Jump to content

Valg av (sært?) storviltkaliber


Draageel

Recommended Posts

Stiller herved det ultimate spørsmålet :lol: :

Hvilke rifle kaliber skal jeg velge???

 

Vet at det er en del slike tråder fra før av, men de omhandler i stort sett bare valget mellom 308 og 30-06 eller hvilket kaliber skal jeg bruke på en spesifikk jakt.

 

Så før noen svarer skal jeg legge inn noen bindinger og begrensinger for kaliberet:

:arrow: Minste størrelse er 8 mm, størrste er i utgangspunktet .375(9,5mm)

:arrow: Det skal ikke være magnumkaliber

:arrow: Det må passe i en standar M98 kasse

:arrow: Det trenger ikke å være et fabrikk kaliber(vilkatter/lading er ikke noe problem)

:arrow: Bruksområdet er posterings rifle for i elg( på sikt hjort og bjørn også :mrgreen: )

:arrow: Har allerede en "potatis kastare" i 358 win, så ett litt mer flattskytende kaliber er ønskelig

Dette er absolutte krav(som til en viss grad er fravikelige :wink: )

 

Kom med begrunnelse for kalibervalget og aller helst også egne erfaringer. Dersom det er ett kaliber litt utenom det vanlige(les: ett som ikke står i ladeboken) er det også svæææært ønskelig med litt ladedata.

Dersom det er noen som har tips om hvilke kaliber jeg ikke skal velge, så er det også bare å fyr løs (da også med begrunnelse)

 

Håper dette kan bli en informativ tråd som kan være til hjelp/veiledning fo flere enn meg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det største "problemet" med listen er nok i mine øyne pkt 2. Ellers hadde .338Win mag vært fin. lett tilgang til ammo overalt. og grei kulebane og den passer fint i en M98.

Evt 338 eller 358 Norma mag men da med dårligere hylsetilgang og fabrikkammo.

 

Skal man inkludere pkt 2, har man jo kaliber som vilkatten 338-06 og 35 Whelen. Men de har ikke like flat kulebane, men mindre rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Ja, pkt 2 ødelegger en del, men grunnen er at jeg ikke ønsker å åpne støtbunnen på sluttstykket, skal bruke børsa med flere kalibre, bla 6,5x55.

 

Har tenkt på både 338-06 og 35 Whelen, men ønsker litt tanker/erfaringer rundt disse før jeg velger. Har også sett på 8x68S.

Link to comment
Share on other sites

dersom du kan tenkte deg noe litt sært så hva med 375 Whelen AI ? da har du ytelse ca midt mellom 9,3x62 og 375 H&H, hylser omformes fra 30-06 og 9,3x62. denne skal gå fint i en mauser. ta å send en PM til Fossdal her på kammeret, jeg var i kontakt med han ang dette tidligere og ser ikke bort fra at jeg skal ha ett slikt kaliber (har papirene liggende klart) og mener Gudvin Skogen skaffer diesett til en fornuftig pris og, spurte han ang dette i sommer og da var det 999kr utansett hva kaliber det var samme hvor sært det var.

Link to comment
Share on other sites

Det må da nesten bli en 8mm/425 WR 2,5" som er løsningen da. :wink:

-passer i mauserkasse

-standard støtbunn

-Villkatt ingen hindring?

-Flattskytende

- 220gr kule i omtrentlig 850-900m/s(skulle holde til å flate ut det meste av vilt)

Link to comment
Share on other sites

8x64 Brenneke/ 8mm-06.

Her får du 850 m/s med et så tungt prosjektil som 200 grs som satidig har en sd høyere enn 270.

En utrolig kombinasjon på denne hylsen.

Samtidig som rekylen holdes på et greit nivå.

 

Ellers blir det ikke feil uansett hvilket som helst kaliber du velger på '06 hylsen. Alt fra 8 til 9,5 mm kan lades like flattskytende, men over .358 blir utvalget på lettere kuler dårligere.

 

Jeg hadde gått for .35 Whelen, siden du også har .358 fra før og kan bruke kulene i begge to.

