Jump to content

Jeg er lei av spesialrigger...


Steve

Recommended Posts

og nå vil jeg ha en jaktrifle!

 

Nettopp, jeg ønsker meg en standard jaktrifle - til småviltjakt riktignok - og ikke spesialrigger med dyre piper og ditto stokker!

I de siste årene har jeg bygget og testet mer en jeg har jaktet ( mest pga mer penger og mindre tid). Men nå skal jeg ha meg en liten jaktrifle i kal 22WMR eller 22Hornet eller noe annet standard, kanskje en CZ ? Eller noe annet, kanskje noe brukt? Med trestokk og blått stål! Og normal presisjon, sånn som man treffer ei rype med på 60 meters hold.

Jeg tror faktisk det blir en 22WMR for da slipper jeg å lade også :oops:

 

Det var dagens hjertesukk - og det på selveste DAGEN - for alle rypejegere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så du er kommet så langt :lol:

 

Nei jeg liker spesialrigger. Eller hjemmesnekret. Synes det er noe av hobbyen i hobbyen. Jeg ble beskyldt for å skyte å teste mer enn jeg jaktet en gang, og svaret mitt var ganske greit; Når jeg synes det er gøy å skyte å teste så gjør jeg det, og når jeg synes det er gøy å jakte gjør jeg det også. Når ingen av delene blir gøy finner jeg på noe annet å gjøre :wink: Montere IKEA skepene som står i garasjen :roll:

 

I det hele tatt så er vi priviligerte som stort sett kan bruke mye tid på akkurat det vi ønsker. Vi trenger ikke bruke 2/3 parten av tiden på å hente vann...på å hente brensel.

 

Akkurat nå sitter jeg å lurer på å montere en Sako utdrager på en Rem 600 bolt, bare for "å gjør det". Men så sitter jeg å funderer på om de Remingtonutdragerne er så dårlige som noen vil ha det til. Har aldri sett eller hørt noen som har hatt problemer... :?: Hvertfall ikke jeg... Satte forresten i den custom M70 schrouden jeg har hatt liggende i 3 år. Sikkerhetsoppdatering er aldri å forakte.

Link to comment
Share on other sites

Men eit tips til deg Steve, skal du ha den til kombinert fugl å rev, så tar du .22 WMR, men ellers hvis det er rypene du tenkjer på, så ville eg ha tenkt litt på .17 HMR.. Det er god presisjon, samme pris på ammoen ( fortsatt treng du ikkje å lade heller. :mrgreen: ) og du har ein flatere kulebane og mindre vindavdrift..

Ulemper, kan bli litt stygg hull i fuglen, hvis vinkelen er litt feil.. :mrgreen:

Og ein Cz 453 ville eg faktisk ha prøvd å fått tak i meg, då har du ein mykje betre avtrekker...

Link to comment
Share on other sites

....først! :shock: @ vingemutteren; det kommer aldri-ALDRI - A L D R I noe 223 i huset her igjen, jeg er akkurat kvitta meg med et mareritt!

 

Og til dere andre...snakk om kammerater, forsøke å påvirke en stakkar - som endelig har tatt til vett - til å begynne på nytt igjen!

 

Nåvel, som Polardego vet ( nei jeg har ikke ombestemt meg) så kommer det en byttepipe i den ene Tikkaen (i tillegg til 308 shilenpipa som står i nå). Kanskje en 222Rem med 1:8 snurr + demper. Jeg har jo tross alt en del tikkadeler til overs etter tidliere prosjekter bla et sluttstykke som passer for nettopp hylser med støtbunn som 222'en, ett par stokker , magasin og underbeslag etc.

 

Men jeg ønsker altså en jaktrifle, en enkel og grei børse som man bare bruker og slenger i skapet og bruker..og bruker og og

Link to comment
Share on other sites

@Vinje

Den gamle fuglepatronen er nok på veg ut. Om nokon har hylser til denne veit eg ikkje. Meinar å hugse at Sako lenge hadde ferdigrulla heilmantel i sortimentet, men spørs om dei har gitt etter for kapitalisme og populisme. Dette er sikkert nokon som veit betre enn meg, eg finner i alle fall ikkje noko i sortimentet på nettsidene til Sako.

