Jump to content

Beverjakta 2008


hansen deluxe

Recommended Posts

Om få strakser setter jeg, og 3 likesinnede nordmøringer nesa mot Nordtrøndelag for å veide bever i noen dager. Vi fyller opp bilen med børser, utstyr etc ...samt en tilhenger med båt og ymse annet. Vi får se om det kan bli en mer fyldig reportasje fra "vårens vakreste eventyr" når vi kommer tilbake :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Blitt lite beverjakt i år på meg. Og i dag skulle jeg egentlig ikke innom tjernet i det hele tatt. Allikevel måtte jeg bare innom i kveld å sjekke om det hadde vært no aktivitet i dag, så raska jeg fram 8,5x56`n og spaserte litt inn i "sentrum". et raskt sveip over vannet, og der.. der satt børre, og tygde på noen nye fine kvister.... og børsa mi lå hjemme :cry:

Link to comment
Share on other sites

Var ute i kveld, så to bever. Begge holdt seg i vannet, ventet på at de skulle komme inn på grunnere vann. Men neida. Den største av de patruljerte att og fram flere ganger, tydelig at den sjekket om kysten var klar. Forsvant etterhvert begge to.

Ut i morgen tidlig på et annet sted. Mon tro om ikke burre lar seg lure :)

Link to comment
Share on other sites

Var en kort tur igår, men avbrøt tidlig da jeg måtte ta meg av den beveren jeg skjøt tirsdag. Rekognoserte litt på ett annet sted, uten å finne hytta. Begynner å misstenke at de har jordhytte i denne kolonien, men kan heller ikke finne ut hvor denne er. Grunnen er steinete, og landskapet er ganske flatt på to sider av bekken. Der det er mest gnageaktivitet, er det ikke sannsynlig med hverken trehytte eller jordhytte. Satte meg imidlertid der det var mest gnag en stund, men ingen bever kom før jeg måtte avbryte. Jeg hadde nå trampet rundt en stund også, så det var ikke så rart.

 

Vedlegger bilde av plassen jeg satt ved:

bikubaspiseplassjt8qi1gyl0.jpg

 

Nå skal jeg bort i helga, og i førsten av neste uke. Så nå blir det ikke beverjakt på meg før neste helg. Da skal imidlertid jeg og min nevø på "bevertur" til ett annet sted noen mil unna. Da skal vi ligge i lavvo hele helgen og jakte både morgen og kveld. Håper å få skutt et par da.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Endelig ble det min tur.... :mrgreen:

 

Denne har jeg sliti for å få, og tålmodigheten til Olsen er blitt satt på en virkelig prøve :?

Når den endelig ble skutt, hadde jeg ett savre strev med å få den på land.... :shock:

Bever'n ble skutt 06.55 mens den satt på en tresamme å spiste. Skutt for fra med Sauer 202 jaktmatch 6,5x55 med kule: 85grs Sierra varminter. Fullstendig kortslutting. Ingen gjenomskyting. Fant kule framgenter i huden under skinnet....

Bever'n veide 15kg og var ei hoe.

 

Den mørke "flekken" til høyre i bilde er bever'n, den ble skutt når den satt på stammen ved den lille greina som stikker rett opp(midt i bildet).

y1pRjr7VNdruCV-DdsSh3MWdOVJj2wWoAo7mdqEd-ZHeIXyIEm98CmFMojPNIebgG7MlhBvUjq8-Wg

 

Langt ut ligger'n og surt er det...

y1pRjr7VNdruCU3SIRw7E0g9CFjD54plMhLBGQ2WWUWIQGeI8SmbeD9yXqXWk8_-UkwCTpXQyfXrFc

 

 

Måtte hjem etter fiske stang.....tilbake.....kroksatte seg fast, sena røyk! var så smart at jeg tok bare med en krok... :? Måtte til "tobben" på Langhus å låne nye sluker..... korter vei dit enn hjem.