 

Men jeg vil jo også nevne at en 180 grs kule fra en .358 Win har samme kulebane som en 225 grs kule fra en .35 Whelen.

 

Kan du forklare hvor langt du ønsker å skyte, og hva som tilsier at .358 Win blir for pinglete?

Link to comment
Share on other sites

Kan gjerne anbefale en 338-06. Har en som har fulgt meg i snart 20 år. Ikke den mest brukte børsa, men har gitt meg mange fine dager på jakt. Er hovedsaklig brukt på løshundjakt etter elg og har, så langt, skutt 23 stk med den. Til alle disse har jeg brukt 250 grs Nosler og med meget godt resultat. Nesten like bra som favoritten 200 grs A-Frame i 30-06. Får ønsket skuddreaksjon og ikke ille kjøttødeleggelse. Har brukt 210 grs på rein og rådyr med tilstrekkelig flat kulebane til den type jakt. Kan vel innrømme at det er litt overkill, så der har jeg gått over til 6,5 mm. Har nå ladet den med 225 grs North Fork for bjønn og elg. Var litt styr for å få god presisjon med de kulene. Vurderer også 230 grs Norma Oryx. Kan dessverre ikke komme med pålitelige ladedata. Kjøpte kronograf, men den funka dårlig og ny er ikke i hus ennå. Bruker engangsskutte hylser fra Norma. Tar ompressingen i en operasjon og har aldri hatt problemer med disse.

 

Uansett så er jeg meget fornøyd med kaliberet til det bruksområdet jeg hadde tenkte den for. Dessuten så er det jo artig å ha noe du ikke bare kan rusle inn på "super'n" og kjøpe ammo til.

 

Du har jo også 8mm-06 om du foretrekker en 8mm. Etter hvert har det jo blitt mye bra kuler i 8mm så potensialet burde være godt.

Link to comment
Share on other sites

Da er nok sistnevnte utelukket :wink:

 

Ok. Det viste jeg ikke.

 

Hva med å evt skaffe seg ett ekstra sluttstykke til magnumkaliber da? ellers er det jo begrensa med kaliber som passer til dine krav.

 

Børsa skal tilpasses med en løpsbytte hylse fra Heen, og jeg kan derfor ikke bruke magnumkaliber.(Ja jeg vet det....det gir grunnlag for å kjøpe en magnum børse senere :mrgreen: )

 

dersom du kan tenkte deg noe litt sært så hva med 375 Whelen AI ? da har du ytelse ca midt mellom 9,3x62 og 375 H&H,

 

Ikke dumt! Noen som har erfarinerg med dette?

Link to comment
Share on other sites

8x64 Brenneke/ 8mm-06.

Ellers blir det ikke feil uansett hvilket som helst kaliber du velger på '06 hylsen. Alt fra 8 til 9,5 mm kan lades like flattskytende, men over .358 blir utvalget på lettere kuler dårligere.

Jeg hadde gått for .35 Whelen, siden du også har .358 fra før og kan bruke kulene i begge to.

Kan du forklare hvor langt du ønsker å skyte, og hva som tilsier at .358 Win blir for pinglete?

8x64 hørs heller ikke dumt ut. Tenkte også på 35 Whelen av den grunnen at jeg har 358win, men det spørs om jeg kommer til å bruke samme kulene, så da kan jeg likegjerne ta et helt annet kaliber. 358'n blir ikke for pinglete, men den har 47 cm løp og er en liten kort skogsbørse for de trangeste posten, eller når jeg skal ut å gå. Tar utgangspunkt i at jeg skal drive med normal norsk jakt, og setter maks avstand til 200 meter( og da presser jeg nok holde litt i min verden).

 

Kjemepe bra svar Jeger'n!! Takk

Uansett så er jeg meget fornøyd med kaliberet til det bruksområdet jeg hadde tenkte den for. Dessuten så er det jo artig å ha noe du ikke bare kan rusle inn på "super'n" og kjøpe ammo til.

Redd du muligens traff spikeren rimelig rett på hodet der........ :lol:

Alltid litt artig å være sær (eller hva Jørgensen... :wink: ), men det er overhode ikke ett must.

