Jump to content

Kikkertvalg...


CanadaJeger

Recommended Posts

Jeg har sett på ei riflepakke; HOWA 1500 i 308W. Jeg har tenkt å kjøpe den med en Weaver Grandslam kikkert, 3-10 x 40 fra jaktdepotet. Den kommer med duplex retikkel om annet ikke er spesifisert...

 

Jeg har tenkt å bruke denne rifla hovedsaklig i elgjakta og på rådyr. Men jeg kunne også tenkt meg å ha en kikkert jeg kan bruke på gås, tiur og rype. Er det noen som har erfaringer med kikkerten, og hvilket type retikkel jeg burde velge for at den også skal duge på mindre dyr. Vil for eksempel ikke at en tiur på 150 meter ligger under en fet strek inne i sikte...

 

Tilleggsspørsmål: Er det noen som har noen anbefalinger av 308W ammo for tiur, gås og rype?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Å jakte elg, rådyr og tiur med et duplex retikkel er OK så lenge det er

under 100m og det er ikke noe problem opp til 150m for elg og rådyr.

 

Det er ikke anbefalt å jakte tiur eller gås med duplex, for da vil du ikke

se fuglen. Et cross hair retikkel med dot er svaret.

 

Å jakte med en distanse på 150m med 40 objektiv er problematisk dersom det

er overskyet.

 

Jeg anbefaler også at du går fra 10 til 12 når det gjelder forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Et cross hair retikkel med dott kan jeg være enig i at vil være fint til fugl, men hvordan vil dette fungere på en stor elg når det brgynner å skumre? føler kanskje trådene blir litt spinkle til dette.

 

Tysk nummer 4 er jo gjerne det de fleste har på sine kikkerter, og jeg ser ikke at det skal være problematisk å bruke dette retikkelet til fuglejakt. Jeg har hvertfall skutt gås med det. Duplex retikkel liker jeg imidlertid ikke, blir for mye kraftige stolper, men det er min mening.

 

På min hjorterifle har jeg tysk nr 1 retikkel med lysprikk. Dette siktet er jeg også veldig fornøyd med til storvilt, men til fugl på lange hold er det en fordel med tynnere tråd inn mot senter i kikkerten.

 

http://wingevapen.no/images/leupoldreticles.jpg

 

Her er en adresse hvor du kan se forskjellige retikler å finn eut hva du helst kunne tenke deg :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode innspill...

 

Ser jeg kan få kikkerten i mil dot. Kan ellers få den i target dot/MOA dot... Er det noen som har erfaringen med denne type retikkel på fugl? Og blir det for veikt for storvilt?

 

Og kom gjerne med ammo forslag for 308W på fugl.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder 308 win til fugl så synes jeg du skal gå for helmantel... Jeg har for få fugl på nakken for å konkludere med noe, men en gås truffet i brystregionen med helmantla 308 kule kommer seg ikke derifra vil jeg tro, og samtidig blir kjøttødeleggelsene minimale.

 

Med 223 har jeg opplevd at kula bare har "gått gjennom" og fuglen har flydd til pokker i voll, men som sagt tror jeg ikke dette vil skje med 308 (det er nå snakk om stor fugl som gås)

 

Alternativt så er det å få tak i en kule som ekspanderer sakte, slik at ikke kjøttødeleggelsene blir for store. Mener rhino har noen gode sakteekspanderende kuler, men da er vel alternativet at du må lade selv.

 

Når det gjelder target dot/moa dot så er dette også svært spinkelt, og jeg liker ikke det. mildot kan fungere greit vil jeg tro, men jeg synes det blir mye "mas" med alle prikkene. Dette er noe du selv får vurdere. Som sagt mener jeg tysk nr 4 er tingen :D Du har ingen mulighet til å få kikkerten med det retikkelet?

