Jump to content

Utestengt fra all jakt på Vega i 2 år :-(


bobbcat123

Recommended Posts

Hei kammerater...

 

Er delvis i sjokk enda så bær dere over dårlig formulering og ordspråk...

 

Det er med stor skuffelse jeg griper tastaturet, men jeg føler at dette må deles med dere for å få klarhet om det er jeg som er idiot eller om grunneierlaget representert ved styreleder xxx på midt-Vega grunneierlag som er det?

 

Undertegnede har jaktet på Vega siden jeg startet jaktkarrieren, dvs jeg er 34 år nå så det blir faktisk rundt 20 år snart. Under disse snart 20 årene der ute har jeg hjulpet grunneierne (bønder) med å bli kvitt gåsa (som gjør stor skade på innmark) der ute i form at jeg og en kompis har skutt en betydelig mengde gås opp gjennom årene...

 

Nå i senere tid har rådyrjakten overtatt mer og mer for gåsjakten og det er her sakens kjerne kommer. Jeg har, som overskriften tilsier blitt utestengt fra all jakt der ute på grunn av: (siterer rett fra skrivet når jeg får lest det skikkelig! fikk det bare opplest over telfonen nå.. )

 

1. Ikke meldt om felt dyr tids nok.

2. Ikke meldt om slaktevekt og type tids nok.

3. Ikke meldt i fra om når jeg forlot øya slik at andre jegere som sto i kø kunne få kjøpt kort.

4. Har måttet purre på jaktkort tidliger.

5. Jeger har godtatt reglementet for jakt ved undertegnelse av jaktkort.

 

Så kommer dommen om utestegnelse ut år 09 og 2010.

 

NB: Jeg visste ikke det pågikk en "tiltale" angående dette, har ikke hørt et pip om for sein eller manglende innlevering!!!!!

 

Mitt svar til punkt1: Innmeldte felt dyr skjedde ca 1 dag (husker ikke helt) etter det var felt, her må jeg faktisk innrømme litt, ja hva skal jeg kalle det, slapphet? Alle som har vært på bukkejakt vet at døgnet blir snudd på hode, sover lite og ja dere vet. Jeg gikk å la meg etter vomming etc.. og skulle bare ha en liten dupp for så å dra innom butikken og handle, samt melde inn dyret. Ole lukkøye får ta del av skylden her. Shit happens...

 

Mitt svar til punkt 2: Det går ut på det samme som punkt 1, de fikk innmeldt dyr men riktig nok litt senere.... ergo ikke et eget "tiltalepunkt" i mine øyne. Men jeg er jo idioten her....

 

Svar punkt 3. Ikke gitt beskjed ved avreise? Dette strider mot all logikk! Jeg har kjøpt et jaktkort for 7 dager og vil bruke det i 7 dager! Har de noe med om jeg er på øya eller ikke? Jeg hadde 2 av 3 jaktkort igjen som ikke var utgått , jeg dro hjem på tirsdag/onsdag, og tenkte å fortsette til helgen igjen!...

Videre kan disse jaktkortene overtas av andre, noe jeg gjorde i mellomtiden, en kammerat av meg skulle være lengre der ute så han kunne ha dem i mellomtiden tenkte jeg.

Jeg betalte over 3 000 Kroner for disse kortene, de gjelder 1 uke i slengen og jeg mener jeg har krav på få bruke varen jeg har kjøpt helt og fullt ut? Dessuten står det ingen ting i reglementet demmes at vi som jakter må melde fra når vi reiser hjem. Det strider vel i værste fall mot personvernet.

 

Mitt svar til punkt 4: Her bruker de en ubetydlig hendelse (den må vel også være foreldet?) for 2 eller 3 år siden (som forøvrig er oppklart og vel så det, har jo kjøpt jaktkort i mellomtiden!) Jeg var ute å jaktet i et drittvær, var gjennombløt til trusa og følgelig hadde jeg jaktkortet i jaktbuksen/sekken. Dette resulterte i at jaktkortet var utydelig på grunn av vannet. Jeg la jaktkortet på panelovnen i stua for å tørke det, dette ble glemt da jeg dro hjem til Mosjøen. Noen uker etterpå får jeg mail i fra kortselger, der han etterspør jaktrapport (usikker på om jeg fikk dyr i det hele tatt da? Det er jo flere år siden).. med litt flau smak sender jeg en mail til han og forklarer det som har skjedd. Får et raskt svar at det gikk fint ikke noe problem og han ønsker meg velkommen ved en senere anledning. Case closed.

 

Mitt svar/forklaring til Punkt : Hva har jeg gjort galt?

 

Mitt spørsmål til dere her inne, er: Fortjener jeg 2 års utestengelse? er straffen rettferdig? Hvis, så bøyer jeg meg i støvet og fjerner tråden og dere kan få lov til å kalle meg hva dere vil for resten av tiden!.

Det er sikkert folk her inne som representerer det berømmelige "hylekoret", de vil sikkert si at det er en rød tråd her når det gjelder meg og innlevering, siden det faktisk har skjedd før så er jeg en sløkkis?

NEI jeg er ikke det, jeg har som sagt jaktet der i 20 år men opptil flere jaktkort per år som krever innlevering. Det vil med andre ord si at jeg har kanskje 60-80 jaktkort på samvittigheten med tilhørende innlevering... så da er statestikken?

 

Den bitre følelsen jeg sitter igjen med er at de er ute etter å skape presidens på noe vis, enten for å få noen tall til i statestikken sin, for de kan jo ikke ha oppsyn i alle bauer og kanter uten at det blir tatt noen? eller?

Til slutt vil jeg bare si at dette lukter svidd av hele greia.. her har grunneierlaget vært aktor og dommer uten tiltalte tilstede, ingen forklaring har kunnet blitt avgitt siden jeg ikke visste om dette før brevet lå i postkassen..(mangler bare fotlenker og noen bilder i avisen, kongosak nr 2 her..)

 

Et siste spørsmål, hva mener dere om straffen? Jeg er jo skyldig så det griner etter i følge brevet, så jeg kan like godt bli halshugd her inne og...

