Jump to content

Hagleammotest, HER ER RESULTATENE


Eirik

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Vilt er en ting,papir no annet!Og vilt med hagle skytes som regel på 15-40meter.Selv skyter jeg skjelden på mer enn 25-30m.Test av inntrengning bør da testes på ca 30m for å kunne si om patrona er god nok til jakt..Etter min mening,og det er min personlige mening etter endel testing,andre kan mene no annet:Men sink burde ikke brukes på større vilt enn due/rype og max 20m avstand!Samme med Eley rype vismut,godt skuddbilde,men dårlig effekt,og lav hastighet.Flere jeg kjenner har også hatt problemer med vismut på større vilt,hare,tiur osv.elendig inntrengning!Eneste som kan måle seg med bly i effekt/inntrengning,bløte hagl osv er Tungsten Matrix.God erfaring med Nitedal rype og ekspress

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens.

Jeg har lagt ut resultatene her til alles nytte. Diskusjoner på:

hva som er bedre enn hva

"jeg tror at i vilt så..."

"jeg skyter kun livreddfugl i dødsangstfrykt på minimum 50 meter +"

"testen burde vert gjort på 30 meter fordi...."

"papir er tull...!

 

Er det så kjipt å få resultater så ikke les de. Seriøse spørsmål kan jeg besvare på PM.

 

Trenger noen forklaringen på hvorfor 20 meter og ikke 30 meter så er den her:

 

:arrow: Flere hagl i katalog på 20 meter gir bedre grunnlag

:arrow: 20 meter er anbefalt for stålhagl og av meg på sink, og en får tilpasse jakten der etter

:arrow: Suger ting i vinkel på 20 meter så suger det i vinkel på 30 og

 

Usikkerhetsmoment i dette:

:arrow: Et tyngre material vil være bedre på lengre avstand, hvor grensen for stål mot tungsten går er jeg ikke sikker på

 

Edit: jeg kan ha trykket litt hardt på avtrekkeren i starten på innlegget, men begynner desverre å bli lei av at alle tråder skal dynges ned med kritikk og usakligheter, denne tråden er ikke ille enda, men jeg lar det stå.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

dani_el: Tja si det, de har testet en del andre merker, fokuserer på litt andre ting enn meg. Jeg ser mest på inntrengningen, de boksene jeg har blir kun brukt der faren for rikosjett ikke kan unngås ved sink, eller der skogeier ønsker myke hagl.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke testa så mye, men jeg har mislikt tanken på knallharde hagl i haglene mine. Så jeg har brukt Rio Venatum i 12 og 20. 36 gram med 3,3 mm i 12'ern og 28 med samme størrelse i 20. Har kronografert, og fått rundt 400 i 12 og rundt 360 i 20. Effekten har vært helt OK på skogsfugl(orrfugl) hare og rev. Har skutt 4 rådyr med Rio Venatum BB, med godt resultat.

Til duene bruker jeg rett og slett vanlige trappatroner, selv om de er harde.... funker det,bare jeg treffer..

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk bra test Eirik!! Det er alltid digg å få servert skikkelig fakta!

 

Til dere som kritiserer testen for at den ikke er gjort på 30m så foreslår jeg heller at dere gjør noen tester selv på 30m og er like hyggelig som Eirik og publiserer det for oss andre her på Kammeret. Men det tar jo selvfølgelig litt mer tid og energi enn å skrive et innlegg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Flott arbeid!

 

Jeg har ingenting å utsette på testen, men stusser litt over konklusjonen jeg også.Spesiellt "Vismut er ubrukelig til jakt".

 

Årsaken til at vismutpatronene kommer litt dårlig ut, er ikke metallet, men det faktum at Eley lader alt for slapt. De har utgangshastigheter under 400 m/s, ment nitedal sink har rundt 450 m/s. Husk at sink er enda lettere enn Vismut og taper hastighet/energi raskere. Det ser en vel på antall hagl på side 300 også.

 

Anbefaler Rio Venatum Bi til rypejakt. Vismutpatroner med over 400 m/s.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Fantastisk trå..ænkelt og greit,

 

Men kun æ ha fått plaga dæ med et s.mål? Æ e aktiv skytter og jeger,hagel!

Kun du ha tadd en tellsvaranes test av trap-amo? Svar mæ gjærna på PM.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei

Har nå brukt ammoen hele høsten, og det ser ut til å være gode greier. Skal prøve å teste noe Rio og Kent i tunge myke utgaver for å finne et rikosjettfritt alternativ, det erhva jeg ennå savner. Dueammoen har vert suveren, 2,2 skudd pr due i snitt i høst, og en del av det er ikke ammoen sin skyld. Har tidlig i sesongen gått ned ett hakk på stålhaglene, men utover høsten ble det 2 på andejakt og med Federal sin ammo.

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic, men hva er haglene i Federal heaviweight laget av??

Syk inntrengningsevne i de i hvertfall.

Det er en wolfram-kompositt, men de har tydligvis høyere prosentandel wolfram (Tungsten på engelsk) enn endel andre produsenter. Alikvell et stykke bak TSS...!

Link to comment
Share on other sites

Takk for flott initiativ og vel utført test!!

 

Er enig i at det hadde vert interessant med en test på 30, og gjerne 40 meter også. For eksempel en telefonkatalog i senter som måler gjennomtrenging, og større papirbakgrunn som viser spredning.

 

(hvis noen andre vil plukke opp hansken og ta det videre :roll: )

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 month later...

jeg har en test på gang, får se om jeg får skutt i dag eller om det må bli en annen dag, da blir det bare snakk om å teste hastigheter og spredning, testes med 3 forskjellige choker. har noe reste med bly (nei, det er ikke patronsamlingen min som skytes opp, men rester av jakt ammoen) som skal testes for å sammenlikne dekningsbildet opp mot stål.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...