrer på mitt valg.

 

Vekt i Magnum med Nikon 2,5-10x56 er på min 4,6kg i std. kaliber ca. 4,5 kg. Digg å skyte med og foreløbig gjør ikke vekten meg noe...

 

Uansett hvilken du velger av disse to vil du bli fornøyd! Tysk ingeniør kunst...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kikket endel på R93 Proff. med kort pipe som en av gutta på jaktlagt har og sammenlignet med min M03.

- Den er lettere

- Ekstremt kort kasse og derfor forholdsmessig lang pipe i forhold til lengden på våpnet

- Forekommer meg at den er enklere å spenne ved kjappe skudd.

 

Egentlig er det vel bare dette, men det er jo litt. Har planer om å skaffe meg syntstokken til M03 med kort pipe, det blir en stund til...

 

På en annen side er det ting M03'en har som jeg savner på Blaseren som uttagbart og låsbart magasin, også får jeg ikke med min beste vilje godfølelsen av den pipelyden som ladegrepet på Blaseren har, men det er jo irrelevant for funksjonen... :roll: ...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

kva som gjer at du ikkje har sauer 202 som kandidat??

 

Jeg kan ikke svare for trådstarter, men for meg lå valget i at Sauer'n ikke har oppspenner, man trenger momentnøkkel for å beholde treffpunktet etter montering/demontering, det er én kasse for store patroner og én for standard patroner og mindre ting som at magasinet ikke kan låses fast og heller ikke har toppmating. Personlig syns jeg også at fortreet på 202 er for tynt å holde i...

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg ikke kommer med noen bastante meninger om noen av disse merkene, men...

 

Jeg ser ikke helt poenget med å ha en systemrifle med kikkertsikte montert på pipa bare for å slippe å justere siktet mellom hvert pipe/kaliberskifte.

Om man regner etter prisen på montasjer og kikkertsikte så begynner det å bli endel penger.

For jeg regner med at man ikke monterer Kina-dassrull på en sånn børse... :roll:

 

Jeg mener, man sitter jo i praksis igjen med 4-6 våpen som må dele på samme kolbe og avtrekkerenhet, ikke et våpen med 4-6 piper. :P

Link to comment
Share on other sites

Mauser M03: Jeg liker også oppspenneren på Blaser, men jeg tror den på Mauser sikkert fungerer like godt. Det som får meg til å vurdere Blaser, er at den er kortere og lettere enn Mauser-en. Men da jeg prøvde og fiklet med Mauser-en innså jeg at den er lett nok, og faktisk en del lettere enn de våpnenen jeg bruker i dag. En annen ting med Blaser er rettrekkermekanismen. Men etter en del vurderinger tror jeg kanskje ikke jeg kan skyte flere skudd etter hverandre nevneverdig mye raskere med en rettrekker enn med Mauser-en. Og grunnen til at det kan være et poeng, er at jeg skal bruke våpenet i på jakt der det kan oppstå situasjoner der raske skudd er viktig.

 

Mauser Track eller hva den heter - den med kort pipe og stygg stokk - har ifølge en våpenselger jeg snakket med, ingen ting eller funksjoner som M03 ikke har. Bortsett fra remfeste ytterst på løpet. Og stygg stokk. Men den stygge stokken går det visst an å få helt svart også - det hjelper jo litt. Men med andre ord - om du kapper løpet på en M03 får du alle de funskjoner Track har, i tillegg til at du slipper å gå rundt og bære på et våpen som ser ut som en av Vegvesenets kjegler på E6.

 

hoppalong: Grunnen til at jeg ikke har med Sauer, er vel egentlig bare at jeg av en eller annen grunn har landet på Blaser og Mauser. Jeg kan godt ta feil, men jeg har ikke sett at Sauer har noe Mauser ikke har. Og grunnen til at Mauser er med, er rett og slett fordi jeg liker Mauser veldig godt. Jeg har ikke et slikt forhold til Sauer.

 

Stykkjunkeren: At pipeskifte på en Blaser er kjappere enn på en Mauser er jo et poeng, og at den har samme treffpunkt etter pipeskiftet er brukt som et annet. Men det du nevner, er jo en annen side av saken som jeg ikke har tenkt på. Uansett har jeg tenkt å skaffe meg to løp - ett i 9,3X62 og ett i 270 Win. Til 270'n har jeg tenkt å bruke en Zeiss 2,5-10X50 og til 9,3'n har jeg tenkt å bruke en Meopta 1-4X24 med lys. Og jeg kan ikke tenke meg at jeg har så dårlig tid mellom pipeskiftene at jeg ikke har tid til å fyre av et prøveskudd.

