Jump to content

Jakte fra kajak. Ingen god idè..


Gjest2077

Recommended Posts

Tja, kajakken er jo en farkost som opprinnelig ble oppfunnet for å drive med jakt og fangst på sjøen, så jeg vil påstå at det er en god ide å jakte fra kajakk. Den lønner seg å trene litt på forhånd. Bli vant til båten din og tren gjerne med haglen (husk fangsnor!). En kajakk man føler seg trygg i kan fort virke litt ustabil når man legger fra seg åren (årestropp er et must) og skal balansere i skvalpete sidesjø ved hjelp av hoftene samtidig som man prøver å få haglen til å peke dit man vil...

 

Det lønner seg også å eksperimentere med forskjellige løsninger for hvordan man skal transportere sitt våpen samtidig som det skal være lett tilgjengelig. Her kan man benytte alt fra gamle futeral til PVC rør, og gjerne kombinere dette med karabinkroker, gaffa og fri fantasi :D .

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til redningsvest/flytevest kan det være lurt å ha ett tau festet i våpenet i den ene enden og i kajakk/kano i det andre.

Slik at man ikke mister våpenet ved velt.

Dette kan være festet i skjefteenden slik at det ikke er for mye i veien når en bruker våpenet.

En karabinkrok av alu som hektes fast i rem eller rembøyler går fint.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet en del fra kajakk. Her er et par bilder fra en Novemberjakt.

normal_kajakk3%7E1.JPG

normal_kajakk2.JPG

 

Jeg har en padletørrdrakt, det er litt farlig å jakte alene fra kajakken i vinterkald sjø...

Har med ei rifle i lasterommet til skarven, den kommer jeg ikke innpå med kajakken. Ærfugl og ender kan man smyge på, kjempegøy!!! Husk line i åra og hagla og kom deg ut og kos deg!!! :D

Link to comment
Share on other sites

@ Skaubjønn: Er det vanskelig å pumpe i kajakken? Har aldri pumpet før, og jeg tror det kan bli noen eskimoruller til høsten...

 

Jeg invisterte i kajakk nå. Dette er en kajakk konstruert for formålet.

JEg har også kjøpt åpenholder til den, og jeg er meget imponert. Når det ikke er jakt, så kan jeg bruke den som dobbel stangholder. JHer om dagen var jeg ute og dorget etter makrellen for første gang. Gikk strålende. Dessuten gir det god balansetrening til jeg skal begynne å skyte.

 

Kjøpte pakken på Aquamar.no

De holder til i Sandefjord, og er meget hyggelige på pris.

Anbefales på det varmeste. Har du kajakk fra før er våpenholderen et must!

www.aquamar.no

 

 

Kajakken:

http://www.aquamar.no/havfiske.html

http://www.aquamar.no/pdf/Aqua1.pdf

 

Våpenholderen, samt diverse utstyr:

http://www.aquamar.no/utstyr_jakt_fiske.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker strikken på deck bag'en. Stikker hagla under, og det funker. Det er ikke noe problem å pumpe i kajakken, ikke noe problem å skyte heller. Men foreslår at du forsøker litt før du prøver.

Så ok ut den båten du har kjøpt. Jeg bruker en standard havkajakk, vil ha to lasterom så jeg kan ha med telt, sovepose, mat, drikke.... Funker fint å jakte fra den.

Det er viktig å huske at man må¨ha land på venstre side. Umulig å snu seg mot høyre med hagla mot venstre skulder... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva vil skje med våpenet dersom det skulle falle i vannet? Ville det da være rustbelagt fra kolbekappe til choke eller vil det funke dersom man raskt få skyllt det med ferskvann?

 

Tror jeg må prøve meg med litt vanlig skyting fra kajak først, få ternt balansen :mrgreen:

Ellers kan jeg bruke robåt, men da er blikket vendt bakover :(

Mye tøffere med kajak uansett :D

Link to comment
Share on other sites

joda, det er en god ide.

Men det er lurt å være klar over at våpenet _vil_ bære preg av nærkontakt med sjøen etter ikke særlig lang tid.

 

Mine kajakkvåpen er ikke rustfrie, og de er skjoldet etter regn og sjøsprøyt selv om jeg oljer dem før jakt og pusser etter.

