Jump to content

Definisjon av skadeskyting


vest

Recommended Posts

Umogeleg å sette nokon fasit på det, då her er mykje variasjonar ute og går.

 

Men eit skot som forvolder dyret skade, men som dyret ikkje dør av innan ca 10 min, vil eg betrakte som ei eller anna form for skadeskyting.

 

For en del år siden, ble det vist på NRK en elgku som ble skutt gjennom lungene. Episoden utspant seg fra sverige og det ble et svære leven siden elgen ruslet rundt i ca 10 minutter menst dampen sto ut skuddhullet når den pustet.

Skuddet her var jo i utgangspunktet helt greit, og jeg vill ikke kalle dette for skadeskyting.

Jeg har selv skutt elg gjenom lungene, elgen har så løpt 300m nedover før jeg har fått skutt ett oppfølgingskudd gjenom lungene ved siden av det første skuddet. her gikk det mer en 10 min, men jeg kaller ikke dette for skadeskyting.

Link to comment
Share on other sites

Eg har vore med å spora opp og avliva ei hjortekolle som hadde fått øydelagt levra og store delar av eine lunga. Den hadde gått ca ein km i lengde, 300 høgdemeter oppover, kor det stadvis var so bratt at hundeførar måtte gå rundt. Den var fortsatt på beina når vi tok den ut etter ca 1,5 time.

 

Det er nettopp desse eksempela som gjer det umogeleg å sette nokon generell regel på det. Men som ein peikepinn vil eg seie sånn ca 10 min, med forbehold for desse litt ekstreme tilfella.

Link to comment
Share on other sites

Den var fortsatt på beina når vi tok den ut etter ca 1,5 time.

 

Det er nettopp desse eksempela som gjer det umogeleg å sette nokon generell regel på det. Men som ein peikepinn vil eg seie sånn ca 10 min, med forbehold for desse litt ekstreme tilfella.

 

 

Men, om man skal prøve å finne en definisjon - så må man vel kunne si at denne hendelsen kommer inn under "skadeskyting", selv om det endte bra til slutt?

 

Jeg er tilbøyelig til å si at om ikke døden inntreffer etter eksempelvis 10 minutter - enten av det første skuddet, eller etter et oppfølgingsskudd - så er det skadeskyting.

Link to comment
Share on other sites

Her er definisjonen sett iforhold til offentlig forvaltning:

En skadeskyting vil være enhver påskyting av dyr der dyret såres men ikke mister bevistheten og dør umiddelbart eller i løpet av meget kort tid på grunn av skader på sentralnervesystemet (hjernen) eller sirkulasjonssystemet (hjerte og større blodkar)

 

 

Hvordan kan vi unngå skadeskyting:

Godt innskutt våpen – både hagle og rifleEr det noen som har skutt i benk med hagla si ? Hvor mange har treningskutt på 15 meter med rifle ?

Vite hvordan våpenet går med aktuell ammunisjon.US 3 ? US 7 ? Bly/stål hagel, borring på hagla si11.6 gram ? Vulkan? Oryx?

Riktig øvelsesskyting. Alle former for jaktskyting, sporting. Med støtte, oppbygde skyteglugger

Lære seg aktuell viltarts atferd. ”Elgskjelven”

Lære seg sine begrensninger !!! Du behøver aldri angre et skudd du ikke har avfyrt !!

Viltet er ingen blink, men levende individer !!! Kravet til human jakt

Omdømmet – ryktet !!!! Samfunnets kritiske øyne

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet som blei teke opp var: "svært kort tid."

Personleg deffinerte Vestlandsjeger det konkret som omlag 10 minutt.

Eg syns det var eit romsleg godt svar.

Sjølv trefte eg ein bukk i ryggsøyla. Dyret drog seg nedover bakkane etter framføttene som ein gal. Det var eit skadeskot sjølv om eg fekk inn treff nummer to etter få minutt.

Link to comment
Share on other sites

Definer hva umiddelbart er så vil man finne ut at det IKKE er 10 minutter, det blir det samme som straksbegrepet mht. skjæring av villreinkort, det er strax = nå med en gang!

Umiddelbart er også det samme pr definisjon, = nå.

 

Noe annet vil være å uthule intensjonen med hele ettersøksordningen, har man konstatert skadeskyting ja så er det hele pakken med skuddplassundersøkelse og påfølgende ettersøk, da er det en stor fordel at det har gått noe tid før man setter igang.

