Jump to content

Beverjakta 2008


hansen deluxe

Recommended Posts

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Første turen ute i kveld, har mista litt drivet på beverjakta, siden jeg ikke har klart å få bever til å smake godt... Men gir ikke opp. Nuvel, fikk øye på en stor bever i tjønna, men det var kastevind i kveld, fikk ferten av meg og borte vekk var den. Muligens en liten tur ut igjen i morgen tidlig.

 

Hm......er det dårlig med vaffel servering fra bever'n for tiden....... :roll::mrgreen:

Oi, :shock: Ehhh :shock::oops: Det tenkte jeg faktisk ikke på... :oops: Fordeatte bever smaker jo godt det, er bare de jeg har skutt som ikke... Nei forresten. Det jeg mener er at enkelte typer bever, som serverer vaffler, ofte smaker godt, men ikke slike som jeg kommer til skudd på. Nei forresten, ble feil det og. Altså:

..nei, glem det

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med bever Sir :D

Det var en fin kveld, men stor aktivitet i vannet. Vi så en god del bever, og 1 satte seg til slutt på land forran posten til Sir. Et perfekt skudd og den var sendt til de evige jaktmarker. Den store bevern var nok ei ho. Den var enorm. Mulig vi prøver snart igjen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den store bevern var nok ei ho. Den var enorm. Mulig vi prøver snart igjen. :wink:

 

Lønner seg å spare den med tanke på neste års jakt :)

Vi skal spare den fra i dag morges... Mor sjøl 8)

Vi har vurdert sterkt å spare ho vi også. Det er gode produksjonsdyr, men det skal sies at jeg tror jaktområdet kunne taklet at det ble skutt ei ho. Det ligger flere hytter i området, og det er neppe den eneste ho`a der. Men som sakt. Det er genialt å spare ho dyra, for da har man en bra jaktbar stamme i mange år.

 

(Forøvrig har jeg nå ved 2-3 ganger under årets beverjakt hatt med meg en Nikon Dream Season 8,5x56 uten raingard ell. system, og en 10x42 Bushnell Legend med Raingard. Alle gangene har det regnet fra lett til moderat. Nikon sine linser er meget gode og lyssterk og fin under beverjakta. Men jeg må si at savner en vannavstøtende coating ala Raingard på denne. Bushnell Legenden har denne coatingen, og den er enestående. I dag hadde jeg ikke vurdert en skumringskikkert uten Loututech eller raingard.)

Link to comment
Share on other sites

Men jeg må si at savner en vannavstøtende coating ala Raingard på denne. Bushnell Legenden har denne coatingen, og den er enestående. I dag hadde jeg ikke vurdert en skumringskikkert uten Loututech eller raingard.)

 

Fikk god bruk for coatingen på Zeiss`n i går, det striregnet....

Angrer ikke på det kjøpet. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ut og jakte i et annet område fra imorgen og utover, har vært og rekognosert, og det ser helt ok ut, endel aktivitet.

Det jeg bruker av bevern jeg skyter er: skinnet m/ utbeinet hale på, kjøttet (låra til gryteretter og indre/ytrefiletene til biff), på denne jeg skjøt på fredagen har jeg prøvd å koke skallen, det ble kjempebra! må bare bleke det nå. :) Også bruker jeg vomma og alt det andre slakteavfallet til kråke/reveåte :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ut og jakte i et annet område fra imorgen og utover, har vært og rekognosert, og det ser helt ok ut, endel aktivitet.

Det jeg bruker av bevern jeg skyter er: skinnet m/ utbeinet hale på, kjøttet (låra til gryteretter og indre/ytrefiletene til biff), på denne jeg skjøt på fredagen har jeg prøvd å koke skallen, det ble kjempebra! må bare bleke det nå. :) Også bruker jeg vomma og alt det andre slakteavfallet til kråke/reveåte :wink:

 

Interessant høre hva andre bruker beveren til. Skallen din ble sikkert bra :D få den på liten fin plate så har du fint minne!!

Link to comment
Share on other sites

Da blir det enda mer spennende følge tråden :D

 

Jeg har litt film jeg også, men må redigere litt før prøve legge den ut.

 

Skitt jakt til de som skal ut etter beveren kommende dager....værmeldinga ser bra ut fremover...

Link to comment
Share on other sites

Fikk endelig rota meg ut en tur. Men ble sittende igjen med mange flere spørsmål enn svar...

 

Hadde nesten ikke fått satt meg, var sent ute, før den kom sigende ut i bekken like ved hytta.

