Jump to content

Kråkejakt, Metoder og teknikker


HS Precision

Recommended Posts

Kråkejakt er moro.

Husker jeg og en kamerat drev med Plasthubro og kassettspiller i ungdommen etter å ha forlest oss på Villmarksliv :P Og idag drasset jeg hjem på en jeg kom over i en butikk....

Har alltid jaktet litt på kråker, og mor mi sa forleden at det gikk 10 år før de fløy nærme huset etter jeg flyttet. :mrgreen:

 

Nå har jeg lyst til å høre om teknikker og metoder som er effektive, så jeg kan ta litt når jakta begynner igjen den 15 juli.. Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg har nå en foxpro lokker som jeg har kråkelyder, både ekte og innspillt av Bob Aronsohn, mr. kråkejeger i USA.

 

Jeg kunne tenkt meg å fått en preparant til å lage en "ekte hubro" av fuglefjær, der vingene kunne beveges, og hode svinges av servoer fra RC modellestyringer. Og kanskje en Kråke som kunne slå med vingene :idea:

 

Noen som har noem lure teknikker, plassering av lokkefugler, type, tid, vær etc etc :?:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Å finne nattekvisten til kråkeflokkane, og gå med hagle å skyte dei i skumringa kan vere effektivt, fordi dei er svært dårlige i mørkeflyging. Har ved nokre anledninger for mange år siden vert med på å skyte optil 20-25 fugl på en kveld. Men vær forsiktig det er fristende å fortsette etter det er vel mørkt fordi til mørkere det er til meir effektivt er det. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg har jaktet for hubro med varierende resultat - men setter en seg i trekkrutene med en hubro en dag dem ikke flyr alt for høyt pleier det å funke bra.

 

Har også lyst til å prøve en slik - tipper den er en crow magnet om den brukes sammen med en hubro må monteres høyere en hubroen da. (har ikke helt tenkt ut hvordan dette skal gjøres.....)

 

http://www.pigeon-decoying.co.uk/prodde ... lapperDeal

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
12 volts batteri i ryggsekken og ein hella 3000 skrudd på framskjefte, sørger for dagslys heile døgnet. No problem... :mrgreen:

 

Ellers så er Hubro`en ganske effektiv...

 

Nå skal vi vel ikke oppfordre til lovbrudd.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

OIH skreiv :

Nå skal vi vel ikke oppfordre til lovbrudd.

 

Neida, det der var ganske så ironisk meint, og eg håpte det grønne gliset viste dette.

 

Så for å understreke det, dette var kun fleip og selfølgelig skal ingen prøve på slike ting.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei.

Jeg har holdt på med kråkejakt i 3-4 år snart. Er veldig heldig med øya jeg kommer fra, for der har kommunen fastsatt at utenom obligatoriske fredninger(romjul, påske, osv) så er det tillatt å jakte på både ravn og kråke HELE året, inkludert i hekkeperioden. Dette kan kanskje virke banalt og feigt for mange, men jeg mener at kombinasjonen av kråkas intelligens og at den er så lite attraktiv å jakte på, gjør dette til en effektiv fordel norges få kråkejegere har. Nå jakter man rådyr, hare, skogsfugl og rype, for å beskatte bestanden, men man sitter samtidig igjen med nydelig viltkjøtt etterpå.

Jeg hører om at folk spiser kråke, selv har jeg lovet meg selv at jeg skal prøve, men det er jo ikke derfor man jakter kråke fortrinnsvis. Man jakter den for å spare faunaen og miljøet ellers for "unødvendig" beskatning. Jeg vet jo også at i enkelte kommuner får man skuddpremie på kråke, men i de kommunene det gjelder er den latterlig lav. Her på herøy får man 25 kroner for en kråke, og i den moderne tid, der våre høyeste politikere har forbudt bly, koster en god kråkepatron ca 15kroner. (Nå skal det sies at jeg bor på en liten øy, og handler derfor i nærmeste by som blir Sandnessjøen, der utvalget ikke er altfor stort).

Jeg bruker stort sett leirdueammunisjon, men på hold over 25 meter duger denne lite, i forhold til en god nitendals tungsten matrix, hvor kråka har klappet sammen på godt over 30 meter. Nå skal jeg ikke påstå at jeg driver med noen "villmannsskyting på absurde avstander" men med en skikkelig god patron kan man drepe byttet effektivt på 30 meter.

