Jump to content

Hvilken av disse demperne synes dere jeg skal ha?


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg vil ha ny demper til min Blaser R93 i 6.5x55. HVorfor? Vel fordi...ehh... vel.

Løpet er kappet til 47 cm, denne demperen har stått fast på under jakt. En Atec standard

DSC00199.JPG

 

Nå har Atec kommet med noen nye modeller, og jeg vil ha en moduldemper. Vil ha demperen så kort som mulig, og allikevel med tilfredsstillende effekt. Jeg kjenner innehaveren av A-tec http://www.a-tec.no/ noe fra før, og har fått låne hjem både CTM-4 og TMM-4 for å se hvilken jeg liker best. De er like lange, men TMM4 bygger betydelig mer i bredden og veier noen gram mer. Anders sier at TMM4 demper hørbart bedre. Jeg skal skyte noen skudd gjennom begge for å se hvor hørbar forskjellen i dempereffekt er. Her er rifla med TMM 4 montert

 

DSC00198.JPG

 

 

Og her er samme rifla med CTM 4. Betydelig slankere!

DSC00200.JPG

 

Jeg heller mot den slankeste modellen. Med et par moduler borte blir det lekkert! Men, jeg klarer ikke å bestemme meg. Synspunkt folkens?

 

Bent

Link to comment
Share on other sites

du får si som Ole Brum, "ja takk, begge deler" :mrgreen:

 

til de få skudda det blir på en jaktdag, og det mer med bæring av våpenet så ville nok jeg gått fra den som er slankest og minst i veien.

 

Har selv en TMM5 og når jeg bruker den på 223 så tar jeg bort mange av modulene (har et par ekstra for sub bruk da), og da blir ikke demperen særlig i veien i skogen heller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville tatt den minste. Hovedgrunnen til at jeg jakter med demper er at den skal ta den værste smellen for ørene mine. Og jeg vil tro den minste demperen tar vekk de "farlige" dB også. Dervor ville jeg foretrukket den letteste og korteste av dem.

 

Dessuten har jeg hørt av noen at størrelsen betyr ingengting! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei

Hvis børsa blir mye brukt til "smygjakt" og ikke "bøjakt" hadde jeg uten tvil gått for den slankeste.

Men A-tec har jo en enda mindre modell, en CMM4. Den veier kun 220 gram, og bygger ca 15 cm. Har du sett på den?

Med denne demperen kan jeg fremdeles bruke de åpne siktene også.

Jeg skal montere den på en Sauer 202 outback i 308 og 6,5

Link to comment
Share on other sites

Heisann Origo. Ja, den er i stål, ikke sant?J eg bruker en slik til 300wsm og 375H&H løpene. Kan bruke åpne sikter da. På dete e47 cm løpet er det ikke åpne sikter :wink: og jeg vil ha teleskopdemper. Totallengden med standarddemperen jeg har brukt til nå er rett over metern. Hendig!

Link to comment
Share on other sites

Hei Bent :D. Jeg har ctm-4 montert på 6.5 løpet. Er kjempe fornøyd. Syntes den demper bra til å være så lett. Skla ta vekk 2 av modulene å prøve nå. blir til jaktfelt løpet. Dette for å ta rekylen, skal ha på de to andre i bukkjakta :wink:. Bare vær obs på at modulene har en tendens til å sette seg jækla fast etter kun få skudd.

Link to comment
Share on other sites

jeg ville godt for den med minst diameter pga kikkerten, har selv en standar hausken og den bygger for mye synes jeg, og kikkerten blir mer grå.tar av demperen så blir det klart. har vurdert og bruke alm sin demper og, demper ikke så bra men nok.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er sånn at du jakter i et område hvor det er en del spredt bebyggelse innimellom eller i bynære strøk og du er ute etter å være diskret, ville jeg valgt den største siden det er merkbar forskjell. Men hvis du bare skal dempe for dine egne ører ville jeg valgt den slankeste, da den sikkert demper mer enn godt nok.