 

Men det gjør da ingenting? Kjøp rustfritt om det er viktig for deg, og ikke dra med de flotteste grombørsene i Paddilacen så er da alt i orden.

 

fest en tynn snor i våpenet i tilfelle velt... Jeg tviler på at onkel Blå imponeres av tapsmeldinger av typen " jeg veltet litt jeg..."

 

Skytetrening er også lurt. Flottører kan lønne seg i sjøen, særlig om du har en kajakk med middels eller lav primærstabilitet.

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg som en unge.

Har ikke prøvd dette før, men har forsøkt å gå opp på noen enslige ærfugl. Du kommer såppas nærme at man må holde igjen skuddet litt for ikke å lage kjøttdeig. For noen uker siden kom jeg rundt et nes. Der var 4 ærfugl med unger. Ungene dukka, og brunfuglene tiltrakk seg oppmerksomhet og orsøkte å få meg bort. Plutselig begynte det å poppe opp ærfuglkyllinger rundt kajakken. Kjempestilig! Skulle fått det på cam.

Også er det jo så godt kjøtt! Skjønner ikke folk som sier det smaker tran ut av det.. Det smaker sjøfugl! Snadder for Mons! 8)

 

Jeg har en Remington 870. Fikk beskjed om at den var best til formålet. Driftssikker og solid. Hvis jeg tippet med den er det bare å demontere, skylle, smøre og montere igjen. God som gull!

Det gjenstår dog å se, men har hørt mye godt om den.

Link to comment
Share on other sites

[...]Ville det da være rustbelagt fra kolbekappe til choke eller vil det funke dersom man raskt få skyllt det med ferskvann?[...]

 

Litt brunt her og der blir det sikkert etter en lang dag på sjøen, men det gjør det jo gjerne etter en våt dag i fjellet også. Det jeg pleier og gjøre når jeg kommer hjem igjen etter kajak (og sjøfugljakt generelt) er å sette hagla i dusjen og la den stå der under rennede vann i de 10-12 minuttene det tar å finne seg tørre sokker, ta av tørrdrakten og jekke en pils. Deretter demonteres mest mulig av hagla og alle metalldeler skylles i så varmt vann som mulig og legges utover en avis så de får dampet tørre, tre og plast deler skyldes i passe varmt vann og tørkes av med håndkle/papir. Spesielt viktig å få demontert og tørket de stedene det er tre mot metall, ellers vil det fort ruste mye der. Deretter er det helt vanlig våpenpuss med olje og filler og børster og slikt.

 

Gjør du våpenpussen på den måten burde du kunne bruke nesten ett hvilket som helst våpen, men pumpehagler og slikt har jo den fordelen at de gjerne er rimelig enkle å plukke frahverandre. Og husk at av alle kombinasjoner av rustfremmende væsker er blod og saltvann antakelig den værste.

Link to comment
Share on other sites

Bare pass på hvilken retning våpenet peker i. Har kajak selv, men har ikke jaktet fra den enda - kjøpter i vinter.Er litt skeptisk til det å bare stikke hagla under strikken på fordekket. Blir vel da fort til at den plutselig "peker" i gal retning, jmf. "våpenoppdragelsen".

Link to comment
Share on other sites

Ser folk bruker tørdrakt.. Er dette nødvendig?

Her nede i sør vil det nok være 15+ når jeg jakter fra kajak. Så det holder vel med en kjeledress som flyter?

 

Er det +15 i vannet eller i luften du mener? Det er viktig å kle seg etter temperaturen i vannet og ikke i forhold til lufttemperaturen.

 

Nei, du trenger ikke tørrdrakt, men du verden hvor kjekt det er når høsten setter inn for alvor. Jeg har ikke hel tørrdrakt selv, men padler stort sett iført en 6,5mm open cell våt bukse, 4mm neoprenbody og tørrtopp når det er skikkelig guffent vær.

 

Dessuten padler jeg aldri uten padlevest med mindre jeg skal ut å fridykke. Da padler jeg i komplett drakt og uten belte. Dette gir en utrolig oppdrift. Padlevester er dessverre ikke bygd for hagleskyting, men på min går det å lirke haglen forbi flyteelementene slik at jeg får noenlunde anlegg.