 

Grunnen til at eg nevner den gamle stuttjukke finnen er at den pga historia er den artigaste patrona eg veit om. Ein diamant for oss som ikkje har skjønt dette saliggjerande med hastigheit og kulebane i bøtter og spann. :D

Link to comment
Share on other sites

Støtter opp om forslaget til kaliber 22 Hornet. Nærmest et perfekt kaliber til bruk på rype opptil 100 meter. Har selv en Ruger M77 i kaliberet som jeg bruker på rypa en godværsdag om vinteren. Jeg måtte pusse løpet skikkelig når jeg kjøpte rifla og nå går den godt. Det blir rene og pene slakt av rypa når skytteren gjør sitt. Lett å smidig og en god bruksrifle som er glimrende og ha med seg på fjellet når en skal jakte rype eller annet småvilt om vinteren.

 

http://www.ruger-firearms.com/Firearms/ ... 1&return=Y

Link to comment
Share on other sites

En hvilken som helst schou forhandler burde kunne bestille inn en.

Hvorfor 453 og ikke 452? (regner med det blir neste spørsmål :wink: ).

453 har justerbar avtrekker, med snellert. Den har i likhet med American låsekassa på 452, 2 festeskruer for stokk i kassa (og ikke noen i løpet). Og uansett modell har den da altså ikke stokkfeste i løpet (noe jeg ikke liker).

Uten om dette er der ikke noen spesiell grunn til ikke å kjøpe 452 (som jeg selv har to av, og ingen av de med stokkfeste i løpet :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

jeg lider av samme syke Steve. I ett anfall av galskap vurderte jeg seriøst å selge både langholdsriggen dolly, og rem'en med karbontut, men tok det i meg. :shock:

 

Dette er ille, mulig jeg er blitt smittet etter jeg ble moderator :mrgreen:

 

Men 223'en røyk ut av skapet først, det var nesten så en s/s i kal 20 gikk også...til fordel (?!) for en 870...

Ja en liten stund streifa tanken om å slakte BR'n også innom men da gikk alarmen her :!:

Link to comment
Share on other sites

@Vinje

Den gamle fuglepatronen er nok på veg ut. Om nokon har hylser til denne veit eg ikkje. Meinar å hugse at Sako lenge hadde ferdigrulla heilmantel i sortimentet, men spørs om dei har gitt etter for kapitalisme og populisme. Dette er sikkert nokon som veit betre enn meg, eg finner i alle fall ikkje noko i sortimentet på nettsidene til Sako.

 

Grunnen til at eg nevner den gamle stuttjukke finnen er at den pga historia er den artigaste patrona eg veit om. Ein diamant for oss som ikkje har skjønt dette saliggjerande med hastigheit og kulebane i bøtter og spann. :D

Akkurat derfor er den også en av mine små favoritter - til tross for at den er litt kilen å lade og fort får høye trykk. Jeg har aldri hatt en selv, fiklet litt med en for lenge siden - og jeg liker den lille raringen. Har aldri vurdert å ha en selv på grunn av hylsetilgang (og kuler), men har aldri tenkt over om man kan bruke ei greit tilgjengelig standardhylse. Noen som vet om noe brukbart? Hva måler hylsehodet?

 

Nuvel - 300 Whisper er vel det nærmeste man kommer sånn omtrentlig, men den har en del mer å hente på ytelsen selv med kun 2mm lengre hylse.

Link to comment
Share on other sites

jeg lider av samme syke Steve. I ett anfall av galskap vurderte jeg seriøst å selge både langholdsriggen dolly, og rem'en med karbontut, men tok det i meg. :shock:

 

Dette er ille, mulig jeg er blitt smittet etter jeg ble moderator :mrgreen:

 

Men 223'en røyk ut av skapet først, det var nesten så en s/s i kal 20 gikk også...til fordel (?!) for en 870...

Ja en liten stund streifa tanken om å slakte BR'n også innom men da gikk alarmen her :!:

 

Dere må tydeligvis blitt angrepet av et farlig virus :!:

Jeg håper det smitter med dråpesmitte som vanlig, og ikke bokstavsmitte, slik at jeg ikke er i faresonen med å lese dette...

 

Dere kan sikkert søke hjelp hos Snåsamannen, da jeg mistenker at det ikke akkurat er forsket så mye på viruset du er angrepet av :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

22wmr CZ453 Varmint eller American utgaven om en ønsker den enda lettere.

 

22H/223R CZ527 American. Ah! en såå lekker liten minimauser (tror den finnes i Varmint utgave med 1/8 snurr også).