Uansett, tilbake til trådstarter: jeg merker meg at du skriver: Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg har nå en foxpro lokker som jeg har kråkelyder, både ekte og innspillt av Bob Aronsohn, mr. kråkejeger i USA.

Min oppfatning etter både erfaring og studie, er at den amerikanske kråken har et litt anderledes mål enn den europeiske. Sam Neyt er en Belgisk mann som i flere år har utviklet kråkelokker, siste skrik er en kråkelokk, spesielt utviklet for europeiske kråker. Denne har jeg tilegnet meg, og jeg er veldig imponert. Men jeg skal være forsiktig med å skryte for mye av den, siden jeg enda ikke har fått prøvd den på jakt, men de gangene jeg har åpnet vinduene og blåst, har det ikke gått mange sekundene før en kråke eller to har kommet seilende for å se hva som foregår.

Men denne fjøyten er ikke bare konstruert for å etterligne et nødskrik, heller et "oppmerksomhetssignal", for når kråkene kommer seilende over huset et par-tre ganger, og ikke ser noe, kommer de ikke tilbake.

Derfor er jeg utrolig spent på å bruke åte og kråke-bulvaner til denne fløyten.

Sam neyt har for øvrig en presentasjon av fløyten på Youtube, og man får kjøpt fløyta bl.a på Jaktfall.no

 

Jeg må samtidig få forklare metoden vi bruker når vi jakter kråke i hekketiden. Vi venter til ungene er så store at vi får skuddpremie for den(føttene er blitt kraftige, svarte og klørne er markante). Så klatrer vi opp i treet og henter ungene. Mens vi har dem, samlet på bakken, bruker vi kråkelokken til å lage nødskrik, slik at "mor og far" blir svært så irriterte at de kommer innenfor skuddhold. Etter at en eller to er skutt, tar vi humant livet av ungene, og vips, opp til 6 kråker på en gang.

 

Nå ser jeg nesten på kråkene som en pest, det er så forferdelig mye av den, og jeg setter den på lik linje med mink, som man kan jakte så og si hele året. Jeg syns det er kjempefint å lese at så mange er engasjert og liker kråkejakten, og håper dere fortsetter med det, samtidig som det blir regelmessige fangstrapporter i tråden Kråkejakt09/10.

Mvh IvoRei

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

Det er i prinsippet uten unntak KUN lov å jakte kråke i dens, for arten, ordinære jakttid, dvs fra 15.7 til 1.4. Også kråka er pr definisjon yngletidsfredet, men skadefellingstillatelse KAN gis dersom kråka beviselig gjør skade av økonomisk betydning lokalt, f.eks. ved vern av ærfugl og deres dunvær dersom grunneier har økonomiske interesser i dette. Slik tillatelse kan KUN gis av Fylkesmannen eller kommunen dersom slik myndighet er gitt kommunen av Fylkesmannen. Lokalt politi eller lensmenn kan IKKE gi slik tillatelse. Dette har jeg sjekket med både Direktoratet for Naturforvalting, og for ordens skyld i området Herøy i Nordland som nevnt herover har jeg også kontaktet Fylkesmannen i Nordland samt Herøy kommmunes Landbrukskontor som er delegert slik myndighet. INGEN av dem har gitt slik tillatelse for Herøy/Dønna, ergo overprøver lensmannen for Herøy/Dønna sitt mandat. En annen ting,...Direktoratet og Fylkesmannen presiserer begge at skuddpremie i kombinasjon med skadefellingstillatelser IKKE er tillatt. Skuddpremie kan KUN utbetales ifm ordinær jakt i ordinær jakttid for en art.

 

Forøvrig er en helt ny viltlov under høring, men pr dd i påvente av juridisk behandling, som fratar kommunene(derunder også lokalt politi/lensmenn) myndigheten til å gi slike tillatelser. All behandling vil legges under Fylkesmannen og Direktoratet.