Link to comment
Share on other sites

Heisann. Det første og eneste som slår meg er at de av en eller annen grunn, som ikke er god nok grunn til å si deg opp, har samlet sammen/konstruert uspiselige grunner til å si deg opp. Grunneierne har etter min mening for stor makt. Er du ikke grunneier, så kan de uansett grunn eller ikke "si deg opp " dessverre. Det er nesten så en blir litt kommunist av å høre om sånne ting. Endel grunneiere har veldig behov for å markere at dette er min eiendom, og trør du meg for nære, så........

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fått enda mer informasjon i tillegg til å fått lest brevet fra dem med egne øyne og jeg blir matt. Kammeraten min som fikk kortene mine da jeg dro hjem ringte senere for å melde inn dyr/slaktevekt etc. fikk ikke noen forklaring annet enn en at han måtte kassereren i grunneierlaget, da han spurte om hvem det var og telefonnr fikk han det ikke... hva gjør man da?

 

Videre ser jeg mange her inne har lest denne saken uten å komme med en mening.. det kan tolke to veier det. 1 den som tier samtykker. 2. jeg er fullstendig på viddene og dere vil ikke inlemme dere med en slik skurk som meg;-)

Link to comment
Share on other sites

 

3. Ikke meldt i fra om når jeg forlot øya slik at andre jegere som sto i kø kunne få kjøpt kort.

 

Svar punkt 3. Ikke gitt beskjed ved avreise? Dette strider mot all logikk! Jeg har kjøpt et jaktkort for 7 dager og vil bruke det i 7 dager! Har de noe med om jeg er på øya eller ikke? Jeg hadde 2 av 3 jaktkort igjen som ikke var utgått , jeg dro hjem på tirsdag/onsdag, og tenkte å fortsette til helgen igjen!...

Videre kan disse jaktkortene overtas av andre, noe jeg gjorde i mellomtiden, en kammerat av meg skulle være lengre der ute så han kunne ha dem i mellomtiden tenkte jeg.

Jeg betalte over 3 000 Kroner for disse kortene, de gjelder 1 uke i slengen og jeg mener jeg har krav på få bruke varen jeg har kjøpt helt og fullt ut? Dessuten står det ingen ting i reglementet demmes at vi som jakter må melde fra når vi reiser hjem. Det strider vel i værste fall mot personvernet.

 

Hmmm....muffens sak...hær må det trøes førsekti i grase...men jeg vil gjerne komme med min mening.

 

Ikke å komme i fra at de kan ta deg på raporteringen...men hærregud da...

 

Virker mest på meg ut fra det jeg her kan lese, at de er sure for at du har holdt på dine 7dager og at de ikke har fått solgt nye fullpriskort til andre jegere som sto i kø når du dro en tur hjem...profitt profitt profitt.

 

Og jeg synes det er uforskammet av grundeierlaget at du ikke har fått lov til å uttale deg, forsvare deg eller i det hele tatt viste at de mener du har gjort noe galt før de legger en utestengelsestid på deg.

 

Ditt spørsmål om du fortjener utestengelse??? Nei, det synes jeg ikke...synes det eventuelt er nok straf å holde tilbake depositumet på jaktkortet (hvis det er det på kortene)...

Link to comment
Share on other sites

Hei, har lest tråden din både en, to og tre ganger, men kom ikke med noe svar, ganske enkelt fordi jeg ikke er sikker på hvordan jeg skal forholde meg objektivt sett.

Personlig støtter jeg deg. Jeg mener og at, som du selv sier, at du har kanskje ikke oppført deg som den perfekte jegeren, men hva med litt slingrinsmonn? Du nevner noe om en hendelse for et par år siden. Har det vært noe før/etter dette? Noe småting? Har du og grunneieren hatt en god tone sammen?

Slik som jeg ser det, ville den rette "dommen" være en god samtale med grunneier over en kopp kaffe, eller kanskje en prat med et bål, kommer ofte mye bra ut av slikt :wink:

Så selv om hylekoret sikkert kommer, så stiller jeg meg på din side, som vil si litt forundret over hva som har skjedd... :roll:

For min del virker det mest som at grunneieren har behov for å vise seg litt, enten fordi han har tapt noe penger på jaktkort, eller kanskje han har over tid følt seg litt overkjørt siden du har jaktet på samme sted så lenge? Ikke vet jeg.. Mange rare folk der ute :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette er det noe rart med synes da jeg(hvis jeg skjønner det rett).

 

Prøv å snakk med grunneierne å spør rettt fram om hva den egentlige grunnen er fek. om dem synes du har "okupert terenget" eller det har skjedd noen episoder som dem har tilknytttet deg uten grunn(må ikke være din feil men alt kan skje).

 

Men dem har jo satt lista på sin menig da og ikke i din favør...

Det meste kan en finne ut av med å snakke med folk men enkelte er ikke så lett å ha noe å gjøre med.

Link to comment
Share on other sites

Videre ser jeg mange her inne har lest denne saken uten å komme med en mening.. det kan tolke to veier det. 1 den som tier samtykker. 2. jeg er fullstendig på viddene og dere vil ikke inlemme dere med en slik skurk som meg;-)
Den tredje tolkningen er mer nærliggende: Man bør ikke uttale seg i en sak etter bare å ha hørt en part. Og de fleste her inne kjenner ikke reglene for Vega grunneierlag, kan du legge dem ut?