Link to comment
Share on other sites

[...]Ser folk bruker tørdrakt.. Er dette nødvendig?[...]

 

Du ikke bruke tørrdrakt, men du ha tenkt på hva du gjør når du velter langt utpå og ikke rakk/fikk til eskimorulle før du faller ut. Med vanntemperatur under 15-16 grader (som det alltid er når det er lov å jakte på sjøen) er det ikke mange minuttene du er i stand til å tenke rajonelt og heller ikke lange stunden før du er død. Er du utrent med kaldtvann vil du kanskje ikke engang klare å puste skikkelig (kuldesjokk og hyperventilering) og å svømme mer enn noen få meter er bare å glemme (uten trening/erfaring i kaldt vann), særlig med masse varme klær på. Så om du padler slik at du "bare" godt er under 100 meter fra land kan du klare å komme deg på land igjen uten mer hjelpemidler enn en svømmevest, de fleste steder vil du derimot bli nødt til å padle over noen sund, viker eller fjorder og da er det våtdrakt, tørrdrakt eller følgebåt som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Sitter å leser tråden og kjenner at jeg blir inspirert... :D

Jeg har nylig flyttet i nærheten av Øyeren og har planer om å ta jegerprøven for Nordre Øyern. Mulig det ikke er lov å jakte fra kajak der? Men om det er lov måtte jo det være perfekt... :mrgreen: ... Er det noen som vet litt om dette? Vet i hvertfall at det er viktig med skikkelig flytedress der, for der er det mye skumle strømmer. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Tror nesten jeg må prøve meg på den teknikken der :D

 

Mauser: Den frie jakten på hav og fjord gjelder fra svenskegrensen til og med vest-agder, tror jeg (gjerne sitèr meg hvis jeg tar feil.

 

Ville det funket med en våtdrakt? Det er en veldig god våtdrakt :) Eller blir dette for klamt? Jeg er hvertfall kjempefornøyd med den og den holder meg brukbart varm i tempraturer ned til 10grader (i vannet), men da fryser jeg på hodet :/

Link to comment
Share on other sites

Ville det funket med en våtdrakt? Det er en veldig god våtdrakt Eller blir dette for klamt? Jeg er hvertfall kjempefornøyd med den og den holder meg brukbart varm i tempraturer ned til 10grader (i vannet), men da fryser jeg på hodet :/

 

En god våtdrakt fungerer, men som du sier så blir det klamt og litt stivt å padle i over lengre strekninger. Til sommerbruk har jeg en "Long John" i 3mm neopren som jeg er veldig fornøyd med. På regnversdager holder det med denne og en tørrtopp.

Link to comment
Share on other sites

Bare pass på hvilken retning våpenet peker i. Har kajak selv, men har ikke jaktet fra den enda - kjøpter i vinter.Er litt skeptisk til det å bare stikke hagla under strikken på fordekket. Blir vel da fort til at den plutselig "peker" i gal retning, jmf. "våpenoppdragelsen".

Hei, se på bildet her

normal_kajakk3~1.JPG

Stokken har jeg i fanget, løpet er under strikken på deck-bagen, og peker omtrent 30 grader oppover. Altså rett frem, og oppover. Jeg kan ikke skyte hull i båten, eller meg selv, og det er det viktige. Og jeg har full oversikt over hvor løpet peker til enhver tid. På det andre bildet på side 1 ser du hvordan jeg har hagla når det er transportetapper og den ikke er ladet. Hvordan hadde du tenkt å ha hagla klar når du skal jakte?

 

Våtdrakt fungerer. Jeg brukte det før jeg fikk meg tørrdrakt. Da hadde jeg en foret kjeledress i det vanntette skottet, sammen med litt ved, tennbriketter og fyrstikker. Det bør være sikkert nok.

 

Jeg har gått rundt en gang. Skulle plukke opp ei and og bøyde meg litt langt ut.... Byttet til tørr lue, halte hagla opp etter lina den var festet i, og jaktet videre. :D Hagla får flekker ja. Jeg tror nok at duracoat eller lignende er lurt for å beskytte så mye som mulig.