 

Det er verdt å merke seg at man som jeger uansett må kontakte kommunen som laveste instans vedr jakt og fellingstillatelser. Lokalt politi eller lensmenn har ikke, og har aldri hatt, slik myndighet. Dette bør jo, dersom ikke allerede poengtert, innfelles i Jegerprøven, slik at den enkelte jeger slipper å tippe og tro hvor myndigheten hører hjemme :wink:

Link to comment
Share on other sites

Siden denne linken tross alt angår metoder og teknikker.. :lol: ... så skal jeg komme med et par tips:

Det er oftest helt unødvendig å benytte hubro eller lyd for å lokke kråke innenfor skuddhold. Jeg benytter bl.a. en remedie innkjøpt fra US, på dette nettstedet: www.rchuntingstore.com (søk etter CROW, og bla til en "triple play motion crow decoy..." dukker opp.

Fin kråke-"karusell" som imiterer mat-søkende kråker. Rett nok svart-kråker, men med litt hvit/svart/grå akrylfarge, fantasi (og ei fuglebok for rett fargesetting..) så omskapes de lett til nordiske kråker , eller "hooded crow" som US/UK -folket kaller det .

Sitt stille i skjul, med hagle/salong, og noe matavfall, brød etc rundt om "karusellen"....men for all del...noen få lokkeskrik hjelper jo (bare husk å kutt ut lokkingen når innkommende kråker..) ..så byr skuddsjansene seg fort, spesielt om dere også "mater" litt innimellom på plassen når dere ikke sitter der, det venner fuglene til å komme innom :)

Kan ikke nekte for at det også her er lettere å lure ung(yngre)kråker, men den bevegelige effekten er svært effektiv, da kråkefugl generelt er svært nysgjerrige...ikke kun vare...

 

Har selv to varianter av denne, en med hvit-lakkerte motorboks/stag for vinterbruk, og en i "åker"-farge, til bruk kombinert under due-jakta. Når ikke snø er det tross alt ingen vits i å farge enheten...

 

Kan også sees i drift på youtube :

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En annen måte å jakte kråkefugl på er som kjent ved bruk av åte.

Åtejakt fungerer, innen jakttiden, best vinterstid har jeg erfart. Leser i en jakt-blogg referert her i tråden at kråker er minst aktive i kaldt vær... Det er bare tull. Faktum er at alle fugler, kråkefugl inkludert er nødt til å øke sin matsøk-aktivitet vinterstid, rett og slett for å finne nok føde som kompensasjon for økt forbrenning i kulden. Ergo leter kråker opp de steder de lettest og med minst energiforbuk kan tilegne seg føde vinterstid, forsåvidt ellers på året også ....fugler og dyr har generelt et liv basert på "høyest gevinst ved lavest mulig innsats".

 

Ved disse tider er det over 20 kalde der jeg bor, faiktisk 25 kalde i dag morges. For noen dager siden la jeg ut en liten haug matavfall (fryservarer forlengst utgått på dato, brød, slums, dårlige epler fått hos kjøpmann, potetskall ..etc..) i snøen hos en gårdbruker jeg er så heldig å få jakte hos. Pøste kaldt vann over fra en medbrakt flaske, og sparket snø over før vannet frøs helt. Resultatet dagen etter var en stivtæla haug,...men DET forhindret ikke at bakken rundt åteklumpen allerede på kvelden var hardtrampet fast av utallige kråkefugl-føtter! Der åteklumpen før hadde ligget nesten skjult i snøen, stod den nå og tårnet..all snø omkring var trampet hard av ivrige kråkebein.

Der sitter jeg nå.....med 22LR, demper og kikkertsikte m/mildot-retikkel, innskutt på 80m med god kjennskap til hvilke mellomliggende avstander mildot-punktene refererer til.

Resultatet er kun til å smile av.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noen avklaringer til oftest oppståtte misforståelser rundt kråkejakt og lokkemetoder:

 

Ved bruk av rifle:

Det er tull at spesielle "varmint-kuler" er å foretrekke. Kråke er et lite vilt, med liten kropp, og faller for hvilken kule som helst fra 22LR og oppover. Selv .22 luftgevær duger dersom holdet er kort. Ergo, det er holdet/skyteferdighetene som skal avgjøre, ikke tilfeldighetene kompensert med voldsom ammu. Selvsagt kan høyhastighetskalibre benyttes, noe som gjerne åpner ei kråke som en eksploderende ballong ved treff, men hva er poenget ved "å skyte spurv med kanoner"?