Link to comment
Share on other sites

Mauser M03: Takk for tilbudet. Jeg fikk prøve en slik sist lørdag og ble imponert. Det jeg er ute etter nå, er å prøve en Blaser.

 

Slurry: Thomasnb tipset meg om Strasser, men jeg har ikke sett så nøye på dem ennå. Såvidt jeg skjønner, er Strasser konstruert av en mann som satt helt sentralt i utformingen av Blaser.

Link to comment
Share on other sites

hehe MADMADS, galskap å selge unna nå som våpenloven er der? Vel, jeg har solgt dobbeltrifla mi i 9.3 og en remington varmint i 22-250. Fine våpen, men de ble ikke brukt, rett og slett. Jeg bruker enten min Blaser R93 med et av løpssettene på (6.5x55, 300wsm og 375 H&H), eller drillingen. That's it. Så da ble de andre riflene bare hyllevarmere. Jeg kan faktisk ikke tenke meg en eneste jaktsituasjon der jeg ville ha foretrukket dobbeltrifla eller 22-250'en. Da jeg oppdaget det ble det ganske hurtig salg.

På banen er Blaseren mye bedre, jeg skyter rimelig konsekvent prøven stående med høy skuddtakt med 6.5 løpet. 47 cm løp = under meteren lang totalt. Man må ha et kikkertstikte til hvert løp. Dvs, det går ofte an å mikke det til. Det er 9 knepp høyre og tre opp fra 300wsm til 6.5x55 løpet mitt. Men, det er bare flaks. Best å regne med et kikkertsikte per løp. Det koster selvsagt penger det. Løpene koster såpass at du får en komplett rifle for samme pris. Men, jeg vil heller ha et Blaserløp, rett og slett. Fantastisk presisjon, og driftsikkerhet.

 

Jeg har aldri skutt med Mauser. Men, jeg kunne helt sikkert trives med en slik en. Det blir smak og behag. Jeg foretrekker Blaser, lettere og kortere våpen. siden kikkertmontasjen på løpet blir det ingen treffpunktsendring mellom løpsskiftene, og det går fort og lett å bytte løp. Men som sagt, jeg hadde nok blitt kjempefornøyd med en Mauser også.

Link to comment
Share on other sites

Men - om man har et kikkertsikte til hvert av løpene til Mauser-en også, blir det vel heller ingen treffpunktsendring om man bytter løp og setter på siktet som er innstilt til det enkelte løpet? Eller?

 

Jeg har tatt kikkerten av og på ganske mange ganger på min M-03, og ennå ikke sett noen treffpunktforandring å snakke om

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk akkurat tips om at jeg bør se på Merkel også. Det skal jeg gjøre. Men da blir jeg sikkert bare enda mer forvirra.

 

JegerBomBomBomBlink: Kan godt tenke meg å kjøre en tur til Kongsberg for å teste en Blaser, jeg. Kanskje om et par ukers tid?

Link to comment
Share on other sites

Det kan gå bra med Mauseren også, altså uten treffpunktsendring når man bytter løp. Men det forutsetter at pipa festes inn helt likt hver gang. Siden kikkertsiktet er montert på låsekassa skal det minimalt avvik til og så blir det slinger i valsen. Ved bruk av momentnøkkel bør det går bra. Blaseren låser i pipa, med såkalt høyteknologisk Gardena kobling. Det er altså ikke noe låsekasse i tradisjonell forstand. Montasjen låser i enden av løpet, så det spiller ingen rolle om pipa trekkes til med litt forskjellig moment, for eksempel. En annen fordel er at siden det ikke er låsekasse, blir det kortere totallengde på rifla. Prisen å betale for manglende låsekasse er at avtrekkermekanismen ligger under magasinet. Som altså ikke blir løstagbart, og får mindre patronkapasitet. 3 i magasinet med 6.5x55. Nå er jo mekanismen helt trygg med patron i løpet siden den ikke er spent. Kan altså ikke gå av før man spenner/avsikrer. så det går fint å gå på jakt med 4 patroner. Men trenger du mer så sliter du. Magasinløsningen er det jeg personlig liker dårligst med Blaseren. Men, jeg synes det er verdt det, for å kunne jakte med en godt ballansert skytestokk som er under en meter lang med demperen på.

Link to comment
Share on other sites

Det kan gå bra med Mauseren også, altså uten treffpunktsendring når man bytter løp. Men det forutsetter at pipa festes inn helt likt hver gang. Siden kikkertsiktet er montert på låsekassa skal det minimalt avvik til og så blir det slinger i valsen. Ved bruk av momentnøkkel bør det går bra.

