Jump to content

.44 Mag ladetips


300 win mag

Recommended Posts

Jeg har bestilt meg en s&w 629 med 6,5" løp som jeg planlegger å bruke til revolverfelt og magnum 2.

 

Jeg tenkte å starte med billige komponenter og bli godt kjent med revolveren og kaliberet før jeg evt begynner å kjøpe dyrere komponenter.

 

Det jeg lurer på er om noen av dere andre .44-skyttere har noen gode tips til ladekomponenter og ladninger.

Jeg ønsker å lade forholdsvis rolige .44 special til revolverfelt og .44 mag til magnum 2-kravet.

 

Er det mulig å finne en godladning til begge disse formålene med samme kruttype? N110, N320 el?

Ser for øvrig at mange her inne bruker N110 og at 240gr-kuler er populært.

 

Hvilken kulevekt og type vil dere anbefale til .44 spec?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kruttvalg for magnum vil fort styres av kule type. Om du bruker mantlede kuler, er det uten tvil best å benytte N110, bruker selv 240 XTP og 19,9 grs i min 8 3/8" og hastighet ca 1350 fps. Nye Starline hylser og Fed 150 hetter.

Om du velger blykuler, vet jeg noen bruker N350, men hadde nok selv gått for 3N37, eller N105.

 

For 44 spec er det ikke noe galt å si om Everts forslag (pleier ikke det :D ) Hadde antagelig brukt mag hylser for begge bruksområdene, lettere å få tak i. Liker heller ikke bytte mellom bly og mantel, da jeg ofte ser stort utslag på første skudd(a)

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg ønsker å lade forholdsvis rolige .44 special til revolverfelt og .44 mag til magnum 2-kravet.

 

Er det mulig å finne en godladning til begge disse formålene med samme kruttype? N110, N320 el?

Ser for øvrig at mange her inne bruker N110 og at 240gr-kuler er populært.

 

Hvilken kulevekt og type vil dere anbefale til .44 spec?

 

Du kan bruke VihtaVuori: N-340 eller N-350 til begge dine ladninger, ved bruk av en feks 245grains blykule, sjekk VihtaVuori`s ladetabell og du vil få svarene du søker :wink:

Link to comment
Share on other sites

du bør bruke to forskjellige krutt til special- og magnumladninger.

 

n-320/330/340 egner seg til special, og n-110 til magnum. noen bruker raskere rutt som n-350 og 3n37 i magnum, men det gir ikke like store sikkehetsmarginer som n-110.

 

Akkurat, det var det jeg fryktet :roll: Det er jo ikke ofte så enkelt som man vil ha det :(

 

Jeg ser for meg at n-320 og n-110 kan bli de aktuelle kruttene å bruke. Jeg er ikke ute etter ekstreme hastigheter, så jeg vil heller velge alternativet som har sikkerhetsmarginene.

 

Kruttvalg for magnum vil fort styres av kule type. Om du bruker mantlede kuler, er det uten tvil best å benytte N110, bruker selv 240 XTP og 19,9 grs i min 8 3/8" og hastighet ca 1350 fps. Nye Starline hylser og Fed 150 hetter.

Om du velger blykuler, vet jeg noen bruker N350, men hadde nok selv gått for 3N37, eller N105.

 

For 44 spec er det ikke noe galt å si om Everts forslag (pleier ikke det :D ) Hadde antagelig brukt mag hylser for begge bruksområdene, lettere å få tak i. Liker heller ikke bytte mellom bly og mantel, da jeg ofte ser stort utslag på første skudd(a)

 

Jeg hadde også tenkt å bruke magnumhylser til begge formålene (en ting mindre å holde styr på :D ). Hvordan er erfaringene med Starline-hylsene? Jeg har sett på disse og partizan-hylser som mulige alternativ til oppstarten. Ser ut til at disse to er de billigste alternativene.

 

Opplever dere stor forskjell på kvaliteten og presisjonen på mantlede- og blykuler i magnum?

 

Jeg hadde tenkt å satse på 240grs blykuler til special fra kulegrossisten, Willy Klette el.

Er disse et dårlig valg til magnum?

Link to comment
Share on other sites

Om du velger blykuler, vet jeg noen bruker N350, men hadde nok selv gått for 3N37, eller N105.

