Jump to content

Hvor får jeg tak i gjengebeskytter i 1/2'' 28 UNEF?


Muntjac

Recommended Posts

Jeg har nettopp gjenget børsa for lyddemper hos Børselars, men fikk ikke med gjengebeskytter. Litt skuffende egentlig...

 

Noen som har forslag til hvor jeg kan skaffe en gjengebeskytter (Noen grunn til ikke bare å bruke en billig mutter...?) til 1/2'' - 28 UNEF gjenger?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har gjort akkurat det samme og jeg tror jeg vet hvorfor du ikke fikk med beskytter. Den børsemakeren jeg brukte hadde ikke tapp i disse gjengene noe jeg syntes var rart helt til jeg etter gjentatte forsøk også måtte gi opp å finne noen som kunne lage en fin beskytter til meg og har endt opp med en fiberhylse uten skikkelig gjenger. A-Tec gutta sa de skulle lage en, men gjorde det aldri. 1/2"28 er noen forbanna drittgjenger spør du meg. Eneste måten jeg kunne gjøre dette på var å bruke en del hundrelapper til å kjøpe en tapp selv så finner du en så si fra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte nettopp en CMM4 demoper fra A-tec. Og der fulgte det med en gjengebeskytter. I plast riktignok. Men godt nok til jeg får laget en i metall. De burde altså klare å skaffe deg en, såsant dimensjonen stemmer da.

Link to comment
Share on other sites

Sendte mail til Anders i A-tec og spurte om de hadde gjengebeskytter. Det hadde de ikke, så jeg står fortsatt uten. Litt irriterende ja, jeg har ikke lyst til å ødelegge gjengene ved et uhell. :-( Har sendt mail til Alms uten å få svar.

 

Hvordan gjorde du det med den fiberhylsa?

 

Origo: Har du kanskje en annen gjengedimensjon? Det står på innsiden av innerste modul hvilken du har (rundt hullet for kula. Skitnes fort igjen, så du må kanskje gni litt).

Link to comment
Share on other sites

Det som skjedde var at børsmakeren til Villmarksenteret på Jessheim gjenget opp løpet og lovet og ordne en beskytter, men som sagt manglet tapp. Så tok jeg kontakt med A-Tec som hadde tapp, men som måtte overtales til å lage en fordi han hadde så dårlig tid. Så hørte jeg ikke noe på lang tid på tross av flere purringer til begge, men plutselig en dag kom det en fiberhylse i posten uten noe vedlegg eller avsender. Jeg har hele tiden trodd den kom fra børsemakeren på Jessheim, men det kan være den kom fra A-Tec. Jeg kunne godt tenke meg å få gjort dette pent siden dette er en veldig pen Sako 75 så vi kan feks finne en børsemaker som gjør det for oss begge for en pris som gjør at de kjøper en tapp hvis de greier å skaffe en.

Børsemakeren på Jessheim prøvde å skaffe en tapp, men hevdet at ingen av hans vanlige leverandører hadde tapp i disse gjengene og jeg tror det var sant fordi en annen person som også er i bransjen forsøkte å hjelpe meg med det senere uten å lykkes så dette er utvilsomt noe sære greier.

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke hvilken kvalitet den tappen der er, mest sannsynlig "europriskvalitet"...

Den tappen jeg hørte på pris etter var gjennom Verktøysenteret og det er skikkelig kvalitet som man kan stole på.

Om jeg får dekt 650,- så er det greit, da bestiller jeg tappen og har den på mandag.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Man behøver ikke gjengetapp for å lage ei slik hylse. Gjengen kan dreies med et gjengestål(HSS) for innvendig gjenge og det har vel de fleste børsemakere vil jeg tro. Det må brukes gjengemikrometere, utvendig på pipegjengen og innvendig ved gjengedreiingen.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Man behøver ikke gjengetapp for å lage ei slik hylse. Gjengen kan dreies med et gjengestål(HSS) for innvendig gjenge og det har vel de fleste børsemakere vil jeg tro. Det må brukes gjengemikrometere, utvendig på pipegjengen og innvendig ved gjengedreiingen.