For min del ville det nok blitt den største, da jeg jakter om natta, ikke så langt fra hus. Med den gamle a-tec standard har jeg skutt under hundre meter fra huset til bonden om natta uten at han har våknet. Riktignok rundt låveveggen så den demper nok litt også..

Link to comment
Share on other sites

Du kan kappe så mye du gidder Tommy. Foreløpig er 47 cm så kort du får lov, etter de nye våpenlovene blir det enda kortere tror jeg. Problemet er om du kan få nok hastighet i 6.5x55 til å klare kkravet til storvilt. Departementet har sagt at de forholder seg til hastighetene/anslagsenergien fabrikken oppgir (står på pakka på kjøpeammo), og ikke bryr seg om variasjoner fra rifle til rifle. Det er også flere som skyter med 47 løp og som lader med 44 grains N-19 (ladedata som stårpå boksen) som oppgir at de får hastigheter med 47 cm løp som gjør at det er tilstrekkelig anslagsenergi.

Det går altså an. For min del er det uinteressant, jeg bruker andre kalibre på storvilt. 6.5x55 er rådyrkaliber for meg.

 

Jeg skal ut å teste i dag, se hvor mye jeg hører forskjell :-)

Link to comment
Share on other sites

Fra 1.juli kan du ha pipelengde på 40cm, så den nye våpenloven er allerede i gang.

 

Våpenloven [LINK]

§ 2. Typer skytevåpen

Haglegevær, rifle og kombinasjonsvåpen skal i denne forskrift forstås som tohånds skytevåpen som støttes mot skulderen under avfyring.

Totallengden skal være minimum 840 mm, og løpet skal være minimum 400 mm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme "problem" for ikke mange uker siden. Så fikk jeg tafsa litt på en ctm-4 å likte ikke den helt, synes den ble for "pinglete". så jeg bestilte meg en tmm-4 den demper bedre og veier litt mer. men de gramma skal jeg klare å leve med.

Link to comment
Share on other sites

Har TMM4 på ei 47cm 6,5 blaser pipe. Meget bra demping, men potta er svær. Har derfor nå en CTM4 som skal prøves og brukes til jakt. Ikke fått testet den ennå.

 

En CTM4 demper like bra eller bedre enn den gamle standard eller forrige modell, TMM5, i henhold til de målingene jeg har som er sammenliknbare fordi det er samme våpen, samme instrument og samme sted/posisjon.

 

Angående de ca 5dB i differanse mellom TMM4 og CTM4 er de vesentlig viktigere for skytteren enn omgivelsene selv ved jakt nær folk. Som observatør f.eks 100 meter unna skytter under feltmessige forhold skal det svært godt gjøres å høre forskjellen mellom disse to demperne. Lyddempingen på CTM4 er god nok til å komme innenfor britiske forestry commissions krav for bruk hos yrkesjegere. Selvsagt er det slik at mer demping er bedre, men nedre grense er lydtrykket produsert av den supersoniske kula. Dette gjør at man inntil et visst punkt oppfatter at lyden stadig blir redusert etter hvert som Db droppet øker, men ved et område vil man oppleve at lyden mer endrer karakter enn intensitet fordi man hører kulesmellen stadig klarere.

 

Har samme oppsettet, bare at ingen Blaser(!!), og kan støtte meg til mr.latex her.

Den store demperen demper helt rått i felten, selv om jeg bruker kaliber 30 -demper på 6,5. Prøvde seinest i går, og det er ingen å se i vinduspostene på gårdene rundt om, når det skytes på rev på jordene... :wink:

Jeg venter på min CTM4, og å få testet den.

Den blir i kaliber 30, og skal brukes både på 6,5 og 7mm RemMag etterhvert, så får vi se. Tyngden og størrelsen er det avgjørende her, og skal den bli med på Hardangervidda så er det vekt som teller aller mest.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært og forsøkt. Jeg kunne ikke høre mye forskjell mellom stor og liten. Mulig jeg hadde merket mer om jeg sto et stykke i fra, men som skytter var det omtrent likt. Så jeg beholder den lille. Jeg kan ta bort en modul og enda ha tilstrekkelig demping. A-tec sendte også med miragetrekk i neoprene, funker som snus! Visstnok helt nytt at de har det.

