Jump to content

Krutt med posten


kjella

Recommended Posts

Krutt er pr definisjon ikke eksplosivt. (Mener jeg å ha lest i ladeboken)

Fenghetter derimot, er eksplosive og kan ikke sendes i posten.

 

 

Tror du må sjekke en gang til. Krutt er ikke et HØYeksplosiv, men definitivt et eksplosiv som går under betegnelsen LAVeksplosiv. Like fullt er det et eksplosiv og med de restriksjoner dette innebærer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Fikk TENNHETTER i posten i dag. Patroner har jeg fått flere ganger. De har jo både fenghetter og krutt. Disse pakken er merket med et symbol for farlig gods.

 

Ang. dette. Hvor mye tåler fenghetter? Fikk 2 x 100, ca. halvparten fra den ene esken lå strødd inne i pakken og faktisk mellom pakken og gråpapiret. Tenker da på hvor pålitelige de vil være til bruk.

 

Edit: Er det dumt å poste dette online? Om så er, be meg slette dette.

 

423.png

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

http://no.wikipedia.org/wiki/Fenghette

 

"I moderne ammunisjon til skytevåpen benyttes også fenghetter. Patronen utstyres med en fenghette bak som så skal antenne resten av sprengstoffet i patronen. Slike fenghetter antennes ved slag fra våpenet sitt tennstempel. De inneholder et stoff som er følsomt for mekanisk påvirkning. I dag brukes ofte en blanding av magnesium og krutt. Magnesium gnistrer ved selv den minste friksjon. Og vil da også antenne kruttet i fenghetten. Fenghetter er prinsipielt det samme som flinten i lightere, der flinten skal antenne brenngassen."

 

Gud hjelpe oss!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...