For det første så er det ikke alle som har så små holdere at du får dem igjennom et hull på under 12mm og for det andre så bruker vi HM fullprofilerte gjengeskjær idag...ikke HSS!

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Skal vi kanskje få til en fremdriftsplan her, da? Jeg kunne tenke meg å få prisen litt lavere enn det den ser ut til å bli nå.

 

Hva med å gjøre det ting i denne rekkefølgen:

 

1) LongRange oppgir følgende:

a) Hvor mange slike beskyttere han gidder å lage

b) Prisen han ønsker pr stykk basert på dette maksantallet, råvarepriser, utstyr, porto, arbeidsinnsats etc

 

2) Vi bruker denne tråden til å fiske etter flere interessenter opp til dette maksantallet utover meg selv, Springer og Griffen som så langt har meldt sin interesse.

 

3) Vi overfører penger til LongRange som bestiller utstyr, lager og sender til oss, basert på antagelsen om at LongRange er en hederlig og arbeidsom fyr, noe han helt sikkert er.

 

Kunne dette vært en aktuell fremdriftsplan folkens?

 

Muntjac

Link to comment
Share on other sites

Synes det er skammeligt at ikke børsemakere som gjenger for dempere ikke kan levere med

skikkelige gjengebeskyttere.

 

Har selv fått 2 løp gjenget og etter masing 100 ganger så kom det endelig 2 simple plast dingser

i posten. 3/4 år etter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med dem som undres litt over at børsemakerne ikke leverer slikt sammen med gjengejobben, eller for den saks skyld sammen med demperen.

Prøv for eksempel å søke etter "Silencer Adaptor Thread Protector" på nettet, så dukker det muligens opp noe til under hundrelappen. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg bestilte tappen men har av en eller annen grunn ikke mottatt denne enda....er sikkert like rundt hjørnet.

For de som er intressert så kan dere sende meg ønsket diameter og lengde på PM, prisen blir kammeratslig! ;)

 

Kan lage både i vanlig stål, rustfritt, messing og alu...med eller uten serratering.

Link to comment
Share on other sites

Dette må da vel være en enkel sak?! Et hvem som helst mekanisk verksted vil kunne lage dette om de har utstyret, prislappen blir nok bedre jo flere dere bestiller...? Eller tar jeg skammerlig feil? Er da bare og kjøpe opp en hylse i daimeteren, å gjenge den opp med tappen. eventuelt dreie ned om man ikke finner noe som er i riktig str.

Link to comment
Share on other sites

nogenlunde rett klarer man da fint med en centralizer.. det er vel bare snakk om en cm el? så om det blir bittelitt skjeft vil jo bety nada, ved mindre dere skrur detta på en 100,000 kr børse. om den bare skal tjene til og beskytte eller også være fin. Men skal ikke legge meg oppi deres prosjekt. ville bare nevne at det var en mulighet. et verksted som lager deler til offshore vil ha en slik tapp. nesten garantert. vi har i allefall.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

LongRange, veldig hyggelig at du har lyst til å gjøre dette. Jeg har imidlertid bestilt gjengebeskytter fra www.riflegear.com.

 

Siden jeg først var på handletur bestilte jeg en flammedemper/rekyldemper også. Überharry, selvfølgelig, og jeg vet ikke hva jeg skal med den. Var bare nysgjerrig. Det eneste må være når jeg skal selge rifla og ta bilder til Finn, flammedemperen på svartrifla kan sikkert lokke en eller annen voksen fjortis med combatfetish. :-D

 

http://www.riflegear.com/c-35-muzzle-devices.aspx

 

Ikke mottatt varene ennå, så jeg vet ikke hvordan riflegear er å handle med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...