 

Hvorfor ville du valgt 3N37? Jeg ser gutta bak ladeboken er litt skeptiske til prestasjonene til dette kruttet.

 

Sitat ladeboken, .44 Special:

 

"Jeg har tatt med noen ladninger i 3N37 i tabellene, men det er allikevel ikke et krutt jeg vil anbefale i .44 special. Forbrenningen er ujevn, og hastighetene flagrer opp og ned. Presisjonen er heller ikke av de beste. "

 

På .44 mag er ikke 3N37 nevnt, så jeg går ut ifra at det ikke egner seg til det formålet.

Link to comment
Share on other sites

3N37 krever høyere trykk en det du har i 44 Special for å oppføre seg bra. Ved for lavt trykk brenner det ujevn og hastigheten varierer mye fra skudd til skudd.

 

I 357 og 44Mag ved ladninger som ikke ligger alt for langt fra max er det bra..

 

Mulig jeg har noen gamle data liggende, men da må jeg lete litt.

 

Kjørte noen beinharde 9mm ladninger med samme kruttet, skarp rekyl og temmelig friske utgangshastigheter. Kun for Glock og lignende. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del kommer i allefall til å holde meg til krutt der jeg kan oppnå respektable prestasjoner uten for høyt trykk og behovet for å balansere oppunder maxladninger.

Jeg er fortsatt litt usikker på om jeg kommer til å gå for f.eks N-320 til special og N-110 til magnum, eller om jeg skal gå for et og samme krutt til begge, i form av N-340, N-350 el.

 

Jeg er i allefall sikker på at jeg kommer til å satse på en kulevekt rundt 240gr. Etter å ha regnet litt på faktorkravet til magnum 2 ser det ut som en grei løsning. Om jeg kjøper en annen kulevekt til special er litt usikkert.

Link to comment
Share on other sites

Opplever dere stor forskjell på kvaliteten og presisjonen på mantlede- og blykuler i magnum?

 

Jeg hadde tenkt å satse på 240grs blykuler til special fra kulegrossisten, Willy Klette el.

Er disse et dårlig valg til magnum?

 

min erfaring, både fra 357 og 44 mag, er alt Klettes blykuler legger igjen MYE bly om de dyttes opp i høye hastigheter, selvom de fungere meget bra i lavere hastigheter. i 357 grodde pipa så alvorlig igjen at kulene slo sidelengs i skiva etter 20 skudd, trykket var antagelig noe påvirket av den igjengrodde pipa. det er sikkert mulig å få til noe med riktig legering, riktig kulefett, og gaschek, men jeg gidder ikke. eneste kaliberet jeg lader "sinna" med blykuler er 45 colt for ruger, men da går jeg ikke stort over 1300fps, og det gir fortsatt endel bly. Dette er med Clarry Haglunds kuler, tror han bruker en litt annen legering. han leverer også kuler med gaschek, men det koster såpass mye at du heller kan forsøke mantlede eller belagte.(belagte koster ofte det samme som blykuler)

Link to comment
Share on other sites

Om du velger blykuler, vet jeg noen bruker N350, men hadde nok selv gått for 3N37, eller N105.

 

Hvorfor ville du valgt 3N37? Jeg ser gutta bak ladeboken er litt skeptiske til prestasjonene til dette kruttet.

 

Sitat ladeboken, .44 Special:

 

"Jeg har tatt med noen ladninger i 3N37 i tabellene, men det er allikevel ikke et krutt jeg vil anbefale i .44 special. Forbrenningen er ujevn, og hastighetene flagrer opp og ned. Presisjonen er heller ikke av de beste. "

 

På .44 mag er ikke 3N37 nevnt, så jeg går ut ifra at det ikke egner seg til det formålet.

 

Om du leste mitt skriveri, slik det var ment, gikk det du har plukket ut på mag og ikke spesial. Riktignok kan sikkert også 3N37 brukes til spec, men da vil bruksomsådet mer sansynlig vær ladninger en del over standard special nivå. 44 spec var utgangspunktet til Elmer K, ble ladet til ca 1200 fps med Hercules 2400, jeg har selv ladet til nær samme hastighet med N110 for en S&W mod 24, men det er neppe ditt behov. Som jeg skrev, er evert sitt forslag for 44 spec neppe galt. Forøvrig har jeg ikke opplevd at 3N37 krever spesiellt høyt trykk for å brenne jevnt, brukes en del til kraftige ladninger for 45 Colt innenfor trykkområdet som en Colt SAA kan håndtere og burde derfor også være brukbart til 44 spec, men der har jeg ikke prøvd det selv.