 

Det står grunneierne fritt å overlate jakta til hvem de vil, men i det øyeblikket de byr ut jaktkort på et marked, kommer de inn under mange regler for kjøp og salg:

Jeg hadde 2 av 3 jaktkort igjen som ikke var utgått , - Jeg betalte over 3 000 Kroner for disse kortene, de gjelder 1 uke i slengen og jeg mener jeg har krav på få bruke varen jeg har kjøpt helt og fullt ut?
Hvis saken forholder seg slik du framstiller den, vil jeg tro at grunneierlaget har hevet salget - og i så tilfelle har du krav på refusjon for den del av "varen" du ikke har "brukt".
Dessuten står det ingen ting i reglementet demmes at vi som jakter må melde fra når vi reiser hjem.
En tvist om kjøp/salg er en privatrettslig sak, og kan fremmes for domstolene (start med forliksrådet). I en slik sak må motparten vise til at du har brutt klare regler. Står det at felt vilt må rapporteres umiddelbart? (som klipping av reinskort?). Hvis det ikke står noe om å rapportere når en reiser fra øya (gjelder det samme i tilfelle for fastboende som reiser på handletur til Brs?), kan ikke dette brukes mot deg, og at det er brukt, vil nok i tilfelle svekke motparten i en eventuell rettslig prosess. At de gjerne kunne tenkt seg å vite når du reiser, for å kunne selge samme vare 2 ganger, er nok et dårlig argument i en rettssal.
Link to comment
Share on other sites

Hei, har lest tråden din både en, to og tre ganger, men kom ikke med noe svar, ganske enkelt fordi jeg ikke er sikker på hvordan jeg skal forholde meg objektivt sett.

Personlig støtter jeg deg. Jeg mener og at, som du selv sier, at du har kanskje ikke oppført deg som den perfekte jegeren, men hva med litt slingrinsmonn? Du nevner noe om en hendelse for et par år siden. Har det vært noe før/etter dette? Noe småting? Har du og grunneieren hatt en god tone sammen?

Slik som jeg ser det, ville den rette "dommen" være en god samtale med grunneier over en kopp kaffe, eller kanskje en prat med et bål, kommer ofte mye bra ut av slikt :wink:

Så selv om hylekoret sikkert kommer, så stiller jeg meg på din side, som vil si litt forundret over hva som har skjedd... :roll:

For min del virker det mest som at grunneieren har behov for å vise seg litt, enten fordi han har tapt noe penger på jaktkort, eller kanskje han har over tid følt seg litt overkjørt siden du har jaktet på samme sted så lenge? Ikke vet jeg.. Mange rare folk der ute :wink:

 

Du og resten skal ikke holde med meg bare for "syns" skyld, jeg takler hylekoret og det som er her inne. Litt mere informasjon sånn rent teknisk så kanskje dere skjønner mere. Øya er oppdelt i grunneierlag, dvs alle gårsbruk er med og leier ut deler av øya. Her sitter det et styre, styre skal regulere og forvalte jakta for alle grunneierne i de respektive grunneierlag.

 

Feilen jeg gjorde for noen år siden er at jaktkortet ikke ble innsendt til kortselger (det er en butikk som selger alle jaktkort på øya) på grunn av ren og skjær forglemmelse. (står forklart i tråden hvorfor jeg glemte det) Det er såpass lenge siden at jeg kan ikke si med sikkerhet om jeg meldte inn dyr eller ei...uansett, kortselger sendte meg en hyggelig mail noen uker etterpå og spurte om jeg hadde glemt noe? OI! det hadde jeg og mailet tilbake og sa det så det var.. ikke noe problem det fikser vi. Problem solved!.. noe mer avansert var det ikke... dagene og årene gikk og nå er det brukt i mot meg? Og som sagt, jeg har levert inn på 10 talls av jaktkort hvert enda år uten noe problem.. så jeg er ingen slubbert som driver dank der ute...

 

Nå i år ble det krøll i vekslinga med meg og min kammerat som for øvrig også ble utesteng for 2 år, han har vært der en gang før på et privat vald.. men han fikk samme knusende dommen.

Jeg ga bort mine jaktkort siden jeg dro av øya, kammeraten sto da for utfyllinga og har glemt slaktevektkolonnen... men det er helt klart at det er jeg som står ansvarlig siden mitt navn står på kortet.

 

Men de kunne jaggu har ringt og sagt, hør her kompis, tror du har drukket mye cognac da du fylte ut rapporten, den manglet slaktvekt osv.. ??

Men neida de prosyderer og sender brev...

Link to comment
Share on other sites

Synes dette virker helt håpløst. Har du ikke engang fått uttalt deg om saken??? Kjenner virkelig at jeg fyrer meg opp her jeg sitter. Jeg holder med deg! Hadde jeg vært deg hadde jeg pinadø gått å hamra litt på døra å spurt hvorfor i !"#"¤# jeg ikke hadde fått vite noe som helst og hvorfor jeg ikke hadde hatt noe jeg skulle ha sagt i saken! Synd for dem at de mister et så "sikkert kort" siden du har jaktet der så manga år og lagt igjen så mange tusenlapper! Stå på

Link to comment
Share on other sites

Videre ser jeg mange her inne har lest denne saken uten å komme med en mening.. det kan tolke to veier det. 1 den som tier samtykker. 2. jeg er fullstendig på viddene og dere vil ikke inlemme dere med en slik skurk som meg;-)
Den tredje tolkningen er mer nærliggende: Man bør ikke uttale seg i en sak etter bare å ha hørt en part. Og de fleste her inne kjenner ikke reglene for Vega grunneierlag, kan du legge dem ut?

 

Jepp her er de:

 

Bestemmelser:

1. Det kan felles kunn ett dyr per jaktkort. Straks dyret er felt skal kortselger ha beskjed.

2. Nytt jaktkort kan kjøpes når jaktrapporten er innlevert.

 

Info om jakttider kommer her....

Så står det ikke mer før neste avsnittpå jaktkortet, det heter jegerinformasjon.

 

1. Avtale på ettersøkshund må være klar før det kan jaktespå rådyr

2. Respekter jaktoppsynet

3. Parker så dere ikke er til hinder for annen ferdsel

4. Kjør ikke på dyrket mark

5. Fra 5 august til 10 august er det ikke lov til å bruke rifle på gås.

6. Jakt og bruk av lys etter mørkets frembrudd er ikke tillatt

7. All jakt nærmere enn 200 meter fra hus er ikke tillatt.

8. Ved brudd på disse punkter og annet som ikke er forsvarlig jakt, så kan retten til å jakte bli inndratt.

9 Klage på jakta skal skje til grunneierlaget der dere jakter.

 

Jeg har lest gjennom disse reglene og akseptert dette..... osv... så er det bare hvem hva hvor på kortetn og signatur...

 

Blir du klokere?

