Jump to content

Skuddpremie på predatorer!!


JanT

Recommended Posts

Har ikke funnet ut om det er skuddpremier i min kommune, Hamar. I nabokommunen Stange leste jeg at det ikke gis tilskudd til skuddpremier blant annet.

 

Vet at noen steder gis det 500,- for rev, men vet lite om annet.

 

Mener det bør innføres skuddpremier for rev, mink, mår, ekorn, kråke, skjære og ravn, i hvertfall her omkring i min kommune hvor det er mye av dem. Disse tar utrolig mye fuglevilt som vi jakter på, eller eggene deres. Måker er heller ikke uskyldige. I tillegg er det svært mye av "søplefuglene". Kan ikke akkurat kalle dem utrydningstruet når flokker på flere hundre stupbomber bilen min! I og med at vi beskatter matvilt som skogsfugl og rype, så bør vi også beskatte småpredatorer og dyr det er for mange av. Problemet er at disse artene ikke akkurat er så populære å jakte på. Derfør bør man få skuddpremie for å beskatte dem. Det er jo en fin inngangsport for unge jegere å kunne ta feks kråke, ekorn og mink. Fin sommerjobb å gå rundt med feller eller salongrifle og samtidig gjøre noen kroner!

Link to comment
Share on other sites

Ønsker en diskusjon eller tips til hvordan få gjort noe med de utrolig lave skuddpremiene på predatorene vi har i landet...

 

Hva er skuddpremien i din kommune, hva mener du den burde vert???

 

I Karmøy kommune, er det såvidt meg bekjent, rundt 150 kroner i skuddpremie på mink. Premien ble satt høyt for å få jegere til å engasjere til å ta ut mink som herjet i sjøfuglkoloniene rundt om i kommunen. Det ble satt ned en gruppe som innledet et "Mink- og sjøfuglprosjekt"som bestod av lokale medlemmer av Karmøy Ringmerkingsgruppe, jegere og Karmøy kommune ved naturforvalteren. Fire-fem år etter oppstarten av prosjektet det blitt skutt "enorme" mengder mink og sjøfuglbestanden har tatt seg kraftig opp lokalt.

 

Eksempelet viser at samarbeid mellom forskjellige interesser grupper og lokale myndigheter (dvs kommune, naturforvaltere osv), sammen med en bra skuddpremie faktisk fører til resultater :D!

Link to comment
Share on other sites

Ønsker en diskusjon eller tips til hvordan få gjort noe med de utrolig lave skuddpremiene på predatorene vi har i landet...

 

Hva er skuddpremien i din kommune, hva mener du den burde vert???

 

I Karmøy kommune, er det såvidt meg bekjent, rundt 150 kroner i skuddpremie på mink. Premien ble satt høyt for å få jegere til å engasjere til å ta ut mink som herjet i sjøfuglkoloniene rundt om i kommunen. Det ble satt ned en gruppe som innledet et "Mink- og sjøfuglprosjekt"som bestod av lokale medlemmer av Karmøy Ringmerkingsgruppe, jegere og Karmøy kommune ved naturforvalteren. Fire-fem år etter oppstarten av prosjektet det blitt skutt "enorme" mengder mink og sjøfuglbestanden har tatt seg kraftig opp lokalt.

 

Eksempelet viser at samarbeid mellom forskjellige interesser grupper og lokale myndigheter (dvs kommune, naturforvaltere osv), sammen med en bra skuddpremie faktisk fører til resultater :D!

 

Ja dette var kjekt å høre, håper på å kunne få til noe slikt her i min kommune også. Dette er ikke for at man skal tjene seg rik på å skyte predatorer, men det er mange som trenger en motivasjon eller tilrettelegging for å komme igang!

 

Går med en tanke om at lokale jakt og fiske forreninger hadde kunnet organisert gratis utlån av feller for fangst av Mink, mår osv. Dette tror jeg ville fått mange flere til å prøve fellefangs av predatorer...

Link to comment
Share on other sites

Jeg gir beng i skuddpremie. Hadde bare grunneierlagene giddet å legge til rette for at man kunne få lov til å jakte uten å måtte vente på å kjøpe jaktkort for vanlig rypejakt hadde jeg vært fornøyd.

 

Ja må si meg enig i dette her, har lurt på å kontakte det lokale grunneigerlaget der eg jakte mest rype for å høre ang dette med predator jakt utenom rypejakt tida...

 

Ellers så går det sikkert ann å snakke med bønder som er grunneiere i det aktuelle område for å be om lov til å jakte predatorer....

Link to comment
Share on other sites

Jeg gir beng i skuddpremie. Hadde bare grunneierlagene giddet å legge til rette for at man kunne få lov til å jakte uten å måtte vente på å kjøpe jaktkort for vanlig rypejakt hadde jeg vært fornøyd.

 

Jeg driter også i skuddpremien, det er jakta som betyr aller mest for meg.

 

Men jeg skal være så ærlig å innrømme hadde det vært "ordentlige" skuddpremier så skulle jeg ha levert, men jeg gidder ikke for småpenger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvem betaler ut skuddpremiene?

 

Bør jo være grunneierne/grunneierlagene som utbetaler skuddpremier. Kommunen og staten tjener jo ikke noe på dette, med mindre de er grunneiere selv. Burde vært en fordelingsnøkkel. Den som eier mest betaler mest.

 

Helt uenig, jeg er grunneier og sitter i grunneierlaget her, jakter gjør jeg også. Hvorfor i all verden skal jeg betale for at andre skyter predatorer som jeg aller helst vil jakte på selv?