 

Spør også hvor lang tid dyret bruker på å dø med ett treff i vitalt treffområde dvs. hjerte lungeregionen, i 99,9% av tilfellene dør dyret i løpet av det første minuttet dvs. 60 sekunder, en påskutt hjort eller elg rekker å løpelangt på denne tiden, da er det normalt å sette igang ett ettersøk.

 

Og for de som lurer på dette med ettersøk og forvaltning gjennom jakt, anbefales ett videregående ettersøkskurs og et jaktlederkurs, dette vil være t godt bidrag til å åpne øynene for dette noe vanskelige tema.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere, bl.a. i tråder om buejakt, vist til et omfattende materiale fra krigsmedisin, når det gjelder treff i brystregionen av høyhastighetsprojektiler. Et av de største problemene når en soldat blir skutt gjennom brystet, er å få han til å forstå at han er skadet, og at han må la sanitetsfolka få slippe til! Treff av høyhastighetsprosjektil kjennes nemlig, ifølge utallige informanter, som et knyttneveslag, uten ytterligere smerter. Treffområdet er tvert i mot "bedøvd", og smertene vender gradvis tilbake, ca 5 - 15 minutter etter treffet.

 

Derfor mener jeg at alle fellinger, der dyret er truffet i "vitalt treffområde", og dør innen 10 minutter, er OK. Derfor kan en i alle fall si at dyret ikke er skadeskutt, hvis en finner det i løpet av denne tida. Men våre hjortedyr er såpass "flakkføre, som det heter på trøndersk, at de kan komme langt av gådre på bare etpar minutter. Og finner en det ikke i umiddlebar nærhet, skal en, i følge læreboka, la dyret få ro en times tid, før en går på med ettersøkshund. Da kan det gjerne ha gått 1,5 time før en finner dyret dødt - og det kan være vanskelig å avgjøre om det sovnet inn uten smerter eller ikke.

 

Hvis man vil ha "umiddelbar død", som det het i denne vrøvlete VG-artikkelen, må en skyte etter sentralnervesystemet. Hodskudd på sel er vanskelig, men nødvendig - på hjortedyr er det nesten umulig å si hvor hjernen ligger i det store hodet, og sannsynligheten for skadeskyting er stor, hvis en prøver på noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

Den var fortsatt på beina når vi tok den ut etter ca 1,5 time.

 

Det er nettopp desse eksempela som gjer det umogeleg å sette nokon generell regel på det. Men som ein peikepinn vil eg seie sånn ca 10 min, med forbehold for desse litt ekstreme tilfella.

 

 

Men, om man skal prøve å finne en definisjon - så må man vel kunne si at denne hendelsen kommer inn under "skadeskyting", selv om det endte bra til slutt?

Jepp. Dette vil eg kalle ei skadeskyting. Vel og merke ei skadeskyting kor ein ikkje kunne klandre skyttaren i nevneverdig grad, då dette var eit skot som normalt vil medføre at dyret døyr innan få minutt.

 

Definer hva umiddelbart er så vil man finne ut at det IKKE er 10 minutter, det blir det samme som straksbegrepet mht. skjæring av villreinkort, det er strax = nå med en gang!

I prinsippet einig med deg i at "umiddelbart" er betrakteleg kortare tid enn 10 min. Men eg personleg, på bakgrunn av mine sparsommelege praktiske jakterfaringar, definerar det litt annerledes enn øvrigheita akkurat her.
Link to comment
Share on other sites

I mitt hode er skadeskyting en tid, og det er den tid som er mellom avgitt skudd, og man har funnet dyret dødt, eller kan bekrefte bomskudd.

 

Med andre ord er ethvert skudd jeg avgir, ment på å skade dyret så mye at døden intrer så fort som mulig/umiddelbart. Et dyr som faller død om etter 5 sekunder, er med andre ord skadeskutt i disse 5 sekundene, etter dette er det dødt.

 

Med tanke på ettersøk, så må jo dette vurderes ut i fra de skuddtegn som vises, og utraset/flukten på viltet.

 

Ergo, er alle påskutte vilt, skadeskutt, inntil det motsatte er bevist.

Så det er endel skadeskytinger i norge i forrhold til mitt hode :lol:

Link to comment
Share on other sites

Her er definisjonen sett iforhold til offentlig forvaltning:

En skadeskyting vil være enhver påskyting av dyr der dyret såres men ikke mister bevistheten og dør umiddelbart eller i løpet av meget kort tid på grunn av skader på sentralnervesystemet (hjernen) eller sirkulasjonssystemet (hjerte og større blodkar)

Du kan gjerne nevne hvor du har funnet dette, Hallgeir, er det i DNs etterhvert ganske omfattende "reglement med rettelser & tilllegg", som det het i det militære?

