Jump to content

tips til beverjakt?


chrissi504

Recommended Posts

Jeg har jaktet bever siden jeg var seksten år sjøl, og har da lært litt. Lydnivå og vindretning er som annen jakt, men det kan du sikkert fra før. En ting jeg har bitt meg merke i er at sjøl om du "skremmer" beveren, det vil som regel si at den ser deg, så kan den dukke opp igjen. En annen ting er at du bør sitte på motsatt bredd av beverhytta. Kikkertbruk kan egentlig ikke overdrives... Ta deg en tur ut midt på dagen, på begge sider av elva, og se etter ferske bevergnag.

 

En annen ting, som kanskje er litt mer smak og behag. Noen jegere bruker hodeskudd, jeg har også lest enkelte steder at "bever skytes oftest i hodet, siden skinnet skal bevares". For min egen del er ikke dette aktuelt, jeg skyter da ikke elg i hodet, og en beverskalle er mye mindre en en elgskalle. Jeg skyter kun i hjerte/lungeregionen. Basta. Så får du gjøre deg opp en egen mening.

Jeg skyter heller ALDRI på bever i vann, siden det da er bare hodet som synes. Rifleskudd mot vann har også en tendens til å bli en potensielt dødelig utgave av "fiskespretten"...

 

Flåing av bever er noe herk, fordi du må FLÅ ALT. Det går ikke an å "dra" av skinnet som du gjør på en elg.

Ved halen sitter to kjertler som du for all del må være forsiktig med! Dette er bevergjelen, og den lukter verre enn noe du kan forestille deg... Skjærer du hull på en av disse og får noen av bevergjelen på kjøttet, blir det uspiselig.

 

Og til slutt: Bevergryte med solbærsaus er noe av det beste som fins...

 

Noe av dette visste du sikkert fra før, og det er sikkert mye annet som andre kan komme med i tillegg.

Hva slags våpen jakter du med forresten?

Link to comment
Share on other sites

Med en .222Rem i hodet er den ikke særlig seig av seg. Kula eksploderer (ihvertfall varmintkuler som er konstruert for dette), og knuser nærmest hele hodet. Man trenger ikke treffe hjernen direkte. Ett treff i hodet er det samme som dødelig treff. Etter mine erfaringer er .222 ett nærmest optimalt kaliber på bever. Det gir ett lite inngangshull, svært stor skade i beveren med knall og fall som resultat. Og ikke noe utgangshull. Nesten hele skinnet er inntakt. Jeg ville valgt .222 med en lett varmintkule.

 

Det er forskjell på å skyte en bever i hodet kontra en elg. En elg dør ikke av ett kjeveskudd. Det gjør bever. Treff i hodet på en bever resulterer i at den dør. Dessuten er treffområdet i bogen på en bever ikke særlig større enn hodet, da den har bemerkelsesverdig små lunger og hjerte. Valget om å plassere skuddet i bogen eller i hodet er opp til hver enkelt. Men det er ikke noe mindre mål å skyte i hodet. Ved hodeskudd kommer imidlertid kramper etter noen sekunder. Man kan da villedes til å tro at beveren våkner igjen, om man ikke er klar over dette faktum.

 

La meg også henvise til en side med noen tips: http://www.fut.no/beverjakt.htm

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Kan jo fortelle litt om mine erfaringer/meininger med beverjakt. Som nevnt så er lyd og lukt viktig, men eg meiner at lukt er desidert viktigst å passe på. Eg har sneket meg innpå bever på knasete skareføre uten at dei har brydd seg stort om lyden. Men får dei været av deg så ser ein ikkje meir til dei den kvelden/morgonen.

 

Skudd mot svømmende bever og hodeskudd bør unngås, enkelt og greit fordi blinken er såpass liten. Den blir vesentlig større når beveren kommer på land og bukskudd blir mulig. Synes også det nesten er litt feigt å skyte på svømmende bever, jakten blir og meir spennande viss ein må vente til beveren kommer på land.