 

ærfugl er godt! Jeg får mye skryt for en ærfugl i chilly gryte jeg lager.

 

Ser for øvrig at det er en del sørlendinger som jakter fra kajakk. Skulle vi laget en kammerjakt? Ta med telt og jakte sjøfugl fra kajakk? De som vil kan jakte med lokkefugl på holmene da kanskje? November kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Bare pass på hvilken retning våpenet peker i. Har kajak selv, men har ikke jaktet fra den enda - kjøpter i vinter.Er litt skeptisk til det å bare stikke hagla under strikken på fordekket. Blir vel da fort til at den plutselig "peker" i gal retning, jmf. "våpenoppdragelsen".

Hei, se på bildet her

normal_kajakk3~1.JPG

Stokken har jeg i fanget, løpet er under strikken på deck-bagen, og peker omtrent 30 grader oppover. Altså rett frem, og oppover. Jeg kan ikke skyte hull i båten, eller meg selv, og det er det viktige. Og jeg har full oversikt over hvor løpet peker til enhver tid. På det andre bildet på side 1 ser du hvordan jeg har hagla når det er transportetapper og den ikke er ladet. Hvordan hadde du tenkt å ha hagla klar når du skal jakte?

 

Våtdrakt fungerer. Jeg brukte det før jeg fikk meg tørrdrakt. Da hadde jeg en foret kjeledress i det vanntette skottet, sammen med litt ved, tennbriketter og fyrstikker. Det bør være sikkert nok.

 

Jeg har gått rundt en gang. Skulle plukke opp ei and og bøyde meg litt langt ut.... Byttet til tørr lue, halte hagla opp etter lina den var festet i, og jaktet videre. :D Hagla får flekker ja. Jeg tror nok at duracoat eller lignende er lurt for å beskytte så mye som mulig.

 

ærfugl er godt! Jeg får mye skryt for en ærfugl i chilly gryte jeg lager.

 

Ser for øvrig at det er en del sørlendinger som jakter fra kajakk. Skulle vi laget en kammerjakt? Ta med telt og jakte sjøfugl fra kajakk? De som vil kan jakte med lokkefugl på holmene da kanskje? November kanskje?

 

 

Ingen kritikk av din montering av hagkla Skaubjønn, men har ikke selv klart å koke ut , hvordan (hvilken retning) legge hagla mens man padler. Der jeg padler er det kort vei til andre båter, folk, naust o.s.v. 30 graders helning på hagla, og et skudd som går av = nabo uten stuevinduer, hull i annen manns eiendom eller lignende

:D

Ellers er jeg lysten på å forsøke jakt fra kajak. Kommer jo utrolig nær innpå jaktbart vilt når man padler, og jeg har perfekt skjærgård like utenfor her hvor jeg bor, med mye vilt.

Link to comment
Share on other sites

Bruker du pumpehagle? Du kan vel pumpe inn et skudd før du skal skyte da? Ellers ser jo haglestativet fra forrige side snasent ut. Har også hørt om folg som deler en halvannenliters colaflaske og stikker den under strikken, og bare kjører hagla inn i denne.

Jeg skjønner ikke at dette med naboer, naust osv er et reelt problem. DU jakter vel ikke rundt naustene til folk allikevel, det er jo forbudt å skyte i tettbygd strøk. Er vel bare lade opp når du kommer til områder du kan jakte? Trori allefall det hadde vært noen sure hoder og telefoner til oppsynet om jeg hadde skutt rundt husene til folk.

Men forsøk kajakkfakta! Det er kjempegøy!