 

Men denne definisjonen er jo heller ikke så presis at det gjør noe - hva er "meget kort tid"? (ikke-kreasjonister mener universet oppsto for 13,7 milliarder år siden - de fleste tidsrom blir "meget korte" i et slikt perspektiv! :mrgreen: )

 

Som jeg skrev i forrige innlegg, og som er i samsvar med ditt innlegg - finner man ikke dyret noenlunde i nærheten/fort, må man la det få ro. Og for de som må hente inn ettersøkshund utenfra, går i alle fall tida. Derfor er det viktig å understreke at igangsatt ettersøk ikke nødvendigvis er det samme som skadeskyting, men en rutine en gjør for å være sikrere på å gjenfinne dyret i tilfelle rottefelle.

 

En mulig endring av jaktpraksis/jegeropplæring kan kanskje gjennomføres, i alle fall på elg: Jeg mener de såkalte "kjøttsparerskuddene" er for langt bak og ned til å være ideelle. Dyret går jo pr. definisjon framover - så treffet blir gjerne litt lenger bak enn en tenkte. Og da blir det kanskje gjennomskyting av mellomgulvet, med vomsøl som resultat - kanskje blir ikke lungene truffet i det hele tatt.

 

Jeg sikter langt fram, og "midt i" i høyde på hjortedyr. Det kan gi treff i tjukkeste bogen og/eller storbeina, men det mener jeg dagens storviltkuler tåler. I overgangen bog/nakke er ryggrada på det laveste (iallfall på elg), og mulighetene for at en projektilsplint eller en beinsplint treffer ryggrada, er store, og da kan en få "knall og fall". Som bonus ved slikt siktepunkt har en at dersom en undervurderer farten på dyret (eller dyret tar et steg fram), er det langt bakover til enden av brysthola.

Link to comment
Share on other sites

De to herrene Stokke og Arnemo har tidligere

http://www.bearproject.info/uploads/publications/2008_Arnemo%20Stokke_Hardskutte%20dyr_Jakt.pdf

definert skadeskyting som:

"En definisjon på skadeskyting

er de tilfeller der et påskutt dyr

ikke blir funnet innenfor en radius

på 300 meter fra skuddplassen.

Dette er basert på at det tar inntil

30 sekunder før et dyr faller etter et

sentralt skudd gjennom begge lunger

som følge av indre forblødning

og tap av bevissthet, og at et dyr i

stor fart (10 m/s) teoretisk dermed

kan rekke å løpe 300 meter etter et

perfekt lungeskudd."

Samtidig sier de:

"Men et dyr kan også ligge skadeskutt innenfor denne

radien etter treff i ryggrad eller andre

bærende skjelettdeler. Om dyret lever

i flere minutter etter påskytingen er

det derfor skadeskutt, uansett hvor

det gjenfinnes."

 

I forbindelse med NJFFs testjegerprosjekt ble definisjonen av et drepende skudd slik:

"Død i skuddet eller død innenfor 2 minutter".

Denne definisjonen ble brukt etter anbefaling fra Dr. Med. Vet. Egil Ole Øen ved Norges Veterinærhøgskole. Øen er en av verdens fremste kapasiteter ift avliving av sjøpattedyr og andre pattedyrarter, og også opphavet til villreinfiguren som brukes på storviltprøven.

 

For fugl bruker man i USA begrepet "birds bagged", og mener med det at ethvert skudd som fører til at fuglen finnes av jegeren ikke er å betrakte som en skadeskyting.

 

Vi ser altså at det er tildels store avvik ift en slik definisjon, selv blant folk som jobber profesjonelt med slike spørsmål. De fleste vil antakelig være enige i at tiden fra dyret påskytes til det er dødt er sentralt i vurderingen av en slik definisjon. Allikevel vil det være mange gråsoner her, og en nøyaktig definisjon er det antakelig ikke mulig å komme frem til.

Link to comment
Share on other sites

Om begrepet er skrevet i noen rettelse til forskrift eller annet fra sentralmyndigheten skal jeg ikke bastant si, men det har det som har vært snakket og diskutert om i mange instruktørtreff både i Norge og Sverige, hvor man prøver å si hvor grensen går .

 

Kan snu det litt på hodet:

På bakgrunn av det Jegermeisetr skrev om soldaten i krig, med ett slikt treff i vitalt på oss menneske vil soldaten kun merke "knyttneveslaget" fra kula, og ikke vite eller føle ubehaget ved å dø, man kan dessevrre ikke vekke oopp de døde slik at de kan fortelle hvordan det var. Han vil da dø lykkelig uvitende. ikke slik som i westernfilmer hvor maqn rekker å snakke langefraser før man dør.