 

Helles er det bare å ut å reknognosere litt om dagen, sjå etter ferske gnagemerker og spiseplasser. Så finn deg ein fin post og nyt haustkvelden. Det er framleis lyst ei stund og beveren er svært aktiv nå før vinterforberedelsene. Eg var på beverjakt på fredag og allereie før eg hadde komme meg på post (ca 17.30) var beveren i full sving. Og for all del, ikkje stress, ein får ofte fleire sjanser så lenge beveren ikkje har fått været av deg. Går det dårlig er det bare å prøve igjen dagen etter.

 

Skitt beverjakt

Link to comment
Share on other sites

Beverjakt er moro! Enig med forrige taler om at lukt er viktig. Har merket at bevegelse og lyd faktisk ikke er så viktig som lukt, men en trenger jo ikke leke skogsmaskin heller da. Satt bla på post en gang og mistet tålmodigheten. Pakket ned fjellduken, og hev sekken på ryggen mens jeg snudde meg halvveis i bevegelsen. Sju meter bak meg kom en bever svømmende rett mot der jeg satt! Stivnet der jeg stod, børsa lå på bakken så klart. Ventet litt, og jommen svømte beveren i land. Bak en busk. Det var litt sidevind den dagen, svakt mot der beveren gikk i land. Fem sekunder senere bykset beveren uti, plasket og forsvant. Fikk nok ferten av meg da.

 

.222 er et fint kaliber på beveren. Lader man sjøl kan man feks bruke Berger 30 grs hulspiss eller 40 grs V-max. Disse tar livet av dyret raskt og effektivt, selv med ikke helt fullgodt treff. Dessuten unngår du antakeligvis gjennomskudd, med fin pels som resultat.

 

Morgenen er nok best tid. Da får du jaktet lengre og. Har imidlertid ikke opplevd at kvelden er noe spesielt dårligere, men på høsten og våren blir det jo bare mørkere utover kvelden. En mørk bever, gjerne mot mørk bakgrunn i vannkanten er ikke et veldig godt mål om du ikke har en bra kikkert på børsa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Beveren er i aktivitet hele vinteren, så i dvale er den helt sikkert ikke. Men om den legger noe av aktiviteten sin til andre steder enn hytta og under isen er et helt annet spørsmål. Vanligvis ikke, men unntak finnes sikkert. Er jo sikkert også avhengig av klimaet der den holder til. Har ofte sett spor etter bever på ettervinteren, men ikke så ofte på denne tiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet endel bever her jeg kommer fra å min erfaring er at de er lite vits i å begynne jakta før i begynnelsen av april. Beveren er jo som sakt i aktivitet nesten hele vinteren men den er ikke så veldig akktiv mott på vinteren, beveren bruker også å hamstra mat som ofte ligger rett på utsiden av hytta (under vann) å da er den bare ute å henter der. men vist du venter til våren når isen begynner å opne seg da er beveren mye på farta å da leter den etter fersk mat. Desuten drar du nytte av at de er lysere lengere om kvelden. jeg skaut mye i hode før emn har slutta med de etter at jeg hadde noen som sank for meg. bare du treffer litt for langt bak i nakken, kan beveren synke stygg fort. Desuten bør du unngå å skyte stor bever rett inærheten av hytta om våren, hobeveren holder seg somregel rett inerheten av hytta å den føder ikke ungene sine før i begynnelsen av mai å skyter du den går du glipp av mange bra jakturer senere.

 

Lykke til med jakta :)

 

Erik

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

hei.

har nettopp begynt å jakte bever, har bare fått med meg sesongen som sluttet i vår, så jeg vil ikke kalle meg selv erfaren, men jeg er enig i at bogskudd er det beste. begge mine lå helt stille etter ett skudd med 270 win. har skutt en i vann og den dukket og forsvant så det kommer jeg IKKE til å prøve på igjen. har man is i magen kommer de som oftest på land til slutt.

uansett: lykke til, beverjakt er virkelig morsomt!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

men for alldel folkens, IKKE bruk hagle!!! var på rådyr jakt da jeg dumpet over en bever, beveren satt ca 15 meter fra meg på land og jeg skjøt på den med noen hissige tiger bly skudd beregnet for rådyr. men beveren døde ikke momentant, fant den to dager etterpå død, men ikke en god opplevelse :/

Link to comment
Share on other sites

Der jeg jakter bever, kjøper jeg jaktkort av jegerforeningen. Dette gir meg jaktrett i området jeg jakter.