Og da kommer vi gjerne til problemstilling nr 2:

Ved bruk av endel eksemplifiserte høyhastighets-kalibere (skrytekalibere..) til kråkejakt, som .222 , .223 .22-250...osv...så øker faremomentet dramatisk. Under kråkejakt med rifle kan det friste å skyte sittende fugl i trær. Hva da med bakgrunn og kulebane? Faren for at prosjektilet kan treffe noe/noen, spesielt ved bom, men også ved treff, øker dramatisk ved bruk av tyngre raske kuler. Kråkejakt foregår ofte i tilknytning til jordbruk eller menneskers bosettinger/ferdsel, så husk bakgrunnen! 22-LR eller også 22-Short er mer enn nok til kråke forutsatt skyteavstand man føler seg sikker innenfor. Eksperimentell langholdsskyting med grøvre kaliber må man begrense til trakter der mennesker ikke ferdes innen mils radius omkring.

 

Ved bruk av lokkeskrik:

Mange benytter håndholdte lokker/fløyter, men noen benytter også innspilte skrik på kasett/dvd. Felles er at de fleste holder/har lokkeanretningen der de sitter. Husk at alle fugler, også kråke, er fabelaktig flinke til å "spotte" nøyaktig hvor en lyd kommer ifra. Det er grunnen til at kråkene gjerne flyr i ring rundt der jegeren sitter.

I de tilfeller jeg benytter lokkeskrik (ikke så ofte..) så bruker jeg skrik på kasett, formidlet via en liten vanntett høytaler tilsluttet spilleren via en 30m lang og litt overdimensjonert 2-tråds ledning. Hvorfor overdimensjonert? Fordi lange strekk gir såpass motstand i kabelen at tynne tråder stjeler endel effekt. Vinterstid er kabelen hvit, ellers mørk. Høytaleren legger jeg skjult under eller inntil lokkefuglen, enten dette er lokkekråker eller utstoppet hønsehauk (jeg bruker ikke hubrobulvan) Hauken er gammel og pjuskete, men lettere å komme over for kjøp av noen som har enn f.eks. hubro...og kråker er minst like forbannet på/redd hauk.

Når skrikelydene kommer fra et punkt omtrent på skyteavstand ifra deg, så sirkler kråkene lenger ute...ergo mer eller mindre rett over hodet på deg, og skuddsjansene øker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ved bruk av endel eksemplifiserte høyhastighets-kalibere (skrytekalibere..) til kråkejakt, som .222 , .223 .22-250...osv...så øker faremomentet dramatisk

 

De superraske varmintkulene du skriver så nedlatende om kan faktisk ha stikk motsatt effekt av det du skriver om å øke faremomentet. Varmintkulene i de kaliberne du nevner over (og mange fler) går i fullstendig oppløsning ved første treff (fugl, kvist, gress++). Ikke missforstå, sikker bakgrunn er fortsatt kjempeviktig, men dersom man ikke skyter rett ut i lufta så vil varmintkula veldig snart være ufarliggjort.. .22lr har mindre rekkevidde, men den går ganske langt den også. Desuten er det ikke uten grunn at .22lr kalles rikosjettkongen. Blykuler i relativt lav hastighet rikosjerer veldig lett, og dermed mister skytteren kontroll over hvor skuddet havner..

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet. Kjell Olav

 

Misforstå meg rett... Det er i kråkejaktsammenheng jeg finner endel kalibere overproporsjonerte, da det tross alt er vesensforskjell på hvor langt en 22LR med V0-320-410 m/sek går...sammenlignet med en noe tyngre varmint-kule i f.eks. .222/223 med V0 godt opp mot/over V0 900 m/sek. Det er samtidig lite jaktmessig estetisk å "spre" et, for kaliberet underdimensjonert bytte, utover landskapet. Har selv en .222 Rem, og det jeg opplevde en gang for mange år siden ved forsøk og treff i ei gråmåke på drøye 100m var lite egnet til å plukke opp... :|

Har opplevd "jegere" med 6,5x55, som etter "slakt" av kråke, knapt verdt å lete restene etter, ler så siklet renner over hvor hysterisk morsomt og voldsomt macho det var...

