Jump to content

Beverjakta 2008


hansen deluxe

Recommended Posts

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nok en tur i dag morges. Hadde en bever på land og en som holdt på i vannet bortenfor. Pga frosten i natt hadde store deler av bekken og dikene rundt frosset igjen. Satt desverre litt feil og måtte flytte meg. Burre rakk å komme seg i vannet før jeg rakk å skyte.

Men fikk sett hvordan den jobbet med å bryte opp isen, effektiv den krabaten :D

 

Fortsatt endel dager igjen av jakta.... Og ut i kveld/ morgen tidlig...

Link to comment
Share on other sites

Artig med rapporter morgen og kveld fra ivrig beverjeger.....og selvom siste rapporter ikke er med bilder av bever....så lever Burre utrygt om dagen, hvis man skal se på tidligere poster/tråder. Hansen har noen bever på samvittigheten :D

 

Jeg sitter og teller timer til min andre bevertur for året.....men det er sted med fortsatt endel snø og noe kaldere her.....er liv i vannet der så drar opp med forventninger.... :D

 

Denne tråden gjør at tiden står stille og går fort ......veldig forrvirrende :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Litt for mye snø og is ennå på indre sørlandet (vegårshei), så det virker ikke som de har våknet helt ennå.

Endel pinner, noen gamle, men med et gedigent beverhus i en liten bekk er det jaggu ikke lett å poste.

Får drøye et par uker og se om de kvikner til på slutten.

 

Det er skutt endel bevere i området de siste årene så for min del må de gjerne leve. :)

Link to comment
Share on other sites

Mer av slikt tussa!!

 

Håper jeg får meg en tur ut i dag, jeg også. Med mine tre skudd jeg hadde igjen etter innskytinga...

Bør jo holde ei stund.

 

Den største utfordringa er at jeg ikke har vært ute og sjekket terrenget i år, så det blir å famle seg fram.

Litt rapporter fra min onkel, gårdseieren, hjelper jo. Så vi får se...

Link to comment
Share on other sites

Samme stedet som jeg skjøt min forrige søndag, artig 8)

Den satt ,som skrevet før, på isen. Ikke lett å vurdere om en skal skyte når beveren står i fare for å synke. For der er det dypt.

 

Derfor jeg heller valgte å feste den på film..... :wink:

Kommer nye muligheter......som i morgen kanskje...... 8)

Link to comment
Share on other sites

Var en tur ute i dag tidlig....

 

 

Min først film med Videokamera, veldig amatørmessig redigering.......men dere står det nok over.... :mrgreen:

 

Kjemartig film :D

 

Morro og se slikt. Artig å gå på jakt med alternativt våpen også!

Link to comment
Share on other sites

Rett fra jakt nå(ok, jeg skriver sakte(, alle lærere jeg har hatt sa det +uforståelig)), årets bever no.4 er bokstavelig talt i (fryse)box. Den satt pent på bekkekanten rett ved hytta da skuddet falt.

Hadde kun sett noen krusninger tidligere, så jeg ante at noe var i gjere, etter vel en og en halv time var prolapsene litt gretne, men lett å glemme sånt når følelsen kommer. Og plutselig var den der, bak greiner og kvist, rask side manøver og riflestropp på, holdet var alt målt til 48m. 22-250'n glimet til, bevern rullet sakte uti bekken, flyter, et par kramper, borte, så to bobler. Er relativt raskt på pletten, men bekken er for bred, ser ikke noe i det leirevannet, men hytta er på andre siden. Jaha ja, lenge siden 22-250'n og jeg har måttet gå hjem uten tydelig truffet bever, da lå den død på en øy og måtte båt hentes dagen etter.

Trasket til bilen og dumpet børse mm. og krysset bekken, gikk ned mot hytta på den riktige siden, myser ut mot der boblene kom, nei ikke noe der, går helt til kanten for å se bedre utpå, neppe nødvendig, for 10cm fra land og nesten i skorpa ligger en stor bever og smiler til meg.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur ute i dag tidlig....

 

 

Min først film med Videokamera, veldig amatørmessig redigering.......men dere står det nok over.... :mrgreen:

 

Grattis med videokamera :D Men jeg får ikke frem noe film når jag trykker på linken, merkelig. Pleier å gå greit å se de på youtube :(

 

Grattis og til dere alle som har lykkes å få Burre, selv må jeg nok la være beverjakta i vår pga frossen skulder. Må være forsiktig, så håper jeg den er bra til 10 aug og mnd fremmover :P. ( Jakte skal jeg, om jeg så må lære meg å skyte links :twisted: )

Link to comment
Share on other sites

Kjapp tur i Messelt (Stor-Elvdal) i går. Beveren har demning ti meter fra RV3, og den får jeg lov å ta av grunneier. Har vært noe aktivitet der, men ikke så mye og så ikke ferske spor (kanskje den er skutt av en på naboeiendommen...). Er jo fremdeles en halvmeter snø og, så det begrenser nok litt. Laget et par "skytefelt" og satt et par timer, men så ikke liv. Landet to ender rett ved demningen. Synd det ikke er andejakt! :twisted: Kl 2100 var det for mørkt, så da ble det kaffe og Top Gear åp tv hos grunneiern i stedet!