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å få både i pose og sekk..blir det tynnere enn vanlig duplex,er det nærmest ubrukelig på alt når det er mindre lys(Skumring og tidlige morratimer)Kan ellers nevne at tysk 4 er det eneste jeg vil ha!Weaver er et gammelt godt merke,var noe av det bedre på 70tallet.Men var en periode at kvaliteten ikke var helt bra.90åra,hadde en 2-10x40 tror jeg det var.Tålte endel juling dog.I dag er de dyreste Weaver omtrent i klasse med Burris og rimeligere Leupold,Nikon vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke noe erfaring med weaver kikkerter, men jeg har hatt mye forskjellige,og billig jaktkikkert så hadde jeg kjøpt leupold vx2 3-9-50 med dupleks, da kan du skyte både elg og tiur.tysk nr 4 og medforstørrene retikkel så blir mye borte.men dette er litt hva du liker egentlig. og velge ret med crosshair og dot er greit det men med 1/8 dot så blir den fort borte i skummring er min erfaring.og 1/4 kan bli stor hvis du får 150-200m på tiuren,da blir den borte bak dotten.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Husk at forfatter of tråden CanadaJeger snakker om 3-10x40.

 

Overskyet = Dårlig lys @ 150m (tiur og rype jakt).

 

Utgangspupill:

 

Bushnell: 40mm / 24 = 1,7mm

 

Meopta: 44mm / 16 = 2,75mm

 

40mm/10 = 4mm @ 150m (Jack it up a bit)

 

Swarovski: 56mm / 10 = 5,6mm

 

Det er ikke særlig tvil om hvilket kikkertsikte jeg ville valgt for skumrings- og måneskinnsjakt. Det er selvsagt det siktet som viser seg å ha den dårligste skumringsverdien i denne sammenligningen. Skumringsverditallet forteller oss at høy forstørrelse og stor lysåpning er bra for skyting i dårlig lys, men det forteller oss ikke at høy forstørrelse er lite verdt hvis utgangspupillen er for liten.

 

 

Fra;

http://www.kammeret.no/portal/utstyrste ... kkertsikte

Link to comment
Share on other sites

Å jakte med en distanse på 150m med 40 objektiv er problematisk dersom det

er overskyet.

Det er ikke særlig tvil om hvilket kikkertsikte jeg ville valgt for skumrings- og måneskinnsjakt.

 

Det er enorm forskjell mellom overskyet vær, og skumring.

Link to comment
Share on other sites

En ting er den teoretiske skumringsverdien, noe annet er praksis og kvaliteten på linsene. Jeg har en smith&bender 1,5-6x42 som er 18 år gammel. Den er faktisk bedre i skumringen enn en 4 år gammel Nikon Monarch Gold 2,5-10x56 jeg også har, selv om denne teoretisk skulle være bedre.

Link to comment
Share on other sites

Gøy at det kommer opp diskusjoner og potensielle jaktsituasjoner jeg ikke en gang har tenkt på! Glad for at jeg la ut denne tråden for nå er jeg mye mer klar over alt som må taes i betraktning når en skal kjøpe kikkert!

 

Føler meg fremdeles trygg på kjøp av Howa 1500 i 308W, men begynner å lure litt om det kanskje ikke finnes en bedre allround kikkert for meg.

 

Hva er den beste allround kikkerten?

Link to comment
Share on other sites

............................

 

Det er ikke anbefalt å jakte tiur eller gås med duplex, for da vil du ikke

se fuglen. Et cross hair retikkel med dot er svaret.

 

Å jakte med en distanse på 150m med 40 objektiv er problematisk dersom det

er overskyet.

 

 

Her er to påstander som sier mye om "Moose on the loose" :wink:

 

Det er ikke anbefalt å jakte tiur eller gås med duplex, for da vil du ikke

se fuglen. Et cross hair retikkel med dot er svaret.

* Til info: Tiur og gås er faktisk fugler større enn en trost- ingen problemer med en dupleks, til og med rypa vil nok vises bra på full forstørrelse.

Han skal ha ett sikte, dupleks er godt egnet for hans kombinasjon av jakttyper, mens et crosshair er helt uegnet for elg....

 

Å jakte med en distanse på 150m med 40 objektiv er problematisk dersom det

er overskyet.