 

Når det gjelder bruk av hagle på bever. Jeg har skutt en del bever med hagle, ikke noe problem med skadeskyting så lenge man greier å vente til beveren er på riktig hold. Med riktig hold mener jeg maks 10 m. på bever i vannet. Jeg har ikke skutt bever i lunge/hjerteregionen med hagle, synes nakke/hodeskudd er bedre. Man skader da heller ikke skinnet i noe særlig grad.

Men har du vanskelig med å holde igjen skuddet, ta med deg rifla ;)

Tror nok de fleste synes det er mer spennende å skyte beveren på 5-6 m. enn å skyte den på 70 m. :)

 

Lykke til med jakta!

Link to comment
Share on other sites

jepp er helt enig med att man ikke skal skyte bever på over 10 meter. men det var første beveren jeg skjøyt på med halgle. hadde hært att de var hard skutte men trudde den ville dette med ett rådyr skudd som jeg har skyti rådyr på 15 - 20 meter. :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt min første bever i slutten av april med .222rem og en 62grs norma kule. Hodeskudd på 126 meter slukket lyset. Kulen gikk gjennom hodet ned i nakken og stoppet i høyre armhule.

 

(For ordens skyld så satt jeg med skytestøtte og avstanden var lasermålt. Ballistikkprogram til å regne ut avvik for vind og med den aktuelle ladning ble benyttet. Ellers hadde jeg ikke skutt på dette holdet.)

Link to comment
Share on other sites

Skjønner den tarzan ;)

 

Regner med det var rimelig stille etter den smellen rotorhead? :D

Skøyt en bever med .308 win i våres jeg og. Hadde litt kramper etter et lungeskudd på 70-80 m. Ble liggende på stedet. Brukte sierra rundnese kule. Kula satt i skinnet på andre siden ;)

Link to comment
Share on other sites

er man sikker på seg selv er det ikke no problem og skyte på lange hold. en kompis av meg skjøt en bever på 296 meter :/ men den ble liggene. nå skal det sies att han fanger og skyter rund 50 - 60 bever i året da. selv har jeg hold meg innenfor 200 meter :)

Link to comment
Share on other sites

296 meter? Synes det hørtes litt væl langt ut :S

Da er ikke en bever stor :)

 

Synes det er helt unødvendig å skyte på så ekstremt lange hold, da beveren ikke er noe spesielt vanskelig å komme seg innpå. Det er nå min mening!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bruk det du har av jaktammunisjon med blyspiss. Den detter uansett hva du bruker, og du får rimelig sikkert gjennomskudd uansett hva du bruker.

 

Har skutt en bever med Fusion 150 grs i .308 en gang. Den bruker jo samme kuler som .30-06. Det ble faktisk ikke fæle utgangshullet av den. Dette er jo en rimelig jaktammunisjon. Ser ingen poeng å bruke dobbelt så dyr ammunisjon i det kaliberet, feks Fusion kontra Oryx. Begge dreper, begge går gjennom. Så får tiden vise om det blir fin pels eller ei.

 

Treffpunktet mener jeg bør sitte ca midtskips. En reportasje i Jakt for et par år siden (mener jeg det var, husker ikke i farta) konkluderte med det, og da spilte det lite hva slags kaliber det var. Hodeskudd gir mer krampetrekninger i følge artikkelen.

 

Skuddavstand går jo på hva man selv føler er forsvarlig. Jeg er av den oppfatning at lange hold på så små mål ikke er forsvarlig. Nå skytes jo tiur og orrhaner i topp på rundt 200 meter, så mulig det er forsvarlig, men blinken blir jo ikke stor akkurat. Hold deg under det da. Tiuren sitter gjerne i topp, uten store/mindre hindringer som kan endre kulebanen. Beveren sitter gjerne i elvekanten med kvister rundt seg. Sørg for passe hold og fri sikt i det minste. Tenk på at en skadeskutt bever er svært vanskelig å finne igjen.

 

Har ikke stor erfaring med beverjakt sjøl, men mener at sunn fornuft og god moral er god hjelp på veien mot en fin opplevelse! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ihuga beverjeger - men noen har jeg skutt.