Link to comment
Share on other sites

Synes dette virker helt håpløst. Har du ikke engang fått uttalt deg om saken??? Kjenner virkelig at jeg fyrer meg opp her jeg sitter. Jeg holder med deg! Hadde jeg vært deg hadde jeg pinadø gått å hamra litt på døra å spurt hvorfor i !"#"¤# jeg ikke hadde fått vite noe som helst og hvorfor jeg ikke hadde hatt noe jeg skulle ha sagt i saken! Synd for dem at de mister et så "sikkert kort" siden du har jaktet der så manga år og lagt igjen så mange tusenlapper! Stå på

 

 

Visste ikke om saken før i dag... da jeg skulle bestille nye kort til den 25.09... vi var en gjeng på 6 som skulle utover.. fikk bare beskjed om at jeg måtte ta kontakt med styreleder i grunneierlaget, noe jeg gjorde...den samtalen skal jeg ikke utbrodere for å si det slik, men jeg er rystet over arrogansen og innkompetanse det kan jeg røpe.

Link to comment
Share on other sites

[ Man bør ikke uttale seg i en sak etter bare å ha hørt en part.

 

l.

 

Hvordan i all verden skal man kunne uttale seg når selv ikke tiltalte (meg) visste noe som helst? jeg aner jo ikke noe annet enn for sen innlevering av jaktrapport..det er vel ikke en straffbar handling? videre har du fått reglementet så du får dømme selv...

Link to comment
Share on other sites

 

3. Ikke meldt i fra om når jeg forlot øya slik at andre jegere som sto i kø kunne få kjøpt kort.

 

Svar punkt 3. Ikke gitt beskjed ved avreise? Dette strider mot all logikk! Jeg har kjøpt et jaktkort for 7 dager og vil bruke det i 7 dager! Har de noe med om jeg er på øya eller ikke? Jeg hadde 2 av 3 jaktkort igjen som ikke var utgått , jeg dro hjem på tirsdag/onsdag, og tenkte å fortsette til helgen igjen!...

Videre kan disse jaktkortene overtas av andre, noe jeg gjorde i mellomtiden, en kammerat av meg skulle være lengre der ute så han kunne ha dem i mellomtiden tenkte jeg.

Jeg betalte over 3 000 Kroner for disse kortene, de gjelder 1 uke i slengen og jeg mener jeg har krav på få bruke varen jeg har kjøpt helt og fullt ut? Dessuten står det ingen ting i reglementet demmes at vi som jakter må melde fra når vi reiser hjem. Det strider vel i værste fall mot personvernet.

 

Hmmm....muffens sak...hær må det trøes førsekti i grase...men jeg vil gjerne komme med min mening.

 

Ikke å komme i fra at de kan ta deg på raporteringen...men hærregud da...

 

Virker mest på meg ut fra det jeg her kan lese, at de er sure for at du har holdt på dine 7dager og at de ikke har fått solgt nye fullpriskort til andre jegere som sto i kø når du dro en tur hjem...profitt profitt profitt.

 

Og jeg synes det er uforskammet av grundeierlaget at du ikke har fått lov til å uttale deg, forsvare deg eller i det hele tatt viste at de mener du har gjort noe galt før de legger en utestengelsestid på deg.

 

Ditt spørsmål om du fortjener utestengelse??? Nei, det synes jeg ikke...synes det eventuelt er nok straf å holde tilbake depositumet på jaktkortet (hvis det er det på kortene)...

 

 

Enig med deg at det har blitt kluss i innrapporteringen siden det ble misforståelse mellom meg og en kammerat, det skal ikke de klandres for. Men utestengelse og feilaktige tiltalepunkt for å få mere på meg slik at de til en viss grad mener å ha ryggdekning for utestengelsen... utrolig men sant. En kjenning av meg sa at misunnelsen er større enn kjønnsdriften ute på Vega, og vet du hva. Det stemmer..

Link to comment
Share on other sites

Gjelder ikke samme regel for rådyr som hjort ang rapporteing av felt vilt? Her hvor jeg bor, skal dette rapporteres innen 48 timer. Om du ventet til dagen etterpå, er du rimlig safe, spør du meg. Jeg har en kompis som jakter på Vega, skal ringe ham og høre om han kjenner til saken. Kanskje du kan få noen bedre svar da. :)

Link to comment
Share on other sites

Gjelder ikke samme regel for rådyr som hjort ang rapporteing av felt vilt? Her hvor jeg bor, skal dette rapporteres innen 48 timer. Om du ventet til dagen etterpå, er du rimlig safe, spør du meg. Jeg har en kompis som jakter på Vega, skal ringe ham og høre om han kjenner til saken. Kanskje du kan få noen bedre svar da. :)

 

Ja hør gjerne han om praksisen der ute.. .. rapport innen 24/48/72 timer. ja ja så er det en tidsfrist på det da. Men står dommen og behandlingen av meg og min kompis perspektiv til "forbrytelsen"? jeg mener jo at det er der sakens kjerne ligger... hvor klandreverdig de har opptrått.

 

Videre er rådyrjakt på Vega er som rypejakt inne på fastlandet her,(flåsete og ironisk ment siden rypebestander er dårlig her inne) med andre ord ganske lett og ganske mye av sorten, det er ikke akkurat villrein de forvalter... det skal skytes rundt 100 dyr på ei lita øy. Antar at rådyrstammen er på 7-900 dyr på øya, pluss naboya som er forankret med bru til Vega, der er det MEGET med rådyr (igerøy) der står 6 takkeren og spiser midt på innmarka kl 12 på formiddagen.. det sier litt...

Vet at dette ikke har noe direkte med saken at det er mye dyr der ute, men det er ingen problem å se at det er formildende...

Link to comment
Share on other sites

Og de fleste her inne kjenner ikke reglene for Vega grunneierlag, kan du legge dem ut?
Jepp her er de:
Bestemmelser:

1. Det kan felles kunn ett dyr per jaktkort. Straks dyret er felt skal kortselger ha beskjed.

2. Nytt jaktkort kan kjøpes når jaktrapporten er innlevert.

Blir du klokere?