* Påstand nr 2 forteller jo helt klart at "Moose on the loose" er helt på viddene, og ikke begriper hva han/hun snakker om :wink:

 

Min konklusjon: Ikke hør på denne karen.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke anbefalt å jakte tiur eller gås med duplex, for da vil du ikke se fuglen. Et cross hair retikkel med dot er svaret.
Med all øvrig respekt: Dette er det reneste sludder og vrøvl!

 

Duplex-retikkel er jamt over tynnere og finere enn tysk #4, faktisk i tynneste laget for min smak, jeg foretrekker tysk #4 eller lignende retikler. Selv et medforstørrende tysk #4 er helt kurant til småvilt, selv om jeg foretrekker ikke-medforstørrende retikkel til småviltet. Jeg har ikke-medforstørrende nr. 4 på Zeiss'en som (av og til) sitter på drillingen. Jeg har skutt rype på 100m hold med det. På ryperifla har jeg Swarovskis #4A, ikke-medforstørrende og synes overhodet ikke det er for grovt for ei rype. På gåserifla satt det tidligere en Kahles med ikke-medforstørrende #4, og jeg har skutt en del gås med den. Nå sitter en SuB med medforstørrende P4 fine mildot på gåserifla, og det retikkelet er merkbart grovere enn ikke-medforstørrende #4 når kikkerten står på maks forstørrelse.

 

Cross hair med dot??? :roll: Får du ørlite dårlig lys -- og det hender det som kjent at man har i firetida om morran på gåsjakta -- så ser du pokker ikke retikkelet idetheletatt. Og hva skal du med dot'en? Den dekker mer av målet enn hva de tynne trådene i et vanlig retikkel gjør. Jeg har en mistanke om at den der frittgående elgen kanskje ikke har verdens mest omfattende erfaring :roll:

 

Til trådstarter, her er min mening: Skal du først og fremst jakte storvilt og kanskje i litt dårlig lys ville jeg valgt et litt grovt, gjerne medforstørrende retikkel. Skal du jakte mye småvilt ville jeg valgt et ikke-medforstørrende retikkel. De "grove stolpene" på tysk #4 er nema problema selv på småvilt. For ei gås eller en tiur på 100-200 meters hold (lengre hold bør du ikke skyte på før du er mye mer erfaren enn du er i dag) er det komplett uproblematisk. Selv ei lita rype vises godt i siktebildet med et ikke-medforstørrende "grovt" retikkel. På største forstørrelse dekker ikke de tykke stolpene mer enn 6-10cm på 100m, mens de tynne trådene i midten av korset dekker en knapp cm bredde på 100m. På et medforstørrende tysk #4 dekker de tynne trådene 1-2cm på 100. Du kan kanskje få litt problemer med å plassere korset på rett plass i bogen på ei humle, men på litt større vilt er "problemet" ikke-eksisterende ;)

Link to comment
Share on other sites

@Lobis (I stand corrected)....

 

Enig her Tysk nummer 4 er bedre når det begynner å skumre.

 

@asterix og sako 30-06 dere må lese hele tråden først...

 

Dårlig lys (ikke overskyet) mente jeg.

 

Jeg har respekt for deres meninger.

 

Man lærer mer hverdag fra mennesker med erfaring som dere.

 

Takk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har både en Leupold med Duplex (6x42 på salongen), og en med tysk#4 (2,5-8x36)

Det fine trådkorset i midten er likt på begge, ergo er #4 like god å prikkskyte med på eks. 150 meter som Duplex.

Mitt eneste forbehold er hvis Leupold har byttet konfigursajon på sine retikler de senere åra.

 

Forøvrig, meget god oppsummering av Sako 30-06 :!:

Lytt på han, han vet hva han snakker om basert på personlig erfaring og ikke noe han har lest i brosjyrer eller på internett

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke anbefalt å jakte tiur eller gås med duplex, for da vil du ikke

se fuglen. Et cross hair retikkel med dot er svaret.

