Jump to content

Storviltprøven med pistol:-)


Garrett

Recommended Posts

Var på skytebanen i dag for å skyte litt med jaktrifla. Hadde også med meg en pistol i sekken. Etter at de fleste hadde gjort seg ferdig med skytinga spurte jeg skytelederen om jeg fikk teste et par skudd med pistolen mot skivene(elektroniske).

Etter litt frem og tilbake fikk jeg lov til det. Men verken han eller noen andre hadde noe tro på at jeg kom til å treffe skiven en gang...Pistolen var en Hämmerli X-esse 22LR. Noen mente jeg måtte sikte minst en meter over skiva for å komme fram, og lignende påstander...

 

Satte meg ned og begynnte å skyte. La kornet i øvre kant av skiva...treff i 3'en kl 12. Litt mumling om flaks i bakgrunnen..

Neste skudd la jeg kornet i øvre del av svarten. Rett i 10'en! Nå ble det stille bak meg..

De neste 8 skudd satt alle i svarten:-)

 

Etter dette var skyteleder meget imponert! Tror jeg endret hans og fleres syn på pistolskyting.

Ble til og med oppfordret til å prøve på reinsfiguren: 5 av 5 treff i målområdet:-)

 

Dette er absolutt ikke ment som skryt over egne skyteferdigheter, men heller en artig historie om hvordan en gjeng innbarkede rifleskyttere fikk ett nytt syn på pistolskyting!

Er sikker på at dette er noe mange(ja kansje de fleste) pistolskyttere som er noenlunde aktive hadde klart.

Men morro var det uansett:-)

Link to comment
Share on other sites

Var på skytebanen i dag for å skyte litt med jaktrifla. Hadde også med meg en pistol i sekken. Etter at de fleste hadde gjort seg ferdig med skytinga spurte jeg skytelederen om jeg fikk teste et par skudd med pistolen mot skivene(elektroniske).

Etter litt frem og tilbake fikk jeg lov til det. Men verken han eller noen andre hadde noe tro på at jeg kom til å treffe skiven en gang...Pistolen var en Hämmerli X-esse 22LR. Noen mente jeg måtte sikte minst en meter over skiva for å komme fram, og lignende påstander...

 

Satte meg ned og begynnte å skyte. La kornet i øvre kant av skiva...treff i 3'en kl 12. Litt mumling om flaks i bakgrunnen..

Neste skudd la jeg kornet i øvre del av svarten. Rett i 10'en! Nå ble det stille bak meg..

De neste 8 skudd satt alle i svarten:-)

 

Etter dette var skyteleder meget imponert! Tror jeg endret hans og fleres syn på pistolskyting.

Ble til og med oppfordret til å prøve på reinsfiguren: 5 av 5 treff i målområdet:-)

 

Dette er absolutt ikke ment som skryt over egne skyteferdigheter, men heller en artig historie om hvordan en gjeng innbarkede rifleskyttere fikk ett nytt syn på pistolskyting!

Er sikker på at dette er noe mange(ja kansje de fleste) pistolskyttere som er noenlunde aktive hadde klart.

Men morro var det uansett:-)

 

Jeg har tenkt å ta med min Dan Wesson modell 40 , kaliber 357 Supermag, løpslengde 8" å prøve meg på riflebane.. Skal jaggu bli gøy å se om jeg treffer på så langt hold!

Link to comment
Share on other sites

En kar gjorde noe tilsvarende på gamle skytebanen på Borre (nedlagt :evil: ). Han hadde en MS-revolver type "golfkølle", og skjøt fem skudd på reinen, og fikk anvist 5 bom. Så bad han gutta i grava sjekke øyet på reinen; der satt 5 skudd i irisen.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Fem skudd i irisen, er ei samling rudt 5 mm (med revolver og åpne sikter) det er nok verdensrekord, eller er det rom for å slå av for kjente her :D

Min beste, dokumenterte samling med åpne sikter og revolver, er ca fem cm, skutt på selvanviser på 100 m, langt mellom slike samlinger, men godt innenfor sirkel på rein, er svært normalt.