Dette er midt i skogen, der den holder på å demme opp et myrsig.

 

Fikk den i ei ledig glenne, der den var halvveis på land, og hadde god støtte. Skjøt og det ble stille.

Gikk bort for å se, men bekken er så dyp, og det var så mørkt at jeg ikke kunne se bunnen.

Er derfor rett og slett litt usikker på om jeg rett og slett kan ha sneiet kvist, eller om den ligger der.

 

Derfor trenger jeg spørsmål / råd fra dere bevereksperter:

 

Evt hvor lang tid tar det før beveren flyter opp hvis den er død? (det er lite drive i bekken)

Hvor lenge må jeg vente før jeg setter meg dit igjen, etter å ha rota såpass rundt hytta? (snakk om kun noen meter unna).

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt full vinter her, 170-180 cm snø og lite fristende med beverjakt ennå. Derfor ble det en snartur over grensa til "søta bror" og der stod lykken den fromme bi.

 

2008-04-07-03.jpg

En fjorårsbørre har gnagd sin siste kvist

 

Ikke verdens største akkurat, men et artig minne uansett. Hustrig aprilmorgen i de Värmländske skoger med tranedans i bakgrunnen og undrende rådyr som forsvant da "norrbaggen" bråkte så inderlig et lite øyeblikk.

Brukte en Husqvarna 1900 Lux i 6,5x55 (må jo det når man besøker svenskene) med hullspiss rekruttkule som var sprita opp litt. 35 meter og skrått bakfra. Den ble på stedet. Null hull ut :?

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en i mars i fjor, den havnet i en delvis stri bekk/elv. Flere var nedom å fulgte med om den fløt opp. Det gjorde den i midten av april. Litt avhengig av vanntemp.

Den luktet ikke godt kan man si. Men skallen er hjemme her, bleket og montert :)

 

Ok. Blir jo spennende da, å se om den dukker opp etter hvert...

 

Men en annen ting. Tar det lang tid før det er aktivitet rundt hytta igjen, når det smeller så nær?

Og jeg har rota litt rundt der?

 

Blir nødt til å være flere bever i den.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo prøve å dregge etter den med en stor svenskepilk og havfiskestang 8)

 

Er det mye ferske kvister på hytta, så er det nok noen igjen der!? Har ikke erfaring med at en enslig Bever gidder å fikse på hytta. Har skutt 3 ved hytta en gang. To på kvelden og en morgenen etter. Det var også noen ender som plaska i råket ved "hyttedøra". Beverne der brydde seg ikke om uroligheter. Men det ble også deres bane! Du bør jo følge med litt rundt hytta, om den blir fiksa videre eller om det er nye kvister som dras opp. Ofte sitter de å spiser i vannkanten ved hytta. Kapper du ned en ospestokk og legger ved hytta vil du og fort se om den blir borte. Så det er vel bare å true videre, hvis sportegnene er de rette........ :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tja.....etter at 3 dyret ble skutt ved samme koloni er de nå mer forsiktige.....

Om dette skyldes at 3 stk er skutt eller om det er blitt mer åpnet rundt og bevegelses friheten er blitt større er jeg litt usikker på.....

 

En ting er i hvertfall sikkert og det er at denne kolonien er/var stor.....var vel rundt 7-9 individer i denne kolonien og uttaket har vært supert....2 stk. 2 åringer og 1 stk. 1 åring, altså går de voksne igjen.

Link to comment
Share on other sites

Ja den gangen ble hytta tom, men slik var det og tenkt..... :D Kom ikke frem med graver til demningen og da må man sitte med "røret" å vente ut rottene. Som egentlig er en kjempe vår greie.... ( bare synd april går så fort - men bare halvveis i dag :mrgreen: !!)

Link to comment
Share on other sites

Såklart er det bare den som du har skutt der og den har sunket så kan du jo vente en tid...... :mrgreen:

 

Men er det flere så må de jo ut å eta. Men det kan hende den venter til det er stup mørkt. Men prøv som nevnt å lur de til å legge igjen spor til deg, ved å legge ut en ospestokk eller annet ferskt virke du veit den beiter i området rett ved hytta / demningen :P

 

herlig med vårjakt turer hansen deluxe :D

Link to comment
Share on other sites

Så selv om jeg turet rundt hytta en del for å sjekke bekken,

har det ikke så mye å si på NÅR beveren er i aktivitet igjen i området?

 

Fruen skjøt sin fredag morgen, fullt kjør på kvelden der. Jeg skjøt min lørdag morgen. De var ute igjen søndag. Lørdag kveld var vi ikke ute.