 

Fjern skuddpremiene og begynn å jakte med andre motiver...

Link to comment
Share on other sites

Hvem betaler ut skuddpremiene?

 

Bør jo være grunneierne/grunneierlagene som utbetaler skuddpremier. Kommunen og staten tjener jo ikke noe på dette, med mindre de er grunneiere selv. Burde vært en fordelingsnøkkel. Den som eier mest betaler mest.

 

Helt uenig, jeg er grunneier og sitter i grunneierlaget her, jakter gjør jeg også. Hvorfor i all verden skal jeg betale for at andre skyter predatorer som jeg aller helst vil jakte på selv?

 

Fjern skuddpremiene og begynn å jakte med andre motiver...

 

Dette er helt greit. Grunneieren bestemmer selv om han vil ha skuddpremier eller ikke.

 

Mitt overnevnte innlegg gjelder i de tilfellene der det blir utbetalt skuddpremier. Jeg mener at kommunen ikke skal betale skuddpremier for å øke utbyttet til grunneierene. Dette blir jo rene subsidier. Grunneierne bør selv ha ansvaret for å stimulere til predatorjakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvem betaler ut skuddpremiene?

 

Bør jo være grunneierne/grunneierlagene som utbetaler skuddpremier. Kommunen og staten tjener jo ikke noe på dette, med mindre de er grunneiere selv. Burde vært en fordelingsnøkkel. Den som eier mest betaler mest.

 

Helt uenig, jeg er grunneier og sitter i grunneierlaget her, jakter gjør jeg også. Hvorfor i all verden skal jeg betale for at andre skyter predatorer som jeg aller helst vil jakte på selv?

 

Fjern skuddpremiene og begynn å jakte med andre motiver...

 

Dette er helt greit. Grunneieren bestemmer selv om han vil ha skuddpremier eller ikke.

 

Mitt overnevnte innlegg gjelder i de tilfellene der det blir utbetalt skuddpremier. Jeg mener at kommunen ikke skal betale skuddpremier for å øke utbyttet til grunneierene. Dette blir jo rene subsidier. Grunneierne bør selv ha ansvaret for å stimulere til predatorjakt.

 

Så predatorjakt er kun økonomi?

Link to comment
Share on other sites

Nei predator jakt er ikke økonomi, det grunneiere bør tenke på er å tilrettelegge bedre for jegeren så han motiveres til å jakte predatorer og ikkje bare matnyttige dyr...

 

Er mange grunneiere som jakter sjølv, men ikkje noko anna enn det som er matnyttig. Hvofor ikke da legge til rette for de som er villig til å bruke sin tid på predatorer.

 

Kom gjerne med forslag til hva evt som kan gjøres for å legge bedre til rette....

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er for mye rovdyr, så kan jo f.ks ett grunneigerlag gi gratis småviltkort til de som skyter x-antall rovvilt.

Er det mye sauebønder og mye rev, så pleier de som regel sponsa skuddpremiene endel.

 

Om det kjente hekkeplasser i kommunen og det er mye mink, så synes jeg at kommunen bør sette opp skuddpremiene for å øke motivasjonen for minkjakt.

 

Ett samarbeid mellom jegere, grunneigere og f.eks ornitologer er ett godt utgangspunkt for å få til noe.

Link to comment
Share on other sites

leser at mange gir "bang" i skuddpremien og jakter for jakta si skyld på predatorer. Ifht til eksempelet jeg kom, mink- og sjøfuglprosjektet i Karmøy kommune, så viser det at å høyne skuddpremien, i tillegg til felles innsats fra div organisasjoner og lag som liker å ferdes i naturen og forvalte denne, så har dette hatt en enorm effekt! Da det ikke var skuddpremie på mink i kommunen, var det en og annen "ildsjel" som skjøt en mink og to i året for jakta si skyld. Men det gav lite igjen i form av økning i antall vellykkede hekkinger for fugl og annet dyreliv. Skuddpremien i kommunen er det kommunen som står for (begrenset ifht hvor lenge prosjektet skal holde på).

 

At grunneiere skulle betale skuddpremien må jo være opp til de enkelte grunneiere og lag, men det skader jo ikke at de er med å bidrar til at vi får vekk disse fæle skapningene (dersom de har evnen og ressursene). Må jo være i egeninteresse for grunneierne og det :lol:.

Link to comment
Share on other sites

I nabokommunen her oppe er det skuddpremie på kråke (25kr), en skikkelig overflod av dem og nesten ingen som jakter på dem. Rypebestanden er dårlig og kråkene herjer hekkingen til mange andre arter også. Jeg skulle ønske det var mer i skuddpremie og bedre informasjon til jegerne rundt at det ER skuddpremie og hvilke arter det gjelder. Vet ikke hvordan denne informasjonen når jegerne andre steder? Bare på folkemunne?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Forresten, vet noen om det er noen skuddpremier i Buskerud?

 

Apropos predatorer.... Makan til vekst av rovfugl de siste åra har jeg aldri sett før!

Sist jeg var ute på duejakt, så jeg ikke mindre enn 4 forsellige rovfugl på ett og samme sted.

Ikke bare det, men har også lagt merke til at jeg ser rovfugl så si like ofte som jeg ser måker om dagen.

 

En ting er helt sikkert, man kan ikke si at dette er truede arter lenger, for de blomstrer mer enn noen gang vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Melk: Ja har samme erfaringene her som jeg jakter, i går så jeg ikke mindre enn 5 havørner på eit område som er ca 1x1 km...

 

For noen mnd siden var den ene havørna som hekker der ved foreldra mine å forsynte seg med en katt som holdt til i nabolaget...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...