Helt ærlig,..slike folk har null på jakt å gjøre. Faktisk har de ingenting med våpen å gjøre i det hele tatt. Min mening selvsagt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

det finnes vel ikkeno mer etisk (humant) en aa bruke varmintkuler! selfolgelig skal du uansett vaere sikker paa at du treffer der du skal, men varmintkuler gir deg litt mer marginer paa din side. Kraake er vel i de ferreste tilfeller et matvilt uansett. Det ser kanskje brutalt ut, men utrolig humant, det kan man ikke krangle paa at det er!

Link to comment
Share on other sites

En annen måte å jakte kråkefugl på er som kjent ved bruk av åte.

Åtejakt fungerer, innen jakttiden, best vinterstid har jeg erfart. Leser i en jakt-blogg referert her i tråden at kråker er minst aktive i kaldt vær... Det er bare tull. Faktum er at alle fugler, kråkefugl inkludert er nødt til å øke sin matsøk-aktivitet vinterstid, rett og slett for å finne nok føde som kompensasjon for økt forbrenning i kulden.

 

Dette er jeg enig i. Jeg kom nettopp inn fra åtet og plassen var rensket og området var hardtråkket av ravn og kråkespor. alt jeg la ut i går kveld var borte og i dag tidlig var det -26 grader ute.

Link to comment
Share on other sites

det finnes vel ikkeno mer etisk (humant) en aa bruke varmintkuler! selfolgelig skal du uansett vaere sikker paa at du treffer der du skal, men varmintkuler gir deg litt mer marginer paa din side. Kraake er vel i de ferreste tilfeller et matvilt uansett. Det ser kanskje brutalt ut, men utrolig humant, det kan man ikke krangle paa at det er!

 

Som jeger, i den grad man fortjener betegnelsen, så gjelder alltid kombinasjonen human avlivning og etisk opptreden! Husk at områder man jakter oftest er i bruk av andre, til andre tider, i andre sammenheng, og det er svært dårlig reklame for jakt og jegeres opptreden å få referert (f.ks. i media) at rester etter fugl er funnet av barn som lekte i området senere. Jakt er, og har lenge vært, stemoderlig behandlet av almennheten generelt og media spesielt, så hvis man med våpen i hånd velger fremgangsmåter som stimulerer hetset, så ødelegger man for de som gjerne liker jegermessig fremtreden. Typisk er alltid at fåtallet ødelegger for flertallet,..så jeg liker å omgås flertallet...

Link to comment
Share on other sites

En annen måte å jakte kråkefugl på er som kjent ved bruk av åte.

Åtejakt fungerer, innen jakttiden, best vinterstid har jeg erfart. Leser i en jakt-blogg referert her i tråden at kråker er minst aktive i kaldt vær... Det er bare tull. Faktum er at alle fugler, kråkefugl inkludert er nødt til å øke sin matsøk-aktivitet vinterstid, rett og slett for å finne nok føde som kompensasjon for økt forbrenning i kulden. Ergo leter kråker opp de steder de lettest og med minst energiforbuk kan tilegne seg føde vinterstid, forsåvidt ellers på året også ....fugler og dyr har generelt et liv basert på "høyest gevinst ved lavest mulig innsats".

 

Ved disse tider er det over 20 kalde der jeg bor, faiktisk 25 kalde i dag morges. For noen dager siden la jeg ut en liten haug matavfall (fryservarer forlengst utgått på dato, brød, slums, dårlige epler fått hos kjøpmann, potetskall ..etc..) i snøen hos en gårdbruker jeg er så heldig å få jakte hos. Pøste kaldt vann over fra en medbrakt flaske, og sparket snø over før vannet frøs helt. Resultatet dagen etter var en stivtæla haug,...men DET forhindret ikke at bakken rundt åteklumpen allerede på kvelden var hardtrampet fast av utallige kråkefugl-føtter! Der åteklumpen før hadde ligget nesten skjult i snøen, stod den nå og tårnet..all snø omkring var trampet hard av ivrige kråkebein.

Der sitter jeg nå.....med 22LR, demper og kikkertsikte m/mildot-retikkel, innskutt på 80m med god kjennskap til hvilke mellomliggende avstander mildot-punktene refererer til.

Resultatet er kun til å smile av.... :wink:

 

På LOKKEJAKT (som faktisk denne artikkelen handlet om som du tydeligvis ikke har fått med deg), er fuglene desidert minst aktive på vinterstid. Da jeg har flere hundre ravner og kråker på min lokkesamvittighet vil jeg påstå at jeg vet hva jeg snakker om.