Link to comment
Share on other sites

Personlig er jeg ikke komfortabel med å padle med "kanon" på baugen som til enhver tid vil peke i den retningen jeg padler - trolig en konsekvens av min inndrillede våpenopplæring, hvor jeg i hovedsak peker pipa mot sikker retning uansett ladd eller ikke. Tror heller ikke folk jeg eventuelt møter underveis er spesielt komfortable med å se rett inn i hagleløpet. Får se om jeg finner en løsning på dette.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok det som er forskjellen. Min hagle har til dags dato ikke pekt på noen mennesker. Jeg jakter alene fra kajakken, og den eneste båten som har vært borttil har vært oppsynet. Og de kjørte opp til siden av meg og reagerte overhodet ikke på at hagla pekte fremover. Dette blir samme problemstilling som å støkkjakte på fjellet. Når jeg går i områder der det lukter fugl går jeg med hagla i ferdigstilling, pekende fremover og skrått oppover. Kan det komme noen andre inne på fjellet? Javisst, og da knekker jeg hagla og tar den på skulderen. Kan det plutselig dukke opp noen bak en sten slik at jeg peker på dem? Vel, kanskje, men jeg tror det er et skrivebordsproblem. Det har aldri skjedd meg på fjellet, man hjar jo god oversikt da, og heller aldri på sjøen der det er enda mye bedre oversikt.

Link to comment
Share on other sites

Mauser: Den frie jakten på hav og fjord gjelder fra svenskegrensen til og med vest-agder, tror jeg (gjerne sitèr meg hvis jeg tar feil.

 

Regner med denne var til meg

 

Jeg tror ikke dette gjelder i innsjøer som Øyeren? Det er også strenge regler her fordi det er i et naturreservat, det er ikke engang lov å skyte Canadagås?!? Dette fordi de ikke har endret reglementet siden 80 tallet....

 

Har kikket litt på nett og ikke funnet noe om forbud mot jakt fra kajak i Nordre Øyeren.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder pekevinkler er det her den store fordelen med pumpehagle kommer inn.

tomt kammer på dekk, ladegrep i det den legges an. funker som bare fy. At tuten peker dit baugen gjør lar seg ikke hindre. Sålenge kammeret er tomt har det ingenting med sikkerhet å gjøre, og ei hagle flatt langs dekk ser ikke "farlig" ut. Kommer oppsynet eller andre mennesker som lurer på noe er det enkelt å dra tilbake forskjeftet og plukke ut patronen som havner på tilbringeren.

Jeg har børsa mi liggende på siden i et stativ jeg har laget av en borbit og fire stumper rundstokk. de festes med en skrue gjennom bordbiten slik at to stumper sitter nokså tett på hver sin side av kolbehalsen, og to rundt løpet rett foran forskjeftet. stativet festes under dekkstrikken. børsa sitter med såpass tett presspasning at den ikke faller selv om den kommer opp ned.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri vært utsatt for det

Skaubjønn har 99,997% sikker vært utsatt for samme mann i samme røde, blålysutstyrte RIB som meg. Vi ble tom. kontrollert sammen engang. Han pleier å komme bare jeg setter meg i båten, dukker opp ut av intet. Trivelig fyr, og egentlig litt greit at det faktisk er noen som "passer på". To påhengere, jaktklær, diger Zeiss rundt halsen sammen med SNO-legitimasjonen,

 

- jegeravgift

- våpenkort - har du ikke disse to skriver han deg opp i boka og du må love på tro og ære å komme på kontoret og vise de fram , eller faxe de inn.

- avtale med grunneier om du er på en "eid" holme, om ikke blir du anbefalt å dra til en annen

- er du i rosjekte stor nok til å gjemme motor i og har noe stort under et teppe så spør han hva du har der

- ammunisjon, han vil se "ammoen", dvs. du må vise noen haglpatroner om du jakter med hagle

 

Ellers vanlig prat om vær, vind, og mulignes etpar jakttips.

 

 

November kanskje?

Ja

 

K

Link to comment
Share on other sites

Med RIB, +30kts, og god optikk er Kristiansands skjærgård nokså liten - uansett vær og føre. Du er fra ende til annen på 15-20min. Og har du patruljert den i 15-20 år så vet du hvor du finner jegere..

Samme med Søgne, det er ikke svære greiene i 30kts, og når en i tillegg er lommekjent og vet hvor en skal lete...

 

Inntrykket er at de ikke er ute for å ta folk, men for å kontrollere at alt går riktig for seg, og at ingen "går over styr" - med kanonbåtvirksomhet fra motorbåt og slikt.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke dette gjelder i innsjøer som Øyeren? Det er også strenge regler her fordi det er i et naturreservat, det er ikke engang lov å skyte Canadagås?!? Dette fordi de ikke har endret reglementet siden 80 tallet....

