Jump to content

Beverjakta 2008


hansen deluxe

Recommended Posts

Nå er beveren i full sving i områdene rundt oss. Har vært å kikket i hele vinter, hvis man kan kalle det vinter. Endelig er det snart lyst nok på kveldene til å kunne sitte på post litt utover. Gjorde et forsøk i kveld. Dro avgårde ved 1630 tiden, og på plass halvtimen senere. Etter å sittet nesten 2 timer beveget jeg meg nærmere vannkanten. Satt å speidet med kikkerten mot beverhytta og i vannet rundt denne. Plutselig hører lyder fra vannet rett ved meg, lyden av bobler som kommer opp, der kommer Børre svømmende. Jeg kjenner vind draget i nakken og bare venter på det berømmelige plasket av beverhale, joda beveren fryser til i et sekund og PLASK. Det var den beveren. :oops:

Ny sjanse i morgen :D

Noen andre som har vært å speidet etter Burre?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En ny runde i dag morges. Så 4 bever. 3 av de var på en plass man må jakte med omhu. Dvs 2-300 meter unna hus. Lot de være enn så lenge. Dro til et nytt sted, speidet langs vannkanten, rett nord for hytta satt den å gnagde febrilsk. Innen jeg fikk stilt innpå, forvant den. Mye kvist gjorde at jeg ikke fikk skutt fra den posisjonen jeg satt.

Ny runde i kveld 8)

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm....

 

Har ikke noe beverjakt spikret for i år. Det er veldig trist når jeg tenker meg om, for det er så kos å sitte ute litt sånn på våren. JA, men kan gjøre det UTEN å jakte bever også, men det blir skjelden gjort. I allefall nå som man for "livstidsdom" for å skyte rugde.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

for min del så blri der nok en del beverjakt når jeg kommer hjem fra sjøen.

isen har vært totalt fraværende rundt beverhytta i år så der har vært litt aktivitet der hele vinteren, fikk skutt en i høst. blir vel å sette seg på haglehold fra beverhytta i håp om at den har tenkt seg opp der, og skal den sørover må den da pasere 4 meter fra meg så da duger hagla :wink:

 

problemet mitt med berverjakta er at burre bever her en ujenv klokke, og den gå helt klart ikke likt som min, så vi omgår hver andre en del. jeg og fosse obsereverte 7 bevere innen 100m fra hytta en morgen i høst, men det var før skytelyset kom så ble ingne kruttlukt den morgenen...

Link to comment
Share on other sites

Har en bever på hånda jeg kan ta når som helst. Det er ca en halvmeter snø der enda, men vannet er nå åpent, og grunneier har registrert noe aktivitet i blant. Når på dagen bør jeg prøve?

Ikke prøv på dagen du. Beveren er nattaktiv, er i skumringen morgen og kveld du har sjanse. Ikke for det, de kan være ute litt dann og vann på fine solrike stille dager. Men baserer du deg på det, så er det overveiende sannsynlig at du ikke får bever. Poster ved beiteplass morgen og kveld. Og lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med bever Hansen.. :D

 

Fikk vært ute en kveld nå jeg også. Isen har nettopp gått, og det virker som bra med aktivitet. Denne kvelden ville bevern dessverre ikke vise seg. Kun et par ender svømte rundt å lagde fine "beverstriper" i vannet.

Fikk testa en av nyervervelsene da - mot en Bushnell legend 10x42 (som heller ikke er noen dårlig kikkert). En Nikon Monarch 8,5x56 Dream season. Det blir en fast følgesvenn på bukkepost og beverjakt. Klar og fin til langt på kveld

2dwasza.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var en tur ute etter burre i dag morges. På grunn av kuldegradene i natt var det meste av diker og dammer frosset igjen. Kun et par åpne råker.

Stod og speidet når brått en mink dukket opp, det var det siste den gjorde. Så tydelig virkningen med en varmintkule, den spratt 1.5 meter til værs. Skutt stående på 50 meter. Burde være en selvfølge for enhver jeger og skyte mink/rev når en er ute å jakter.

Link to comment
Share on other sites

Stå på hansen! snart har du nok skinn til minktrekk til din kjære :lol:

 

PS 6,5x68 med 100gr varmint kule tyder på at du mener alvor DS

 

Er mye bever i området, så det er nok å ta av....