 

Mitt bruk av blykuler i både spec og mag, er nesten utelukkende med egenstøpte kuler, for det meste GC i mag og bløtere legering tilpasset trykk og obturasjon i spec.

Link to comment
Share on other sites

Hva vil det si at kula er belagt da?

 

Hva er det billigste alternativet innenfor mantlede kuler? Frontier eller?

 

 

frontier er en "belagt" kule, altså ikke en mantlet.

 

kuler som frontier, archipelago, berrys, rainier og H&N har et tynt og relativt mykt kobberbelegg som er lagt på ved en elektrolyttisk prosess.

det er ikke alle belagte kuler som trives i alle piper i høye hastigheter, men jeg har fått brukbar til meget god presisjon i 357 og 44mag med frontierkuler, dette i en ruger GP100 og en ruger superblackhawk.

 

de fleste andre kuler som har kobber utenpå blykjernen har tradisjonell tykk manel som er trukket kobber, og er gjerne åpne i front eller i bakenden.

 

her er mitt enkleste tips:

om jeg hadde hatt en 44mag, og om sant skal sies, er jeg såpass lat at jeg ville kjøpt den billigste 240grs belagte kula jeg kom over, ladet den med 20-21grs n110 i en noen av alle FC-hylsene jeg har samlet på banen i årenes løp. om dette gav noenlunde brukbar presisjon, ville jeg skutt inn revolveren med denne ladningen, og skutt med denne til jeg ikke fikk tak i disse kulene billig lenger!

 

til 44 special ville jeg ha kjøpt inn den billigste blykula jeg fant av brukbar vekt (180-250grs i mitt hode), og ladet denne over en passelig dose N-330 i starlinehylser. om jeg skulle skutt et revolverfeltstevne og brukt pingleladninger, ville jeg ha gått for en relativt lett kule, og en ladning N-320 om jeg fikk det til å gi jevne hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, dette var oppklarende!

 

For min del tror jeg opplegget kommer til å ende noe i retning av dette:

 

.44 Magnum: starline/partizan-hylser, N-110, Frontier 245gr FP cast kule

 

.44 special:starline/partizan-hylser, N-320, Klette 240gr LRN kule

 

Er det forresten noen som vet noe om prisene til Clarry Haglund på .44 blykuler?

Link to comment
Share on other sites

.44 Magnum: starline/partizan-hylser, N-110, Frontier 245gr FP cast kule

 

vær klar over at denne kula har en ganske grunn og smal krymperille, og at det er ganske kritisk å plassere krympen korrekt og få den ganske hard for å få kula til å sitte under rekylen. trimming av hylser og krymping i separat operasjon, etter kulesetting, er lurt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri klart å få skikkelig fart på Frontier uten å lade temmelig hardt, både til 357 og 44 mag.

Lader du med ei tung blukule, f.eks. Clarry Haglund, trenger du ikke så steinharde ladninger for å få faktor.

Jeg lader med ei 250 grains blykule fra ovennevnte leverandør og stapper 18,5 grains N110 bak.

C.o.l. på 43,3mm om jeg ikke husker feil.

Dette gir faktor på 300 i mitt våpen uten det minste tegn på høyt trykk.

Pga. den lave hastigheten på rundt 1200 fps. blyer det ikke.

Kan samtidig anbefale 180 grains støpt kule til 357 mag.

Link to comment
Share on other sites

Prøv å holde deg til blykuler med flat bare ikke den med avskrånede kanter. Siste gir tidvis mer blying p.g.a. en tendens til at varme gasser kan blåse forbi og smelte bæreflaten og da legge igjen bly i løpet. før du blir ordentlig vant med lading for 44 er det sikkert greit å bruke N110 til mag og en av de hustigere krutta til ladningene for spec, men over tid, hadde i hvertfall jeg, forsøkt meg med noe hurtigere krutt også til magnum ladningene. Ca halve ladevekten med et hurtigere krutt, gir litt, men helt sikkert ikke avgjørrede, mindre rekyl.