 

http://cz-usa.com/products/view/cz-527-varmint/

 

Nesten, ser ut som det er 1-9 snurr, det er vel ok!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Snåsamannen ja - kanskje det hjelper :?

 

@Hans Kristian, godt tiltak, du er absolutt inne på noe der.. rett spor! Nå gjelder det bare å finne en fin rifle til en rimelig penge.

 

Om noen har så har jeg - kanskje - en Kahles 10x42 med kulebanekomp og 26mm rør som kan byttes (delbetaling :?: ) i ett egnet 22Hornet/22WMR prosjekt...

Link to comment
Share on other sites

Tenkte i samme baner som deg da jeg kjøpte min 527American i 22hornet for ei stund siden. Enkelt og solid "ikke-noe tullball"-våpen, rett stokk med Pacmayr-kappe. Og avtrekk og sluttstykkegang som var helt ok rett ut av boksen. Den meget solide (1-piece)orginalmontasjen skulle det selvsagt være. Kruttet skulle være N-110 og kulevekta den klassike 45gr som skulle presses ut i passe hornet-fart (750-780m/sek.) Og for en gangs skyld skulle jeg ikke laborere med to-tyve-ulike kuler, bare Hornady og Sierra's 45-hornet kuler ble innkjøpt. (Men-men akkurat der sprakk det litt, måtte selvfølgelig etterhvert prøve ei Speer og Winchester og et-par Sierra til.....)

Hadde en liten forhåpning om at fabrikkammo også kunne brukes i et nødsfall, men fikk bare tak i S&B og Partizan, viste seg dessverre være en god mannsjit begge.

Men med hjemmeladd er presisjonen svært god, har et luksus-problem med å velge kule: Sierra 45 hornet, eller Sierra #1310 45 Spitzer. Tror sistnevnte er litt seigere og litt mindre "varmint" kanskje, men krever modifisering av magasinlengden for å holde friflukten på akseptabelt nivå.

Presser kun den delen av halsen som har kontakt med kula(Forster FL), lar nedre del+ skulder være urørt. Så langt fungert fint, med rene hylser trenger jeg ikke smøre, og hylselengden står på stedet hvil. Artig liten tass å lade, 22horneten.

Var ei stund umulig å få tak i Winchester bulk-hylser, men nå ser det ut som de fins på lager igjen. Kjøpte noen Remington hylser som var veldig jevne, men over 10% lettere enn Win.

Alt i alt veldig godt fornøyd med rifla. At sikringa går feil vei tar jeg ikke så tungt. Prøver å se for meg at den er en hane som må spennes, og da går den jo riktig vei....(Har skutt såpass mye Kongsberg-salong og Colt SA i barndommen at den sitter bra :) ) Holder man "imot" med tommelen kan det avsikres lydløst i reveglugga.

Underbeslag og magasin, kanskje ikke så pent som det er praktisk? Den lange avtrekker-bøylen gir plass til en "Hestra-hanske-finger" en kald vinterdag og magasin kan man finne frem med selv i mørket og klikker på plass med en distinkt lyd.

Med en CMM6 rimfire er den omtrent rekylfri og hørselvernet kan være hjemme.

En smule dårlig kinnkontakt gjorde at jeg kjøpte en "Eagle-pack-sak" som er så populær i Statene. Bygger akkurat nok opp, men dessverre litt utover også, slik at man føler at man har hodet litt på skakke når man skyter. Må kanskje finne på noe annet der? Praktisk med den lommen på motsatt side dog.... Plass for tomhylser og ekstra magasin.

Børsa snau veier 2.9kg, akkurat passe? En slags lakk-finish på stokken, men-men den får vare så lenge den varer....

Konklusjon: CZ527: kanskje ikke så mye eleganse, men mye godt "hardware" for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Dette med å bli lei spesial rigger, sære kalibre og ørten patrontyper til hver rifle er vel sånt sett noe som går i bølger hos hver enkelt av oss i større og mindre grad.

Har selv ryddet i våpen skapet for å ha det så enkelt som mulig, men etter litt fytlte det seg opp igjen, samme med lading, ørten kuletyper testes, og skapet er fult av div reste ammo... Så selv er jeg i en bølge nå som sier "flest mulig kalibre/løp men ferest mulig patrontyper pr kaliber." så mye rare rester av patroner som går med på trening nå...

