Jump to content

Lee Collet, bruk og innstillinger??


Ole_Netland

Recommended Posts

I dag kom det ett lee diesett i 6,5x55 i posten, passet perfekt, for i dag åpner skytebanen her og jeg må lade opp litt snadder, hva passer vel bedre da enn å starte sesongen med å slippe å smøre hylser og alt slikt.

 

dien ble rast tatt i bruk og det var en fryd å bruke den, lett og greit i bruk og null tull slik jeg stadig har med min Rcbs die, men, så skulle jeg sette i kuler, og syntes flere av hylsene hadde dårlig hold på kulene, noen kuler kunne jeg ta ut med fingrene igjen mens noen få var harde å få ned. alle hylser er av samme fabrikat og skutt ca like mange ganger. noe forklaringer til dette? mener å ha lest for lenge siden at det var styr å få stilt inn disse diene her, men kan ikke si jeg merket noe til det, eller er det noe vesentlig jeg har glemt her, det var jo bare å stille slikt at "innmaten" ble dyttet opp litt så det ble klem på halsen. det er så at denne dien skal presse hele halsen og ikke noe annet? ser at noen av hylsene blir "skrapt" nederst på helasen hel ned til overgangen til skulderen, er dette rett?

 

fikk nå bygget sammen noen patroner så jeg er klar for i kveld, men kan jo være greit å få rettet opp i brukerfeil før det blir rutine :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du HAR skrudd dien 1-2 runder ned etter kontakt med hylseholder? Colleten har ingen justeringsmulighet som på vanlige dier, det er senterdoren som bestemmer hvor mye halsen presses. Hvis du får ujevnt hold kan det tyde på at du ikke presser hardt nok.

Link to comment
Share on other sites

ja, blir vel en vanesak det. kan jo nå og ha litt å si med at ladebenken "gir litt etter" men ny og mer solid benk for pressa vil bli montert i løpet av uka, og den skal ikke gi etter en milimeter samme hvor mye jeg tar i, så da blir det letter å kjenne når colleten er der den skal.

Link to comment
Share on other sites

Har 4 stk i div kalibre og alle har hatt behov for justering som beskrevet ovenfor. Dersom det ikke gjøres, er det en viss fare for at aluminiums "proppen" på toppen av dien gir etter for presset. Ellers er det et ypperlig verktøy.

Link to comment
Share on other sites

ja, blir vel en vanesak det. kan jo nå og ha litt å si med at ladebenken "gir litt etter" men ny og mer solid benk for pressa vil bli montert i løpet av uka, og den skal ikke gi etter en milimeter samme hvor mye jeg tar i, så da blir det letter å kjenne når colleten er der den skal.

Jeg for min del stiller inn dien slik at den har fullt press mot hylsehalsen akkurat i det pressa bunner. LEE advarer mot dette ettersom man skal vite hva man driver med - ellers tyter aluminiumsskruen på toppen av dien ut av gjengene*. Men, ved å stille inn pressa/dien slik, synes jeg den er mye enklere og ikke minst raskere å bruke - så får jeg heller bruke et snaut minutt ekstra på å justere den perfekt. På noen av pressene mine har jeg bajonettfatning til diene, og da er de jo ferdig innstilt en gang for alle. Uansett; lykke til med en av de mest geniale diene som noensinne er oppfunnet - du blir godt vant med den snart, og da tipper jeg at den kommer til å være også en av dine favoritter.

 

* Siden denne skruen er av aluminium, er det faktisk bare denne som skades, og ikke noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Har mest lyst til å skrive "+1" Morten.

 

Dette er nøyaktig samme metode som jeg bruker, det fungerer perfekt.