 

Med mantlede kuler, er det etter mine krav til sikkerhet, kun N110 som gjelder for 44 mag (hvis du da ikke får tak i en av de amerikanske magnum krutta)

Link to comment
Share on other sites

Prøv å holde deg til blykuler med flat bare ikke den med avskrånede kanter.

 

Forstår jeg deg rett hvis jeg tror du mener jeg burde velge Lee eller Mimek fremfor Magma på grunn av at magma er avrundet bak? Ser at de fleste kulene hos Clarry er avrundet, så da blir vel 250gr Mimek det nærmeste alternativet.

 

http://home.broadpark.no/~trudlang/44.html

Link to comment
Share on other sites

Det er nok rett, tror nesten alle Magma tengene har beavel base, men Mimek og Lee er vanligvis flatbase. Selvfølgelig kan det gå greit med Magma også, men det er lettere å få blying med beavel (skrå kant) base, enn flat base. Avskråningen er for å gjøre entring ned i hylsa enklere, men med en normal "trompet" på hylsemunningen, er det skjelden noe problem uansett.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at kommersielle blykulefabrikantar stort sett brukar kuler med bevel base har rett og slett med mating i kalibrerings- og feittpressene å gjere. Sidan magasina som held kulene må ha ein veldig presis tilpassing for å linjere opp med kalibreringsdiane, så kan små grader i kulebasen føre til matingsproblem. Dette blei eliminert med bevel base-kuler. Dei er óg godt likt pga. at dei matar lettare i hylsene, og mange seier óg at bevel base-blokker slepp kulene lettare. Presisjonsmessig har eg aldri sett nokon forskjel på moderate handvåpenhold, men eg har alltid foretrukke kuler med flat base.

Link to comment
Share on other sites

Kan trygt støtte Humbo sitt tillegg. For brukeren er det litt enklere isetting, men for de som skal "spy" ut og kalibrere/smøre 1000ner av kuler, er entring i materen et svært viktig poeng, men ikke værre enn at mange av de kommersielle amerikanske produsentene, leverer ekstreme mengder av flatbase kuler også

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jeg har bestilt meg en s&w 629 med 6,5" løp som jeg planlegger å bruke til revolverfelt og magnum 2.

 

Jeg tenkte å starte med billige komponenter og bli godt kjent med revolveren og kaliberet før jeg evt begynner å kjøpe dyrere komponenter.

 

Det jeg lurer på er om noen av dere andre .44-skyttere har noen gode tips til ladekomponenter og ladninger.

Jeg ønsker å lade forholdsvis rolige .44 special til revolverfelt og .44 mag til magnum 2-kravet.

 

Er det mulig å finne en godladning til begge disse formålene med samme kruttype? N110, N320 el?

Ser for øvrig at mange her inne bruker N110 og at 240gr-kuler er populært.

 

Hvilken kulevekt og type vil dere anbefale til .44 spec?

Har nå 7.5 kg 340 liggendes.

 

Det virker like bra om det er 9mm eller ,44mag!

Link to comment
Share on other sites

Har du en testet ladning med N340 som faktisk holder mag 2kravet Fozzy?

 

Ville ikke ha brukt 340 til slappe .44 spes ladninger, men til zombieladninger er det gret

 

Om ikke han har så kan du få min,,,

 

RCBS SWC 245grains Keith, selvstøpt kule :D

 

10,5 grain 340 krutt gir 280-283 i faktor i min S&W med 7,5 toms pipe :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg så litt på Magma-kula til Clarry i 240gr. Den ser jo ikke dum ut for mine utrente øyne.

Kanskje det kan være et alternativ å satse på denne i stedet for frontier?

Jeg orker ikke å satse på frontier dersom denne er vanskelig å få til, som det jo kan høres ut som.

 

Jeg kan anbefale 245grs SWC fra Kulegrossisten. Fikk mine sized på 431 på forespørsel. Blyingen jeg hadde tidligere forsvant. Kulegrossisten kjøper blyet ferdig legert fra verk og kulene har samme hardhet fra gang til gang. Slugga løpet mitt til 430 og kammermunnene mine var 431, derfor ba jeg om kuler på 431. Anbefales :D

 

Lader disse med N105 15,8grs og med N110 21,5grs. Mener at magnum skal være magnum. :mrgreen: Koser meg med disse ladningene i min Ruger Super Blackhawk Hunter med 7,5" pipe. Faktoren holder godt får å si det sånn :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei!!