 

Nå ble det mye svar og sitatter, men takk for hjelpen så langt

Link to comment
Share on other sites

Noen som har vært borti 35 Gibbs. Hva er forskjellen fra 35 Whelen??

 

 

Gibbs sine patroner er kjent for sin krappe skulder, svært liten hylsekon, og kort hals.

Antakelig er denne ganske lik whelen, men har kortere hals og litt mere hylsevolum vil jeg tro. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg sær? kan ikke skjønne hva du snakker om :roll::wink:

 

Foskjellen på 35 Gibbs og 35 Whelen er at Gibbsen har mye kortere hylsehals, og den yter vel litt mer også. Ifølge Ammoguide...

 

Jeg synes du burde gå for noe som bruker 338 kule. forslaget til Jerger'n om 338-06 synes jeg virker bra. Eller så kan du jo ta 338-06 AI, bare for morroskyld :wink:

 

Edit: Buster var før meg gitt..

Link to comment
Share on other sites

Har nok (av enne eller uvisst grunn) forelsket meg litt i 338 kaliber, så skal ikke se bort i fra at det kan bli noe i den gata der, og 338-06 er høyst aktuell, men hvor stor er forskellen på dette kaliberet og 35 Whelen? Har lest litt i ladeboka, og det åpenbare er at 35 kan selvfølgelig lades med noe tyngre kuler, men dersom man sammenligner disse to kalibrene i samme kulevekt, er det ikke noe praktisk forskjell, eller tar jeg feil nå :?:

 

Noen som kan komme med noen erfaringer med disse kalibrene/kulene fra jakt???

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 6,5x55, 270Win, 308win, 30-06, 45/70, 338 WM og 510 FørlandVVV short +++. Du spør "er det noen praktisk forskjell?"

 

En SOLID konklusjon, som veldig mange her på forumet HELT sikkert er enige i er at det er MYE mindre praktisk forskjell mellom de ulike kalibrene, enn teoretisk!

 

Etter mange år med "spennende" prosjekt med villkatter, subsonic, bla-bla osv., har jeg for egen del begynt å bli trett av et utall med variasjoner som ikke gir vesentlig endret ytelse. Mange ulike hylser, dier og kuler, mange timer i ladebenken... uten at det egentlig endrer ytelsen i de reelle jaktsituasjonene.

 

Skal du ikke jakte Elg el. krevende utenladske artrer, gå for 6,5x55 eller 308Win. For Elg er 308Win og 30-06 utmerket, og tilstrekkelig. Preferansen her går heller på "kort" eller "lang" mekanisme.

 

Legg det du vil ekstra i riflekvalitet og kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Skal det passe i en standard umodifisert Mauserkasse kan du vurdere 8x60S. Med denne trenger du ikke å sette kulene langt nedi grunnet magasinlengden. Og du har den store fordelen av å bruke en fabrikkpatron du får kjøpt på ethvert samvirkelag... :lol:

Link to comment
Share on other sites

8x60 på ethvert samvirkelag, hvor i alverden holder du til, 8x60 er omtrent umulig å få tak i kuler til, Tonheim (PBP) er vel eneste mulighet.

 

8x60 IS er litt mindre vanskelig, men jeg tror ikke det er mange som har patronen på lager.

 

Bortsett fra det er det en god patron.

Link to comment
Share on other sites

9,3x64 er et enestående elgkaliber med tilnærmet samme ytelse som 375H&H. Men det kan være vanskelig å få tak i hylser og fabrikkammo får du ikke tak i her i landet. Har aldri hørt om noen som har det. Faren min har det kalibret og noen elg har det blitt og effekten er utrolig bra. Han bruker 250 grs Barnes X i ca 820 m/s og de fleste elgene har gått ned i smellen eller etter 10-15 meter

Link to comment
Share on other sites

Har nok (av enne eller uvisst grunn) forelsket meg litt i 338 kaliber, så skal ikke se bort i fra at det kan bli noe i den gata der, og 338-06 er høyst aktuell, men hvor stor er forskellen på dette kaliberet og 35 Whelen? Har lest litt i ladeboka, og det åpenbare er at 35 kan selvfølgelig lades med noe tyngre kuler, men dersom man sammenligner disse to kalibrene i samme kulevekt, er det ikke noe praktisk forskjell, eller tar jeg feil nå :?:

 

Noen som kan komme med noen erfaringer med disse kalibrene/kulene fra jakt???