Ved å stille inn dien på denne måten slipper en å rive benken og pressa i filler ved sizing. Ikke at en må det for å presse inn messingen, men det er mye enklere å ha "kontroll" på det en driver med med denne metoden. "Proppen" på toppen av dien lider heller ingen overlast.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med Morten i at man skal være litt forsiktig med slikt, på en presse som går "over toppen" vil man kunne få for mye kraft og rive ut toppskrua (jeg vet det av erfaring). Men jo tettere opp mot øvre dødpunkt man justerer seg jo mindre kraft trenger en å sette på armen, så lenge en bruker fornuften bør det gå bra.

Link to comment
Share on other sites

Men dersom ein monterer denne dia i ei presse som Dillon 550 så kan ein vel ikkje stille det inn slik at den går over toppen ?

Da får ein jo ikkje noko referansepunkt for setting av kulene sidan dei andre stasjonane er basert på full bevegelse av pressa

Link to comment
Share on other sites

Bare sånn at jeg ikke misforstår her: dia skal skrues inn til den bare tar borti hylseholderen og så 1-2 omdr.inn ikke sant, ikke skrues inn til en kjenner motstand så 1-2 inn?? Jeg justerer min etter det første alternativet og har vanskeligheter med å kjenne noe som helst når pressa er på topp....

Link to comment
Share on other sites

1-2 runder er bare en retningsgivende verdi, du skal skru forsiktig inn, trinn for trinn - akkurat til hylsehalsen presses tilstrekkelig mot mandrellen. Ikke mer. Ikke mindre. Dette betyr at du må ha et begrep om hva du driver med og hvordan dien fungerer, og inntil du vet det må du prøve deg forsiktig frem. I små trinn:

 

1. Monter hylseholder, sett pressespaken i nedre posisjon (HELT ned) og la den stå der.

2. Skru inn dien til den stopper i hylseholderen

3. Finn frem ei hylse som skal halspresses, mål halsdiameteren og notér målet

4. Før pressespaken i øvre stilling og sett inn hylsa

5. Skru dien litt ned - eksempelvis 1/2 omdreining, lås den og press hylsa (hetta støtes ut)

6. Ta ut hylsa og mål halsen, er den tilstrekkelig presset er hylsa ferdig og klar for omlading

7. Er den ikke tilstrekkelig presset (ikke godt nok hold på kula), skrus dien litt lenger ned

8. Press på nytt, mål hylsa

9. Er den tilstrekkelig presset er den ferdig, hvis ikke; rykk tilbake til punkt 7

10. Osv

 

Hele poenget er at du må føle deg frem når du skal lære å bruke en slik die, men her har du ihvertfall fremgangsmåten jeg anbefaler. Hovedårsaken er som sagt at det er mye enklere og raskere å bruke dien siden man ikke trenger å tenke på tilført kraft. I tillegg får man likt press hver eneste gang - uten behov for å "føle" seg frem. Likt hold på kula = jevnere ammunisjon = bedre presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Korrekt. Dien er en spennhylse som klemmer halsen sammen mot en dor, og det er derfor ikke mulig å presse for mye. Med litt erfaring vil du kunne kjenne at halsen klemmes sammen før bevegelsen stopper, når dette punktet er nådd vil videre pressing bare belaste toppskruen.

Prøver du å justere den som en vanlig die (skru inn til den tar nok) gir bare krøll siden dette vil være avhengig av halstykkelsen. Den eneste måten dien kan gi konsise resultater er ved å presse til det sier stopp. Grunnen til at de anbefaler å skru dien 1-2 runder ned er rett og slett for å begrense kraften litt, dette er spesielt viktig på presser hvor stempelet går over øvre dødpunkt da det området gir bortimot uendelig utveksling.

 

De to største feilene man kan gjøre er:

 

1. Presse hardere for å få bedre hold på kula. Du kan presse til toppskrua ryker uten at det hjelper, har man for dårlig hold må man pusse ned doren litt.

2. Presse hardere for å få lettere kamring. Dette er en ren necksizer og vil ikke sette skuldra tilbake uanfaensett hvor hardt en presser.