Ikke "klok" nok til å uttale meg som en dommer i denne saken - og det gjelder oftest i saker som en bare har den ene partens framstilling av.

 

Det springende punktet er "straks" - og hvilke konsekvenser det evt. får at en ikke rapporterer "straks". Selger laget flere jaktkort enn de har fellingstillatelser til? Og blir jakta i så tilfelle stanset ved et visst antall dyr, og de som har ubenyttede kort, får refundert kjøpesummen? I så tilfelle er "straks" umiddelbart - i motsatt fall trenger det ikke være så øyeblikkelig.

 

Uansett, dersom laget "hever kjøpet", har du krav på refusjon av de kortene du ikke får benyttet.

 

Som jeg trodde, hadde du rett i at grunneierlaget ikke hadde noen klausul om å rapportere hvor en måtte befinne seg (ville blitt en umulig sak å administrere!). Så der har de "driti på draget" - og du har en god sak i evt. rettslig tvist om retten til å kjøpe kort til neste år.

 

For inneværende år, må du nok komme til enighet med styret om at dette er en ikke-sak. Og da er det selvfølgelig ikke det beste utgangspunktet at du har "kjeftet opp" formannen (som jeg nok ville gjort enda grundigere enn deg, hvis jeg ble utsatt for en slik behandling!). Hva med å få noen av oss andre, som ikke er involvert i saken, til å gå inn som "megler" på dine vegne?

Link to comment
Share on other sites

He he skal ikke utfordre deg på noe måte men de som kjenner meg vet at snakketøyet er i orden, så lederen fikk så hatten passet. Ikke meg i mot at noe nøytrale megler, jeg har ingeting å skjule. Men nå saken nå er belsyt tenker jeg: Ok, er straffen korrekt? Syns du det? Utestengt for ALL jakt i to år, 2 år!? Og syns du fremgangsmåten demmes er ok? er det en slik praksis i resten av Norge? Ville dere godtatt dette? Forbnanna og...

Link to comment
Share on other sites

Grunneieren har retten på jakta, og selger korta til hvem han vil. Så han kan med (juridisk) rett utestenge deg.

Hvor vidt han kan nekte deg å jakte på allerede kjøpte kort, må såfall komme på grunn av en privatrettslig avtale, som du skal få vite om før du kjøper kortet, og godkjenner gjennom å kjøpe det. Der skal også straffeutmåling for brudd komme fram!

 

Det virker for meg som om du har blitt urimelig behandlet, men skal ikke skrike for høyt uten å ha hørt begge parter i saken, og selv ha lest alle dokumenter i saken.

Link to comment
Share on other sites

He he skal ikke utfordre deg på noe måte men de som kjenner meg vet at snakketøyet er i orden, så lederen fikk så hatten passet. Ikke meg i mot at noe nøytrale megler, jeg har ingeting å skjule. Men nå saken nå er belsyt tenker jeg: Ok, er straffen korrekt? Syns du det? Utestengt for ALL jakt i to år, 2 år!? Og syns du fremgangsmåten demmes er ok? er det en slik praksis i resten av Norge? Ville dere godtatt dette? Forbnanna og...

 

Siden du har jaktet der noen vet du sikkert godt om den ukulteren som foregår blant tilreisende jegere der ute,

du er nok bare en av flere som blir slått nedpå ( i første rekke er det vel innraportering og overlevering av personlig jaktkort til 3mann som er hovedårskaen)

for å prøve å rydde opp og fjerne de useriøse.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner godt at det føles blodig urettferdig, men som flere har sagt så har en grunneier eller et grunneierlag full mulighet til å velge å ikke selge kort til deg - og de trenger strengt tatt ikke å begrunne det heller.

 

Når det er sagt, ville jeg vel ha valgt å formulere et saklig brev til styret i grunneierlaget, og be om at de behandler din sak på nytt. Jeg ville også ha bedt om innsyn i møteprotokollen (kopi) for både det første vedtaket og en evt. ny behandling.

 

De godtar det neppe, men du har antakelig ikke noen andre muligheter. Evt. lobbyvirksomhet før neste årsmøte, og få dit noen som kan snakke din sak...

 

Ellers er jeg forsåvidt helt enig i at når du kjøper et ukeskort, skal du kunne velge sjøl om du jakter 1 dag, 7 dager, 2+3 dager eller rett og slett lar være å jakte. Det er en vare du har betalt for, og som du disponerer såfremt ikke annet er skrevet i "kjøpskontrakten" (dvs på kortet/følgebrev). Men nå har du vel også handlet deretter, og dermed har du ikke noe du kan kritisere grunneierlaget for i den sammenhengen heller - bortsett fra at de i ettertid mener de kunne ha solgt samme vare til flere...

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg er ikke enig med at grunneier kan velge hvem han vil selge kort til, det er ikke lov med forskjellsbehandling/diskriminering i Norge! Er du svart får du ikke kjøpe, er du 194 høy får du ikke kjøpe, er du 168, blond og store pupper får du kjøpe! Nei det er ikke lov! Men grunneier kan bestemme om han vil leie ut til jakten eller å ha den selv ja.. (og jeg skjønner at grunneierne kan velge 1-2-3 års avtaler med et jaktlag osv.. men ikke når de driver komersielt slag av kort på det åpne marked) Men når grunneirne har satt bort alt kortsalg til en trejdjepart (butikkeier) har de ikke noe de skulle ha sagt i dette tilfelle, da er valget tatt. Det maks 2-3 stykker av grunneierne der ute som har nok land til å kunne få kvote på dyr som det "monner" lit av, og de har alt selv. De er ikke med i grunneierlaget.

I mitt tilfelle har de solgt varen/jaktkortet og da har jeg jaktretten 100% i den aktuelle periode.

Link to comment
Share on other sites

Nei fatdog, de kan ikke utestenge meg til neste år uten grunn... hvis meg den paragrafen eller regelen så bøyer jeg meg i støvet. Det vil med andre ord si at kortselgeren på sportssjappa der ute skal si, du får kjøpe men ikke du? Så vil jeg se formularet som jeg evt. må få i forkant, hva skal det stå der? Vi liker ikke deg, så du må være hjemme?