 

det samme gjelder vel en elg eller hjort som får ett hjerteskudd, dette dyret vil dø uvitende innen en tidsperiode på opp til 2 minutter for å strekke meg langt.

Alt utenfor denne ramma synes jeg men skal definere som skadeskyting.

 

Hvor man plasserer skuddet i bogen har noe betydning, et rent hjerte/lungeskudd resulterer i at dyret løper så lenge det får blod til hjernen, sånn ca 60 - 90 sekunder, som regel mye kortere tid. treffer man der hvor man finner "bladet" som danskene sier er det knall oog fall da halshvirvlene er avskutt der hvor denne går inn i kroppen. da ligger dyret dødt umiddelbart.

 

Selvsagt kan ett dødskutt dyr leve i noen timer før det dør, men da har det skader som er alvorlige/livstruende slik at det dør av det til slutt, dette er skadeskyting helt enig, da snakker vi om treff utenfor vitalt treffområde, som F.eks vom, lever , ja sågar kjeveskudd so til syvende og sist resulterer i at dyret dør av dehydrering, sult/tørst, det kan ta mange dager før døden befrir dyret for disse lidlsene. har selv avlivet dyr med slik skade, det er ikke noe vakkert syn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Umogeleg å sette nokon fasit på det, då her er mykje variasjonar ute og går.

 

Men eit skot som forvolder dyret skade, men som dyret ikkje dør av innan ca 10 min, vil eg betrakte som ei eller anna form for skadeskyting.

 

For en del år siden, ble det vist på NRK en elgku som ble skutt gjennom lungene. Episoden utspant seg fra sverige og det ble et svære leven siden elgen ruslet rundt i ca 10 minutter menst dampen sto ut skuddhullet når den pustet.

Skuddet her var jo i utgangspunktet helt greit, og jeg vill ikke kalle dette for skadeskyting.

Jeg har selv skutt elg gjenom lungene, elgen har så løpt 300m nedover før jeg har fått skutt ett oppfølgingskudd gjenom lungene ved siden av det første skuddet. her gikk det mer en 10 min, men jeg kaller ikke dette for skadeskyting.

 

Om du ikke har dette filmklippet liggende som dokumenterer det du skriver vil også si at jeg så det samme filmutsnittet og hele denne seansen tok ca 90 sek, til dyret sjanglet og datt litt bortenfor dette jordet og gjerdet som den hoppet over.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel sett 2-300 døde elg. Ingen kom lenger enn 300 meter etter å ha blitt skutt i lunge/hjerte.

 

"Bofsus" ble godkjent som ettersøkshund like før jakta i 1994, da hundepåbudet kom. I slutten av jakta det året skjøt en jeger to skudd etter ei elgkvige i fart. Kviga la i vei oppover ei ganske bratt li. Det ene skuddet hadde truffet ei bjørk, men det var blodspor, så det andre skuddet måtte ha truffet dyret.

 

Det var hagl-slaps, så blodflekkene vistes godt. Bofs fikk ettersøkssela på, og gikk på ordentlig blodspor for første gang. Kviga hadde gått oppover lia, og vi fulgte sporet et stykke, og ble godt andpustne. Om sider hadde den begynt å gå mer på tvers av lia, og de siste metrene hadde den skjenet unnabakke, før den hadde falt over noen unggraner (vi hadde hørt lyden av noe som falt i krattet, derfor gikk vi på sporet med en gang).

 

Da vi slaktet den, viste det seg at det var hjerteskudd! Det var en skikkelig motbakke, og vi fikk opp pulsen, og fikk varmen tilbake i kroppen, etter å ha sittet på post i kulden. Og denne marsjen i motbakke hadde altså denne kviga gjennomført uten blodsirkulasjon! Hadde det vært tilsvarende unnabakke i stedet for motbakke, vet ikke jeg hvor langt den kunne løpt! Og hvis hjerteskudd er skadeskyting - hva er det i tilfelle som ikke er det?

Link to comment
Share on other sites

For meg er skadeskyting ett skudd som påfører dyret skade, men ikke er direkte dødelig. Alle treff kan medføre døden. Infeksjoner i kjøttsår kan medføre døden. Vomskudd vil utvilsomt medføre død, også kjeveskudd. Men det er ikke direkte. Det blir treff som indirekte medfører død. Ett treff som direkte medfører død, er treff hjerte/lunge og deler av sentralnervesystemet (selv om jeg personlig ikke liker slike skudd).