 

Når det gjelder progressive presser har du et godt poeng, LabRat. Variasjoner i messingen vil det neppe gi store avvik, "utvekslingen" i dien er såpass stor at det skal være ganske ekstrem forskjell i halstykkelse før det gir merkbare avvik i settdybde på kulene. Men du kan ikke uten videre kjøre pressa uten en hylse i kalibreringsdien, da kan settdybden bli feil.

 

Som dere ser er jeg ikke helt enig med Morten her. Det er normalt sett en svært dårlig idé, men jeg gjør et forsøk likevel :lol:

Link to comment
Share on other sites

Presisering: Jeg forutsetter at mandrellen er justert til riktig dimensjon! Det kan man "føle" seg frem til ved å bruke Fulmens fremgangsmåte. Men når det er gjort, og man skal lade med dien, synes jeg det er vesentlig bedre å bruke den slik jeg har beskrevet. Ved å stille inn dien i pressa slik at den klemmer hylsehalsen før pressa bunner, vil man få variasjoner i holdet med mindre man tar i hardt nok hver gang. Presser man "for" hardt, vil det ikke spille noen som helst rolle, men presser man for løst, vil det gi avvik i holdet på kula.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at man må presse nok for å få jevnt resultat, men det må du også med din metode. Hvis ikke vil du bare kalibrere halsen til likt utvendig mål, og da vil holdet variere med halstykkelsen. Jeg vil tro at du med din metode justerer dien til den akkurat bunner og lar svikt i systemet ta opp variasjonene.

Link to comment
Share on other sites

vel, da har jeg etter å ha lest tips her i tråden flere ganger blitt venn med dien :wink: og dette må sies å være en genial ting, at jeg ikke har kjøpt den før...

 

men, (ja der er alltid ett men) jeg er jo ny på dette med bruk av slike halspressre, så ett par spørsmål som surrer i hodet mitt er da:

Har hylse lengde noe å si i denne sammenheng? må de trimmes oftere pga dien?

 

Kan jeg bare halspresse de til hylsene er "oppbrukt", eller må de i "gamledien" med jevne og ujevne mellomrom?

 

greit nok at denne dien bare klemmer inn halsen, skulder blir urørt, men vil skulderen bare tilpasse seg kammert og så bli der resetn av levetiden? tenker da på hylser som er litt trege å lukke sluttstykke på, vil de forbli slike eller blir de verre og verre når jeg bare bruker halspressing?

Link to comment
Share on other sites

Colleten fungerer uavhengig av hylselengde, så der har du ingenting å frykte. Når det gjelder skulderen må du forvente at hylsene kan begynne å kamre tregt etter en del omladinger. Da er det en runde gjennom "gamla" og på'n igjen.

 

Og ja, når man oppdager den så lurer man virkelig på hvorfor en drøyde så lenge.

Link to comment
Share on other sites

Skulderen vil flytte seg fram etter hver avfyring slik at før eller senere vil ikke hylsen kamre. Da må du ta den en tur i helpressingsdien (og sannsynligvis trimme lengden etterpå).

Mitt tips i denne sammenhengen er Redding body die. Den flytter kun skulderen på hylsa tilbake og lar resten være. Man slipper også ekspanderknapp, smøring inni hylsehalser, skjeve hylsehaler og fandens oldemor. Oppå det hele koster en slik die bare et beskjedent antall fjelldollar. Løp og kjøp. :)

Link to comment
Share on other sites

Colleten fungerer uavhengig av hylselengde, så der har du ingenting å frykte. Når det gjelder skulderen må du forvente at hylsene kan begynne å kamre tregt etter en del omladinger. Da er det en runde gjennom "gamla" og på'n igjen.

 

takker og bukker, må bare se til å få tak i ny "innmat" til gamla da. bøyde dingser mumle mumle....

 

 

Skulderen vil flytte seg fram etter hver avfyring slik at før eller senere vil ikke hylsen kamre. Da må du ta den en tur i helpressingsdien (og sannsynligvis trimme lengden etterpå).

Mitt tips i denne sammenhengen er Redding body die.

