Jump to content

Land Rover - Freelander.


Nomina sunt odiosa

Recommended Posts

Er det noen som har erfaringer med bilen? Jeg er nyutdannet og lommeboka er deretter, jeg kan derfor ikke kjøpe noen Landcruiser enda :?

 

Jeg er på leting etter en bil som kan brukes både på jakt og på litt langkjøring. Bilen må ha 4WD og må være nogenlunde driftsikker. Jeg ser at Freelanderen står forholdsvis lavt i pris. Den ser grei ut og er o.k. å kjøre. Har noen erfaring med driftsikkerheten? Om det er noen årsmodeller man bør styre unna? Eller om dette rett og slett er et klippekort på verksted?

 

Noen formeninger?

Link to comment
Share on other sites

Hadde en 2000-modell 1,8 bensin i litt over tre år og 60 000 km. Byttet den inn da den rundet 95 000 km. Konebil. Kona var veldig fornøyd med den. Hadde hørt at det var mye tull med dem, men vi opplevde kun at setevarmen ikke virket på slutten. Ellers fungerte alt strøkent hele veien. Det er riktig at det var mye motortrøbbel med 1,8 literen. Toppen røk før 100 000 km. Var noe med konstruksjonen slik at vannet forsvant mener jeg. De du finner til salgs i dag har som regel skiftet motor/topp. Sørg i hvertfall for å få kvittering på at slik er gjort om du har tenkt å titte på slike. Ruster gjør de ikke. Greie å kjøre med. Vi hadde noen langturer og var i grunn overrasket over hvor kvikk og god den var å kjøre. Er selvfølgelig ikke som en vanlig, lav personbil, men du finner ingen annen liten SUV som er komfortabel som en personbil heller. Finner du en som er i god stand, og servicene er fulgt ganske godt opp, så kan du gjøre et greit kjøp tror jeg. Du kan også trekke 2 tonn med bilen, uten at jeg akkurat vil anbefale det. Er jo ikke lavgir og sperrer på denne, men antispinn. Tok seg utrolig godt fram, men må ha litt fart for å dra på alle fire pga antispinnsystemet. Dro feks en HiAce opp en bakke i ganske dyp snø, så at det fungerer er det ingen tvil om. I tester ble det sagt at den var best i terrenget av småSUV'ene. I tillegg ser den litt tøffere ut en de japanske, som etter min mening ser mer ut som smeltet i samme formen.

 

Har faktisk vurdert å få tak i en slik en igjen sjøl. Den er jo billig, og den holder greit om den er tatt vare på fra før. Det dårlige ryktet kommer fra 1997 - 1999-modellene for øvrig (det ble vi fortalt da vi kjøpte den i hvertfall). I dag tror jeg de fleste som har hatt mye feil er fikset.

 

Ville nok fått en testrapport/NAF-test på biler du er interessert i for å sjekke at alt er i orden. Men det gjelder jo forsåvidt alle eldre biler.

 

Gjengangerfeil på disse var motor/topp og diverse el-feil. Gir og drivverk har normalt vært bra på dem, uten typiske feil for modellen. Sjekk i hvertfall at det ikke lukter frostvæske i motorrommet og at det er igjen på ekspansjonstanken. Sjekk også at registerreima er skiftet til intervall (100 000 km). Den er dyr å skifte om du ikke gjør det sjøl. Den sitter trangt til, så det kan være vanskelig (motoren sitter på tvers) om man ikke er skrukyndig.

 

Ellers, om du ikke tør kjøpe en slik, se på Suzuki Grand Vitara fra 98 - 2000. Her begynner det å dukke opp biler helt ned i 50 000,-. Solide biler med "ekte" 4WD og bygd på ramme. Ikke så komfortabel, men har japansk kvalitet. 2 liter bensin på 128 hk. Det dumme med dem er at de fleste har vært varebiler og har høyt tak. Grotesk stygt! Få av dem har AC. De med lavt tak har ofte det. Freelander 4-dørs har det alle sammen, mens 2-dørs (cab-utgaven) sjelden har det.

 

Lykke til med kjøp! :)

Link to comment
Share on other sites

Har vært en sånn her på gården også, samboeren som kjøpte og brukte den. God vinterbil er vel det eneste positive vi kan si om den fra vår side. Tok et halvår, så begynte ting å ryke. Bl.a sprakk begge speilhusene i bilvasken, og nye kom seg på 6000,- Så røk motor på vindusheis på førersida, viskermotoren havarerte, setevarmen slutta å funke, antenna ramla av - og dyret brukte 1.3 liter på mila.

 

Den ble en dyr fornøyelse.

 

Nå kjører sambo'n A3... Jaggu ikke noen jaktbil, men selv om den var nyere og betydelig dyrere (fikk nesten ingenting igjen for Freelander'n) så blir månedskostnaden den samme om en regner med forskjellen i drivstoffkostnad... (Og så kan vi klaske vedlikeholdskostnadene på toppen av det hele...)