Den 6.5x68 pipa kjøpte jeg av pur nysgjerrighet, finnes sikkert enklere kalibre, men artig er den i hvertfall :D

Og virkingen er det ikke noe å si på.

Link to comment
Share on other sites

En tur å sjekket endel steder på dagen i dag, litt lettere å se om beveren har vært aktiv med snøen som har kommet. Kuldegradene har gjort sitt til at det meste var frosset igjen, og mere kaldvær er spådd fremover.

Kun et sted hadde beveren vært aktiv i natt, mulig jeg prøver meg der mandag morgen.

Er bare et aber, stedet ligger nærme bebyggelsen... Mulig jeg tar en telefon til Politiet og varsler de.... Sånn for å slippe fullt pådrag av de....

Link to comment
Share on other sites

Etter mye om og men satte jeg vekkeklokka til å ringe 0500 i dag morges, glemte jo helt det at klokka skulle stilles frem 1 time. Ergo ble det 3 timers søvn.

Stod opp trøtt og helt i koma. Fikk satt på kaffe og rasket med meg sakene. Dro først til et sted. Ikke en bever å se. Dro avgårde til neste sted, klokka var da rundt ti på seks. Litt småstresset kom jeg meg på post. For pokker, isen ligger tykk rundt beverhytta.... Et par banneord for igjennom hodet, idiot... Hvorfor sjekket jeg ikke her i går.... Vel, satte meg ned. Hadde nok vært på plass en 3-4 minutter, så hørte jeg småplasking. Samtidighet kom det kastevind som gjorde at vanndropene datt ned fra trærne. Joda, gnagelyd.... Ikke til å ta feil av.

Fikk på meg sekken, tok fjellduken i hånda og snek meg avgårde. Går noen få skritt, lytter igjen. Joda, burre holder på ennå. Tar frem håndkikkerten å studerer vannkanten, bare islagt vann å se. Går 50 meter lengre fremover. Der sitter`n litt utpå isen, og holder på med et tre han har felt for noen uker siden.... Der var det isfritt. Tar raskt ladegrep, setter meg ned på knestående. Og sikter, avstanden ca 70 meter. Litt ureint på grunn av trær ved vannkanten, rask sideveis forflytning. Der, fri bane. Burre sitter rolig, skuddet går. Ingen reaksjon. Nytt ladegrep og venter.... Ikke et dask med halen, ikke en bevegelse.... Sikrer børsa og tusler rolig ned.

Tømmer rifla og legger fra meg alt utstyr og tråkker forsiktig utpå isen.... Tar ingen sjanser, legger meg ned å åler ut de 15 meterne bort til beveren.... Tar tak i bakbeinet og samme vei tilbake.

Kommer til bilen og er mør i armen.... En bever på 15 kilo er tung å bære 4-500 meter....

Hjem å flå :D

 

Bever`n, og rifla:

bever290308015xq6.th.jpg

 

Skuddplassen:

bever290308019hx2.th.jpg

 

Hytta:

bever290308017fp4.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da var min første bever et faktum. Bråbestemte meg for å ta en tur i ettermiddag og det angrer jeg jammen ikke på nå. En pen bever på litt over 15 kilo ble fangsten. Trodde først sjansene for bever var spolert da jeg ble "oppdaget" på vei ut til post. Den dykket ned og ble vekk - men etter 15 minutter kom den svømmende tilbake på samme sted. Plantet bena på moder jord og da smalt den ivrige jegeren til. Skuddet kunne nok ha ventet i noen sekunder til slik at den ikke falt tilbake i vannet.... Men et godt skudd hadde gjort jobben og en lang kvist fikk beveren på land :D Dette var en utrolig morsom opplevelse - en jakt som garrantert vil bli gjentatt!

Link to comment
Share on other sites

Med den temperaturen det er ute nå smelter isen fort... Ah, gleder meg til helga 8)

 

Håper dine værprognoser slår til......skal på beverjakt til uka.....og helgen etter der :mrgreen:

 

og kan ikke si annet enn jeg gleder meg voldsomt. Er noe med denne beverjakta....på denne årstiden.....i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...