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... har en liten magefølelse om at du ikke har lagt alle kortene på bordet her... :wink:

 

Å være flåkjeftet mot formannen i grunneierlaget er nok ikke det lureste du kan gjøre.

Da vil han huska alle feil du har gjort å bruke disse imot deg som nå.

 

Jeg vil ikke uttale meg siden jeg ikke har motpartens version av saken, men som andre her sier, kan du prøve saken for forliksrådet, men det er kanskje uaktuelt siden du er uønsket allerede.

 

Shit happens... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg er ikke enig med at grunneier kan velge hvem han vil selge kort til, det er ikke lov med forskjellsbehandling/diskriminering i Norge! .

Her tar du faktisk feil

Dette har vært prøvd i retten i andre henseende.. av noen som ikke slapp inn på en restaurant/utested. Klageren tapte så det grein etter.

Eieren har full styringsrett i dette tilfellet

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg er ikke enig med at grunneier kan velge hvem han vil selge kort til, det er ikke lov med forskjellsbehandling/diskriminering i Norge!

 

Nei, det er ikke lov med diskriminering på grunnlag av enkelte kriterier, men enhver kan selvsagt velge om han vil inngå en forpliktende avtale med en annen.

 

Eller mener du f.eks at hvis jeg annonserer et valpekull, så er jeg forpliktet til å selge valpene til den første og beste som tilbyr den prisen jeg har satt? Eller kan jeg velge å sile valpekjøpere etter de jeg synes er best egnet til å kjøpe valp?

 

Selvsagt kan jeg, eller et grunneierlag, velge å si nei til en jeger hvis vi ønsker å si nei... Forskjellen på en enkelt grunneier og et grunneierlag er derimot at i et grunneierlag må et slikt "vedtak" skje ved demokrati (eller delegering) i et styre, som igjen skal svare for et demokratisk årsmøte. En enkelt grunneier kan helt enkelt velge å si nei. Av ulike årsaker. Kanskje fordi han ønsker å selge jakta til noen andre (venner, bekjente osv.) istedet. Han er ikke forpliktet til å selge til akkurat deg, bare fordi du står på døra med papirene i orden og pengene i hånda.

 

Men når grunneirne har satt bort alt kortsalg til en trejdjepart (butikkeier) har de ikke noe de skulle ha sagt i dette tilfelle, da er valget tatt.

 

Nei, avtalen er fortsatt mellom selger og kjøper, selv om en tredjepart står for selve salget. Et grunneierlag (eller en enkelt grunneier) kan godt pålegge tredjepart restriksjoner for hvem jaktkortene skal selges til.

 

I mitt tilfelle har de solgt varen/jaktkortet og da har jeg jaktretten 100% i den aktuelle periode.

 

Ja, helt klart - såfremt ikke annet er nevnt i kjøpsavtalen (på kortet/følgebrev).

Link to comment
Share on other sites

Mitt generelle inntrykk av folkene på Vega er at de er greie å ha med å gjøre. At de har klart å bli enige og organisere jakta med så store jaktområder viser at de forsøker å gjøre det så enkelt og greit for jegerne som mulig. Jeg ville vel ha godtatt avgjørelsen og jaktet på et annet vald på Vega neste år (antar at det bare er midt-Vega du ikke kan jakte) selv om det er litt surt. Eventuelt sendt skriftlig klage og så godtatt avgjørelsen de hadde kommet frem til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo halvveis foreslått å være meglingsmann - og jeg synes det har vært mange andre seriøse forslag og synspunkter. Jeg håper saken ordner seg fort (men er det tillatt å overdra kortet til kompiser? Er det kanskje egentlig dette laget vil ha slutt på?)

 

Nå er det lørdagskveld, og voldsomt fristende å være skikkelig O. T., håper trådstarter tillater litt galgenhumor, (sjøl om jeg som nevnt også ville vært skikkelig forb..... hvis jeg var behandlet på en slik måte):

 

Mitt generelle inntrykk av folkene på Vega er at de er greie å ha med å gjøre.

På Leka hadde de følgende mening om Vegværinger, i følge min bestefar:

"Den' einast ærli' mainnj på Vegå va præst'n. Hainnj ha bære stølli ei halvhu' tå sjinnj' " :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Som jeger og fisker har jeg på Vega blitt møtt med åpne armer og god organisering motsetning til mange andre steder i og rundt Brønnøy der du kan føle deg som halvkriminell selv om du har retten på din side. At øyfolket og andre snakker negativt om "naboene" er vel standard i Norge (og er stort sett humoristisk ment).

Link to comment
Share on other sites

En annen ting jeg snublet over, så jeg egentlig ikke var helt klar over. Tenkte at såfremt ikke annet var spesifisert, kunne en gi kortet sitt til noen andre, men det motsatt i følge viltloven (merket med rødt):

 

Viltloven:

 

§ 27. (grunneierens enerett til jakt og fangst)

 

Med de innskrenkninger som er fastsatt i denne lov og i forskrifter gitt i medhold av loven, har grunneieren enerett til jakt og fangst.

 

§ 28. (jaktrett for bruker, leie av jaktrett)

 

Overlater grunneieren sin eiendom til noen annen til bruk, skal brukeren ha jaktretten med mindre annet er avtalt. Forbeholder grunneieren seg jaktretten, kan jakt ikke drives på brukerens åker og eng i tiden fra og med 1. mars til og med 30. september.

 

Jaktrett kan ikke skilles fra eiendommen for lengre tid enn 10 år om gangen, uten når jaktretten følger bruksretten til eiendommen. På jordskifte kan det allikevel bestemmes at jaktretten fortsatt skal være felles helt eller delvis.

 

Avtale om særskilt bortleie av jaktrett skal være skriftlig. Gjelder avtalen for mer enn 5 år, skal leier og utleier sørge for at melding om leieforholdet med opplysning om vilkårene straks blir sendt kommunen.

 

Fremleie av jaktrett kan ikke finne sted uten samtykke fra den som har jaktretten etter § 27.