 

Hvem forhandler denne dien til en ok pris her i landet?

Link to comment
Share on other sites

jeg har hatt slike dier siden 1999 eller 2000 (husker ikke helt) i kalibre jeg skyter konkurranse med (308w og 6,5X55) og har ladet tusenvis av skudd med disse diene. jeg lader nok godt over 90% av skudda med necksizing, er bare når jeg bytter løp, eller får hylser av en kompis at jeg avogtil må gå den tunge vegen og helpresse.

jeg har justert dien slik at pressa går til topps og stopper av seg selv mens dien presser halsen nok. dette gjør at alle halse blir presset likt og har ikke merket variasjoner på pressingen.

denne ammoen blir helt topp, og jeg kan ikek tenke meg å kjøpe en gammeldags necksize die om jeg kan få tak i collet i kaliberet jeg skal lade. eneste man må gjørav og til er å huske å smøre glideflatene i dien. dette gjør jeg kansje pr 500-1000 pressede hylser i dien. om man ikke gjør dette, kan dien låse seg og lage "the unique doble radius shoulder" på hylsene. en kompis opplevde dette etter 2000 hylser uten smørning av dien. da måtte han demontere dien for puss ;)

 

forresten, jeg har slipt med mandrellen noen hundredeler på mine slike dier. liker litt godt hold på kulene jeg ;)

Link to comment
Share on other sites

takker og bukker, må bare se til å få tak i ny "innmat" til gamla da. bøyde dingser mumle mumle....

 

Skal vi prøve å være litt mer presise? Dette kan tolkes på mer enn en måte.

 

okay, skal prøve å være litt mer preseis, siste gang jeg ladde 6,5x55 før jeg fikk denne lee collet så dro jeg av ekspanderen på Rcbs dien, så gjengene der er "blanke" la på gjengetape men holdt ikke, er bare å huske å kjøpe ny inmat neste gang jeg er hos børsemakeren.

 

 

Tror Skytesport/Jakdepotet har Redding Saker&Ting. imidlertid koster den ikke all verden hos Midway heller

var ikke ille pris det, før høre med castor om han skaffer slik så kan jeg få det med på neste bestilling kanskje :wink:

 

 

takker for tipsene Høggeren, det med å smøre den var nytt for meg, skal gå å gi den litt olje med en gang. :D

Link to comment
Share on other sites

jeg pleier å smøre spennhylsa(oppe,der den er konisk) der den møter det sylinderet som er over den og presser den sammen. du ser hvor disse arbeider mot hverandre. brukte noe sort grafitt/moly fett for drivknuter på bil der. hjullager fett kan og brukes. men har også brukt tykk olje som ikke renner når jeg ikke har hatt et eller annet fett for hånden.

Link to comment
Share on other sites

Tok meg faktisk bryet med å smergle de konene skikkelig, gjorde det mye lettere å føle når splitthylsa klemmer ned halsen. Ellers er Biltemas drivknutefett et ypperlig smøremiddel, bruker det på mye rart selv.

 

Og Ole, les det du skrev eeeen gang til. Tenk koffert. Og ha meg unnskyldt for infantil humor.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til å smøre glideflatene som høggern nevner, kan jeg anbefale å polere flatene også. Jeg gikk over med fint smergelpapir (korning 1500) og olje. Med smøring av de polerte glideflatene og sliping av den innvendige doren i tillegg, gir mine Collet'er godt kulehold med et minimum av kraftbruk.

Og det uten at selve hylsa har sett snurten av smøring. :D

 

EDIT: Jeg tror jaggu jeg og Fulmen kan melde oss på NM i synkronskriving :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Tar denne tråden litt frem igjen for et par spørsmål jeg...