 

Det er stor forskjell på hvordan dyr reagerer på treff. Noen detter tvert av marginale treff, andre går ufattelig langt med gode treff. Årsakene kan være mange. Adrenalin i blodet, dyret er oppmerksom på fare, fart på dyret og hvor langt det har løpt før skuddet. Dyrets kondisjon og almenne tilstand har sikkert også en del å si. Derfor blir det vanskelig å sette ett eksakt antall meter eller minutter som mål.

 

Jeg er klar over at ett perifert lungeskudd kan gi lang fluktstrekke og dyret kan leve i mange minutter etterpå. Men, det er uten tvil ett skudd som dyret dør som en direkte følge av. Det er ikke en skadeskyting for meg.

 

Ett skudd i kjøttdeler eller vom dør ikke dyret av som en direkte følge av. Det er skadeskyting i mine øyne.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Umogeleg å sette nokon fasit på det, då her er mykje variasjonar ute og går.

 

Men eit skot som forvolder dyret skade, men som dyret ikkje dør av innan ca 10 min, vil eg betrakte som ei eller anna form for skadeskyting.

 

For en del år siden, ble det vist på NRK en elgku som ble skutt gjennom lungene. Episoden utspant seg fra sverige og det ble et svære leven siden elgen ruslet rundt i ca 10 minutter menst dampen sto ut skuddhullet når den pustet.

Skuddet her var jo i utgangspunktet helt greit, og jeg vill ikke kalle dette for skadeskyting.

Jeg har selv skutt elg gjenom lungene, elgen har så løpt 300m nedover før jeg har fått skutt ett oppfølgingskudd gjenom lungene ved siden av det første skuddet. her gikk det mer en 10 min, men jeg kaller ikke dette for skadeskyting.

 

Om du ikke har dette filmklippet liggende som dokumenterer det du skriver vil også si at jeg så det samme filmutsnittet og hele denne seansen tok ca 90 sek, til dyret sjanglet og datt litt bortenfor dette jordet og gjerdet som den hoppet over.

 

Jeg så også ett innslag fra sverige angående skadeskyting, mulig det er det samme. Er vel ca15 år siden det gikk vil jeg tro..

Men der var det en klokke lagt til oppe i hjørnet på bildet som viste tiden fra skudd til fall. Og det ene tilfellet der nærmet seg et kvarter! Dette husker jeg pga alt oppstyret som kom pga at de bare fulgte etter elgen og filmet den istedet for å avlive den :roll:

 

Men når det er sagt så har det vel vært en 2-3 innslag om jakt på nrk siden den tid så det kan jo være tre forskjellige vi snakker om her..

Link to comment
Share on other sites

Når jeg hører skadeskutt tenker jeg på et skudd som ikke har truffet vitale organer, eller utenfor "sirkelen" om du vil. Kan ikke kalle et lungeskudd for skadeskudd fordi elgen har rast ut over 300 meter eller ikke har dødd innen x antall minutt.

Link to comment
Share on other sites

Eg forstår kva du meiner G.G.,men viss ein elg med lungeskot innafor sirkelen ikkje vil døy og det går mange minutter og kanskje kilometer uten at den døyr så er den i alle fall skadd om den ikkje er dau? Og det blir vel då skadeskyting?

 

Når folk høyrer ordet skadeskyting så ligg det gammaldagse ordet "skamskyting" i bakgrunnen og lurer. Det eg vil fram til er at skadeskyting ikkje treng å bety eit dårleg skot som mange tenker på ,men rett og slett at dyret ikkje døyr innafor ei viss tid eller avstand.

Sjølv dyr skoten i vomma døyr,men det er då snakk om tid.

 

For min del kan ein gjerne bruke begrep som 300m eller 3 min. Sagt på ein anna måte så har ein to slags skadeskyting; Det "tradisjonelle " dårlige treffet ( indirekte dødelig om du vil) som gjer at dyret ikkje døyr innafor den grensa ein set, i mitt tilfelle 300m eller 3 min.

 

Og det spesielle tilfellet der ein har godt treff ,men dyret vil ikkje døy innafor "normale" rammer. I begge tilfelle bør ein få inn oppfølgingsskot fordi ein ikkje er 100% sikker på om treffet er direkte dødelig.

 

Kor stor % andel dei spesielle tilfella av skadeskyting utgjer veit eg ikkje ,men sikkert berre ein liten del.

 

 

Må berre ta med at ettersøk ikkje nødvendigvis betyr skadeskyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...