 

Så jeg forstår egentlig trådstarter godt, enklest mulig våpen som dekker behovet og ferdig med det. Har vært der.

Link to comment
Share on other sites

Her er bilde av Sako 22Hornet'en

 

http://www.jaktia.se/partnerfiles/jakti%20...%20202885.JPG

 

4500 sek (ca. 3800 nok) hos en seriøs svensk forhandler synes jeg er bra pris og bra sted og handle!

 

Kjøpte selv denne i går

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finn%20...%20l&tot=null

 

Tror det må bli en fin småvilt rifle. Skal selge kikkerten og montasjen, har en Swaro 3-9x36 og QROptiloc montasjer liggende som jeg tror passer bedre til mitt formål.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå funker linken for så vidt, men man får bare en feilmelding og kommer ikke fram til siden du linker til. Gikk inn på siden til butikken og prøvde å få opp "begagnade vapen", men uten hell. Kanskje er det maskina mi som protesterer...? Du må vel ikke logge inn på siden deres for å få tilgang til "begagnade vapen"?

Link to comment
Share on other sites

Angående mitt spørsmål til vingemutteren og Mauser68...

 

Sendte mail til Schou med spørsmål om Cz453 og fikk svar i dag.

 

Hei,

 

Mod. CZ453 Lux leveres bare i kal. 22LR. Ca.Veil kr. 5990,-

CZ453 Varmint og American lev. i kal. 22LR og 17HMR. Ca. veil kr, 5200,- Og Ca.Veil kr. 5800,-

 

Dette er ikke lagervare hos oss. Men vi kan bestille dette fra CZ. Lev. tiden er ca. 2-6 mnd.

 

Tipper da at 22Wmr blir på ca samme pris som 17Hmr.

 

vil ha, vil ha....vil ha alt... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hatt noen spesialrigger,men har hatt mange forskjellige rifler/kombi,som har blitt solgt etter relativt kort tid. Alle disse som er blitt solgt har ikke greid å utkonkurere min velbrukte brno cz 527 222rem. Den er rimelig herpa etter femten år av meg som er en "slørvkuk"når det gjelder vedlikehold,men åååå så glad jeg er i den rifla :D

Link to comment
Share on other sites

jeger bom bom@

Kansje best å sjekk hos søta bror, der har CZ453 vært i salg i flere år. Schou suger (de nektet å ta inn en 453 til meg for noen år siden :evil: ).

 

Det er vel ikke en dum ide, spesielt med dagens valutta kurser.

 

Nå vet jeg ikke hvordan det er med importavgifter, moms og toll/tull, og så er det dette evige spørsmålet om reklamasjon hvis noe sjærer seg med børsa.

 

Men det er klart at hvis man kan spare bort i mot en høvding på ett nytt eller brukt våpen og kanskje mere på optikk, så er det virkelig vært å importere selv.

 

Hvis det er noen som har prøvd å spore opp våpen/forhandler for så å importere det selv med alt av instanser og papirer som må gjøres, så...kanskje de kan lage en tråd av det her på Kammeret???

Link to comment
Share on other sites

Hva med en Anschutz 1720 i .22WMR? Utrolig deilig børse med match 54 mekanismen.

 

Ellers har jeg hatt et unødvendig prosjekt i hodet i mange år: Konvertere en Sako eller Krico i 22Hornet til 30 US carabine. Etter å ha skutt TC contender i dette kaliberet lurer jeg på hvordan det hadde vært i ei boltrifle med 55cm pipe.

 

Hadde jeg hatt en Sako i 7x33 hadde jeg fått lagd ei pipe i to i tillegg i pistolkalibrene 7,63Mauser og 9mm winmag.

Link to comment
Share on other sites

Er nok enig i dette med spesialrigger, har selv begynt å bli litt "basic" igjen med å foretrekke enkle og gode løsninger.

 

Har selv en Remington Seven SS i 223 som eg er godt fornøyd med.

Får gode samlinger med Federal AM 55grs FMJ kuler.

Ser du ikke vil ha noe i dette kaliberet, men de har den i rem .17, 222 og 260, 7-08, og 308 win.

 

Tenker at de tre førset kaliberene kunne være noe for deg.

 

se:

 

viewtopic.php?f=14&t=24042

 

http://www.shootinguk.co.uk/guns/314310 ... eview.html

 

Liten og hendig rifle til allsidig jakt.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...