Jeg har 2 collet dier i 223, og 3006. Tok disse med meg ut i nordsjøen på jobb siden jeg vil slipe litt av mandrellen da det var litt lite hold i kula, samt jeg tenkte å lage et par ekstra toppskruer. Er det noen som har nøyaktig mål på mandrell som gir "passe" hold på kula i disse kalibrene?.. Jeg kan såklart pusse mandrellen når jeg kommer hjem og prøve meg frem, men det er så mye mere tilfredsstillende å få gjort sånt i arbeidstida og med ordentlig utstyr... 8)

Link to comment
Share on other sites

Tar denne tråden litt frem igjen for et par spørsmål jeg...

Jeg har 2 collet dier i 223, og 3006. Tok disse med meg ut i nordsjøen på jobb siden jeg vil slipe litt av mandrellen da det var litt lite hold i kula, samt jeg tenkte å lage et par ekstra toppskruer. Er det noen som har nøyaktig mål på mandrell som gir "passe" hold på kula i disse kalibrene?.. Jeg kan såklart pusse mandrellen når jeg kommer hjem og prøve meg frem, men det er så mye mere tilfredsstillende å få gjort sånt i arbeidstida og med ordentlig utstyr...

Ingen?...

Originalt mål er 7,77 og 5,65mm. Vil tro at det er nok å ta av ca 5 hundredeler, men hadde vært greit hvis noen hadde nøyaktig mål..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Ser dette er en gammel tråd, men godt med litt gjenbruk!

 

Leser det at med lee collet så må hylsene være skutt i eget våpen. Hva er egentlig grunnen til dette? Har mottatt en del (2000) hylser i 6.5x55 fra en kompis. Hylsene er skutt i Sauer STR, og jeg har en Sauer 202 med Sauer løp. Vil disse da trenge helpressing først?

 

Hvordan er det forresten med hylsetrimming når jeg halspresser, har lest at hylsa strekker seg enda mer og at det er mye mindre enn vanlig. Noen som vet sikkert hva som stemmer?

Link to comment
Share on other sites

Om alle hylsene du har mottatt er skutt i samme våpen og dem kamrer i våpenet ditt så går det greit å bare halspresse dem. Problemet med pellehylser kan være at dem er skutt i et våpen med litt rommere kammer og derfor kamrer tregt eller ikke kamrer i det hele tatt. Det er jo noe vi for enver pris ikke vil oppleve på et oppfølgingsskudd...

 

Jeg har skutt mine remingtonhylser i 223 rem med rimelig spreke ladninger 10 ganger nå med kun halspressing og dem er enda ikke trimmet en gang siden jeg tok dem i bruk. Jeg bruker collet til mange kalibre og det reduserer trimming til et minimum.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hehe, deilig å se at det ikke bare er jeg som henger på kammeret en lørdagskveld! Siden de er skutt i et Scan kammer, regner jeg med at mitt kammer er litt rommere. De hylsene jeg har prøvd til nå, har alle kamret greit. Så då kan jeg anta at dette vil gå bra? Høres jo veldig logisk ut, men vil være sikker på at jeg ikke overser noe.

 

Dette gjelder kun treningsammunisjon. Jaktammo helpresses og testes i kammer, med tennstempel ute, før jakt for å være sikker :)

Link to comment
Share on other sites

Sjøl bruker jeg colleten til jaktladningene også. Funksjons tester kamring av hylsene før krutt og kule kommer i.

Sjøl skyter jeg hylsene 6 ganger før de begynner å kamre litt treigt, da hel-presses og trimmes hylsene. Da skytes de 6 ganger til før de kasseres.

 

Jeg smører falsen i klemhylsa (colleten) med motorsykkelkjedeolje en gang i sesongen. Liker denne oljen godt pga klebrigheten.

 

Mandrellen sliper jeg ned til ønsket kulehold, men for de som ikke tør å slipe sjøl er det mulig å få kjøpt underkalibrerte mandreller som gir perfekt kulehold med en gang. En kan nesten si det sånn at de den mandrellen som følger med er en "custom" mandrell der du selv bestemmer kuleholdet i hylsa .

Personlig synes jeg Lee collet er det mest geniale som er funnet opp av dier! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...