 

Forresten ikke rart han fikk anvist bom, det var jo utenfor sirkelen. :D

Link to comment
Share on other sites

Tok prøven på rein-skiva med min LAR Grizzly i .45WinMag selv for en del år siden.

Mest for å bevise at det går an.

Møter litt for ofte den der "dere skyter jo bare på kloss hold"-holdningen når jegerne hører at jeg skyter Praktisk Pistol i tillegg til jakta!

Ble litt mumling, så bare stille før noen sa at det var på tide å finne fram de skikkelige våpene igjen.

De mente visst jaktriflene...

Link to comment
Share on other sites

Dessverre ikke noe kunststykke å skyte 5/5 med pistol på reinfiguren.

 

Det er derfor jeg mener at det per år kun må være tillatt med et forsøk med rifle. De som ikke greier det, bør finne en annen hobby.

 

Forstår at jeg nå må forlate forumet ganske lenge :-)

Link to comment
Share on other sites

Dessverre ikke noe kunststykke å skyte 5/5 med pistol på reinfiguren.

 

Det er derfor jeg mener at det per år kun må være tillatt med et forsøk med rifle. De som ikke greier det, bør finne en annen hobby.

 

Forstår at jeg nå må forlate forumet ganske lenge :-)

 

Selv om jeg føler meg ganske trygg på å kunne klare prøva med håndvåpen, ble jeg overrasket over hvor dårlig jeg skjøyt med rifle liggende (uten reim) i forrige uke. At det bør være begrensning på hvor mange forsøk, er så, men man kan være uheldig og da bør det være i hvertfall mulig med to forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, for her kommer salven:

 

Storviltprøven er i hovedsak kun til for å sikre at den norske storviltjeger, drar på jakt med en børse og amo som er i akseptabel stand. Den er overhode ikke tiltenkt noen overordnet funsksjon som krevende test av skytter.

Og i den forbindelse, vil jeg minne om at man ved sykdom kan søke (og den søknaden blir i regelen innvilget), om å kunne skyte storviltprøven fra skytebenk eller med lignende anlegg.

 

Så værsåsnill og glem den tankerekken om at skyteprøven må bli vanskligere, da en slik tankegang ikke har noen relevans i forhold til hva myndighetene har ønsket å oppnå med storviltprøven.

 

Ahh! Deiligt å få det ut, bare å klatre opp igen av grava nå. :lol:

 

P.s Garret@ Skjøt du rullende på siktepunktene på 100m også?

Link to comment
Share on other sites

Fem skudd i irisen, er ei samling rudt 5 mm (med revolver og åpne sikter) det er nok verdensrekord, eller er det rom for å slå av for kjente her :D

Min beste, dokumenterte samling med åpne sikter og revolver, er ca fem cm, skutt på selvanviser på 100 m, langt mellom slike samlinger, men godt innenfor sirkel på rein, er svært normalt.

 

Forresten ikke rart han fikk anvist bom, det var jo utenfor sirkelen. :D

 

Det var irisen, ikke pupillen... Irisen på klovdyr/hovdyr er jo så stor at normalt synes ikke den hvite delen av øyet... Ville tro at irisen på reinskiva er ihvertfall 20-30mm, men jeg er enig, selv for en dreven ms-skytter så er 30mm på 100m med revolver relativt sprekt...

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok med i beregningen at iris på det aktuelle dyret er større. :D Menneskers pupille har 9mm som største åpning, rein sikkert litt mer og iris selvfølgelig deretter, men om han plasserte 5 skudd i 7-8 cm med en grovkalibret revolver, vil jeg si det er fabelaktig og svært synd han ikke fortsatt skyter silhuett.

 

Som du sikkert forstår fleiper jeg litt :D

Link to comment
Share on other sites

Skjøt på stålsiluettfigur (rådyr frontfigur i 1/2-str) med .45acp (1911A1) på 170 meters hold én gang, og la den flatt på første. Var absolutt helt cool da jeg tok tøm våpen kontrollér, og ikke helt diskré blåste liksomrøyken av løpet! Jeg følte ikke der og da for å vise at det kunne gjøres flere ganger, så jeg pakket pent sammen og ruslet flirende vekk. Tre gutter hadde da stått og skutt fem skudd hver med en 6' revolver i .38/.357 uten et eneste treff på samme figur.