 

På elgjaktlaget er det en med .35 Whelen som bruker 250 grs Trophy Bonded og jeg med min .338-06 og 250 grs Nosler Partition. Eneste praktiske forskjellen vi har oppdaga, så langt (den er imidlertid ikke uvesentlig), er at jeg skyter flere elger :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

.376 steyr :!: (9.3x64 brenneke åpnet til .375 og kortet ned 4 mm)

 

Kort patron som dekker det øvre spekteret av storvilt. 210 gr i 920 m/s -> 300 gr i 730 m/s. Godkjent sørafor og er støttet av et godt utvalg av kuler. Hylser produseres av Hornady men kan presses av 9.3x64 brenneke om du er glad i messing gymnastikk.

Link to comment
Share on other sites

9,3x64 er absolutt et kaliber som er med videre i vurderingen, men da må jeg skaffe med ett sluttstykke til.

Dersom du er intresert i å spikke patroner kan jo 318 WR være noe å tenke

Tror det kan bli litt i overkant sært, selv for meg :wink:

 

På elgjaktlaget er det en med .35 Whelen som bruker 250 grs Trophy Bonded og jeg med min .338-06 og 250 grs Nosler Partition. Eneste praktiske forskjellen vi har oppdaga, så langt (den er imidlertid ikke uvesentlig), er at jeg skyter flere elger :mrgreen:

 

:lol::lol::lol:

Bra med tips om patronvalg!!!!

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev i et tidligere innlegg, så funka ikke den kronografen jeg kjøpte på vettugt vis. Ny er ikke innkjøpt ennå, så jeg vet ærlig talt ikke. Det er også grunnen til at jeg dessverre ikke har fått oppdatert tråden jeg startet om nettopp dette "fortreffelige kaliberet". Skal forsøke å lade litt med URP bare kronografen er på plass. Har tidligere brukt mest 150 og 204.

 

Kulebanene kan tyde på at jeg ligger litt under hastighetene i ladeboken, men så er jeg ikke så opptatt av makstrykk/hastighet/kulebane og anslagsenergi heller. Mer redd for overtrykk. De fleste elgene blir skutt på under 30 meters avstand og da betyr det overhodet ikke noe. Vil vel egentlig si at det har ingen praktisk betydning om kula detter 10 cm eller om den detter 12 cm på 200 meter i forhold til innskyting på 100 m.

 

Som et svar på forskjellene på 338-06 0g 338-06 AI, så er det klart du vil finne forskjell i teorien. Det hele kommer jo litt an på pipa også. Ikke alle som gir de samme utslagene og noen piper gir høyere hastigheter enn andre.

Største praktiske forskjellen er sannsynligvis at du vil måtte forvente større avgang på hylser.

 

Håper dette var et oppklarende svar :oops:

Var vel egentlig ikke det, men noe fasitsvar finnes neppe.

 

Angrer bare en ting i forhold til mitt valg av kaliber en gang i tiden, og det er at jeg ikke kjøpte hylser med rett bunnstempel da de ennå var vettugt priset. I dag koster de jo mer enn ferdigrulla ammo. Har stappa feil i lomma noen ganger og det er slappt med vanlig 30-06 i denne, og uhyggelig trangt for 338-06 i 30-06 kammer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du virkelig ønsker deg noe (nesten) ingen andre har, finnes det jo en 9,3x63 :!:8)

Denne er basert på hylsa til 10,75x68, kortet til 63mm og strypt ned til 9,3mm.