 

Har du erfaring med dette? På min Mauser M03 har jeg ikke hatt noe problemer med dette. Jeg har brukt 3-4 år på å bli fjellsikker på at dette funker 100%. Under elgjakta i år regnet det hele forb..... tiden. Tok derfor av kikkert og ut med løpet hver kveld, pusset og tørket. Monterte sammen igjen, ved test etter jakta satt fortsatt skuddet 4 cm over @ 100m.

Jeg bruker ikke momentnøkkel eller noe slikt. Jeg har bare fulgt det Norma sier, at på Mauseren må du skru litt hardt til, på Blaseren er ikke dette så viktig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tafset litt på begge, men ingen fristet nok til å bytte ut de riflene jeg har ferdig innskutt og klar til bruk i skapet. Mauseren hadde en alfor hard oppspenner, som i tillegg gikk feil vei, så man må slippe pistolgrepet helt for å avsikre. Men sikker er den, også for rådyrene...

 

Blaseren fristet ganske mye egentlig, helt til jeg kjente på avtrekket. Det var sikkert en halv cm ettertrykk på den jeg kjente på. Er dette vanlig? Kan man stille det bort? Hadde en baikal med samme feilen, der skrudde jeg en treskrue gjennom avtrekkerbøylen, og filte den til slik at avtrekkeren gikk inntil akkurat når skuddet hadde gått. Men det virker litt rart å gjøre dette på en børse til 30K...

 

Av de to jeg kjente på var blaseren den eneste aktuelle for min del, pga oppspenneren og vekta på mauseren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk akkurat tips om at jeg bør se på Merkel også. Det skal jeg gjøre. Men da blir jeg sikkert bare enda mer forvirra.

 

JegerBomBomBomBlink: Kan godt tenke meg å kjøre en tur til Kongsberg for å teste en Blaser, jeg. Kanskje om et par ukers tid?

 

 

Du får sende en PM når det nærmer seg. Jeg kan stort sett i helger. :)

Link to comment
Share on other sites

En kar jeg kjenner - som sikkert mange av dere andre kjenner også - som er veldig kunnskapsrik og oppdatert på våpen og særlig rifler, byttet ut sin Blaser mot en Mauser fordi han ikke liker Blaser-magasinet. I tillegg er han litt skeptisk til selve sluttstykkemekanismen på Blaser. Kompisen til denne fyren er av samme oppfatning, og han lever etter Murphys lov - "alt som kan gå galt, vil gå galt". Han mener det er for mange og for skjøre deler i Blaser.

Er det sant? Er det flere tekniske problemer med Blaser 93 enn det er med Mauser M03?

Link to comment
Share on other sites

* Ding! Here we go again! :D

Den diskusjonen har gått runde på runde på runde.... Og fakta blir fortolket gjennom de brillene skribenten har. Jeg har til og med lest innlegg der folk sier at sikker oppspenner er usikker, fordi at man da glemmer å spenne ned (gjelder vel ikke vanslig sikring da vel...) og at man risikerer å ha fingeren på avtrekkeren for å hjelpe til å spenne opp/sikre av.... hehe Her finnes det ikke sikre svar, kun bastante synspunkt.

Mitt synspunkt, som altså er subjektivt og mine personlige vurderinger og ikke uttrykk for hverken fakta eller religiøs sannhet, er slik: Blasere brukes i alle himmelstrøk, og er det mest solgte våpenmerket i Tyskland. Det var et par stygge ulykker med Blasere tidlig, har vært stilt om det i mange år. Alle våpen kan sprenge, og har sprengt. Jeg for min del føler meg mye tryggere med min Blaser enn jeg ville gjort med en Mauser M98 fra krigens dager, for mange er det omvendt.

Argumentet med at det er mange deler er en smule søkt i mine øyne.. Ville du heller stolt på en Datsun fra 1972, enn en Porche fra 2009? Det er mye elektornikk, ingeniørkunst og leamikk i Porchen, mye mye mer. Men, den er kapabel til sikker kjøring i hastigheter Datsunen ikke kommer opp i. Jeg stoler på min Blaser, men jeg synes at den jeger eller skytter som ikke gjør det for all del må skaffe seg noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Opps! Det var ikke meningen å stikke huet i et vepsebol :mrgreen:

Selv har jeg veldig snever kunnskap om riflemekanismer, men en Datsun fra 1972 har jeg faktisk hatt. Makan til seiglivet haug med metall, skal du lete lenge etter. Men jeg ville selvsagt heller valgt en Porsche.

Det er selvsagt et veldig godt argument at Blaser er Tysklands mest solgte rifle. Om det hadde vært svakheter, ville vi sikkert hørt om flere. Det eneste jeg hører om - hvis du ser bort fra kompisen jeg nevnte i det forrige innlegget - er folk som er storfornøyd med sine Blasere.

Jeg ender vel opp med å kaste ei krone opp i lufta og se hvilken side som vender opp når den lander.