8) He heeee!....

Link to comment
Share on other sites

Mulig du må justere lengden på løpet. :D

 

"Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe, bjørn eller ulv er det bare tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i den særskilte bukkejaktperioden. Det blir stilt krav om skyteprøve for å kunne jakte på storvilt med rifle. Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og et skudd i kammeret. Under jakt på andre viltarter der det blir brukt halvautomatisk rifle, er det ikke tillatt å ha mer enn to skudd i magasinet og et skudd i kammeret.

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe, ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og med en minimumsvekt på ni gram:

 

a. Ammunisjon med kulevekt på mellom ni gram (138,9 grain) og ti gram (154 grain) skal ha en anslagenergi på minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

b. Ammunisjon med kulevekt på ti gram eller mer skal ha en anslagenergi på minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

Under jakt med rifle på rådyr, jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil, og anslagenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

lada 460en med 8 3/8`løp med ei 200grain hornady leverevolution-kule til over2600 ft/s har ikke regna på koeffisienten og tar høyde for at målinga var litt i overkant (mulig kronografen sto litt nærme ca 6 meter fa munningen) storviltprøven på reinen var fullt gjennomførbar og om noen kan regne på det er det også mye mulig at anslagsenergien også holder til storviltjakt. arti var det uansett. :)

Link to comment
Share on other sites

Mulig du må justere lengden på løpet. :D

 

"Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe, bjørn eller ulv er det bare tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i den særskilte bukkejaktperioden. Det blir stilt krav om skyteprøve for å kunne jakte på storvilt med rifle. Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og et skudd i kammeret. Under jakt på andre viltarter der det blir brukt halvautomatisk rifle, er det ikke tillatt å ha mer enn to skudd i magasinet og et skudd i kammeret.

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe, ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og med en minimumsvekt på ni gram:

 

a. Ammunisjon med kulevekt på mellom ni gram (138,9 grain) og ti gram (154 grain) skal ha en anslagenergi på minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

b. Ammunisjon med kulevekt på ti gram eller mer skal ha en anslagenergi på minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

Under jakt med rifle på rådyr, jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil, og anslagenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100"

 

Regner med alle vet at det er ulovlig å jakte med håndvåpen i norge i dag, men alle er neppe enige i at det bør forbli sånn. Og hvis "alle" som legger arbeid i det kan klare å treffe riktig på reinfiguren på 100 meteren og i tillegg har god nok anslagenergi så bør det ringe en bjelle hos enkelte rifleskyttere og andre som stadig vekk påstår at håndvåpenjakt garantert vil føre til mer skadeskyting og at håndvåpen er altfor upresise til jakt.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

På den lokale banen vår, er vi hvert år å skyter "elgprøven" med håndvåpen, for gøy :D

 

I fjor var det flere som klarte det med pingleladninger i 38 spl

( 105 grains kula satt jevnt med hylsekant og 2,5 grains N-310, skytt i en S&W mod-14 eller 586/686, sikta ca 60-70 cm over )

 

Altid like gøy å "imponere" enkelte rifleskyttere :D

Link to comment
Share on other sites

Regner med alle vet at det er ulovlig å jakte med håndvåpen i norge i dag, men alle er neppe enige i at det bør forbli sånn. Og hvis "alle" som legger arbeid i det kan klare å treffe riktig på reinfiguren på 100 meteren og i tillegg har god nok anslagenergi så bør det ringe en bjelle hos enkelte rifleskyttere og andre som stadig vekk påstår at håndvåpenjakt garantert vil føre til mer skadeskyting og at håndvåpen er altfor upresise til jakt.. :wink:

 

Da må det flere lovendringer til i og med at ingen har lov å gå med håndvåpen på kroppen i Norge i dag.. først må man ha lov å bære den på seg, så må man få bruke den på jakt. Slik det er i dag er det mange rifleskyttere som sliter med reinfiguren mens mange ikke har problemer med revolver engang. i de største revolverne e det faktisk ikke mer enn 5 skudd i tønna heller.

 

samme skyteprøvekrav til rifle og handvåpen e tingen, e no mi meining.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...