Link to comment
Share on other sites

Har TMM4 på ei 47cm 6,5 blaser pipe. Meget bra demping, men potta er svær. Har derfor nå en CTM4 som skal prøves og brukes til jakt. Ikke fått testet den ennå.

 

En CTM4 demper like bra eller bedre enn den gamle standard eller forrige modell, TMM5, i henhold til de målingene jeg har som er sammenliknbare fordi det er samme våpen, samme instrument og samme sted/posisjon.

 

Angående de ca 5dB i differanse mellom TMM4 og CTM4 er de vesentlig viktigere for skytteren enn omgivelsene selv ved jakt nær folk. Som observatør f.eks 100 meter unna skytter under feltmessige forhold skal det svært godt gjøres å høre forskjellen mellom disse to demperne. Lyddempingen på CTM4 er god nok til å komme innenfor britiske forestry commissions krav for bruk hos yrkesjegere. Selvsagt er det slik at mer demping er bedre, men nedre grense er lydtrykket produsert av den supersoniske kula. Dette gjør at man inntil et visst punkt oppfatter at lyden stadig blir redusert etter hvert som Db droppet øker, men ved et område vil man oppleve at lyden mer endrer karakter enn intensitet fordi man hører kulesmellen stadig klarere.

 

Hej Leon

 

Har du nogensinde erfaret at skytten ikke høre det supersoniske smell. Jeg har faktisk set målinger på en Hausken med frontforlænger på 119Db målt ved skyttens øre(kaliber 308 std ammo) Andre almindelige dæmpere lå rundt 130-140db målt samme sted. Jeg så foresten også en måling på 122db ved øret fra en dæmper på 18cmlang og 380gram

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Du kan kappe så mye du gidder Tommy. Foreløpig er 47 cm så kort du får lov, etter de nye våpenlovene blir det enda kortere tror jeg. Problemet er om du kan få nok hastighet i 6.5x55 til å klare kkravet til storvilt. Departementet har sagt at de forholder seg til hastighetene/anslagsenergien fabrikken oppgir (står på pakka på kjøpeammo), og ikke bryr seg om variasjoner fra rifle til rifle. Det er også flere som skyter med 47 løp og som lader med 44 grains N-19 (ladedata som stårpå boksen) som oppgir at de får hastigheter med 47 cm løp som gjør at det er tilstrekkelig anslagsenergi.

)

 

 

Pokker så mye som er med på å gjøre dette med valg av rifle komplisert og vanskelig. Hver gang jeg tror jeg har funnet fasiten, så dukker det opp noe nytt å tenke på.

 

Jeg har landet på en Tikka T3 (6,5x55), hvor jeg tenker å hekte på en A-tech demper. Har også tenkt at det å kappe løpet litt ville være ”lurt”.

 

Jeg har tenkt på en børse å jakte ”alt” med, inkludert storvilt (Elg). Så har jeg fått med meg at 6,5x55 er akkurat på grensen i forhold til Elg, men vil det si at om jeg kapper løpet for å hekte på en demper – så er dette kalibervalget likevel ikke ”riktig”?

 

Er det noen som har erfaringer med hvor mye man taper med å kappe løpet ned mot 45 (47) cm?

 

...helt riktig - jeg lader ikke selv. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Og hvorfor skal du bry deg om det?

 

Tja, si det?

 

Tanken er vel at jeg har latt meg fortelle at 6,5x55 er akkurat på grensen i forhold til elg, og jeg var redd for at ved å kappe løpet og sette på demper - så ville jeg komme så lavt ned at det ville være i underkant av hva jeg ville trenge for å legge dyret i bakken.

 

Men, jeg tolker deg (og andre tråder jeg har lest i mellomtiden) at dette er et spørsmål av mer teoretisk interesse. Er kula riktig, og treffet riktig - så faller skogens konge likevel. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...