Gubben er under veis hjemme fra med div remedier i bilen, kommer meg bort til skudd plass og ser ingen bever der den lå når jeg forlot den for annen gang, FA** borte, Gnager'n er borte :shock:

 

Blikket sveiper over vannspeilet, febrilskt. Puh..der ligger'n 1,5m fra den store beverytta :lol:

Kravler meg opp på hytta, og år fiska tak i den med fiske stanga, tar et godt tak i den ene framlabben og trekker den på land... ca 3t etter at den ble skutt. Snakk om lettelse :D

Gubbelure er på vei med sag og øks.....Her skal rydes flere skyte gater :wink:

Og så noen bilder:

Sauer og Bever...igjen 8)

y1pRjr7VNdruCULMnJcN0hKtOcI7kwB02LvuNSGJsOiFouqJw8j_2vJq9iKGDxO__scOJBZuazvAgM

 

y1pRjr7VNdruCXVCRxL7sdd5B0s44fKtKl5AxFp6vgVFdfX9ifyMW5OEc7lRNHnzTTA7XBXg-G0z0o

 

A-Tec og Burre

y1pRjr7VNdruCXQsOwVDs5X-gPI_8gVuYa-9V8idKG_Mzs92FEbCWqxKTVjkabGtEkS3PdVCsBnzw8

 

Halen viser tydelig at dette er en relativt "ung" bever.

y1pRjr7VNdruCVwhLQS4UwOOUP4jw-IJgdKlF22_SC6Ehk5NJNMkpE9uY10BeBxhIOz9L142QR2Lpk

 

y1pRjr7VNdruCX2JV00v4EUVmPTS6C5ryCJzeNbLZ1jTXgkihrJesEvmVZPEF_7Fn56ukOIqtQvsx8

 

 

Edit: Glemte noe......

Når jeg hadde skutt burre og skulle få den inn, var jeg beredt tilå jumpe i vannet..... :shock: Hadde gubben på luren....han sa at det fikk jeg IKKE lov til, det er kaldt i vannet og du kan få kramper. Dra hjem etter fiskestanga var beskjeden jeg fikk :? Sidne det driver isflak rund tok jeg til fornuft, merkelig nok.. :roll::lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Grattis Skautussa!

 

" Måtte til "tobben" på Langhus å låne nye sluker..... korter vei dit enn hjem"

Langhus sier du? Hvilket vann var dette ?

 

Drar selv avgårde om halvannen ukes tid. Kan ikke si annet en at det begynner å krible litt når jeg ser slike bilder.

Link to comment
Share on other sites

Takk takk alle, det "smakte" fortreffelig :D

 

Villreinjegern....tror det hadde blitt en fryktelig kald fornøyelse om jeg skulle bada.... :shock: Godt du har litt å henge finga i....Oppussing tar tid... :?

 

shepard... hvilket vann....tja....finnes mange vann rundt Langhus... :roll:

SvenDue....fiskestang blir her etter fast "innventar" i utstyrs lista for beverjakt.... :mrgreen:

 

Polardego....demper'n er RÅ........fremragende presisjon 8)

Link to comment
Share on other sites

Endelig ble det bever på meg også.....skal avgårde siste helgen men det ble for lenge vente me beverfeber i kroppen.. :mrgreen:

 

Derfor tok en jeg aften tur.....det ble sent men absolutt verdt det :D

 

Orrhanen, svart trosten....spilte av full hals....og noen rådyr kom lurende før Burre var på plass.....

 

En veldig fin kveld.....var ikke hjemme før 0130....men var uthvilt idag allikevel :D

 

Ellers GRATTIS til Skautussa.....artig post med bilder og historie.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye med bæverne, FMH og Mona.

 

Takk for det.....hadde både video og bilde av Burre, men fikk ikke lastet det opp.

 

Skal prøve på nytt, var litt artig det jeg fikk på video.

 

Fikk til bilde endelig....en fin hannbever på 18 kg. Så 3 stk....i flere minutter før denne ble tatt ut :mrgreen:

 

dsc0012oy9.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for det.

 

Er godt å kjenne duften av bever igjen :D

 

Fint å få litt råstoff igjen til gryte og dotsup 8)

(eneste bittelille minus var at jeg glemte ta ut penisbenet før jeg forlot åstedet.....fikk litt dårlig id til ferga)

 

Går desverre 14 dager før neste mulighet nå....men da blir det en hel helg :)

 

Skitt jakt imorgen tildlig til de som skal ut :)

Link to comment
Share on other sites

Var litt sent ute idag tidlig enn det jeg hadde planlagt.