 

Kongen kan gi regler om forbud mot fremleie av jaktrett.

 

Overlater grunneieren til noen annen enn grunnens bruker å utøve jakten, er også eieren ansvarlig for økonomisk skade som jakten volder brukeren.

 

Reglene i denne paragraf om retten til jakt gjelder også retten til fangst.

 

Endret ved lover 8 april 1983 nr. 17, 3 juli 1992 nr. 95, 11 juni 1993 nr. 106.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det slik på Vega at om man kjøper ett kort (= fellingstillatelse på ett rådyr), så kan man tegne på tre navn på det kortet. Det vil si at man kan være tre personer pr jaktkort/dyr. Kjekk ordning egentlig. Jeg vil tro at trådstarters kompis sto oppført på det kortet.

 

Jeg har personlig bare gode erfaringer med jaktordningene på Vega, det er organisert og ryddig. Alle grunneiere jeg har møtt har vært hyggelige folk som strekker seg langt for at tilreisende jegere skal få et hyggelig og bra opphold. Det samme gjelder lokalbefolkningen ellers, de hilser og smiler når man møter på de.

 

Kanskje er det i enkelte perioder vel mange jegere i terrengene samtidig, og da er det viktig å ta hensyn. Regner med det er fort gjort å få klager og "dårlig ord på seg" fra andre jegere om man ikke tar tilstrekkelig hensyn. Kortselger på øya bruker å ta høyde for dette (og merarbeidet med det) ved å få jegere til å peke ut sånn cirka hvor de har tenkt å jakte og informere andre jegere om dette, slik at jegere/jaktlag blir mest mulig spredd.

 

Jeg skal ikke spekulere i årsakene til det som har skjedd med trådstarter og hans kompis, synes det blir litt vel mange spekulasjoner i denne tråden. Jeg tar det iallfall til etterretning, og lærdommen av det trådstarter har opplevd skal jeg ta med meg når jeg skal ut til øya på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke alle er like hyggelig der ute, som nevnt til deg på PM ranger kan jeg nevne om den episoden for noen år siden der jeg ble regelrett beskyldt for å stjålet pengeboka til en grunneier. Årsaken var at jeg var rundt på landet hans og skjøt noen gås, hilste til og med på han og dro til boplass.

Noen timer senere kom han kjørende og spurte om jeg hadde sett pengeboka, Hva sa jeg? eller hva skal man si i et slikt tilfelle? Han momlet og hoppet i bilen igjen....Noen dager senere tar han ferga inn til Brønnøy og gjett hva han får levert i hånda av fergemannskapet....Morro å bli beskyldt for slikt gitt...

Videre kan jeg ramse opp flere episoder om der jeg har regelrett blitt nedkjeftet av grunneiere, helt uten grunn.... Men skal ikke bare rakke ned på de der ute, der finnes fornuftige folk der og, men de er litt spesielle og det er det ikke bare jeg som syns. Vel det var OT.

 

Saken skrider frem slik til de som følge med, et brev blir sendt i skrivende stund til grunneierlaget så får de svare på det, her får vi jo se om de evner til å samarbeide eller om de er like arrogante som før?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt problemet hvis du er så misfornøyd med folk og systemet på Vega, er det ikke bare da å drite i å jakte der ute da, eller er det prinsippet som skal spikres? Grunneiere som oppfører seg vanskelig får ikke flere besøk av meg, da jakter jeg heller andre steder, gidder rett og slett ikke å kaste bort tid og energi på dem.

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan du si Polar, vel konklusjonen er vel kommet dit nå at begeret er fyllt. Men jeg har en gylden "jaktregel" som jeg bruker å følge og det går på at "jeg lar ikke tverre/vanskelig folk få ødelegge for jakta mi" Hvorfor skal jeg ikke jakte på Vega? bare fordi en og annen har problemer? Jeg lar meg ikke vippe av pinnen så lett, har jeg gjort det ville jeg ha ytret meg om flere saker der ute for lengst... Men nå føler jeg at ting bare bør ligge til vi får svar i fra de som er flinke til å spille banjo.

Link to comment
Share on other sites

Eg vil berre tippe på at ein eller annan har noko i mot deg, og vil ta deg. Den lista med "regelbrudd" var jo berre nokre bagatellar for å ha noko konkret å ta deg på.

 

På den andre sida so har faktisk grunneigarane rett til å velge kven dei vil selge jakt til.

Kan ein bevise at dei bevisst diskriminerer pga hudfarge, kjønn, religion eller etnisitet, so kan ein ha ein sak på det. Men eg trur ikkje du vil komme langt med ei sak på at du blir diskriminert fordi du er du.

Grunneigarane sin rett til jakt, fiske og fangst står sterkt her på berget, på godt og vondt.

Link to comment
Share on other sites

Er det en mulighhet for at det er kameraten du overdrar kortet til de ønsker å bli kvitt, og ikke deg personlig :?:

Det er meg det, og det tror jeg ikke. Vi er begge "straffet" og hadde de villet hadde de bare stengt meg ute.

Saken er pr. dags dato bare behandlet av styret i Vega småviltsamarbeid. Det er 3 personer som sitter og bestemmer. En av dem ønsket at vi skulle bli utestengt på livstid.

I neste uke skal alle grunneiere ha et møte for å planlegge elgjakta.

Har snakket med andre grunneiere i Vega småviltsamarbeid og de var svært overasket. Så jeg regner med at saken blir diskutert der og så får vi bare se.

 

Slik jeg ser saken er det vell muligheter for at vi har fått begeret til å renne over. I følge kortselger så hadde jakt rapportering vært et problem i mange år. Og så nå skal de gjøre noe med det. Og hvem må da ta straffen for alle, jo jeg og bobcat.

Link to comment
Share on other sites

Her er det bare ett å si (med forbehold om at flertallet eller de som snakker høyst i grunneierlaget ikke tåler trynene deres grunnet flåkjeft o.l. For da har dere gravd deres egen grav). Grunneiere trenger heldigvis ikke selge til personer man ikke liker. Dette da man utviser stor tillit til personer, når man lar de få gå rundt med våpen på ens egen grunn. Og slikt skal man respektere.

