Jump to content

Objektive argumenter for/mot Mauser/Blaser


Truls

Recommended Posts

Takk for mange gode råd. Det ble jaggu en trang fødsel, men nå er valget tatt. Det blir en Mauser M03 med oppgradert stokk. Dette blir saker!

 

Gratulerer! :mrgreen:

 

Du blir garantert fornøyd, det er i hvertfall jeg. Jeg er desverre blitt smittet av denne tråden og er vel nødt til å levere inn søknad på kort pipe i 9,3x62... Kjøper std. pipe og kapper til 40cm tipper jeg, må bare finne et smutthull i diktaturet på hjemmefronten...det kan bli et problem.

 

Tips: Noen M03 har hatt problem med magasinene, så be om å få teste funksjonering med klikkpatroner eller lignende i butikken for å slippe byderi med det senere...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En sen gratulasjon fra meg! Er ny her på forumet, men har hatt M03 noe år og er storfornøyd. Ingen treffpunktforandring hverken ved bytte av løp eller kikkertsikte. Har 2 løp og 2 kikkertsikter, men har bare lagd et laminert ark der jeg har skrevet opp skruingen for hver enkelt ladning i de forskjellige kalibrene, også har jeg et fast 0-punkt som jeg skrur meg ut ifra på begge kikkertsiktene. Høres kanskje komplisert ut, men funker topp! :D

Link to comment
Share on other sites

et lite spørsmål: hvis du skal bytte løp på R93 uten å endre treffpunkt, må du da ha 2 kikkerter? (et på hvert løp)?

Oftest. Det er 9 knepp opp og 4 til venstre når jeg går mellom mitt 300 wsm og 6.5x55 løpet. Men, løpene er beregnet for et kikkertsikte på hvert. Når jeg bytter til 375H&H løpet passet ikke montasjen i sporene på løpet, låseklørne må slakkes litt ut først. Du har ingen garanti for at montasjen passer mellom de forskjellige løpene uten at du strammer eller slakker en skrue, og du vet ikke om du er inne på samme skiva eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med Mauser M03. Har tenkt på enten Blaser eller Mauser selv ut på vårsida en gang. Men jeg fikk prøveskyte light versjonen av M03 i 9.3 for ett par uker siden, og det ga mersmak. Magasinløsningen var også like smart som enkel. Den vriknappen kommer til å bli kopiert av flere! Lettversjonen var i overkant 400 gram lettere enn den vanlige, men det merket jeg ikke noe av på rekylen. Ingen problem å skyte 3 kg børse i 9.3 med syntstokken iallefall. Ble vel totalt i overkant av 20 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Nytt løp med montasje kommer på ca. 11.000 kroner, hvis jeg ikke har misforstått helt. Bolthode og magasin trenger visstnok ikke byttes for å bytte innen det som omtales som normalkalibere. Menn hvis du skal bytte fra normalkaliber til f.eks. magnum må du bytte begge deler.

 

Det er grunnen til at jeg går for 270 win i stedet for 7 mm mag, når jeg i utgangspunktet får ei børse i 9,3x62.

Link to comment
Share on other sites

Nytt løp med montasje kommer på ca. 11.000 kroner, hvis jeg ikke har misforstått helt. Bolthode og magasin trenger visstnok ikke byttes for å bytte innen det som omtales som normalkalibere. Menn hvis du skal bytte fra normalkaliber til f.eks. magnum må du bytte begge deler.

 

Selve løpet kommer på litt over 7000 mener jeg å huske. Trur je sparer noen kroner med å ta ett par testskudd mellom løpsbytte. Den montasjen er dyr i innkjøp!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...