Jump to content

Ulv jaget harehund i Levanger.


CatLikeFox

Recommended Posts

Dette er jo helt fantastisk :-)

 

Hvor i Levanger er dette? Pakker sekken med en gang.

 

Du jakter tydeligvis ikke med hund :o

Tror nok ikke ulven er serlig farlig for oss mennesker men en jakthund fra eller til sier den ikke nei takk til :evil:

Hadde selv ulv på 10-15 meter under elgjakt på Finnskogen for noen år siden. Den viste hverken frykt eller aggrisivitet i forhold til meg, men en fuglehund spiste den lett ett par dager tidligere.

Jakter selv med hund

:oops:

Link to comment
Share on other sites

At ulven ikke er redd mennesker, kan vi takke oss selv for.

Det man trenger er klare linjer på hvilke dyr som skal få bli, og hvor de skal få bli. Og lisens felling utenfor disse områdene (spesielt på streiferne). Samt åpen jakt hele året i de områder en har bestemt skal være beite områder for husdyr.

 

Man må med andre ord slutte å regulere etter ynglinger, og heller gå etter anntall og sted de måtte være. Om man kombinerer dette med ren jakt (ikke helikopter etc), der man er ute etter lite viktige dyr i flokkene. Kan man kansje få skremt inn litt frykt for menneskene igjen (det er kansje ikke rart om ulven ikke bryr seg, om de er utsatte dyr innemellom av de som streifer?).

 

Og så må det bli mindre håndtering av ulven fra forskernes side, jeg er helligt overbevist om at en bedøvd og merket ulv, på mange måter er og blir ødelagt. Slikt synes jeg er dyreplageri, og man bør ha særdeles vektige grunner for slike inngrep.

Link to comment
Share on other sites

Med en raskt økende ulvebestand, så vil nok mange få oppleve dette.

Her på Finnskogen hvor ulven har vært i mange år, så er dette noe man hører om både titt og ofte. Ei dame ble fotfulgt av en ulv for ikke så lenge siden mens hun var på vei til postkassa og hadde 2 finsk spetser i bånd.

 

Vi har en flokk på terrenget til den lokale JFF nå, og de har blitt observert helt fram i bebyggelsen flere ganger den siste tiden.

 

Men, lite å få gjort med den slags. De er der, men de flytter seg videre etter en stund og da er det fritt fram for jakt, også med hund.

 

Hadde forresten en diskusjon med flere håndverkere og jegere i dag på en byggeplass, og det man er mest forbannet over her på Finnskogen, er at vi skal stå alene om å ha hele trykket, for trykket er knallhardt.

En opphevelse av ulvesona vil bli tatt godt i mot her.

Hyling og skriking blir det, men vi har nå lært oss å leve med det, og da burde man klare det andre plasser også.

 

Konsekvensen er at sauen forsvinner, og det blir vanskelig med hund på jakt til tider, men ulvene flytter seg over store områder og terrengene vil være jaktbare for løshundjegere det aller meste av tiden.

Avfolking av bygdene som man påstår, er ingenting man har merket noe til her. Ikke mer enn hva som også ville ha forsvunnet om ulven ikke var her.

Skvetten elg... oh yes baby :lol:

Elgen og rådyra blir borte... nei på ingen måte. Begge artene har hatt en økning her med ulv.

 

Tror Finnskogen er et godt eksempel på at ting vil gå seg til, selv om det ser litt dårlig ut i begynnelsen og at all svartmalinga ikke er nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dette nå var en ulv er det mest sannsynlig bare er en hanne på gjennomreise. En ulv betyr nødvendigvis ikke at det er en hel flokk i området.

 

Men det er vel påstått at når ulven jakter hund, er det først og fremst på grunn av territoriehevding...

Link to comment
Share on other sites

Men det er vel påstått at når ulven jakter hund, er det først og fremst på grunn av territoriehevding...

 

Utvilsomt. De har ingen annen grunn til å gjøre det.

For en hund, er en ulv en annen hund.

For en ulv, er en hund en inntrenger og potensiell konkurrent.

Link to comment
Share on other sites

En ulv ser på hund som en konkurent i matfate og vil fjerne denne.Hunden komer for å hilse/leke eller finne ut hvem som er sjefen.

 

Og som nevnt tidligere i tråden at å jakte i et ulveomræde ikke er noe problem stiler jeg meg svært skeptisk til, uannsett er risikoen for at hunden kan bli tatt av ulv ganske stor spesielt for drivende hunder. Ulven kan vandre opp til 5 mil i døngnet så plutselig er den der.....

 

Dette med ulv å hund kan gå bra men kan også gå veldig galt jeg personlig mener at det er lottotrekning med hundens liv og vellvære å slippe den i ulveområde.

Link to comment
Share on other sites

Litt utafor, men lokalt her jeg bor var det 2-3 ulveobservasjoner 5. oktober - samme dag som elgjakta begynte. Den ene "ulven" ble til og med sett jagende på elg og kalv; til nå har ingen sett ulv her. Tilfeldigheter? Kanskje, men en kan jo lure åp om noen kanskje også trenger nye briller... ?

Link to comment
Share on other sites

Hørte om en merkelig episode første uka i elgjakta...

Løshunden til nabolaget hadde stålos på ku og kalv. Plutselig ble det skikkelig spetakkel (hørtes ut som to hunder som gikk i klinsj). Deretter fortsatte stålosen. I det hundeeier nådde frem lå kalven nede, rivd av ulv.

Dette er sansynlighvis en ung tispe (halvannet år) som holder til i området.

Løshunden er en relativt stor jamte, og det tyder igrunn på at ulven trakk seg. Dette igjen viser at ulven er ganske feig av natur, den er ikke interessert i å skade seg hvis den tror det er fare for det (heldighvis for jamten)...

Link to comment
Share on other sites

Velger å reagere på uttrykket "feig av natur" - Hollywoodbeskrivelsen av ulv er langt fra riktig.

Ulver og andre rovdyr må kalkulere risikoen for å bli skadet i forhold til det å gå etter et byttedyr, hvilket er grunnen til at de gjerne blinker seg ut svake, eldre og yngre individer.

Det er ikke å være feig, snarere å ikke være dumdristig.

Dersom de ikke har retrettmuligheter, eller må forsvare kullet, så slår de på aggresjon så det holder. Godt mulig den var fokusert på kalven, og kanskje tom trodde hunden etter var en ulv ...

Link to comment
Share on other sites

I det jeg sier "feig av natur" mener jeg selvfølgelig det samme som du sikter til. Nå er det vel ikke definisjonsspørmål av uttrykk som er sakens kjærne her, er det vel? Hva feig av natur har til sammen med Hollywood skjønner jeg ikke helt. :roll: Eller er det sånn at du bare har en sterk kveruleringstrang? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...