Begge gangene vi skjøt blir det naturligvis litt støy og baksering rundt hyttene....

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg kommet meg hjem og i hus igjen etter beverturen til Namskogan.

Fredag den 11. dro undertegnede og 3 kompiser fra Nordmøre til Namskogan for å kikke etter Burre.

Vi har jaktet i samme område 4 år tidligere, men har hatt opphold i et par år. Nå ble derimot lysta på en tur til barteland for sterk, og vi pakka bil og henger med utstyr for alle eventualiteter! Båt, kajakker, fiskestenger, børser, isfiskestikker, isbor, ski etc ble stuet inn i bil og henger før vi satte nesa de 50 milene nordover.

n730840824_745520_2423.jpg

 

Da vi kom fram til det forgjettede land, fant vi fort ut at både ski og truger var de best egnede framkomstmidlene. Det lå rikelig med snø i skauen, og snødybda var nok nærmere metern mange steder. Selv om ski var gode greier, var det ikke alle som stod på god fot med nymotens skibindinger :D

n730840824_745525_7109.jpg

Det var enklere å ta av skoene enn å få løsna dem fra skia..

 

Dessverre var det lite bever å se i vassdragene. Noe av skylda for at det var lite å se har vi vel selv, da vi var uheldige og skøyt ut en del stamdyr de første årene vi jakta i området. Da det i tillegg var mange vann og bekker som fortsatt var frosset til, ble det lite aktivitet å se.

Vi registerte så vidt noen få bevergnag, men Burre var ikke å se... Sannsynligvis var den fortsatt noe forsiktig og kom ikke ut før det ble bekmørkt. Jeg tynte lyset så langt det gikk, men pelsdotten var ikke å se..selv med topp optikk.

n730840824_745527_7822.jpg

 

Selv om det ikke ble noe bever, fikk vi ihvertfall fiska noe smårøye på isen, og holdt det sosiale på et høyt plan i hytta. Som vanlig når vi er på tur, sitter historiene og latteren meget løst..

n730840824_745521_3991.jpg

 

En kan vel si at turen var vellykket, selv om bevern glimra med sitt fravær :wink:

Link to comment
Share on other sites

En tur ut i kveld,var litt i tvil pga regnværet. Dro til et nytt sted. Fruen og jeg har kun vært bortom der å ryddet 2 poster, en ved en åpen råk og en ved hytta. På vei inn stakk jeg innom råken, speidet med kikkerten. Ikke noe ferskt gnag å se. Tuslet bort til hytta. Satt der til rundt ni, smøg meg tilbake til råken. Speidet igjen. Ingen bever å se, gikk litt nærmere, pga regnet var det glatt enkelte steder. Ikke akkurat lydløs smyging :oops:

Kom meg helt frem til vannkanten, stod å kikket meg rundt. Et lite skritt frem, "Plask" :oops::oops:

*BUSTED* :mrgreen: . Der lå Burre å ventet. Ruslet slukøret ut mot bilen.

Ny tur i morgen....... Med en annen kikkert på rifla. 3-12x56 m/retikkel 40.(Hvis jeg rekker å få skutt inn).

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med bever alle dere som har skutt :D

 

Jeg var ute i går tidlig før skolen :shock: Først satte jeg meg på en post jeg hadde planlagt å sitte på, men etter en stund tenkte jeg, nei, det her har jeg ikke trua på, så det ble smygjakting istedet. Begynte å gå oppover elva og hadde gått omtrent 500m da jeg fikk se en bever svømme motstrøms fra meg. Den hadde ikke sett meg, og vinden var mot meg, så jeg sneik meg etter den. Etter en liten stund gikk den opp på land, Den så ganske voksen ut. Men den satt ikke lenge nok til å skyte.

Oppover elva bar det, og tilslutt gikk den endelig opp på land. Jeg satt meg ned i knestående da holdet bare var rundt 20 m. Den gikk opp, snudde seg med breisida til, Bang! :D Børre klappa sammen i skuddet og trilla uti elva :x

Mora mi som var med (jeg er bare 15 år, så må ha med en voksen :wink: ) stod igjen og holdt øye med børre, mens jeg sprinta avgårde til nærmeste bro som lå omtrent 1 km lenger ned :roll: Etter 10min med løping kom jeg endelig fram, børre hadde kilt seg fast i ei rot inntil elvebredden :)

Den var ganske langt fra hytta når jeg skjøt den, så jeg håpet det ikke skulle være hunnen, men det viste seg å være en hunnbever som ikke var gravid, så det var jo flaks :oops: Hun veide forøvrig 22kg, det er ny rekord for meg hvertfall :shock: Skjøt den med 6,5-57R og Sierra Gameking 140grs. Skinnet er kjempefint! dette var min andre og siste for sesongen, en god vår :D

Bilder kommer senere når jeg får lastet dem inn på pc.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk :D

Beverjakt er favorittjakta mi! Har partert den jeg skjøt på fredag nå, mye fint kjøtt på den :) Håper denne største bevern ikke blir altfor seig :?

