Jump to content

Pistol / revolver og jakt.


silent hunter

Recommended Posts

Den gode grunnen er at det er mer sikkert å avlive et dyr med rifle. Det er langt enklere skyteteknisk, og dermed får en mindre skadeskyting.

 

Det er ingen grunn til å tro at det blir lovlig i overskuelig fremtid (ei heller pil og bue). Vi skal være fornøyde om det ikke kommer ytterligere innskrenkninger i jaktmulighetene.

Link to comment
Share on other sites

Frem til tidlig på 90tallet? var jakt med pistol/revolver lovlig i Norge.

Det var neppe ett stort problem da, og hadde nok ikke vært det nå heller.

Det er vel ikke noen tvil om at rifler er mer effektive enn en revolver eller en bue, men forbudet mot pistol/revolver jakt var vel en løsning på jakt etter et problem?

Link to comment
Share on other sites

For å kunne svare på spørsmålet til "silent hunter" kunne det vært greit å vite når han har tenkt å dø.....

 

Enig i at FrP er det som kan bremse innskrenkingene i skytesporten, jeg er redd for at utviklingen går feil vei, det vi kan gjøre noe med er tempoet....

Link to comment
Share on other sites

Jeg er bare delvis enig med Skjøttarstugun.

 

Jakt med pil og bue tror jeg er en mulighet, og jeg tror det kommer (han får bare holde seg i live..), det er i nesten bare personkabalen i DN som står iveien for en prøveordning. Kan en overbevise DN og relevante myndigheter om fakta vedr. pil og bue som avliving så er en der. Storsamfunnet kan idag vanskelig argumentere for å begrense utbredelsen av pil og bue.

 

Selv om kona mi kan...

IMG_4325.jpg

 

Buer er uansett ikke kontroversielle fra et "tryggere samfunn" synspunkt. Det er også en fin mulighet for politikere å tillate jakt (som har lang tradisjon og er vanskelig å argumentere mot) der en forsøker å begrense både antallet folk med skytevåpen i skogen, og jaktuttaket. Eks. den amerikanske måten med 1 uke riflejakt og 3 måneder buejakt. Eller finske ordninger med bejakt i bynære strøk, dette ser en også i USA, en jakter i områder der politivedtektene sier at "firearms may not be discharged"

 

Pistol er verre, for de er jo "onde". Det brukes monst tre argumenter:

Pistoler er potensielt farlige for almenheten i feil hender, og det vil sitte langt inne å tillate en grunn til for å kunne erhverve pistol. en galning med pistol er farligere enn en galning med pil og bue.

Tjyvjakt er "enklere" da en pistol kan bæres skjult. Hvordan det er et argument kan en lure på, da en neppe bryr seg om lovligheten når en skal på tjyvjakt?

Det er større risiko for skadeskyting, det e rnoe uinvidde tror, for en pistol er mindre presis (iallefall i hendene på en menneskelig skytter) enn ei rifle, man forstår ikke at jegeren vil kompenser ved å komme seg nærmere -noe som vil begrense jaktutbyttet, ikke gå utover den humane avlivingen.

 

Så bue tror jeg, men ikke pistol - til det har pistoler altfor "frynsete rykte"

 

K

Link to comment
Share on other sites

Synes det hadde vært helt på sin plass å tillate revolver kal 22LR på hijakt etter rev , grevling og mårhund. Samt også på jakt etter mink og mår. Dette klarer Svenskene og Finnene å få til uten problemer så jeg kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig å få til her til lands.

Link to comment
Share on other sites

En del mener også at håndvåpen er mindre presise en ei rifle, vel, kom nettopp fra skytebanen. I benk, skjøyt jeg ca 5 cm grupper med min nå etter hvert tilårskommede BSA 308, med min XP100 (pistol) i 7 br, også på 100 m, 18 mm, dvs brukte en klistrelapp for å dekke hulla.

 

Liggende fri med min Winchester 94 BB 356, ca 20 cm (en slenger) liggende fri med S&W 686 m 4x kikkert også 100 m, 15 cm (hvorav 2 slengere) (tre skudd i 5 cm)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem med presisjonen på håndvåpen. Det stiller derimot litt høyere krav til personen bak våpenet.

Med tanke på jakt med håndvåpen bør skytteren kjenne sine egne begrensninger.

Å det tror jeg ikke er noe problem hvis det stilles nok krav til jegerens prestasjoner på banen og med tanke på opplæring.

Det trenger ikke nødvendigvis å gis våpentillatelse bare med begrunnelse i jakt men at en i tillegg må oppfylle de kravene som er i dag med tanke på håndvåpen.

Hvis det stilles rimelige strenge krav så luker du bort de useriøse jegerne og dette skulle også vært gjort med riflejakt.

Bue- å håndvåpenjakt har en del til felles ettersom det stiller litt mere krav til jegeren.

Håper det en gang i fremtiden blir lov med bue og håndvåpen på jakt i Norge. I mellomtiden får vi som er innterressert i dette ta oss en tur til Afrika for å jakte.