Link to comment
Share on other sites

Det er en grunn til at Freelanderen er en billig bruktbil. Alle som har en vil selge :evil:

Har hatt en 2002 modell i 4 år. 1 motorhavari, vannpumpe byttet, bensinpumpe byttet, air-condition ute av drift, vindusviskerkrøll, vindusmotor defekt. Fin bil å kjøre, men altfor mye reparasjoner.

Min selges for 75.000 snarest! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Besinutgaven har som nevnt en 1.8l som ikke får nok kjøling og overoppheter slik at toppakning/topp ryker på de.

Dieselutgaven har en motor som er kraftigere enn resten av drivlinja klarer så der ryker en girkasse. koster nesten det samme som motor på bensinutgaven.

De er begge for svake og om en trekker tungt er det fare for at girkassa bør overhales.

En annen ting de er utsatte for er at de MÅ ha like dekk foran og bak ellers går girkassa pga den "kjemper mot seg selv" med ulik hjuldiameter. der er de ekstreme. Var en sak på TV2 hjelper deg om dette.

 

Men det er selvsagt de som er fornøyde med de og men søk på landroverforumet så kan du lese deg vis om de!

Men de er ikke ekte Landrover, men noe lisensproduserte greier av ukjent opphav som ekte landrover freaks skyr.

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Besinutgaven har som nevnt en 1.8l som ikke får nok kjøling og overoppheter slik at toppakning/topp ryker på de.

Dieselutgaven har en motor som er kraftigere enn resten av drivlinja klarer så der ryker en girkasse. koster nesten det samme som motor på bensinutgaven.

De er begge for svake og om en trekker tungt er det fare for at girkassa bør overhales.

En annen ting de er utsatte for er at de MÅ ha like dekk foran og bak ellers går girkassa pga den "kjemper mot seg selv" med ulik hjuldiameter. der er de ekstreme. Var en sak på TV2 hjelper deg om dette.

 

Men det er selvsagt de som er fornøyde med de og men søk på landroverforumet så kan du lese deg vis om de!

Men de er ikke ekte Landrover, men noe lisensproduserte greier av ukjent opphav som ekte landrover freaks skyr.

 

Klumsen

 

 

Lisensproduserte er de så absolutt ikke! Er en rendyrka LR, men det er og blir nå en soft-roader da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om fruen er en av virkelig få som faktisk hadde en driftssikker og god Freelander! Har for øvrig en nabo som aldri har hatt tull med sin de årene han har hatt den. Men det høres jo ut som unntak...

 

Skal man være relativt sikker på å få en med lite feil og mangler, ja da må en vel sette beina i en CRV eller RAV4. Små, stygge og stusselige doninger, med mannfolkmedhårpåbrøstetkarakter ala BlomsterFinn... Freelanderen er da tøff å se på i det minste! :lol: Men... En kompis av meg flirte godt første gangen han så Freelanderen vår. "Homsejeep", kalte han det!

 

Jeg nevnte Grand Vitara lenger opp. Kjenner lite til denne, men er det brukbart? Er vel minst av småsuv'ene, men den er vel den mest solide. Bygd på ramme og har høy/lavserie. De andre har ikke det. Freelander og Grand Vitara kan dra to tonn. CRV og RAV4 kan bare dra femtenhundre kilo. Litt å tenke på det og kanskje?

 

Har etter hvert lyst å selge (eller vrake...) Pajeroen min fra 92 (rust med bil rundt... Men fyttigrisen for en stridsvogn!). Da blir det ny jaktbil, og Grand Vitara fra 98 - 2005 er høyaktuell.

 

Skal man ha bil for terreng og traktorstier, så bør man vel nesten ligge unna småtassene. Tips da: Pajero fra 92 - 98. Koster nok ganske mye til å være så gamle, og har gjerne gått litt... Men mer solide kjerrer skal en lete lenge etter. Og 4WD-systemet (super-select, som det heter) overgår det meste, med sperre bak og på senterdiff. Da kan man parkere på de utroligste steder. :wink: Kortversjonen er en liten klatremus med dårlig plass og begrenset komfort. Lang får du også med sju seter (og alle står riktige veien. Plass til et helt flyttelass og forbausende god komfort. Til og med fjæring i setene foran.

Link to comment
Share on other sites

Se her ja. Det var i alle fall mange som hadde en formening :D Det var bra, for da kjøper ikke jeg noen Freelander! :twisted:

 

Bamsegutt:

Hvorfor ikke kjøpe en litt eldre Landcruiser, holdbare til tusen.

 

Om du har lest mitt innlegg så forklarer jeg at jeg gjerne skulle hatt en Landcruiser, men de står jo så uforskammet høyt i pris. Jeg prøvekjørte en 89modell for en tid tilbake. Jeg fikk jo riktig flashback fra vår gamle Volvo Buster (les:traktor). -Så for å få en som jeg kan kjøre på skyting med må jeg vel ut med 150 000 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...