 

Med drillingen.

 

6,5x55 med Hornady 160 gr (samme som jeg bruker til alt vilt i Norge) - slukket lyset momentant.

Men alle var skutt i hodet.

 

Ang. skuddavstand - begrenser jeg meg til 100 m på hodeskudd (og da har jeg godt anlegg/god tid).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hmm.. Etter å ha studert litt hos det lokale grunneierlaget, har jeg funnet ut at jeg ihvertfall ikke kan jakte bever her i distriktet. 1000 ,- pr fellingstillatelse.... Ikke akkurat fristende føler jeg.

 

Noen som veit om tilbydere av beverjakt i Mjøsområdet? Kun gamle tilbud på inatur.no ...

Link to comment
Share on other sites

Hør med almenningskontorene rundt omkring. Fikk beverjakt på kort varsel i Stange i vår, og det var flere rettigheter til overs. I Løten er det også beverjakt. Tror muligens det er samme pris der.

 

Så for øvrig ikke tegn til bever i området jeg drev da.... :roll:

 

Ellers er det bever oppover Østerdalen. Er du villig til å kjøre litt, er det muligheter mellom Sundfloen og Stai feks. Ellers er det muligheter i Trysil kommune, samt nedover fra Våler og sørover. Hører også rykter om gode forekomster mellom Kongsvinger og Sverige.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Snakket akkurat med naboen og på gården hans hadde han sett tre bever til og på hytta hans var det bare og ta for seg. Er glad jeg lever på bygda masse gratis dyr av alle slag:)

Det er vel ikke bare å ta for seg? det finnes vel kvoter på bever

 

Kvoter og kvoter, han har flere gårder så det er nok av dyr og ta av av den grunn. Kommunen har heller ikke de store motforestillingene om og øke kvotene.

Link to comment
Share on other sites

bever jakt er ikke vanskelig og få tak i... åmot kommune i hedmark har fri felling.. dt vil si du kan gå til hvilken som helst grunneier og spørre om jakt... sikkert flere slike kommuner..

 

 

kulevalg... testet sierra varminter 40 grs på bever i år.. fungerte ypperlig... men hadde ett skudd som satt i tennene... ble en stygg skadeskyting... men heldigvis så kort hold att jeg fikk tak i den før den forsvant..

ble nok litt tomlete i hodet... 22-250 på 10 metershold... "svimmel"

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
jeg er en gutt på 16 år som har jaktet litt rådyr og fugl, har tenkt å prøve meg litt på bever jakt nå håper det er noen som har noen tips til beverjakt.

 

Til bever jakt skal det nyttes rifle med ekspanderende kule som har kaliber på minst 5.6 mm og har en annslags energi på minimalt 100 kgm. Hagle er tillatt brukt, men etter min mening er da maksimum skuddhold 10 meter. En bever på 20 kg lar seg ikke sjokke som en rype på 500 gram.

Bever jakt er tillatt i en rekke kommuner i Norge. Beveren har ingen andre fiender enn jegeren og sprer seg raskt. Det åpnes jevnlig for jakt i nye kommuner. Bever jakta administreres på samme måte som rådyrjakta. Du må ha fellings tillatelse fra viltnemda for hvert dyr og etter jakttidens slutt melde tilbake om resultatet.

Beverskinnet er nydelig. Skinnet og kjertlene bak på kroppen, bevergjel, er bakgrunnen for at han for en tid tilbake ble utryddet over store deler av Skandinavia. Men nå er han altså tilbake med samme fine skinnet.

Snitt rundt håndleddet, ankel, hale og hode får du spretter opp på vanlig mate. Han holder godt på skinnet sitt så du må kniv flå hele dyret. Prøv a unngå å søle til hår siden med fett og blod. Kjøttsiden salter du med rikelige mengder grovt salt før du bretter kjøttsiden mot kjøttside. Legg det i en plast sekk og oppbevar det i fryseren til det skal leveres til bereding.

 

Bever kjøtt er til søndag og høytidsdager. Produsert av or-, bjørkebark, urter, krydder vekster, vannplanter og gress er beverkjøtt noe av det bedre du kan by dine gjester.