Reiser(førstereisgutt) :wink: ned med Shadob i april og gleder meg allerede. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Jakt med etthåndsvåpen vill aldri bli tillat igjen. Grunnen er så enkel som at man ikke kommer til å tillate noe som i praksis kan gi en bæreløyve av etthåndsvåpen. :(

 

Bue kan kansje bli en realitet, men faren er overhengende, for at man da etterhvert vil se en betydlig innskjerpelse på Bue. Dette da man i så fall har plassert buen korrekt i våpen kabalen (i dag er den nærmest for leke å regne etter våpenlovgivningen, men ett bilde eller to i VG med pus med pil ut av øyet eller lignende. Og vips er opinionen i mot).

 

Moderne buer er etter mitt syn svært farlige (ikke så vansklige å bruke som gammeldagse buer for utrente), og vill etterhvert som de rette (les feil) folk får øynene opp for potensialet. Ha mulighet til å bli ett sikkerhets problem som har potensiale til å komme opp i mot håndvåpen og rifler.

 

Jeg mener både bue og håndvåpen har sine naturlige plasser i jaktsammenheng, og at det er synd man ikke får utnytte disse der de faktisk passer best (jakt på klovvilt i tettbebygd strøk er som nevnt ett av de naturlige stedene for bruk av bue). Fangskudd med revolver (av sikkerhets hensyn, foretrekker jeg revolver når man snakker om jakt), endatil regulær jakt. Ser jeg ikke noe praktisk problem med, så sant som man beholder at man ikke kan oppgi jakt som behov for søknad av håndvåpen (sette krav om at man må kunne dokumentere å være konkuranseskytter for å kunne få jakte).

Link to comment
Share on other sites

Ikkeno er vel bedre til tyvjakt enn en tyssst bue :lol:

Det må i tilfelle vera den minst resultatorienterte tjuvjegeren eg har høyrt om. Rifle med lyddempar er eit mykje meir effektivt redskap for dei som måtte driva i den geskjeften. Vart faktisk overraska over kor effektiv ein lyddempar er då ein nabo stilte med det på reinsjakt. Synest eg ser ein som skyt f.eks. frå bil med langboge :lol: eller annan boge for den saks skuld.

Problemet for dei som ynskjer å jakta med håndvåpen er vel at den typen våpen ofte er i bruk i forbindelse med kriminelle handlingar. Og desverre er det altfor ofte slik i dette landet at det er dei lovlydige som får svi kvar gong myndigheitene skal laga ei lov som er mynta på dei kriminelle. Trur neppe at den som skal rana ein bank tek seg bryet med å søka våpentilatelse.

Link to comment
Share on other sites

Problemet for dei som ynskjer å jakta med håndvåpen er vel at den typen våpen ofte er i bruk i forbindelse med kriminelle handlingar. Og desverre er det altfor ofte slik i dette landet at det er dei lovlydige som får svi kvar gong myndigheitene skal laga ei lov som er mynta på dei kriminelle. Trur neppe at den som skal rana ein bank tek seg bryet med å søka våpentilatelse.

 

Et håndvåpen som er av interresse for kriminelle, er svært lite aktuellt til jaktbruk. Om håndvåpen jakt skulle bli tillatt igjen, må man vel regne med at de samme anslagsenergi krav, som ved riflejakt, blir krevd. Det vil da utelukke kaliber 357 og alle under, til selv det minste storvilt (rådyr). For større hjortevilt, vil da bare enkeltskudds "hånd"rifler i vanlige rifle kalibre og 460 og 500 S&W (mulig et par andre) bli tillatt. Tror det blir lenge til "alfabet" gjengen, vil handicappe seg med å velge noen av disse.

Link to comment
Share on other sites

å jakta med håndvåpen er vel at den typen våpen ofte er i bruk i forbindelse med kriminelle handlingar.

 

Ja, T/C Contender er jo et hyppig brukt våpen til kriminelle handlinger...

 

Dårleg formulert frå mi side. Bytt ut "den typen våpen" med pistol eller revolver

 

Spør nokon utan kunnskap om håndvåpen om forskjellen på ein revolver og ein contender så blir svært mange om ikkje dei fleste svar skyldig.

Link to comment
Share on other sites

Frem til tidlig på 90tallet? var jakt med pistol/revolver lovlig i Norge.

Det var neppe ett stort problem da, og hadde nok ikke vært det nå heller.

Det er vel ikke noen tvil om at rifler er mer effektive enn en revolver eller en bue, men forbudet mot pistol/revolver jakt var vel en løsning på jakt etter et problem?

 

 

Var det lovlig å jakte med håndvåpen da? På hva?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Den gode grunnen er at det er mer sikkert å avlive et dyr med rifle. Det er langt enklere skyteteknisk, og dermed får en mindre skadeskyting.

 

Det er ingen grunn til å tro at det blir lovlig i overskuelig fremtid (ei heller pil og bue). Vi skal være fornøyde om det ikke kommer ytterligere innskrenkninger i jaktmulighetene.

Artig at gamle tråder blir tatt frem igjen. 4 år siden og nå er det i hvert fall grunn til å tro buejakt kan bli en realitet, så overskuelig fremtid behøver ikke å være så lang tid. Kanskje det er grunn til å tro det samme om håndvåpenjakt om 4 nye år? :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...