 

Det koster dyr og fugl mye å lete etter mat i slik kulde og det er nok derfor de er lite aktive. Veldig mye mindre aktivitet på åtet nå enn før kulda kom. Dessuten vil jeg påstå at åtejakt ikke er på langt nær så effektivt som lokkejakt. Skyter man en fugl, går det lang tid før det kommer flere. På mine trakter er fuglene meget sky iallefall og har du skutt en fugl på åte, så tar det ofte flere dager før de kommer igjen.

 

Du går ikke stille i dørene Kneppern;)

Link to comment
Share on other sites

http://www.youtube.com/watch?v=wL6LtRGOPEM

 

Ok, se bort fra musikken (er jo tross alt svensker dette :mrgreen: ) og da ser man at det unektelig er ganske "sudden death" på de fleste situasjonene?

Om du syns det er forkastelig kneppern, så er det selvfølgelig helt greit. Men jeg har løpt 500m etter en skadeskutt ravn som jeg skjøt med 22lr. Skuddet satt selvsagt ikke der det skulle, og det er min egen feil. Tok den jo til slutt da den bare klarte å fly korte etapper, men det hadde ikke skjedd hvis hr. V-max med i en .222 feks. Da treffer du, eller så treffer du ikke. Enkelt og greit.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen problemer med å være enig med deg her Sigurd :) Det er, for atter å peke på det estetiske og ansvaret kontra allmennheten, resultatet jeg sikter til, da på langt nær alle er like flinke til å plukke opp restene etter seg,...for å si det slik. Som jeger avveier jeg alltid alle kjente elementer før beslutning om jakt/skudd foretas. Like lite som jeg sender en haglsverm etter rype på 50 m, like lite skyter jeg med rifle på hold, og i situasjoner, jeg ikke behersker. Du har selvsagt helt rett i at "treffer du, så treffer du..." med V-max, men da er "gevinsten" mer omfattende å rydde med seg enn ved bruk av mer "rent-skytende" ammu. Selvsagt i begge tilfeller helt avhengig av et godt treff. Men bommer man....så er saken atter tilbake på problemstillingen "hvor havner kula, etter hvor lang flyvetid?"... Regner med at du skjønner poenget. Ser at jeg har vansker med å nå frem til endel her, akkurat hva det angår :lol: ...men du virker å være en tenkende kar :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 10 months later...

jeg er ganske ny i denne jaktformen , jeg er 16 år ...og har skutt en del rev , også litt kråker , har det siste prøvd meg på kråkejakt ...med lokk ...funket ikke så veldig bra , tilfeldigvis kom det ravn , men de lekte i lufta 50 meter unna , til helgen skal jeg prøve meg med hubro :mrgreen: gleder meg veldig , sitter og bruker tiden til og prøve og LESE meg til en god jeger , men er vel best og komme seg ut og prøve selv tar i mot alt av tips og råd ...men vær så snill og send meg PM med tips ...så jeg finner det lettere , er også fersk her inne , så kan ikke så mye ...

 

takk

 

 

 

http://evennaturfoto.blogspot.com/

Link to comment
Share on other sites

Har en effektiv metode. Finsk spets... Siden det er lite tiur på kysten av østfinnmark. Brukes hunden på det som finnes av vilt her.

Metoden er fjæra sjø, i områder med mye tang/blåskjell. Mange kråker er ekspert på å åpne skjell. Om noen stjeler andre sin innsats.

Vesle kjøtern ser kråka og vil jage disse. Kråkene elsker å erte hunder,rever, rovfugl. Og etter kort tid samles det fort litt fugl. Selv ligger jeg på god avstand med rifla. Og får 1-10 skudd muligheter før kråkene finner ut at det ikke en hunden som e problemet. Vinteren er uten tvil best. Bonus blir en og annen mink(men denne trenger ofte litt ekstra innsats for å få ut).

Link to comment
Share on other sites

Sjekk gsporter o.l. etter fluebindematerialer, jeg hadde liggende endel slikt som hubroen fikk, har reaksjon på hubro ved forbiflyging, enkelte gjør seg en ektra sving neom for og møte en sverm av små stålkuler, andre holder avstanden godt.

Har faktisk mye fluebind matriel liggende, skal se om eg finner noe som kan passe :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...