Er et gammelt kaliber, og etter det jeg har lest, finnes det hele 3 våpen i dette kaliberet i knugriket Sverige :mrgreen:

Det vesle jeg har funnet av info, har jeg fått fra forumet på www.robsoft.nu

 

Dette er en skikkelig særing :!::!::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du ville ha no som er litt mer flattskytende?Da ville jeg ikke brukt tyngre kuler enn 210 i en 338-06 iallefall.om det er den du lander på.Min favoritt til alt storvilt på alle hold er 338Win Mag med 225gr Partition ell Accubond.850ms.Ellers er 9.3x64,fin,og 8x57 med lettere kuler.

Link to comment
Share on other sites

.376 steyr :!: (9.3x64 brenneke åpnet til .375 og kortet ned 4 mm)

 

Hvis du virkelig ønsker deg noe (nesten) ingen andre har, finnes det jo en 9,3x63 :!:8)

Denne er basert på hylsa til 10,75x68, kortet til 63mm og strypt ned til 9,3mm

Dette er en skikkelig særing :!: :!: :mrgreen:

 

Ja nå snakker vi :mrgreen:

Hadde vært artig å sett noen testresultater av disse(kan kanskje bli litt vanskelig når det gjelder 9,3x63 siden "ingen" har det :lol: ) Det kunne jo også vært greit å fått tak i løp til det kaliberet jeg ender på uten selv å måtte ta svenne brev som børsemaker for å lage det selv(da blir nok prosjektet litt dyerer enn først anntatt :lol: )

 

Er det noen som har noen anbefaliner når det gjelder kuler i de kalberene som er nevnt i denne tråden??

Når det gjelder "flatskytende" så er jeg ikke ute etter kulebane som 6,5-284, men noe som er litt mer flatskytende enn en 358 win i 47 cm løp. Sikler litt på 338-06 med 225 gr kule.......

 

Når det gjelder de nye blaser/norma patronen som Raudnakke nevner hadde det vært artig å sett litt nermere på dem, men har forstått det slik at de ikke kommer før i august, og det blir for sent for meg(dersom det ikke er noen her som sitter med noen industrihemmelgheter de ønsker å dele :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Heng deg på Mr.Fossdal, og få ei rifle kamret for 425 Fossdal.

Da kan du være heeeelt trygg på at det er få som har maken, ......ennå i allefall. :wink:

 

Hvis det er ukjent, så kan jeg nevne 240 Wby hylser, som er rettet helt ut, for kun å kamre på beltet, og med ei .423" kule (.404). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fa.. Buster, nå hadde jeg(nesten) begyntå slå meg til ro med 338 (takket være Jeger'n), så kommer du her å bryter de regelne jeg satte i starten av forumet om at jeg ikke skulle ha forslag om kaliber større enn 375. Du skjønner grunnen til dette er at jeg er så jæ... påvirkelig :lol::lol:

 

Den Fossdale'n der hørtes ikke dum ut, den så heller ikke så værst ut på ammoguide.com.

Kanskje mr Fossdal har lyst til å komme med litt mere data ang denne babyen hans.......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg levert søknad på 338-06.

Vil takke alle som har kommet med forslag :D , det var ikke ett veldig enkelt valg(men som jeg nevnte tidligere har jeg forelsket meg litt i 338)

 

Litt off topic:

Har lest noen innlegg som omhandler noen litt mindre hyggelige politikammere hva angår våpensøknad. Der man ikke får innvilget verken det ene eller andre,man blir oppfordret til ikke å søke siden man alikevel ikke vil få innvilget, etc, etc. :evil:

 

Bare en ting å si: dere får flytte nordover.

Etter en stund her oppe er jeg blitt mer enn godtkjent her på kammeret(ikke i negativ forstand), og da jeg leverte søknaden på 338-06 løpet var ikke damen bak skranken klar over at det var en egen pris for søknad på våpendel(greit nok), så hun sa, jeg siterer,: "Vi ringer deg når du får den godkjent så kan du komme å betale da." Det var litt artig å høre! Det var ikke noe dersom, hvis, atte......vi ringer NÅR den blir godkjent :P

Ja jeg vet at det ikke er damen bak skranken som avgjør søknaden, men det var bare hyggelig å få høre.(nå har jeg heller aldri fått avist noen søknad heller, selv om ett par av dem har vært noe ymse begrunnet :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...