Link to comment
Share on other sites

Var en tur ute i dag tidlig....

 

 

Min først film med Videokamera, veldig amatørmessig redigering.......men dere står det nok over.... :mrgreen:

 

Kuuuuult!! :wink:

Grattis med kamera, frøken! Nå må du ikke "knotte" dette i filler da........hihi...

Har en liiiiten mistanke om at det kan blir litt film av Hardangerviddas befriende landskap nå til høsten..

Det passer dårlig for et par unge herrer som ikke liker seg foran kameraet..............i allefall ikke etter vel ei uke på fjellet. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kjapp tur i Messelt (Stor-Elvdal) i går. Beveren har demning ti meter fra RV3, og den får jeg lov å ta av grunneier.

Skal vel strengt tatt søke kommunen om å rive demning/ hytte :wink:

Hvis ikke det ikke er en annen ordning der?

 

Lit dåli Nårge her! Mente beveren ja. Demningen trenger jeg ikke... ;-) Privat grunneier, men må søke kommunen om bever så vidt jeg forstår. Dette er i orden. Uansett, den demningen bør bort. Kom i fjor høst den. Når verste flommen oppi der kommer, blir jordet ved siden av ganske sikkert oversvømt. Bare ca 30 cm til vannet går over en bru over til jordet ved siden av allerede.

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i dag morges.... På vei bort passerte vi forbi Onkel Blå , ble etterhvert stoppet. Kjapp førerkort sjekk og et ønske om god jakt kom vi omsider frem.

Vinden var ikke den mest gunstige, kastet rundt. Så en bever som patruljerte att og fram. Kom aldri opp på land.

Nye muligheter til uka og fortsatt flere bever på kvoten :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært og rekognosert litt i et nytt område hvor vi har tillatelse på en bever, var der i dag og ryddet litt poster ved noen gnagplasser, fy fa%n for et vær! det sludda horisontalt og kuling vind! Også skal jeg jakte et annet sted til helga som virker veldig lovende :) , var der for et par uker siden og jakta, da så jeg tre bevere som satt og spiste ved motsatt bredde av en ganske stor utposning av elva.Skjøt ikke pga 100m + hold og at jeg sto i en bratt skråning uten mulighet til å legge meg ned... :| men men, skal jakte neste helg og hele uke 16, så med alt forarbeidet jeg har gjort nå, er det gode sjanser :D

Uansett, Skitt jakt til alle Beverjegere der ute :wink:

Link to comment
Share on other sites

Må bare sutre og jamre meg over livets brutaliteter....

 

Jeg skulle ha reist på beverjakt i ettermiddag og frem til onsdagsmorgen(etter morraøkta).....gledet meg voldsomt til dette som er vårens vakreste....er en spennende og fin jakt.

 

MEN så igår kom livets brutale realiteter tredd ned over meg.....kona og minstemann fikk konstatert lungebetennelse.....så det betyr at de må holde seg i ro og jeg må være hjemme og ordne med de samt eldstemann..... :(

 

Selvsagt gjør jeg jo det.....men må innrømme en aldri så liten skuffelse.....prøvd ulike løsninger...også svigermor, men gikk ikke denne gangen.

Jobber med en kort tur fra mandag.....men usikker på den også nå...

 

Siste mulighet jeg har er den planlagte langhelgen siste helg i April.......der har jeg begynt å tenke Plan B, C, D og E.....så ikke livet igjen viser sin brutalitet for meg igjen....uten jeg er forberedt!!

 

Skitt jakt til alle beverjegere der ute......har fortsatt tro på det kommer et beverbilde i tråden fa meg også :D

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i kveld og sjekket et par steder. Burre var aktiv ja. Pga kastevind varslet de flere ganger om vårt nærvær. Var 2 stk som holdt på. Dro forøvrig ut uten rifler. Kun håndkikkert og kamera.

Det andre stedet lå fortsatt isen, ikke lenge før det er isfritt inntil vannkanten. Så nå er det bare å stå på fremover. 8)

Link to comment
Share on other sites

3 bevere sett......Ingen, skutt.

Burre vil rett og slett ikke på land..... :roll:

Den som hevder at bevere ikke komuniserer med lyd tar grundig feil. Har sitti å hørt på forskjellige nasale, burrende og bevrende lyder de utveksler seg i mellom.

Min uforbeholden iver og interesse for dette dyret blir ikke akuratt mindre for hver gang jeg er i kontakt med de 8) .

 

Ut igjen i ettermiddag/kveld, dog skal jeg prøve på legge om taktikken, så får vi se...