Beverkjøtt omsettes for langt høyere priser enn elg og rådyr kjøtt. Det forskes i disse dager på oppdrett av bever for kjøttets del. Kanskje morgendagens vilt bruk består av hjort og bever?

Som elg- og rådyr kjøtt bør beverkjøttet modnes. La det henge i matkjeller ved en temperatur på 5-10 grader 1-40-70 dag/grader avhengig av hvor stort og gammelt dyr du har. Etter å ha tatt ut og flådd beveren står du igjen med 5-15 kg kjøtt. Husk at hjerte, lever og nyre også er førsteklasses mat. Innmat skal ikke henges til modning.

Det er fint til lunsj eller kvelds etter an vellykket jakt. Skyter du med rifle er det ofte skadd kjøtt rundt utgangs åpningen. Dette kan du berge ved snarest mulig å legge kjøttet i kefir eller i eddikvann. Du bruker da 1 liter 202 eddik til 7-8 liter vann, gjerne saltvann. Blandingen er riktig når det er rett før den ramme eddik smaken forsvinner og du i løpet av få minutter ser at blod trekkes ut av kjøttet. La kjøttet ligge i kefiren eller eddik blandingen ett døgns tid. Jeg synes kefir er best men eddik vannet gjør samme nytta.

Bever jakt er best om våren med lyse, lange fine vår kvelder. På denne tiden av året er det ikke så mye annet å jakte på. Du kan også jakte bever om høsten, problemet er da at det blir tidlig mørkt slik at det er vanskelig a se beveren.

En voksen bever veier gjerne 15-20 kg. Store dyr kan veie 20-30 kg og kanskje mer. Jakter du langs smale bekker og grunne stille flytende åer kan du skyte han i vannet.

Men er det strøm eller store dyp bør du skyte han på land. Uansett bør du helst skyte ham i hodet eller i ryggraden. Rekker han komme ut i vannet, dykker han momentant og et slag med halen fører ham langt av gårde, Selv med et godt bryst skudd kan du ikke påregne å finne igjen beveren. Han synker, men flyter opp igjen etter omtrent ett døgn, men da er kjøttet kun brukbart som hundemat.

Skyter du han i ryggraden må du snarest mulig gi ham ett avlivede bryst skudd. Som regel bør du avstå fra å skyte bever som svømmer. Alle vitale organer bortsett fra hjernen er under vannflata og et beverhode er en liten blink om du ikke har god overhøyde og kort hold. Skuddholdet bestemmer du. Vanligst er hold på 5-30 meter, men i åpne områder kan holdene bli drøye.

En skadeskutt bever dykker og gjemmer seg unna. Vær sikker får du tar initiativet til "sannhetens øyeblikk". Beveren har et smalt og spinkelt brystparti som glir over i en bred høy, tung og uharmonisk bakkropp. Bak innvollene og hofte partiet sitter kjertlene med bevergjel.

Hjerte og lunger er forholdsvis små og sitter mye lenger fram på dyret enn man ville vente. Derfor skyter du lett bryst skudd for langt bak. Det er mange bevere som har lidd en langsom død med gjennomhullet bukhule.

 

Mange bruker kombi våpen til beverjakt. Rifla må være godt innskutt og helst på det skuddholdet det er mest sannsynlig at du vil engasjere beveren. Det viktigste er hvor du treffer og ikke at du treffer. Velg en rifle du skyter godt med. En tung stor sakte ekspanderende kule lager et sår som dreper effektivt uten 6 lage for store kjøtt ødeleggelser. For eksempel en 180 grains Nosler Partition kule i kaliber 308W . Bruk ikke lette raske kuler., Beveren er "fylt" med sagflis om våren slik at raske hurtig ekspanderende kuler vil ødelegge alt for mye kjøtt. Velg derfor den tyngste kula du får til våpnet og velg helst en med mellomvegg og tykk mantel som er beregnet på trenge gjennom store dyr.

 

Bjørn.

Link to comment
Share on other sites

Ta med deg truger i sekken på denne tida i året ihvertfall. Utrolig kjipt å stå med snø til langt oppå hofta sånn brått og plutselig.

 

Heller ingen vits i å jakte på dagen. Morgen og kveld er tidene dersom du skal ha resultat.