 

Jeg ville ha foreslått ett ekstraordinært årsmøte i grunneierlaget på saken (finn ett medlem i laget som sympatiserer med dere, som kan utløse dette). Hold en saklig og ydmyk tone, få klarhet i nøyaktigt hva som egentlig er problemet, for begrunnelsene var i bestefall syltynne.

 

Få klarlagt disse begrunnelsene, og be om at grunneier laget tar de med i sine regler. Slik at man har reaksjons/straffe reaksjoner, som er klare både for grunneierlaget,og kjøper av jaktkort. Og at dette umiddelbart blir innført og påført nye jaktkort.

 

Og be samtidigt om at straffeprosessen mot dere blir opphevet, grunnet at den gjelder regler som ikke har blitt forkynnet for dere (uskrevne regler?) / gjelder eksisterende regler som ikke har vært praktisert slik før.

Og lov bot og bedring på det som er den virklige grunnen.

 

I dette tilfellet, har jeg en nagende følelse av at dere har tråkket noen på tærne, og at denne/disse noen. Vill ta igjen.

Om man kombinerer dette med ett generelt ønske om å skjerpe inn praktiseringen av gjeldende regelverk (som forøvrigt er ett ubrukligt makkverk slik det her har blitt pressentert, siden det mangler klare frister for det meste). Så ligger dere desverre tynt ann. Om en i styret vill ha dere utestengt på livstid, så mener jeg at noen her ikke har fortalt hele historien.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg kunne presentere mitt brev til Vega grunneierlag. Er spent på om de reduserer eller frafaller straffen etter dette. HVA TROR DERE??

 

Det var med stor undring jeg mottok brev om at jeg er utestengt for all jakt på Vega for resten av 2009 og 2010. Hadde overhode ikke fått noen signaler om at jeg kom til å få en straff for de forhold jeg er straffet hardt for.

Jeg ønsker å få belyst min side av saken. Og synes det er underlig av dere å gjennomføre en prosses uten at ”tiltalte” har fått mulighet til å forklare seg.

Jeg kom til Vega søndag 9. august. Kjøpte meg 2 kort for bukk. Jaktet mandag og tirsdag. Tirsdag var jeg innom kortselger og rapporterte at jeg hadde skutt en bukk. kortselger var veldig positiv og imøtekommende og satte stor pris på at jeg kom innom og rapporterte. Jeg spurte da om jeg skulle ringe på kvelder eller natta for å rapportere skutt vilt. Han sa da at det trengte jeg ikke. Jeg fikk da inntrykk av at det holdt å rapportere i løpet av et par dager.

Plan var at jeg skulle være på Vega til torsdag. Hadde fått Bobcat sine kort og lovet å levere dem til kortselger. Ble for sen til å rekke butikken til kortselger den dagen.

Onsdag kveld dro jeg hjem med siste fergen Var ikke hjemme før langt på natt. Da jeg sto opp torsdag prøvde jeg å kontakte kortselger. Fikk ikke svar og hadde mange ting å ta tak i hjemme. Pakket kortene i en konvolutt og sendte den umiddelbart til Vega. Rapportering var gjort og jeg tenkte ikke mer på den saken.

Fredag ringte jeg kortselger angående kjøp av rådyrkort til jakta den 25 sept. Fikk da til svar at jeg måtte ringe en uke før det. I en bisetning så kortselger at kortet jeg hadde sendt var ufullstendig utfylt, det manglet slaktevekt og år på dyret. Ba da om å få rette opp den saken. Fikk ikke det for han hadde levert kortet til kasserer. Jeg fikk heller ikke navn til kasserer, slik at jeg kunne rette opp problemet. Så jeg slo meg til ro med saken. Det var ingen ting så tydet på at en streng straff var i anmarsj.

 

Punkt for punkt.

1. Ikke sagt fra straks et dyr et felt.

Jeg innrømer at jeg har vært litt treg her. Men rapporterte innenfor den uken jeg hadde

kortet.

2. Ikke rapportert om vekt og alder på rapportskjema.

En forglemmelse. Har nå fått navnet till kasserer. Så rapportering er

gjort.

3. Ikke sagt fra ved avreise, slik at andre jegere som sto på vent kunne slippe til.

Det viste jeg ikke og det står ingenting om det på kortet. Må bare beklage.

4. Ved underskrift på jaktkortet har du godtatt reglene for jakta.

Ja det har jeg.

 

Ønsker ikke å sverte kortselger eller noen andre i denne saken. Tar skyld for min treghet, men synes straffen er veldig streng. En advarsel og påpakking om å rette opp utfylling av rapport eller inndragning av depositum kunne holdt lenge som straff. Men det er dere som er enerådende i denne saken. Jeg håper at dette brevet har vært litt oppklarende. Og at vi kan komme frem til en bedre løsning. Ser frem til et fortsatt godt samarbeid med Vega småviltsamarbeid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror på motsatt av deg Ranger.. her får de kanskje se at de har vært vel streng og alle avgjørelser de gjør i fremtiden får større konsekvenser. Dette er jo visst de følger med her inne? Gjør de det er de hjertelig velkommen til å arrestere alle de grunnløse detaljer jeg har spredd her inne? (ironi for de som ikke tok den)

 

Nå vet jeg at noen grunneiere er på tur å trekke seg ut av dette samarbeide, (de er i tenkeboksen) grunneiere som leier ut hus/hytter taper penger på slik oppførsel og vil konfrontere resten av styre med dette... Selv har Knutern og noen kammerater til måtte avbestille hytte, samt at jeg måtte avbestille 6 jaktkort og dertil påfølgende husly... Det er ganske mange tusen kroner det, de går til Herøy/dønna i stedet.:-)

Link to comment
Share on other sites

Ville i tillegg ha referert til de skriftlige reglene du har fått. Rart å bli kastet ut for å bryte uskrevne regner :wink:

Er helt enig med Ranger at dette kanskje ikke var så lurt å ta dette opp i et åpent forum sammen med stedsnavn og alt. Konfliktnivået når nok uante høyder når folk fra Vega ser denne tråden

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...