Er litt frustrerende å dette, men samtidig, da "smaker" det så mye bedre når alt klaffer.... :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Helt riktig at bevere kommuniserer med lyd. Har selv hørt det ved flere anledninger.

 

Fikk selv skutt en ungbever igår. Jeg har "rotet" mye i vår, da jaktområdet mitt nå er svært tett, og vanskelig å få skyteåpninger. Så jeg har brukt mye tid på å finne poster, og rydde gater. Mye snø og is til nå også. Igår kunne jeg ikke bruke "anlagt" post på grunn av vind, men fant en post like ved en liten bekk i rett vind. Her var det mye avgnagde kvister, som vitnet om ett spisested som var mye brukt. Jeg satte meg innnafor en sving, så en del av bekken gikk rett mot meg. Dersom de ville komme svømmende oppover bekken uten å gå på land, ville jeg ha mulighet for hodeskudd rett forfra. Bekken var så liten og grunn, og avstand så kort, at jeg bestemte meg for å skyte dersom de kom i bekken mot meg. Jeg har tidligere hatt suksess med hodeskudd forfra. Jeg så bevegelser av bever nesten før jeg fikk satt meg ved hytta, og ikke lenge etter kom en bever og satte seg på land bak noen busker slik at jeg ikke hadde skuddfelt. Etter å ha spist en stund, svømte den tilbake til hytta. Så ble det stille, og jeg trodde en stund at jeg hadde værstøkket uten at jeg merket det. Jeg så imidlertid bevegelser ved hytta innimellom, og ble sittende. Tilslutt kom en bever oppover "min" bekk. Det viste seg å være en stor en, og siden jeg satt ett godt stykke unna hytta, regner jeg med at det var "Far" som kom først. Først satte den seg til å spise på samme sted som tidligere, bak småbuskene. Etterhvert gled den ut i vannet igjen, og svømte videre oppover bekken, mot meg. Jeg ble litt ubestemt, og kom ikke til å skyte da han svømte rett mot meg. Jeg ergret meg litt over å ha forspilt en sjanse etterpå. Den svømte forbi meg og gikk på land i en vilniss av småbjørk. Hadde tenkt å forsøke ett smyg på denne, da jeg etterpå så at den var langt oppe på land. Men, så at det kom en til. Det var tydelig en liten bever, og når den kom i bekken mot meg klappet jeg til den. Den skjønte aldri hva som traff den... Satt stille, og så nesten umiddelbart at "Far" var like ved meg. Da jeg skulle vri meg for å forsøke å få den i sikte, dukket han under en iskant og ble borte.

 

Dermed fikk jeg prøvd min nye ladning med Sierra Varmint 85 grs, ladd til 910-920 m/s. Denne ga en ekstrem effekt på det holdet! Det er mulig at tenna i nerkjeften er intakt, men resten av hodet fra skuldra og fram er bare pulver. Kun noen slintrer igjen. Så tanken med ett lite inngangshull og ikke mere skinnødeleggelser ble ikke realisert på dette skuddet. Mulig at det hadde gått bra ved treff mere midt i hodet. Her ble "topplokket" nærmest blåst av. Her blir det å skjære av skinnet ved skuldra og lage en fin avrunding....

Men, dyret døde, ingen tvil om det. OG det er jo tross alt det viktigste.

 

Vel, det var en rapport, jeg håper å få anledning til å evaluere ladningen ved flere tilfeller framover...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg sutret litt tidligere i tråden vedr sykdom her hjemme som førte til jeg ikke fikk noen økter på beverjakt......Nå har jeg imidlertid fått en sjanse til reise imorgen en tur :mrgreen::mrgreen:

 

Og gjett om jeg gleder meg :)

 

Ellers grattis med bever "dagl"

Link to comment
Share on other sites

Grattis med bever! :D

 

Gleder meg til i morgen sjøl. Da skal jeg ta vekk litt fra demningen om morgenen og sette meg til om kvelden. Kanskje den kommer og reparerer litt i løpet av dagen og er i nærheten når jeg kommer. Om ikke, så er det fremdeles over to uker igjen...

Link to comment
Share on other sites

Blir en gjentakelse av meg selv.....3 bevere sett igjen.....men de vil ikke på land... :shock:

Eller, en kom på land men satt bak ei rot før den forsvant ut i vannet igjen.... :?

 

Ut i morgen tidlig også, den som gir seg er en dritt! :P

 

Er mye kvist og kvast i veien...... :shock:

ao8305.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei, folkens. Dette blir mitt aller første innlegg her på kammeret.no. (Er Diamond12/70 fra sluttstykket.com)

 

Det begynner å bli gode forhold for beverjakt hjemme, og det er godt mulig jeg tar en tur på jakt etter beveren førstkommende søndag. Har vært å kikket hvor beveren har beitet og holdt fest for noen uker siden, så jeg har stor tro på at det blir beverfelling om ikke alt for lenge!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...