 

Har kikket litt på nett og ikke funnet noe om forbud mot jakt fra kajak i Nordre Øyeren.

Det er kun på havet og i fjorder man har fri adgang til å jakte. På innsjøer tilhører jakten grunneier. På store innsjøer vil det ofte være et såkalt fritt midtsykke, dvs et område midt på sjøen som er så langt fra stranden at det ikke omfattes av noens eiendomsrett. Jakt og fiske på slike områder forvaltes av Staten, og det er ofte adgang til fiske. Jakt er vel lite praktisk langt ute på en innsjø, og jeg har ikke hørt at det er åpnet for jakt på slike frie midtstykker. På havet kan du jakte helt inn til strandkanten, og på skjær som blir overskylt ved høyvann. Det gjelder over hele landet, men jakttidene er for noen arter forskjelige enn ved annen type jakt.

 

Jeg kjenner ikke til om det er lov å jakte på Øyeren, men den lokale jakt- og fiskeforeningen kan sikkert svare på det.

 

Jeg har en RTM Brio, innkjøpt med planer om å jakte sjøfugl, men hittil bare brukt til sommerpadling med ungene.

 

87_2.jpgDet er ingen hurtigpadler, men er så stabil at det er nesten umulig å gå rundt. I år vil kona være på hytta i høstferien, langt fra rypeterrenget, så nå skal jeg endelig få jaktet sjøfugl. Ærfugl smaker storartet, om man bare flår dem varme og fjerner fettet, og jeg har observert mengder av dem i sommer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på en ting angående jakt fra kajakk.

Hva bruker dere til å smøre våpendelene med?

Selv har jeg fått et tips til å bruke kjedeolje av den nyere typen til MC. Den er fryktelig seig, men vaskes lett av etterpå.

Ellers må vel vi som jakter fra kajakk også tenke på mekanismen innvendig. Sjansen for et velt er jo tilstede.

 

Hva benytter kajakkjegerne seg av?

Link to comment
Share on other sites

har kun jaktet fra kano, men planlegger kajakkjakt til høsten. børsa blir smurt med smørefett når jeg er på sjøen, regn uansett med noe rust når du er i kano eller kajakk. Jeg vurderer svart krom på 870n min... Det fine med 870 og lignenede våpen er at du får demontert dem totalt og pusset alt, det blir ofte vanskeligere på brekkvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, noe regner med en hel del rust ja.[...]

Hvis du er litt streng med deg selv og skyller godt med varmt ferskvann som omtrent det første du gjør etter at du kommer i hus igjen og så bare tar "normal" demontering puss og oljing. Bør du klare det uten rust. De gangene jeg har fått rust etter jakt fra kajakk er når jeg ikke har giddet å skyll og puss med en gang, men har lagt hagla på kjøkkenbenken og f.eks spist middag først.... Da er det gjerne "brun mugg" på hele greia...

Link to comment
Share on other sites

Nettopp derfor jeg kjøpte meg en rimelig hagle til slikt formål, Remington 870 express 12/76. Denne kan plukkes nokså i fra hverandre også - så får jeg passe på den så godt jeg kan - så lenge den holder. Rypehagla bruker jeg for egen del ikke under saltvannsforhold.

 

Skaubjønn: Regner med at du IKKE tar med deg Fraulein (eller er hun blitt Frau nå??) Merkel på kajak jakt. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Det blir rustflekker ja. Kjedeolje er bra som utvendig beskyttelse, og går helt fint inni også før det blir for kaldt. Hadde litt januarjakt i år, og fikk såpass stiv olje at skuddene ikke ville gå av. Rem 870.. Jeg var nok litt av et syn på nærmeste holme med bål, hagla i småbiter over bålet og kjeften full av låsebolter og leatherman!.. Fikk vekk det meste av oljen innvendig og da gikk det greit. igjen. bruker wd-40 eller deromkring inni mekanismen heretter.

 

Våpenet kommer til å tåle sånn bruk i 2-3 generasjoner. Jeg er 2 generasjon på min 870, og den har terreng utvendig på stålet. Ikke så veldig kupert, men dog. Den har ikke blitt synlig verre i mitt eie, olje og varmtvannspuss er livsnødvendigheter for kajakkjegere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...