 

Personlig har jeg troen på rifle med kikkert i de åpne terrengene, og hagle med BB-korn i skogen.

Link to comment
Share on other sites

når er den beste jakt tiden på bever?

vår eller høst?

 

morgen eller kveld?

Svar: Ja :)

 

Skal man være litt mer konkret er nok våren den beste med tanke på beverens aktivitet og skytelys. Det blir korte dager og fort mørkt i oktober.

 

På våren har jeg hatt like stort hell både morgen og kveld. Man må som regel opp ukristelig tidlig hvis man skal ta beveren på morgenbeitet. Fint å passe på når den er på tur inn fra beiting og skal inn mot hytta igjen. Her kan det gjerne dukke opp skuddmuligheter da den ofte går på land for å pusse seg litt. Personlig liker jeg å sitte med litt avstand til hytta, skyter ikke når den er like ved. Når du da sitter ved en stilleflytende elv og hører orrfugl, trane og svarttrost en tidlig bevermorgen i april.......da er jegerlivet brukbart.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hei :)

Har ein sump der det er mykje aktivitet med kanalbygging, hyttebygging m.m. Det er 2 store hytter der og eg vil tru at det er ein heil del bever i sumpen etter all aktiviteten å bedømme.

Men eg har vert ute 2 kvelder no og ein morgon uten å sjå nokon sikre tegn til beveren, so har nokre spørsmål og håper på gode råd :D

Lukter den godt igjenom hytta? (har plasert meg ca 30m frå hytta)

Er den meir forsiktig med å vere ute i dagslys etter at den har merka aktivitet av meneske i området?

Får den veldig lett ferten av deg i vidstille veir?

Link to comment
Share on other sites

To kvelder og en morgen er nok ikke noe å basere seg på.

Jeg har skutt bever etter 20 min første jaktdagen, og jeg har skutt sent på kvelden siste.

Noen ganger stikker den av på hundre meter, andre ganger svømmer den rolig ti meter foran meg...

Tålmod...

 

Det gav meg ikkje ykje svar på spørsmåla, eg har tenkt ut fleire gonger men lurer på om det er noko eg kan gjere for å øke sjansane for at eg kan få sett noko eller at beveren i det heile kjem ut menst det er lyst. Der eg sitte har eg oversikt over nesten hile området so hadde nok sett om det var bever ute....

Håper på fleire svar og tips :)

Link to comment
Share on other sites

Ok da, litt mer utfyllende svar kommer her :mrgreen:

 

Jeg tror nok 30 meter unna hytta er for nære.

Aner ikke hvor langt luktesansen til beveren strekker seg.

Den er stort sett aktiv i grålysing og skumring.

Midt på dagen er det sjeldnere at jeg har sett den ihvertfall.

Når jeg jakter er det enten om morran, (og da mener jeg så tidlig at det sjelden blir noe av...)

eller om kvelden.

Jeg pleier å sette meg på motsatt bredd av hytta, ca 100-150 ovenfor eller nedenfor.

Det går også an å postere der det er rykende ferske gnag, men der har jeg av en eller annen grunn sjelden flaks. (Noen som har erfart annet?)

De jeg har skutt har utelukkende vært oppe på bredden for å gnage på viukjerr eller lignende.

(Aldri skutt en som er i ferd med å felle et tre.)

Håper det var et bedre svar :D

Link to comment
Share on other sites

Sent på høsten kan det være greit nærmest hele dagen. Det er såpass kort tid med dagslys at beveren bruker mye av tiden på å fikse hytta og mat før snøen kommer og isen legger seg. Har sett bever på høylys dag, langt til fjells, og den gnagde så det hørtes på lang avstand!

 

Det kjedelige med beverjakt er at det føles kjett å skyte dem. Synes det er artig å se tassen komme svømmende forbi, gå i land og jobbe. Har ikke jaktet bever i år, men synes det er greit lell. Har en ikke langt fra der jeg leier hytte, og jeg kunne tatt den om jeg ville, men synes det er moro å ta med ungene for å se om det har vært aktivitet der og lære dem litt om dyrelivet. Hadde vært kjedelig med kun gamle spor!

 

Men, der de blir skadedyr er det jo greit da, selv om de er like artige dyr for det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...