 

Det der er baaaare tull og tøys! Jeg har kun brukt Duplex retikkel og har det både på Leupolden (3-9x40) og Zeiss Conquest (3-9x50) Hvis man ikke ser ei gås med Duplex, hvordan kan det da ha seg til at jeg kan prikkskyte på en klisterlapp på 100 meter med 9x forstørrelse..? Klart hvis gåsa er 1000m unna så kan det bli vanskelig. Har skutt på tomme 308-hylser på 100 meter uten problemer også

Link to comment
Share on other sites

Moose on the loose, trådstarter spurte om erfaring og råd om kikkertvalg på rifla. Når noen ber om råd har de vel et lite håp om at de som svarer vet litt om det de gir råd om. Du har så langt trampet i klavere - så å si i hvert eneste innlegg, så hvorfor ikke stoppe nå?

Jeg har sett på ei riflepakke; HOWA 1500 i 308W. Jeg har tenkt å kjøpe den med en Weaver Grandslam kikkert, 3-10 x 40 fra jaktdepotet. Den kommer med duplex retikkel om annet ikke er spesifisert...

 

Jeg har tenkt å bruke denne rifla hovedsaklig i elgjakta og på rådyr. Men jeg kunne også tenkt meg å ha en kikkert jeg kan bruke på gås, tiur og rype. Er det noen som har erfaringer med kikkerten, og hvilket type retikkel jeg burde velge for at den også skal duge på mindre dyr. Vil for eksempel ikke at en tiur på 150 meter ligger under en fet strek inne i sikte...

 

Så til trådstarter, til det bruket du oppgir er dette en grei pakke å starte med. Børse og kikkert holder til det aller meste. Personlig hadde jeg valgt en #4 i stedet for duplex om dette var mulig. Alernativet er muligens en Leopold VXll/lll 3-9x40/ European3-9x40 :wink:

Handler du hos jaktdepotet, så be de om å justere avtrekket før de sender børsa. :!:

Den pakken du nevner holder i massevis- til de aller fleste jegerne. Og til sikkert manges store overraskelse- du kan faktisk jakte med slike kikkerter om det begynner å bli skumt også, selv om hylekoret gjerne påstår noe annet.

Les også innlegget under optikk her på forumet: "Faktorer ved kjøp av kikkert"

 

Kjøp den pakken du, du blir helt sikkert fornøyd. Gutta på "depotet" er nok ikke så bortreist når de skal sette sammen en rimelig og bra pakkeløsning. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg sier bare: Slå til! Har selv Howa 1500 Houge men med annen kikkert og den sitter som F uansett vær, den er grei å bære, utrolig presisjon og løpet mitt ihvertfall gir god hastighet. Veldig god kolbekappe er det også så rekylen legger jeg ikke merke til. Det eneste med stokken er at den er myk så skal du bruke tofot er du nødt til å ha vugge på den ellers vrir du stokken og den tar i løpet og du treffer ikke der du sikter. Det andre minuset med stokken er at når du ligger med kinnet mot stokken når du trekker av så river det godt i kinnet. Dette har jeg løst ved å forhyøye kinnstøtta med litt glassfibersparkel of pusset den fin og god. Da ble alt så mye bedre. Går også an å tre over en sånn "patronholderstrømpe" for å slippe å oppleve for mye hud og gummi mot rekyl. Det er ikke så deilig

Link to comment
Share on other sites

 

Cross hair med dot??? :roll: Får du ørlite dårlig lys -- og det hender det som kjent at man har i firetida om morran på gåsjakta -- så ser du pokker ikke retikkelet idetheletatt. Og hva skal du med dot'en? Den dekker mer av målet enn hva de tynne trådene i et vanlig retikkel gjør. Jeg har en mistanke om at den der frittgående elgen kanskje ikke har verdens mest omfattende erfaring :roll:

 

 

@Sako 30-06

 

Langdistanse (>500m) skarpskyttere som skyter på mindre mål enn rype eller tiur, bruker ofte dot retikkel. Kanskje Sako 30-06 vet noe de ikke vet... :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

The CH-2 reticle is an efficient reticle, designed for high power and benchrest competition.

 

TECHNICAL SPECIFICATIONS:

 

Designed for long-range, high power competition, the CH-2 features a .200 M.O.A. dot on a .030 M.O.A. crosshair when measured at 22x. This .200 M.O.A. dot is calibrated for scored shooting on standard NRA high power competition targets.