 

Jeg bruker willy klette kuler 240 gr til magnum 2 med 13 gr N350,setter kula godt fast i krympen.Denne kula går helt himmels godt.Bruker FC hylser med federal hetter.Revolveren er en M29 med 8 3/8 løp.Fikk faktoren med en gang.Den gir en kjempe fin rekyl uten at den biter hånda av deg.

 

Løp å kjøp!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...
Hei!!

 

Jeg bruker willy klette kuler 240 gr til magnum 2 med 13 gr N350,setter kula godt fast i krympen.Denne kula g?helt himmels godt.Bruker FC hylser med federal hetter.Revolveren er en M29 med 8 3/8 l?ikk faktoren med en gang.Den gir en kjempe fin rekyl uten at den biter h?a av deg.

 

L? kj?

 

Burde vel kunne bruke samme oppskrift på kulegrosisten?

Vil denne ladningen gi "mykere" rekyl en samme kule med 19,5 gr N110?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

På tide å løfte denne tråden. :wink:

 

Ja da er 44m på tapetet her i gården også, Jeg ønsker om mulig å å bruke belagte kuler (ser at H&N har endel).

 

Jeg undres på om man for Mag2 bør gå for 240grs eller 300grs kuler?

 

Samme men for revolverfelt?

 

Og så ett hylsespørsmål, har man noen fordel eller bakdel av å kjøpe nikkel hylser?

Link to comment
Share on other sites

ANg Nikkel hylser så har jeg hørt at de kan gi ujevnt grep på kula pga ulik tykklese i belegget. De er også stivere og sprekker lettere en andre hylser i mer en moderate ladninger (Erfaring fra .45 colt)

 

Når det er sagt er all svartklrutt ammonen min i 44-40 ladet i nikkel hylser, men jeg skyter jo ikke på særlig mer en 20 meter med det uanmsett, så de helt høye presisjonskravene har jeg ikke... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet opp en del special -ladninger i lang hylse nu den siste uken.

245gr Frontier -kule forran 10gr N340. Meget behagelig ladning, billig er det også.

 

Når det gjelder Nikkelhylser har jeg ikke noen dårlige erfaringer med disse, belegget er såpass tynt at det virker som det er same shit.

Har ikke vært borti hylsesprekk, slik Hassel beskriver, men har kun erfaring med Starline sine og kun fra 4-5 lot'er.

Noen fordel tror jeg uansett ikke det er, bortsett fra at det ser tøft ut med svarte kuler. :P

Link to comment
Share on other sites

Titter på kule typene, og valgene er legio.

Hvilken fasong passer best til Mag2? (Husk at rene bly kuler ikke er hva jeg ønsker meg).

Hvorfor ikke bly?

Til .44 magnum burde valget være enkelt, Keith Elmer type SWC.

keith44mag.jpg

Her har jeg 800 nystøpte 257grains skjønnheter som venter på fett og sizeing.

 

Super presisjon, null blying, og store, runde, vakre, hull i skiva.

 

og gas checks er for rifle skytere, med mindre man skal spreng lade.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg fikk meg en slik form etter at magnum syken slo inn,

4292402r.gif

spørsmålet er om noen har kjennskap til denne kula ? ladda opp 50 på startladning med 3n37 og det var ikke noe blying og skryte av, det var heller ikke samlinga, men der har nok piloten mye og si, er det noen vits og jobbe videre på denne, eller er det bare og bestille inn swc form ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk meg en slik form etter at magnum syken slo inn,

 

spørsmålet er om noen har kjennskap til denne kula ? ladda opp 50 på startladning med 3n37 og det var ikke noe blying og skryte av, det var heller ikke samlinga, men der har nok piloten mye og si, er det noen vits og jobbe videre på denne, eller er det bare og bestille inn swc form ?

 

Jeg har dårlige erfaringer med den kula når det gjelder pressisjon, behøver ikke dermed være kuleformen som er feil :wink:

 

Testa litt forskjellige ladninger og hardheter på kula, men gav opp etter hvert 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...