Når det gjelder sunkne bevere, kan det være lurt å bruke en lang fiskeklepp med en god dykkerlykt teipa på enden. Jeg prøvde det i fjor da en 17kg hannbever sank inntil en (menneskeskapt)demning. fikk opp bevern i løpet av en halv time :wink:

Skitt jakt til alle som har bevere igjen på kvota!

Link to comment
Share on other sites

Grattis med nok en bever.

 

Morro høre om flere ivrige beverjegere :D

 

Og veldig artig høre du tar vare på mye av beveren også. Er viktig del av jakta det. Og ikke minst lage et fint minne fra jakta i form av skinn, skalle...etc...

 

Jeg får desverre ikke vært ute før neste (og siste) helg...pga jobb og hjem.

Det synd med slik vær de melder nå.....er nydelig på beverpost en tidlig morgen eller en kveld nå.

 

Ser på dvd om beverjakt imellomtiden og leser om beveren i en veldig interssant bok om bever :)

Link to comment
Share on other sites

Grattis Sigurd2verud 8)

En ting vil jeg si.....ta vare på din mor.....er ikke alle mødre som står opp så tidlig for at henens sønn skal få jakte.....ta var på henne du :wink::mrgreen:

 

Nuh har jeg stått å styra være på kjøkkenet i dag....først laga fersk suppe.....

Og så kværna bikkje mat......er helt av i beina og hempa...

 

Skal bli godt å komme seg ut på bever post nå, tar med videokamera og børse....... :roll::wink:

Link to comment
Share on other sites

Nok en trivelig kveld ved tjernet og bekkene. I dag postet vi 3 mann, men det kunne nesten virke som det var "for" pent vær.... Vel vi så da en bever. Ho mor sjøl. Ho er enorm!! Svømte ut av hytta si rolig over til andre sida. Airwalker meldte om 185 meter da ho gikk på land. I håndkikkerten så jeg ho riste seg så vanndråpene stod rundt ho. Vakkert.

 

Som sakt en flott kveld, selv uten fall.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt inne på hverken bever eller beverjakt, men vil gå ut i fra at jeg kan få noen goe svar her...

 

I området hvor jeg bor (Trondheim) er det ikke så vanlig med bever atter hva jeg har forstått. Jeg har hørt det finnes bever noen steder rundt om i trøndelag, men jeg har aldri sett merker etter bever før i deg.

 

200 meter fra huset der jeg bor, i veikanten var det felt to trær av bever. Dette er en vei jeg har kjørt på flere ganger pr dag de siste 4 årene. Har aldri sett noe slikt før. Så dermed lurer jeg på en del ting.

 

Like ved renner en liten bekk/elv, 100 meter nedenfor løper denne ut i Nidelven. Så det førse jeg lurer på, hvor langt drar beveren fra hytta si når den er ute på "tømmerhogst"?

Det ene treet som var felt, ligger bare 2-3meter fra veikanten, her kjører det mange hundre biler forbi i døgnet. Er ikke beveren en veldig var skapning. Ville tro den synes det er litt skummelt å holde til så nærme veien..? Slik jeg har forstått er den mest nattaktiv? Vil den da bli skremt av de bilene som kjører forbi på natterstid? Eller vil den stikke så fort en bil nærmer seg?

 

Og en ting til.. Er det tillat å jakte bever i trondheim kommune?

 

Ble mange spørsmål her nå.. Men det ble plutselig litt mere interresant med bever nå som den er "innen rekkevidde" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Beveren her nede kan like gjerne holde seg tett inntil bebyggelsen, søndag morgen satt den 2 meter fra riksveien. Så lenge den har vann i nærheten. Retrett mulighet.

Hvor langt den går/svømmer fra hytta? Tror det beror på hvor trygg den er. Den følger gjerne vann, da kan den bevege seg langt.

Ang jakt bør du ta kontakt med kommunen, de utsteder fellingstillatelser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...