 

This reticle was designed in response to extensive research conducted by Nightforce with the cooperation of the world’s foremost high power competitors. Nightforce is proud the United States Army Marksmanship Unit has chosen the CH-2 over all reticles for high power and benchrest competition.

 

USAMU’s use of this reticle in 5.5-22x56 NXS demonstrates Nightforce’s achievement in developing the best scope and reticle combination for the elite sport of long-range, high power competition.

 

FITS: NIGHTFORCE Models 5.5-22x50 NXS, 5.5-22x56 NXS, 8-32x56 NXS, 12-42x56 NXS, and 8-32x56 Benchrest, 12-42x56 Benchrest

 

http://nightforceoptics.com/nightforcescopes/RETICLES_OVERVIEW/RETICLES_DETAIL/CH2.pdf

 

 

Fra:

http://nightforceoptics.com/nightforces ... etail.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Added the link to the reticle pic

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Moose on the loose

Etter å ha lest profilen din er jeg meget overrasket- både over alderen og yrket. Når du selv opererer som rådgiver her inne på forumet så tillater jeg meg å gi deg et råd selv,- enda en gang:

.......................Når noen ber om råd har de vel et lite håp om at de som svarer vet litt om det de gir råd om. Du har så langt trampet i klavere - så å si i hvert eneste innlegg, så hvorfor ikke stoppe nå?

 

Dine innlegg her er særdeles dårlig reklame for deg selv, en som etter sigende driver et internettfirma innen bransjen. :shock: (Når jeg tippet alderen din bommet jeg faktisk med rundt 30 år :( -etter det du oppgir.)

:D Men når sant skal sies- innleggene dine gir jo tråden en stor humoristisk verdi :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har sett på den dot,en du viser til moose.

Slik jeg leser dette er den spesialdesignet for bench rest og konkurranseskyting.

 

Utgangspunktet til trådstarter var jakt, og jeg vil si med sikkerhet at selv om jeg fikk igjen det gode synet jeg hadde som 20 åring, ville jeg aldri tatt et slikt retikkel med på jakt.

 

Mot definerte skiver og mål fungerer det sikkert bra, men i en jaktsituasjon hvor viltet nesten går i ett med bakgrunnen og hvor lysforholdene varierer, ville jeg følt meg mye mer bekvem med et klart definert trådkors.

 

Uansett...jeg lærte da litt i dag og.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

"Nikko 3-9x40( 5 års garanti) ferdig montert."

 

 

Hos interarms tilbyr de Howaen med en Nikko Nightheater kikkert, og undrer om jeg burde velge denne kikkerten eller Weaveren. Holder fremdeles en knapp på Jaktdepotet pakka. Lest mye bra om Weaver og liker hvordan Grand Slamen ser ut...

 

Noen som har synspunkter på hvilken kikkert som er best, Nikko NT eller Weaver GS?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke uttale meg om nikko, men jeg har selv hatt en Weaver GS 3-9x40 med duplex og var kjempe fornøyd. Det er egentlig et veldig pent sikte synes jeg. Lite og lett, men svært effektivt. Eneste "problemet" er at 3 ganger forstørrelse kan bli litt i meste laget dersom man jakter i skog(men det er forsåvidt en smak sak). I tillegg får man montert det meget lavt på børsa, noe jeg mener er en fordel.

Den satt på en 30-06 som ble dratt med overalt(elg, rev, fugl) og jeg har aldri hatt noe problem med å ikke se dyret jeg sikter på. Tvert imot har jeg opplevd at på revejakt på natta har det vært mye enklere å få målet midt i kikkerten pga duplex retriklet sine tykkere stolper. I midten har jo ett duplex sikte uansett svært tynt retrikkel.

 

Kan som sagt ikke uttale meg om Nikko, men jeg vil anbefale Weaver på det sterkeste. Jeg mener at du får mye for pengen. Grand Slam siktet ble i 2004 kåret til optic of the year av NRA der på andre siden av dammen.(ja jeg vet det er noen år siden og at det sikkert er kommet ny teknologi på markedet siden den gangen, men det sier noe om kvalitet vs pris i den klassen mener nå jeg)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...