Link to comment
Share on other sites

Forbered deg på et kraftig hakeslipp hvis du får en Strasser i hendene! Var så heldig å få studere en i Tromsø for ei ukes tid sida. Og det er bare et par dager siden at haka kom opp på plass igjen! :)

Kort sagt et nydelig stykke våpen som oste kvalitet...

 

Ellers må det nevnes at Mauser'n nå kan bestilles med lettmetall-kasse, noe som reduserer vekta ganske bra.

 

Men er vekt og "kompakt-het" pri. #1 er R93'en vanskelig å slå. Bare synd de er blottet for sjel og personlighet! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo bare sett Strasser på bilde, og den er sikkert bra. Men hvis sjel og personlighet mangler hos Blaser, tror jeg ikke de egenskapene er veldig mye mer til stede i en Strasser, ut fra bildene å dømme :mrgreen:

Nei, det ser ikke ut til å være oppspenner på Strasser. Lurer på hvorfor hr. Blazer har gått bort fra det da han konstruerte Strasser? Oppspennermekanismen er jo genial.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg kan se, er Strasser bygget med normal magasinløsning og rettrekker. Det ser ut som Horst Blazer har gått tilbake til en løsning der løpet er montert lengre foran, altså slik at Strasser IKKE har den samme fordelen som Blaser har, med en mye kortere "låskasse" enn tradisjonelle rifler, som gjør Blaser til et kortere våpen fordi løpet er festet nærmere kolben. Det er jo det som, i hvert fall for meg, liksom er en av de store fordelene med Blaser.

Eller ser jeg feil?

Link to comment
Share on other sites

Var i kontakt med en tysker som ba meg være obs på at de hadde et par tilfeller hvor ekstratoren røk, men han hadde en misstanke om at det var hjemme ladet ammo. Våpenet var helt nytt rett ut av eska. Kan jo være en enkelt feil som har sklidd fordi kvalitets kontrollen oxo. Blaser funker bra for min del.

Link to comment
Share on other sites

Har som sagt ikke annen erfaring med Strasser enn at jeg fikk nevle på en i noen få minutter for litt siden. Men må si den ga et veldig godt inntrykk. På bilder ser den litt "kantete" og "topp-tung" ut, men når man fikk den i hendene var det noe helt annet.

Den var så til de grader "over-engenieered" og spekket med fiffige detaljer at det var lett å la seg blende! :)

Kasse og sluttstykke er ganske annerledes en R93, mye mer lik Heym sin rett-trekker (SR30), men ikke helt lik der heller. Sikringen var også ganske spessiell, med en liten "dupeditt" midt i sikrings-knasten som måtte trykkes inn for å avsikre. I tillegg frigjorde den sluttstykke når den ble trykket inn i sikret tilstand. (Lik når man "pusher" frem oppspenneren en liten bit på R93'en).

Tanken bak sikringen er vel at den skal være enklere å operere enn R93'ens noe harde oppspennertangent. Selve bevegelsen var meget kort, lett og lydløs.

Noen storselger a la Tikka T3 blir den selvfølgelig aldri, til det er nok prisen for høy. Men de som ønsker ei systemrifle med utmerket løsmagasin og glimrende take-down detaljer bør den være aktuell. Prisen på løp er ikke ulik Blaser/Mauser/Sauer etc.

Link to comment
Share on other sites

Dæven - dette er vanskelig. Akkurat nå er jeg som han fyren på TV-reklamen som ikke klarer å bestemme seg i kjøledisken. Og så kom tipset om Merkel oppå det hele. HJÆLP! :roll:

 

Har själv en Merkel KR1 sedan fyra år tillbaka, och har bara gott att säga om den. Merkeln är liksom Blaser R93 och Strasser RS05 konstruerad av Horst Blaser. Men till skillnad från Blaser och Strasser är den ingen rakrepeter. Däremot påminner den i mångt och mycket om Blaser R93 med samma kompakta utförande, slädslutstycket, det enkla pipbytet och kikarmontaget. Orsaken till varför jag valde Merkeln var att jag viile ha en trästock, och i sverige skillde det då ca: 9000 skr mellan Blasern och Merkeln i trästocksutförande. Dessutom är jag lite skeptisk till studsare med delade stockar. Andra fördelar med Merkel KR1 är att den har ett vettigt löstagbart kryssmagasin, och möjliget till ett lägre kikarmontage (enligt en test i en svensk jakttidning). Merkeln är desutom utrustad med "snelltrycke" som standard.

Det enda råd jag kan ge är att göra det du gör, känn och testa vapnen, så hittar du säkert vilketsom passar dig bäst. Samtliga pipbytare som diskuterats håller hög kvalité och du kommer nog inte att bli missnöjd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...