 

Fikk parkert, gikk rett på post (kl.0440) der jeg viste isen hadde gått, var åpnet mye mer enn for 1 uke siden. Fikk satt meg, tok opp kikkerten og der var Burre på patrulje, svømte frem og tilbake og jeg viste det var dypt der, så det å skyte var uaktuelt. Burre var en pliktoppfyllende kar, patruljerte konstant og ville ikke på land. Fascinerende dyr disse "vannrottene" :D Ble så oppslukt av denne her at jeg kikket ikke lenger ned med engang. Da jeg regnet med at isen ikke hadde sluppet taket enda, så feil kan man altså ta :oops: Sveipte over med håndkikkerten, stoppet opp på den "vanlige" gresstusta, som mer enn engang har holdt på å få besøk av en V-max i godt driv :mrgreen:

 

60-70 meter lenger ned satt det fa** imeg 3stk Burre å knafset og åt, der jeg trodde isen ikke hadde gått enda. Liten forflyttning pga. kvist&kvast, så var det opp med håndkikkerten igjen. Disse tre hadde tydeligvis en blanding av morgenvask/frokost. To av de satt på ei lita gressøy, og jeg aktet IKKE å bade idag i dette drittværet. Siste mann som satt bra till, tok seg en svømmetur og da passet No.2 på å knabbe plassen hans. Sikkert fordi pinnen hans smakte mye bedre... :roll:

 

Burre ble kikket på i håndkikkerten før jeg byttet til rifla. Denne lå som i ei skrustikke... Jeg satt på bakken med overhøyde, med ryggen mot en trestamme. Vippet til siden Butler Creek i front, satte på lyset i riflekikkerten og fant beveren i trådkorset. Burre satt med front mot med, med litt vinkel, la opplyste dott'n i nakken på'n finger'n på avtrekker'n og "poff"...... KLASK.

 

Hva jeg brukte: Remington .6BR, 75grs V-max i 3245f/s, Zeiss V3-12x56 m/lys. Stakkars Burre, dette er feigt parti :mrgreen:

Klarte for engang skyld å GLEMME igjen kamera hjemme... Ikke bra! Så bilde er tatt etter jeg kom hjem.

Burre veide ca.19-20kg

beverlargevo6.th.jpg

 

 

Edit;

Da var den flådd, etter "litt" spikking med kniven. Bra størrelse på den, enda bra jeg bor alene og har bad i kjelleren jeg ikke bruker...

bever001largejm8.th.jpg

 

Er det meg du ser på?

bever003largesx1.th.jpg

 

Ferdig saltet.

bever005largegg4.th.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jaja... Heldige er dekk som kan dra ut på jakt... Her sitt en gammal stakkar med mulig prolaps. Blir ikke lett å sitte på post når en ikke klarer å sitte! :evil: Så da røk både siste innspurt i revejakta og beverjakta. Mulig lite håp på et par beverkvelder i og med at det fremdeles er to uker igjen, men slik det er nå er senga best gitt.

Link to comment
Share on other sites

Torsdag kveld ble det beverfall. satt rett over for ei bever hytte, ca 120 meter over vannet til hytta. etter kort tids venting kom der en bever ut, like etter kom der en til. disse skilte lang og en for sørover mot neste post, den andre svømte nordover langs land, fulgte den i kikkerten i håp om at den skulle finne veien på land, men den forsvant ut av synet rundt en odde. satt og ventet på skudd fra naboposten men plutselig kom beveren i retur sørfra og etter lengre venting tok den opp på beverhytta og rigget seg til med brystkassa rett mot meg. den fikk ett skudd rett i brystkassa og falt om, krampetrekninger gjorde at den rullet ned i vannet og ble liggende å sprelle, skjøt ett skudd til og den ble liggende stille, men typisk nok så sank den sakte men sikkert og der er mye for dypt forran hytta så ble ikke noe bever med hjem på torsdag. beveren ble skutt med sauer 202 i 223 rem og tasco 8-32x44 kikkert, kule var 55 grs rem bulk HP i en hastighet midt på 900 tallet (husker ikke hva den er målt til)

Link to comment
Share on other sites

Ahhh...

Endelig ble det bever på meg og :D

Var ute rundt halv åtte i går kveld, fattern ved den ene hytta og jeg ved den andre. Kvelden gikk mens rugde, ender og traner gjorde sitt beste for å imponere hverandre. ca kvart over åtte får jeg se et beist av en bever dukke opp utenfor hytta :) den svømmer inn i en liten vik ca 100m bortenfor meg. Må være hunnen tenker jeg og venter på de andre som også kommer etter ytterligere et kvarter. Det begynner å bli mørkt nå, men

 

jeg ser i kikkerten at alle sammen går i land litt nærmere meg og begynner å felle en liten bjørk. Det var litt mørkt til å skyte på det holdet, så jeg begynte å snike meg bortover myra langs elva for å komme nærmere. Jeg kommer inn på ca 25m før jeg knekker en liten kvist og den største bevern legger på svøm mot meg for å få vinden av meg. Jeg må handle kjapt, setter meg i knestående, finner den minste bevern jeg ser og klemmer av. Bevern hopper ut i på grunna og blir liggende å plaske litt med halen før det atter blir stille i skogen. Heldigvis ligger den på min side, og jeg kan gå bort å hente den. Det var en hannbever på 18,5kg skutt med 6,5-57R og 140grs Sierra gameking. Her er et par bilder:

 

Bilder av burre :wink:

P4110065.jpg

 

P4110073.jpg

 

P4120077.jpg

 

Og litt flåing:

P4120082.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grattis med Børre Bever Sigurd2verud :lol:

 

 

Gratulerer Mona og resten av gjengen som har fått has på Burre! Og Mona - det er bedre å forfryse èn kroppsdel enn to - det må være slik gubben din har tenkt når han ikke ville slippe deg uti vannet 8)

 

Nuhvel....damer har nå en gang mer "spekk" å ta av enn menn og jeg er ingen unntak der. Samt at jeg for en gang skyld hørte på et råd.... hvor på han selv ikke følger sitt eget råd... :roll:

Men jeg skal legge dette på minne jeg....... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Det var en fin morgen det Poacher og med flott fangst!!

 

Til alle andre:

 

Hva tar dere vare på av beveren?? Er mange opplagte ting her selvsagt, men artig høre noen meninger om det.

(hvis dette er riktig tråd til dette spørsmålet da??)

 

Selv tar jeg var på skinn, bruker det som enten "pynt" eller sitteunderlag. Vurdere sterkt lage noe av skinnene (hansker, lue, jakke). Så kristoffer clausen med flott beverskinnsjakke i siste Villmarksliv, fikk lyst på slik en.

Ellers tar jeg vare på kjøtt, halen (noen ganger - vurderer knivslire), skallen m tenner, penisben hvis det finnes, gjelpungen til dotsupen.......vurderer også sterkt en til utstopping.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det en bever i år og, 35whelen og jeg dro ut med 1800 tia i kveld for og kikke litt.

Var lenge helt stille ut over tjernet.

div009.jpg

Men så kom det en kjapp melding på radion. Bever var observert fra 35W

Den kom ikke opp mot meg, men litt etter var det en rask krabat som tøffa utover tjernet i godt driv. Han forsvant mellom noen grass tuster på andre siden, og det ble stille igjen.

Men det varte ikke lenge, fra samme sted kom det en stor jævel svømmende, stoppa litt utpå og så fikk den ferten av meg. Slo med halen og forsvant, for og dukke opp et par min seinere. men den ble liggende og kikke der ute lenge. enda en bever svømte en runde utpå der også. da de forsvant under vann og ble borte tokk jeg kikkerten og kikket litt langs vannkanten og da oppdaget jeg den vesle tassen som svømte først over, den satt og holdt på med pelsen sin. Synd for den, fikk en 140gr A-max i hodet og rullet over.

div014.jpg

Den satt på grass tusten mellom hodet mitt og demperen, ca 80m hold :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Første turen ute i kveld, har mista litt drivet på beverjakta, siden jeg ikke har klart å få bever til å smake godt... Men gir ikke opp. Nuvel, fikk øye på en stor bever i tjønna, men det var kastevind i kveld, fikk ferten av meg og borte vekk var den. Muligens en liten tur ut igjen i morgen tidlig.

Link to comment
Share on other sites

Første turen ute i kveld, har mista litt drivet på beverjakta, siden jeg ikke har klart å få bever til å smake godt... Men gir ikke opp. Nuvel, fikk øye på en stor bever i tjønna, men det var kastevind i kveld, fikk ferten av meg og borte vekk var den. Muligens en liten tur ut igjen i morgen tidlig.

 

Hm......er det dårlig med vaffel servering fra bever'n for tiden....... :roll::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...